Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zijn er toevallig al mensen die v3 geleverd hebben gekregen bij hun Columbus of is deze alleen nog maar via E-bay te verkrijgen.
Met een beetje geluk wordt volgende week nl. mijn Octavia 1.8 TSI Attractive Business geleverd. Het gaat er mij om, dat ik niet v2 geleverd krijg terwijl anderen inmiddels wel al v3 hebben gekregen.

higgy

Forumguru
Zijn er toevallig al mensen die v3 geleverd hebben gekregen bij hun Columbus of is deze alleen nog maar via E-bay te verkrijgen.
Met een beetje geluk wordt volgende week nl. mijn Octavia 1.8 TSI Attractive Business geleverd. Het gaat er mij om, dat ik niet v2 geleverd krijg terwijl anderen inmiddels wel al v3 hebben gekregen.
Bij mijn weten is v3 qua kaartmateriaal ongewijzigd hoor, en betreft de v3 alleen een postcode-probleem in de UK. De eerstvolgende kaartupdate zal nog een tijd op zich laten wachten. Met v2 kun je dus prima uit de voeten, ehh, wielen :)

MerretKroam

Nieuw lid
Ik heb mijn O2 inclusief Columbus net opgehaald. Ik heb gevraagd naar V3, echter de dealer kon deze nog niet krijgen.

Ik had trouwens wel gehoopt dat het kaartmateriaal bijgewerkt zou zijn :smiley29:, weet iemand hier met zekerheid iets over te zeggen?

PS. Zelf POI (flitspalen) toevoegen is echt een eitje met bovenstaande tool. Mijn creatie werkte in 1 keer.

higgy

Forumguru
Wat is bijgewerkt? Als TeleAtlas of Navteq vandaag een wijziging doorvoeren in hun kaartmateriaal en het zit over een half jaar in de dan geleverde kaarten, dan is dat echt snel hoor.
De eerstvolgende update vwb. het kaartmateriaal zal pas in het eerste kwartaal van 2009 verschijnen. Als dit en meer je interesseert, kijk dan ook eens op forum.navigatiehelpsite.nl (alwaar je mij ook aantreft, wederom als moderator ;) )

jbr66

Nieuw lid
Beste TurboPower,
Als een echte ICT'er ben ik het aan het debuggen en op dit moment heb ik het werkend voor ruim 150 contacten (ongeveer 300 nummers). Voor zover ik heb kunnen oordelen zie je ook de namen in de dotmatrix display. Ik houd jullie op de hoogte.

Jbr66

Steve

Senior Member
Ik had trouwens wel gehoopt dat het kaartmateriaal bijgewerkt zou zijn :smiley29:, weet iemand hier met zekerheid iets over te zeggen?

PS. Zelf POI (flitspalen) toevoegen is echt een eitje met bovenstaande tool. Mijn creatie werkte in 1 keer.
Bij mijn weten is alleen de postcode bug gefixed nieuw kaartmateriaal heb ik nog niks van gehoord of gelezen.

http://download.merc-benz.nl/rns510.poi.inspector.v2.5.zip

Nieuwe versie van de custom poi tool.
Nu kun je ook een nieuwe groep aanmaken en nog wat kleine fixes.

Bij mijn weten is v3 qua kaartmateriaal ongewijzigd hoor, en betreft de v3 alleen een postcode-probleem in de UK. De eerstvolgende kaartupdate zal nog een tijd op zich laten wachten. Met v2 kun je dus prima uit de voeten, ehh, wielen :)

Dus het postcode-probleem heeft uitsluitend betrekking op de UK?
Als het voor de overige landen wel goed werkt, heb ik er niet zo'n probleem mee.

Bij mijn weten is alleen de postcode bug gefixed nieuw kaartmateriaal heb ik nog niks van gehoord of gelezen.

SV,

Heb je misschien een duidelijke (lees simpele) uitleg over hoe je zelf zo'n aangepaste navigatie-DVD kunt maken met flitspalen als POI's?
Bovenstaande zip-file heb ik alvast gedownload. Als ik (en daar hoop ik nog steeds op) volgende week mijn nieuwe auto krijg, kan ik hier dan gelijk mee aan de slag.

Steve

Senior Member
Ik zal proberen het in "Jip en Janneke taal" te omschrijven.

Men neme de V2 of V3 DVD en maakt hier een iso bestand van met welke tool dan ook.
Vervolgens mount je deze tool met bv daemon tools of elke andere tool die dat kan.
Mounten wil zeggen een virtuele drive maken met een iso bestand.

Nu kan je de tool starten en vervolgens selecteer je de virtuele cd/dvd drive waar je net de iso hebt gemount.
Klik op load en selecteer de taal die je wilt gaan gebruiken in de tool.
Nu kun je met de rechtermuis knop onder bv Skoda een nieuwe groep aanmaken of direct in de bestaande groepen pois toevoegen.

Zie hier voor test icoontjes die in dit formaat met exact deze grote gebruikt dienen te worden.
blankzp5.png
radarfixebluexy3.png
radarfixelightredbo5.png
radarfixepanneaucs5.png

Voeg zoveel pois toe als je wilt en sla deze op.

In de directory van de custom poi tool zal je nu een nieuwe directory vinden genaamd localsave.
Hierin staan de bestanden die je weer in de iso file kan plaatsen.
Om bestanden toe te voegen aan een bestaande iso file gebruik ikzelf UltraISO maar er zijn er meer die dat kunnen.
Gebruik degene die je zelf het prettigste vind werken.

Even een beetje browsen om te zien waar welke files dienen te komen en dan opslaan als een nieuw iso bestand.
De nieuwe iso file kun je dan branden met het brandprogramma van je keuze.

Gebruik voor de eerste paar keren een DVDRW en brand niet sneller dan 4x zodat je niet teveel onderzetters maakt.

Als je DVD naar jouw wens helemaal werkt kun je hem alsnog branden op een DVDR.

Mocht je de DVD naar de HDD willen kopieren verander dan 2 dingen op de DVD te weten het DVD Label en de cdrom.toc file in de root.

Het Label is bv bij mij nu CD_6160 voor een V2 verander deze naar CD_6161
Open nu de cdrom.toc met notepad en verander hier ook het label naar CD_6161.

De eerst volgende DVD die je maakt dient weer een ander nummer te hebben anders kun je het niet naar de HDD kopieren.
Het volstaat om bv weer 1 nummer hoger te gaan of 1 lager.
Zolang het label maar afwijkt krijg je de vraag of de DVD naar de HDD gekopieerd dient te worden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.

!Škoda!

Actief lid
Kleine aanpassing aan POIS voor dummies

Als je de file van bijv www.flitspaal.nl hebt gedownload, moet je deze even openen in Notepad, Ultraedit of ziets en met "zoek en vervang" (Search / Replace) alle spaties verwijderen (spatie in zoeken, niets in vervang)
Doe je dit niet, dan kun je wel naar de flitspalen navigeren, maar je kunt ze niet op het scherm laten tonen. (Had je reeds eerder vermeld, maar lijkt me beter om dit bij de handleiding in te zetten.)

Verder is het een puike handleiding [SV] , complimenten en bedankt voor het uitzoeken.

Ik ben voornemens een nieuwe Octavia te bestellen t.w.; 1.8 TSI Elegance incl. Attractive Business pakket. Nu wil ik mijn GSM middels bluetooth over de Columbus radio/navigatie laten lopen. Naar ik begrepen heb, zou ik dan de Handsfree carkitvoorbereiding incl. bluetooth moeten nemen (€ 365,00) met als extra een benodigde houder (€ 180,00) voor een mobiele telefoon. Voor mijn GSM is echter géén houder beschikbaar.
:407:
Sterker nog, de beschikbare houders zijn (volgens mij) van sterk verouderde GSM's.
Van de dealer heb ik begrepen, dat er altijd zo'n carkit/houder gemonteerd word, maar aangezien er voor mijn GSM geen houder te bestellen is, hoeft er van mij ook niet zo'n "blok" naast mijn radio/navigatie te komen.
Hebben jullie ook deze ervaring en hoe hebben jullie dit opgelost?
Het gaat mij erom dat de GSM verbinding kan maken met de radio/navigatie (en daarbij eventueel ook gebruik maakt van MaxiDOT) en wat mij betreft hoeft er niet persé zo'n houder in te zitten.

Hebben jullie dezelfde ervaring en hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
Waarom laat je niet achteraf de Bluetooth interface inbouwen, scheelt je nog geld qua bijtelling!

Waarom laat je niet achteraf de Bluetooth interface inbouwen, scheelt je nog geld qua bijtelling!

Executive,

Ik heb de auto (incl. bluetoothmodule) reeds in maaart besteld. Hij stond gepland voor aflevering in week 20 (= volgende week). Ik heb echter nog géén telefoontje van de dealer gehad, dus of dat ook daadwerkelijk gaat lukken??? Voor wat betreft bijtelling maakt het in mijn geval niets uit, aangezien het géén lease-auto is.

Steve

Senior Member
Nou dat van die spaties verwijderen van flitspaal.nl wist ik niet.
Ik heb in het verleden problemen gehad met het ontbreken van spaties, die heb ik toen toegevoegd en het werkte toen wel.

Nu met deze tool hoefde ik geen spaties toe te voegen of verwijderen en het werkte meteen.

Ik heb asc files van flitspaal.nl, poihandler en geconverteerde tomtom bestanden (ov2) gebruikt en deze werkte zonder aanpassingen.
Vandaar dat ik er niks meer over heb gezegd.

MerretKroam

Nieuw lid

Bedankt voor de tip, ik heb het met versie 2.4 gedaan. Blij dat ik nu ook een groep snelheidscontroles aan kan maken met daaronder de verschillende landen. Ik heb nml. 1 asc bestand voor BeNeLux en eentje voor NL BE FR SP PO GB en SE. Enkele vind ik niet, DE bijvoorbeeld.

PS. Ik heb geen spaties verwijderd

Iemand ervaring met achteraf inbouwen?

Ik heb dit gemeld bij mijn Dealer. Ze kunnen alle onderdelen bestellen. Ze kunnen het ook inbouwen, maar durfen het niet aan ivm storingen?!?!
Heb de Bluetooth interface en Columbus achteraf ingebouwd, werkt fantastisch!!! Je kunt het zelf komen bekijken!!!

Groeten Executive

Kan wel achteraf ingebouwd worden.
Zie hier --> http://www.octavia-vrs.com/technical/bluetooth.html

Zal je alleen wel wat tijd en geld gaan kosten.
Het kwam voor mij op ongeveer 400 euro uit als ik via VRstu op briskoda ging bestellen en het liet inbouwen door de dealer.
Misschien ben je best handig en zou je het zelf kunnen.
Ik kan evt. de Bluetooth interface leveren voor een aantrekkelijke prijs, inbouw is een fluitje van een cent!

Groeten Executive

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan