Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Pendragon

Donateur
GPS antenne kan op 2 manieren: met de bijgeleverde 'plak' module die je ergens weg kunt werken in je dashboard of als je al een GPS antenne op het dak hebt kun je die gebruiken. Of je makkelijk de antenne op je dak kan vervangen voor 1 met GPS weet ik niet. Mijn auto had die antenne al toen ik hem kocht.
De bluetooth module is ook extern.

Jsuyk

Nieuw lid
Ik heb sinds een week een Skoda Octavia Elegance Businessline met fabriek-af het bluetooth systeem samen met de Columbus. Een erg mooie combinatie, met zaken zoals het kunnen luisteren van muziek via Bluetooth en zelfs een vorig en volgend nummer kiezen op de telefoon via de auto. Ik heb echter een vreemd probleem met mijn iPhone 3GS met iOS 5.0.1. Deze functioneert prima en alle zaken werken zoals te verwachten, behalve een ding. Als ik bluetooth actief gebruik (bijvoorbeeld muziek luisteren via bluetooth) dan valt de connectie tussen de auto en de telefoon nooit weg, maar als ik muziek via USB luister dan valt redelijk vaak de connectie weg tussen de telefoon en de auto. De connectie komt redelijk snel daarna weer tot stand maar elke keer komen er weer een aantal meldingen in het display naar voren wat het vervelend maakt.

Heeft iemand deze ervaringen ook?

Rallye

Forumguru
Je hebt er wellicht niet veel aan, maar ik heb met A2DP dezelfde ervaring met verschillende telefoons (HTC, Sony-Ericsson) op mijn Bury carkit. Met de SGS II heb ik nu de eerste telefoon die ook bij het weergeven van muziek de verbinding stabiel houdt. Bij mijn vorige telefoons viel de bluetooth-verbinding vaak weg als ik A2DP gebruikte, zonder A2DP niet.

Het zou dus aan het gebruikte protocol kunnen liggen. Mijn ervaring, bij andere bluetooth-problemen, is ook dat je het beste een zo hoog mogelijke bluetooth-versie kunt hebben. Welke versie heeft de iPhone?

MarcoO2

Forumguru
Is 3984 wel de nieuwste SW-versie eigenlijk?
Iemand nog een antwoord op deze vraag?

Ik moet sowieso nog even langs de dealer, want mijn bluetooth carkit werkt nog niet. Mijn telefoon kan 'm niet vinden, en ook in de Maxidott vind ik geen telefoon-opties terug. Moet een af-fabriekcarkit aangemeld worden ofzo?

MarcoO2

Forumguru
Ja, zo werkte het bij mij oude O2 ook, maar bij de nieuwe dus niet. Ben er inmiddels wel uit, moest toch via de Maxidott. De connectie is gelukt, moet nu alleen nog even uitvogelen hoe ik ervoor zorg dat ik niet bij iedere keer instappen de pincode hoef in te toetsen.

Jsuyk

Nieuw lid
Ik was met mijn net nieuwe Octavia ook verbaasd dat ik de auto moest laten zoeken naar de telefoon en niet andersom, de in te voeren code was ook erg veilig (lees: lang).

MarcoO2

Forumguru
Ja, zo werkte het bij mij oude O2 ook, maar bij de nieuwe dus niet. Ben er inmiddels wel uit, moest toch via de Maxidott. De connectie is gelukt, moet nu alleen nog even uitvogelen hoe ik ervoor zorg dat ik niet bij iedere keer instappen de pincode hoef in te toetsen.
En ook dat is inmiddels gelukt, met dank aan dit topic.

Robbie

Lid
delivery part number 3T0035680E
HW-version H61
SW-version 3984
map version HDD 7690

Hallo Marco, ik kan je niet vertellen of dit de nieuwste versie is (misschien iemand anders hier???)
Ik kan je wel vertellen dat in mijn paar dagen oude O2 EBL een columbus zit met exact dezelfde gegevens. Zelfs de 'delivery part number' is gelijk.
Het verbaasde mij enigzins om bij deze gegevens te kunnen komen omdat men hiervoor toch eerst de columbus moet vrijschakelen?

Wat ik zo heb gevonden met het speuren op het web, lijkt dit inderdaad de nieuwste firmware en kaart te zijn (legaal dan...:) )
Misschien kan iemand dit bevestigen / ontkrachten?

Spector

Forumguru
Iemand een idee hoe ik nog geluid krijg uit mijn iPhone 4S ( belgeluid, smstoon, waarschuwingsgeluidjes Flitsmeister e.d. ) na het koppelen met de Columbus? Ik zoek me rot, maar kan het zo 123 nergens vinden.

Bij mijn Iphone (4) hoor ik geen geluid meer uit de Iphone komen. Bij langer aanhoudend geluid (langer dan 1 seconden (op gevoel)) hoor ik deze over de luidsprekers. Nadeel is dus bij het aanraken van het scherm wordt de media bron dus verwisseld voor de Iphone. Niet leuk als er even een whatapp bericht oid (door de bijrijder) getikt wordt. Maar ja alles went....... toch?

Jsuyk

Nieuw lid
Vandaag de dealer sneller dan gepland eens vereren met een bezoekje :( Sinds afgelopen woensdag wordt geen enkele satelliet meer gevonden en als ik zo rond kijk op dit forum is het meestal de antenne die met vocht in aanraking is gekomen. Ben benieuwd of het in mijn geval ook zo is. Blijf het wel vreemd vinden dat dit anno 2012 nog een probleem kan zijn. Antennes zijn er al tientallen jaren tenslotte ;)

Klaasje

Forumguru
ga er maar vanuit dat het de antenne is. Laat je niet afschepen met verkeerde Firmware etc.
Attendeer de dealer op GPS antenne probleem. Laat hem ff een ander aankoppelen. Is Columbus eruit en ff andere antenne erop.
Dan zie je meteen of dat het probleem is.

Jsuyk

Nieuw lid
Vandaag de antenne vervangen door de dealer en het probleem is opgelost, op de oude zat veel water dus ook in dit geval was het water wat er ondergekomen was. Overigens heeft de dealer (Verdaat Eindhoven) goed meegedacht, omdat een nieuwe antenne te lang duurde hebben ze een showroommodel ontdaan van zijn antenne :)

Ook ik ben de pineut. Mijn systeem kan sinds een week ook geen satellieten vinden. Wanneer de zon een tijdje heeft geschenen pakt ie er weer een paar, dus lijkt me een vocht probleem. Volgende week een afspraak bij de dealer...

fastgeert

Actief lid
Bestaat de mogelijkheid nu al met een of andere stekker om op een Columbus een versterker aan te sluiten, en eventueel ook voor een achteruitrijcamera?

Bovenaan Onderaan