Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stylist

Senior Member
Alarm helpt ook niet. Lees ook de VW forums maar. Gemiddelde tijd om een Columbus te pikken is tussen de 45 seconden en 2 minuten. Ze jatten ze zelfs met ee loeiend alarm gewoon voor de deur als de eigenaar door het slaapkamerraam staat te kijken. Dan zwaaien ze zelfs vriendelijk !

Dus bespaar je de moeite (en de irritatie van je buren). Niemand die nog kijkt als er alarm af gaat.

Ben je er toevallig al achter of en hoe je de navi kan muten als je aan de telefoon zit via de bvluetooth verbinding....ik heb het nog niet voor elkaar gekregen....

Nee, tot nu toe lukt het niet, de navi. stem blijft dwars door het telefoongesprek heen komen...

Ik moet zeggen dat ik sinds begin deze week de navi. stem helemaal uit heb staan dan da's ook wel prettig de pijltjes in m'n maxidot en eventueel het scherm als de weg wat onoverzichtelijk is is meer dan genoeg voor mij.

Bartez

Lid
Nee, tot nu toe lukt het niet, de navi. stem blijft dwars door het telefoongesprek heen komen...

Ik moet zeggen dat ik sinds begin deze week de navi. stem helemaal uit heb staan dan da's ook wel prettig de pijltjes in m'n maxidot en eventueel het scherm als de weg wat onoverzichtelijk is is meer dan genoeg voor mij.

Heb hem ook altijd uit staan, alleen is het aan en uit zetten van de stem nogal bewerkelijk.....althans voor mijn vrouw....ik kan me niet herinneren dat er een simpele mogelijkheid is om het geluid aan en uit te schakelen met één druk op de knop ipv een zooi menu's te moeten doorbladeren....toch?

RCS

Lid
Hallo Bartez,
Heb intussen wel een klasse 3 alarm laten plaatsen bij de dealer in de hoop dat het in ieder geval meer afschrikt dan zonder alarm. Het alarm wordt gewoon in- en uitgeschakeld met de originele Skoda afstandsbediening, dus geen separate bedieningsmodule.

Voor wat betreft het etsen. Ik wil dat ook laten doen, maar nu blijkt het (zwartglimmende) frontpaneel van de Columbus waarop je kenteken wordt geëtst ook gewoon los te koop te zijn waardoor ook dit zijn doel mist.

Eventueel kun je je Columbus met "eenmalige" schroeven of popnagels vastzetten, maar dan zul je bij diefstal hoogstwaarschijnlijk meer schade aantreffen in je auto of wordt je systeem uit boosheid vernield.

Heb hem ook altijd uit staan, alleen is het aan en uit zetten van de stem nogal bewerkelijk.....althans voor mijn vrouw....ik kan me niet herinneren dat er een simpele mogelijkheid is om het geluid aan en uit te schakelen met één druk op de knop ipv een zooi menu's te moeten doorbladeren....toch?

lol, hetzelfde hier mijn vrouw komt er ook niet uit, ondanks dat het er toch heel duidelijk staat, ik denk dat het meer de angst is om iets fout te doen...

Helaas heb ik ook geen andere\simpelere manier kunnen vinden om alleen de navi audio aan\uit te zetten.

lol, hetzelfde hier mijn vrouw komt er ook niet uit, ondanks dat het er toch heel duidelijk staat, ik denk dat het meer de angst is om iets fout te doen...

Helaas heb ik ook geen anderesimpelere manier kunnen vinden om alleen de navi audio aanuit te zetten.

Wat je kunt doen is tijdens het praten aan de volumeknop draaien, dan pas je het volume van de stem direct aan. Je kunt 'haar' de laatste aanwijzing laten herhalen door op de rechter draaiknop te drukken in Map mode, of op het speaker-knopje rechtsboven bij de DVD-drive.

Wat je kunt doen is tijdens het praten aan de volumeknop draaien, dan pas je het volume van de stem direct aan. Je kunt 'haar' de laatste aanwijzing laten herhalen door op de rechter draaiknop te drukken in Map mode, of op het speaker-knopje rechtsboven bij de DVD-drive.

Volgens mij had ik dat geprobeerd en lukt dat niet, morgen nog eens proberen...

ceesdd

Lid
Ik heb in een andere topic op dit forum vernomen dat je je Columbus tegenwoordig kan laten ETSEN. Ze etsen dan je kenteken in de columbus om de diefstal minder aantrekelijk te maken. De kosten waren bij mij dealer (Nieuwkoop in Den Bosch) circa 35 euro.

Ik heb vervolgens de leasemaatschappij gebeld met de vraag of ik dit mocht laten doen waarbij de kosten voor hun waren en zij meldden me dat dit hoogstwaarschijnlijk niet zal voorkomen dat hij gejat gaat worden, aangezien dit systeem dan alsnog gretig aftrek zal hebben in bepaalde kringen. Zij adviseerden mij toch een SCM III alarmsysteem. Maar dat is natuurlijk een stuk prijziger.

Hoe dan ook....ik vroeg me het volgende af met zo'n alarm: Is het zo als ik zo'n alarm laat inbouwen, dat ik dat dan met de sleutel van de auto in en uit kan laten schakelen? Of heb ik hiervoor dan weer een apart kastje nodig?

Wie kan me hierin helpen, dan kan mijn keus namelijk wel beinvloeden....

Dank!
Ik heb vorige week mijn Columbus laten etsen, kosten bij de dealer € 11,00. Merken wordt gedaan op het glas van de Columbus, links onder in de hoek. Het was niet storend! Maar na 2 dagen zag je niets meer van het etsen, ik heb er alleen mooie stickers aan over gehouden op het raam. En nu maar hopen dat die stickers afschrikken. Vast zetten met schroeven lijkt mij geen optie, dan heb je straks je hele dashboard aan gort liggen.

@ Bartez: volgens mij kun je het geluid van de navigatiestem in 1x uitzetten door 2x kort op elkaar op het knopje helemaal rechtsboven te drukken.. dat is het knopje rechts naast de eject knop van de dvd speler. Bij mij werkt dit iig goed.

@ iedereen: waarom weten wij met z'n allen meer dan mijn Skoda dealer. Nu inmiddels tigduizend keer gevraagd om een firmware upgrade te doen maar ze zeggen van niets te weten. Ze weten zelfs niet eens hoe ze de corner verlichting functie aan moeten zetten via de pc...

Dit zijn mijn gegevens:

HWversion H04
SW version 1004
SV SW version C_EU_5.540_t710

Wie weet raad??

EdK

Forumguru
iedereen: waarom weten wij met z'n allen meer dan mijn Skoda dealer. Nu inmiddels tigduizend keer gevraagd om een firmware upgrade te doen maar ze zeggen van niets te weten. Ze weten zelfs niet eens hoe ze de corner verlichting functie aan moeten zetten via de pc...
quote]

Misschien heeft de dealer computerfrees ??
Of moet zijn voltallig personeel nog steeds op cursus , maar kost hem dat teveel volgens hem ?

Heb dit ook wel eens meegemaakt in mijn eigen branch dat men wist dat de firmware in een apparaat de boosdoener was , maar men het niet durfde te flashen !
Uiteindelijk heb ik toen maar een laptop uit de persoon zijn handen getrokken en verantwoording bij mezelf gelegd en toen de boel geflast !
Daarna waren alle probs verholpen in het apparaat en liet ik een tevreden klant achter ( waar het volgens mij nog steeds om gaat ?? )

Dus misschien moet je eens naar een andere dealer rijden !??

Bakkertje

Forumguru
@ iedereen: waarom weten wij met z'n allen meer dan mijn Skoda dealer. Nu inmiddels tigduizend keer gevraagd om een firmware upgrade te doen maar ze zeggen van niets te weten. Ze weten zelfs niet eens hoe ze de corner verlichting functie aan moeten zetten via de pc...

Wij nemen de moeite om bijvoorbeeld Internet af te struinen op zoek naar mogelijke oplossingen. De dealer heeft die tijd gewoon niet en als er iemand werkt die zelf een columbus heft en het uitgezocht heeft, kan die betreffende dealer je waarschijnlijk wel helpen.

Overigens ben ik het met je eens hoe bedroevend het elektronica kennisniveau is bij een aantal dealers. En dit terwijl de auto's van tegenwoordig niets meer doen zonder electronica..

Bartez

Lid
@ Bartez: volgens mij kun je het geluid van de navigatiestem in 1x uitzetten door 2x kort op elkaar op het knopje helemaal rechtsboven te drukken.. dat is het knopje rechts naast de eject knop van de dvd speler. Bij mij werkt dit iig goed.

Bedoel je dat je de stem van de schattige dame hiermee heel snel uit en aan kan zetten, of alleen tijdelijk (één keer) onderbreken als ze door je telefoongesprek begint te kwèken?

Ik heb vorige week mijn Columbus laten etsen, kosten bij de dealer € 11,00. Merken wordt gedaan op het glas van de Columbus, links onder in de hoek. Het was niet storend! Maar na 2 dagen zag je niets meer van het etsen, ik heb er alleen mooie stickers aan over gehouden op het raam. En nu maar hopen dat die stickers afschrikken. Vast zetten met schroeven lijkt mij geen optie, dan heb je straks je hele dashboard aan gort liggen.

Inderdaad....dat schiet niet heel erg op nee....

Hallo Bartez,
Heb intussen wel een klasse 3 alarm laten plaatsen bij de dealer in de hoop dat het in ieder geval meer afschrikt dan zonder alarm. Het alarm wordt gewoon in- en uitgeschakeld met de originele Skoda afstandsbediening, dus geen separate bedieningsmodule.

Voor wat betreft het etsen. Ik wil dat ook laten doen, maar nu blijkt het (zwartglimmende) frontpaneel van de Columbus waarop je kenteken wordt geëtst ook gewoon los te koop te zijn waardoor ook dit zijn doel mist.

Eventueel kun je je Columbus met "eenmalige" schroeven of popnagels vastzetten, maar dan zul je bij diefstal hoogstwaarschijnlijk meer schade aantreffen in je auto of wordt je systeem uit boosheid vernield.

Juist....dat etsen lijkt het ook niet helemaal te zijn. Je geeft aan dat je een klasse 3 alarm hebt zonder aparte afstandsbediening. Dat kan dus achteraf geplaatst worden? Koppelen ze dat dan aan je bestaande sleutel, of krijg je een andere? Welke merk en type heb je en kun je me vertellen wat je hiervoor kwijt bent? Is het trouwens zo dat je met zo'n alarm ook korting krijgt bij je verzekering? Met andere woorden...krijg je er een certicifaat bij en levert dat korting op? Kun je me daarnaast vertellen hoe zo'n alarm werkt, dus kan je er zelf in blijven zitten (bijvoorbeeld kinderen of hond) en hoe weet je dat het aan staat etc? Alvast bedankt voor je antwoord.

Bedoel je dat je de stem van de schattige dame hiermee heel snel uit en aan kan zetten, of alleen tijdelijk (één keer) onderbreken als ze door je telefoongesprek begint te kwèken?

Ik bedoel dat je de schattige dame heel snel het zwijgen op kan leggen.

Bartez

Lid

Ik bedoel dat je de schattige dame heel snel het zwijgen op kan leggen.

Dus tijdens het praten....en dus telkens opnieuw als ze begint te babbelen....of is dat meteen definitief totdat je weer 2x drukt en ze weer aan gaat???

Ik heb het net getest...

Als de navi stem spreekt kan ik dmv de volume knop (stuur en columbus) de navigatie zachter\harder zetten maar... de mute functie blijft actief dus al zet je de navi stem zo zacht dat hij niet meer hoorbaar is mute de columbus nog steeds de ander audio bron, uiteraard is het mogelijk om de mute functie helemaal uit te zetten maar dan heb je ook geen mute functie meer bij het achteruit rijden ed.

De andere genoemde manier om de navi stem tijdelijk helemaal uit te zetten dmv de "I" knop in te drukken tijdens een navi bericht werkt bij mij niet.

Ik moet wel zeggen dat ik niet weer welke software er op m'n columbus draait, ik kan namelijk niet in het "diepere" service menu komen alleen in het radio service menu.

ceesdd

Lid
Klopt, maar wanneer ik het navi volume uitzet tijdens het spreken van de lieftallige ingebouwde dame dan is inderdaad het navi stemgeluid weg, echter tijdens het spreken (wat je dus niet hoort) word ook het radio geluid gehalveerd. Het tweemaal op de i-knop drukken helpt ook niet, dus gewoon geluid uitzetten in setup dan maar. Voor een dergelijk duur systeem (overigens zie ik ze bij diverse onderdelen shops al tussen de 995,00 en 1499,00 - kan toch niet gestolen zijn in officiële zaken) verwacht je toch een goede mute oplossing. Het is inderdaad vreselijk irritant als je zit te bellen en je nav brult er door heen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan