Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillemJan

Forumguru
Er zijn genoeg mensen die ondanks een loeiend alarm toch hun Columbus kwijt raakten... helaas!
MarcoO2,

Ik heb ook een Columbus plus alarm klasse 3 besteld, en ik hoop dat je ongelijk hebt... Dat ze dankzij een loeiend alarm heel erg hard wegrennen!

Groetjes... Willem-Jan

MarcoO2

Forumguru
Ik help het je hopen... Het blijft een kwestie van (on)geluk hebben, maar er zijn hier meerdere forumleden mét alarm en zónder Columbus. Niet voor niets is hier wel eens geopperd dat je auto onder 220V zetten de enige oplossing is tegen diefstal! :D

Maar het hangt er wel erg vanaf waar je woont volgens mij. Ik hoor met name in de Randstad de verhalen over diefstal van Columbussen (daar zal de "columbus-dichtheid" ook het grootst zijn).

Tja, eigenlijk belachelijk dat je dit soort maatregelen moet treffen. Ze moeten gewoon met hun poten van je spullen afblijven.

Maar ik blijf erbij dat Skoda best wel eens werk mag maken van een serieuzere beveiligingsoptie op de Columbus.

Zojuist bericht gehad van de leasemaatschappij. Ze hebben liever niet dat ik weer een Columbus laat plaatsen....Twee alternatieven:
- de pioneer Avic X-3
- de JVC KW NX-7000

Tja, beide systemen hebben toch duidelijk minder opties dan de Columbus. Wordt nog een lastige keuze.....

Ik heb een JVC en moet zeggen dat het systeem goed bevalt. Natuurlijk is het 7 inch scherm redelijk groot om mee te slepen maar in de praktijk levert dit niet echt problemen op. Het is wel noodzaak om een goede bescherming te kopen want de standaard hoes biedt dit onvoldoende.

Het systeem start snel op, navigatie gaat goed wel een rare stem, dvd afspelen, SD kaart, externe harddisk, Ipod, telefoon het kan allemaal. Ik gebruik vooral de SD kaart veel.

JoKing

Lid
Ik heb een JVC en moet zeggen dat het systeem goed bevalt. Natuurlijk is het 7 inch scherm redelijk groot om mee te slepen maar in de praktijk levert dit niet echt problemen op. Het is wel noodzaak om een goede bescherming te kopen want de standaard hoes biedt dit onvoldoende.

Het systeem start snel op, navigatie gaat goed wel een rare stem, dvd afspelen, SD kaart, externe harddisk, Ipod, telefoon het kan allemaal. Ik gebruik vooral de SD kaart veel.

Werkt de stuurbediening ed ook?

Ik zou het erg vervelend vinden als ik voor een ander systeem zou moeten kiezen. Ik heb voor de Columbus gekozen juist voor de intergratie met de auto zodat ik niet meer met frontjes hoef te lopen.

Hoe zit het dan met de functies die normaal worden weergegeven op het scherm van de navi zoals de airco en de parkeersensoren ed...
Weet iemand hoe het hier mee zit?

Ronnie

Forumguru
Stuurbediening, airco, PDC, zijn allemaal functies die over Can-bus lopen en volgens mij hebben de aftermarket systemen dat niet. Columbus, RNS510 enz zijn speciaal voor VW ontworpen en dus is dat de software ook. Alleen deze systemen communiceren via de (VW) canbus met andere apparaten.

Ik zou het erg vervelend vinden als ik voor een ander systeem zou moeten kiezen. Ik heb voor de Columbus gekozen juist voor de intergratie met de auto zodat ik niet meer met frontjes hoef te lopen.

Ja, ben ik ook wel benieuwd naar! Kun je gewoon gebruik maken van de extra functies via het stuur enzo?

JoKing

Lid
Stuurbediening, airco, PDC, zijn allemaal functies die over Can-bus lopen en volgens mij hebben de aftermarket systemen dat niet. Columbus, RNS510 enz zijn speciaal voor VW ontworpen en dus is dat de software ook. Alleen deze systemen communiceren via de (VW) canbus met andere apparaten.

Ik weet dat sommige merken wel speciale auto-afhankelijke modules hebben voor stuurbediening ed.
Een kennis heeft bijvoorbeeld een Pioneer navigatie met een speciale module voor stuurbediening in zijn Seat Leon.

Ik heb geen multifunctioneel stuur genomen omdat ik (en de dealer bevestigde dit) er vanuit ging dat dit niet zou werken met de JVC.

Inmiddels heb ik wel ergens gelezen dat dit wel zou werken (weet alleen niet meer waar, ik denk JVC forum). Ik loop liever met een frontje dan dat ik geconfronteerd word met de ellende van een inbraak.

bobsel

Nieuw lid
compatibiliteits lijst GSM en columbus

Misschien al een keer vaker gevraagd hier maar heeft iemand een compatibiliteitslijst van compatible mobiele telefoons die met de bluetooth van de columbus werken?

Zit nl. met een Samsung SGH i600 die niet compatible is en voordat ik op zoek ga naar een andere (smart) phone wil ik die lijst even bekijken..

ik gok dat het te maken heeft of je GSM RSAP ondersteunt alsie dat doet is het volgens mij wel goed...

EdK

Forumguru
Misschien al een keer vaker gevraagd hier maar heeft iemand een compatibiliteitslijst van compatible mobiele telefoons die met de bluetooth van de columbus werken?

Zit nl. met een Samsung SGH i600 die niet compatible is en voordat ik op zoek ga naar een andere (smart) phone wil ik die lijst even bekijken..

ik gok dat het te maken heeft of je GSM RSAP ondersteunt alsie dat doet is het volgens mij wel goed...

weet niet of het zin heeft om je volledig vast te pinnen op die lijst !
Komt vaak genoeg ook voor bij andere bluetooth kits dat in de lijst het toestel staat en dat hij het uiteindelijk niet doet !
Beste oplossing blijft dat je gewoon een test doet met je toestel en een ingebouwde columbus bij de delaer, dan ben je 100% zeker of hij het wel of niet doet !!
En de mogelijkheid tot firmware updates zoals bv bij Parrot kan !

rcFred

Senior Member
De lijst is ergens op het forum al eens voorbij gekomen, alleen waar weet ik even niet meer. 90% van wat er op staat zijn Nokia`s en dan nog een aantal anderen. Maar die lijst is volgens mij ook niet compleet, HTC staat er bijvoorbeeld niet op terwijl hier op het forum te lezen is dat ze gewoon werken of dat ze werken na aanpassingen te hebben gedaan.
Als je een mail stuurt naar je dealer kan die je ook de lijst sturen. Heb ik ook gedaan, ik zit nu alleen niet thuis op de pc waar die mail dan ook op staat....

bobsel

Nieuw lid
De lijst is ergens op het forum al eens voorbij gekomen, alleen waar weet ik even niet meer. 90% van wat er op staat zijn Nokia`s en dan nog een aantal anderen. Maar die lijst is volgens mij ook niet compleet, HTC staat er bijvoorbeeld niet op terwijl hier op het forum te lezen is dat ze gewoon werken of dat ze werken na aanpassingen te hebben gedaan.
Als je een mail stuurt naar je dealer kan die je ook de lijst sturen. Heb ik ook gedaan, ik zit nu alleen niet thuis op de pc waar die mail dan ook op staat....
zou je hem nog kunnen posten hier of mij ff persoonlijk berichten?
De dealer geeft namelijk geen thuis...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan