Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie o wie zou mij alsjeblieft kunnen/willen helpen met het updaten van mijn Columbus. Mijn dealer doet net of ze van niks weten als ik vraag naar een firmware update. Ze zeggen gewoon dat die niet bestaat etc. :disc: Ik word er moedeloos van. HELP!!
Ik heb de nieuwe BMW-kaart voor je met extra POI's en flitsinformatie. Ook mobiele flitsers staan er op. Ik heb het sinds een paar weken in gebruik, het werkt echt ontzettend goed! Kan niet meer zonder!

MarcoO2

Forumguru
Ik heb de nieuwe BMW-kaart voor je met extra POI's en flitsinformatie. Ook mobiele flitsers staan er op. Ik heb het sinds een paar weken in gebruik, het werkt echt ontzettend goed! Kan niet meer zonder!

Is dat een kwestie van erin stoppen, installeren en klaar? Enne... hoe kan dat systeem mobiele flitsers herkennen?

Is dat een kwestie van erin stoppen, installeren en klaar? Enne... hoe kan dat systeem mobiele flitsers herkennen?
Ja.. inderdaad!! De vaste controles (flitspalen en trajectcontroles) zitten er in. De mobiele komen via je TMC binnen. Ik rij elke dag de A4. Bij hmpaal 10.3 staan ze altijd bij de viaduct te controleren. Die info krijg ik dus ook binnen op de Columbus..

MarcoO2

Forumguru
mijn auto en dus ook mijn columbus is van september 2008, die heeft versie 1Z0. Maar jij hebt dus een CD met de firmwareupdate en een CD met een nieuwere versie kaarten van BMW?

Mijn columbus is van januari 2008. Als de auto naar de dealer gaat voor een beurt vraag ik standaard of ze eventueel een nieuwe firmware update willen draaien. Toch niet een al te gekke vraag dacht ik zelf. Als ik zou vragen om een nw versie van een nav kaart zou ik me nog kunnen voorstellen dat ze raar opkijken.
Maar goed, als ik dus vraag om een firmware update dan kijken ze me aan alsof ik in Rotterdam vraag waar de Arena is of zoiets... Terwijl het toch echt een "echte" Skoda dealer is... Wie kan mij uit de brand helpen??

MarcoO2

Forumguru
Heb zelf geen columbus, maar kwam onderstaande site tegen met veel interessante info over de columbus (hoe kun je zelf POI's toevoegen, verborgen service menu's etc..).
http://www.skodacommunity.de/index.php?page=Thread&threadID=44561&6390d545
Veel plezier ermee. Groet, Charlie

Ik ga dit morgen eens proberen:

"Möglicherweise für einige interessant: Ich habe den Motor gestartet, das Columbus eingeschaltet, den "Skoda"-Schirm gesehen und gedacht, ich drücke mal die Setup-Taste ein bisschen länger, etwa 30 Sekunden. Und siehe da, ich kam bei laufendem Motor genau in dieses Menü. Und dort kann man dann beispielsweise unter Navigation - GPS die gefahrene GPS-Geschwindigkeit erfahren... Und noch einiges mehr."

Kijken in welk menu ik dan terecht kom!

Firepeet

Nieuw lid
Stuurbediening

Vandaag mijn octavia opgehaald. Hij is een weekje uit logeren geweest omdat iemand mijn columbus harder nodig had dan ik.

Ik heb dus nu een nieuwe columbus en nu werkt de stuurbediening niet meer. Dit probleem konden ze nog niet bij de dealer, iemand hier die hier wel ervaring mee heeft?

PS hoe kan ik zien welke versie software er nu op de columbus zit?

Gr Peet

MarcoO2

Forumguru
Vandaag mijn octavia opgehaald. Hij is een weekje uit logeren geweest omdat iemand mijn columbus harder nodig had dan ik. Ik heb dus nu een nieuwe columbus en nu werkt de stuurbediening niet meer. Dit probleem konden ze nog niet bij de dealer, iemand hier die hier wel ervaring mee heeft? PS hoe kan ik zien welke versie software er nu op de columbus zit? Gr Peet

Ik ken dit probleem niet, maar kan je wel vertellen hoe je je versie kunt zien. Als je de auto start (en dus ook de Columbus opstart) moet je de setup-knop 15 seconden ingedrukt houden, dan verschijnt er een verborgen menu met daarin als allereerste gegeven je versie. Succes!

Ronnie

Forumguru
Vandaag mijn octavia opgehaald. Hij is een weekje uit logeren geweest omdat iemand mijn columbus harder nodig had dan ik.

Ik heb dus nu een nieuwe columbus en nu werkt de stuurbediening niet meer. Dit probleem konden ze nog niet bij de dealer, iemand hier die hier wel ervaring mee heeft?

PS hoe kan ik zien welke versie software er nu op de columbus zit?

Gr Peet
Stuurbediening werkt over CAN-BUS en zal opnieuw ingeleerd moeten worden per computer.

Blommetje

Nieuw lid
Ik snap er niks meer van betreft de bleutooth en de columbus. Volgens de lijst telefoonvoorbereiding met bluetooth (UHV en rSAP) en microfoon. Heb een nokia E65. Tijdens het installaren gaat het nog goed, kan door mijn telefoonlijst heen bladeren (externe sim modus staat aan). Echter eenmaal verbonden gaan mijn netwerk streepjes weg en worden vervangen door een kruis. Als ik wil bellen lukt het niet en krijg ik de melding op mijn telefoon alleen noodgevallen bereikbaar.
Moet je nu nog meer inbouwen om te kunnen bellen met een columbus??

Wie kan mij helpen?

cloink

Actief lid
Euh, da's normaal: als de Columbus verbonden is, kan je enkel nog bellen via je Columbus en niet meer via je telefoon zelf.

RCS

Lid
Hallo Peet,
Vandaag ook mijn auto (nieuw 9 april 2009) opgehaald waarbij mijn gestolen Columbus vervangen is door een nieuwe. Er valt mij een aantal zaken op:
- het opstartscherm lijkt anders (eerst stond er iets van "infotainment system")
- op het apparaat staat geen "Columbus" meer
- stuurwielbediening (volume en de pijltjes vooruit en achteruit) werkt niet meer
- op de maxidot display wordt geen navigatie informatie weergegeven
- radio en media (zoals MP3) is ook niet meer te zien op het maxidot display
- alle climatronic gegevens laat het Columbus systeem ook niet meer zien
- PDC voor en achter wordt anders op het scherm weergegevens (oranje wolken aan de voor- en achterzijde i.p.v. grijze streepjes)

Ik vraag me af of ik nu een "nieuw" systeem heb gekregen of juist een oude. Wie kan me helpen?

MarcoO2

Forumguru
Ik denk een oude... die van 2008. Daar stond geen Columbus op en was de climatronic-info niet zichtbaar. Voor wat betreft de koppeling met Maxidot staat er ergens in een ander topic van vandaag dat dat opnieuw ingeleerd moet worden. Toch weer even langs de dealer dus denk ik.

RCS

Lid
Lekker, dan. Kan er ook nieuwe software op of moet het systeem dan vervangen worden? Het systeem is zelfs door het schadebedrijf bij mijn eigen dealer S-Point in A'dam besteld. Die moeten toch weten dat ik een spiksplinternieuwe auto heb?

Yeti Linka

Actief lid
Nou en ik heb dus ook maar een 2 1/2 maand vanmijn columbus kunnen genieten. Vanochtend was de ruit en columbus eruit. Schroefjes lagen "netjes" op de passasiersstoel. Ze hebben dus ook nog de tijd genomen.

Huyzen

Lid
Nou en ik heb dus ook maar een 2 1/2 maand vanmijn columbus kunnen genieten. Vanochtend was de ruit en columbus eruit. Schroefjes lagen "netjes" op de passasiersstoel. Ze hebben dus ook nog de tijd genomen.

Nou bij mij dus ook vanochtend!! Almere was weer aan de beurt vannacht. IK BEN DIE COLUMBUS INMIDDELS AARDIG BEU, DIT IS DE 2E KEER AL :mad:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan