Columbus Het grote MIB Columbus-topic (new Columbus)

Ik heb sinds april een Octavia met een Columbus Navigatie. Sinds deze week zie ik steeds dezelfde twee file meldingen voorbij komen, terwijl er in werkelijkheid veel meer zijn. Bij de meldingen staat R1 (radio 1). Laatst het system ge-update naar juni 2014. Weet niet of het één met het ander te maken heeft. Iemand enig idee hoe ik de actuele file meldingen weer krijg te zien ?!?

Ik heb precies dit probleem! File in Leende en Diemen...Al bijna een week. Als ik de fileinfo opvraag staat er hoe laat de update is ontvangen en die tijd is telkens recent. Is dit een TMC probleem dat alleen deze twee files worden uitgezonden?

RF1981

Lid
xtremelead, heb jij ook de navi ge-update met de kaart van juni 2014, of niet. Ik zie inderdaad dezelfde twee meldingen van Diemen en Leende. Heb een afspraak voor as dinsdag bij de garage. Het klonk niet hoopvol, maar afwachten wat daar uit komt. Heb al geprobeert wat dingen weer op fabrieksinstellingen te zetten, zoals de radio en navi. Maar dat maakt niets uit. Kan nog proberen om alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen, maar ik wil eerst afwachten wat er dinsdag bij de garage gebeurt.

Nee geen update gedaan. Helemaal standaard. Auto is geleverd in april. Fabrieksinstellingen heb ik voor de navigatie ook hersteld, en idd geen effect. Laat ff weten wat de garage zegt aub

RF1981

Lid
Ik heb ook DAB, zal laten weten wat er bij de garage uit komt. Bij de DAB uitgebreide instellingen staat in het eerste veld iets van DAB verkeersinfo. Helaas is dat veld "grijs", d.w.z. je kan het niet wijzigen (vinkje aan/uit zetten).

RF1981

Lid
Volgens mij is het problem dat je niet meer zelf kan keizen via welke radio zender je de TMC info wilt ontvangen (kon in de vorige Skoda met Columbus wel). Ik heb het idee dat via Radio 1 de files niet meer (goed) ge-update worden.

MartijnW

Actief lid
Ik heb het zojuist nog even gechecked. De file-informatie kwam voor 80% overeen met de info die ik op mijn smartphone had (11 stuks op Columbus, 9 op app). Ik heb ook de kaartupdate van juni geïnstalleerd. Dus dat is niet direct het probleem.

RF1981

Lid
Ja hoor, vanmiddag rond 17:00 uur werkte het plotseling weer (op weg naar huis). Maar liefst 150 file meldingen. Het lijkt erop dat radio 1 de TMC meldingen heft aangepast. Nu zie ik naast de gebruikelijke files op de snelwegen, op alle meldingen van de N-wegen (geel blokje) en alle werkzaamheden in elke plaats.

Met mijn vorige Skoda lease auto met een Columbus system had ik soortgelijke problemen. Toen wel de mogelijkheid om de TMC zender op AUTO te zetten, of zelf een TMC zender te kiezen (R1 of Sky Radio, etc.). Door te switchen tussen TMC zenders werd het problem van geen file meldingen weer opgelost.

Met het huidige Columbus system kan dat niet, staat volgens mij ook in de handleiding. Iemand toch enig idee hoe je kan wisselen van TMC zender ?!?

Bijlagen

• File 2.JPG
    File 2.JPG
    2 MB · Weergaven: 70

Hans_RS

Forumguru
de traffic-info werkt maar zo goed als het verkeerscentrum dat de TMC-berichten uit stuurt natuurlijk. in belgië valt dat wel mee, maar je kan natuurlijk niet verwachten dat elke nieuwe file direct in de columbus verschijnt.

Rob1.8TSI

Forumguru
Ik ga een 2e hands Columbus kopen met led scherm, hoe weet ik nu of het een new Columbus is?
Hoe kun je dat zien?

RF1981

Lid
De TMC info werkt toch niet zoals het was (en zoals ik het zou willen hebben). Ik krijg nu wel een hele waslijst met meldingen, maar dat zijn alleen de wegwerkzaamheden en de incidenten (bv. twee rijstroken afgesloten). Ik mis juist de (gewone) filemeldingen. Bij elke meldingen staat Radio 1.

Ben er nu wel achter dat bij FM radio TP meldingen aangevinkt moet zijn om bij DAB radio het veld DAB verkeersmeldingen aan te kunnen vinken. Een tijdlang een andere zender (DAB of FM) luisteren, lijkt er niet voor te zorgen dat ik TMC info krijg van die zender (TP staat wel boven in het schrem).

Iemand enig idee hoe ik van TMC zender kan wisselen ?!?

Bovenaan Onderaan