Columbus Het grote MIB Columbus-topic (new Columbus)

MikeyMan

Actief lid
Ik krijg meldingen van verschillende zenders. R1, BNR, Veronica en skyradio. De zender lijkt me dus niet het issue

RF1981

Lid
Ik kan mij vergissen maar elke radio zender die ook TMC info verstuurt is een TMC zender. Naar mijn idee is er niet één TMC zender, maar zijn er meerdere. Ik zie alleen maar meldingen van Radio 1, indien je de specificities van een TMC melding bekijkt door op zo'n melding te drukken.

In mijn vorige Skoda (vier jaar oud) met een Columbus systeem kon ik zelf de TMC zender kiezen (AUTO, Radio, SkyRadio, etc.). In mijn huidige Skoda (van april dit jaar) met een Columbus system kan ik dat nergens vinden.

MikeyMan, kan jij mij vertellen hoe jij er voor zorgt dat jij wel TMC meldingen ontvangt van bv. BNR, Veronica of SkyRadio ?!?

Darkside

Forumguru
De oude waren erg gewild bij het dievengilde. Vandaar de levendige 2e hands markt.
De meeste (en dan druk ik me nog voorzichtig uit) op marktplaats zijn verkregen op de minder legale manier.

CDK

Forumguru
Je kan een navilock monteren, maar persoonlijk vind ik dat geen gezicht, omdat je altijd met 4 uitstekende pennen in je dashboard zit én bovendien heb je meer schade als zonder mochten ze hem ondanks die navilock toch willen meenemen......

ImageUploadedByTapatalk1412586599.092617.jpg
ImageUploadedByTapatalk1412586615.109363.jpg
ImageUploadedByTapatalk1412586637.597697.jpg

Archie

Senior Member
Ja hoor, vanmiddag rond 17:00 uur werkte het plotseling weer (op weg naar huis). Maar liefst 150 file meldingen. Het lijkt erop dat radio 1 de TMC meldingen heft aangepast. Nu zie ik naast de gebruikelijke files op de snelwegen, op alle meldingen van de N-wegen (geel blokje) en alle werkzaamheden in elke plaats.

Met mijn vorige Skoda lease auto met een Columbus system had ik soortgelijke problemen. Toen wel de mogelijkheid om de TMC zender op AUTO te zetten, of zelf een TMC zender te kiezen (R1 of Sky Radio, etc.). Door te switchen tussen TMC zenders werd het problem van geen file meldingen weer opgelost.

Met het huidige Columbus system kan dat niet, staat volgens mij ook in de handleiding. Iemand toch enig idee hoe je kan wisselen van TMC zender ?!?
Ik had gisteren ook 144 meldingen ineens, maar dit lijkt veelal statisch.

Maar wat helaas nog steeds niet werkt is de TMC op mijn route :(
Vanochtend weer de A2 vanuit Den Bosch naar Utrecht; op 3 plaatsen files; op de tomtom en waze op de foon staan ze vermeld; maar de Columbus ziet een compleet lege weg! #fail

Nu heb ik hem wel op DAB staan; maakt dat nog uit dan? Moet ik FM doen als ik filerijd?
De TMC instellen gaat helaas niet meer bij deze versie dus help!??

MartijnW

Actief lid
Ik heb me iets vergist hij geeft inderdaad geen file informatie meer weer, maar alleen werkzaamheden en ongelukken. Ik heb het vermoeden dat het aan de zender ligt. Ik was namelijk na de update van mijn kaart nog in Frankrijk en daar deed de file-info het wel goed. Ik heb geprobeerd te achterhalen of de TMC stream van NPO1 via internet te benaderen is om te zien wat deze weergeeft, maar dit is me nog niet gelukt.

Er vanuitgaande dat de informatie op http://www.radio1.nl/verkeer gelijk is aan de TMC info zou het op de Columbus goed moeten gaan.

Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Hij geeft als je doorklikt op de file, zelfs weer van welke radio zender de info komt, ik zag gisteren 1 lijst met een stuk of 100 meldingen, in de resultaten zag ik zeker 4 verschillende zenders waar de info vandaan kwam.

RF1981

Lid
Ik ben vanmiddag bij de Skoda garage geweest. Die hadden geen foutmeldingen gevonden, anders dan dat de map van het navigatie systeem niet meer origineel was (heb ik ge-upgrade naar Juni 2014). Ik denk inderdaad ook dat R1 op dit moment alleen maar werkzaamheden en incidenten via TMC verstuurt, geen file meldingen. De garage wist ook niet hoe ik kan wisselen naar een andere TMC zender (bv. Radio 538 of Sky Radio).

Dus ik zie nog steeds ruim 140 meldingen van werkzaamheden, maar nul file meldingen. Indien mijn veronderstelling betreffende de TMC info van Radio correct is, zouden er veel meer mensen hetzelfde problem moeten hebben.

Iemand als gevonden hoe ik de TMC file meldingen kan ontvangen van een andere zender dan Radio 1 ?!?

Archie

Senior Member
@RF1981; als jij iets meer weet dan laat het aub weten? Want het begint me nu te frustureren; ik wil geen Waze of google maps moeten gebruiken om te weten hoe en waar de files staan als ik de duurste navigatie heb die Skoda te bieden heeft. :(

The Vipe

Actief lid
Zelfde probleem hier. Momenteel enkel 154 meldingen van werkzaamheden maar geen enkele file. Volgens de handleiding kan ik hier zelf geen invloed op uitoefenen.

RF1981

Lid
Het lijkt erop dat andere collega's van mij hetzelfde probleem hebben. Ook een college met een Opel Zafira en een Volkswagen Passat lijken alleen 140-150 wegwerkzaamheden te zien. Een college met de Octavia met een Amundsen van 4 jaar oud heeft hetzelfde probleem. Dan lijkt het een probleem met de TMC zender.

Ik weet waarschijnlijk morgen meer of die collega's met een Opel en VW hetzelfde probleem hebben. Misschien dat jullie ook eens rond kunnen vragen.

Rick

Senior Member
Beste,

Het lijkt er op dat de verkeersinformatie die via radio 1 via TMC wordt verspreid gewijzigd is. Sinds een paar dagen staan er heel veen meldingen in van wegwerkzaamheden, versmalde rijstroken etc. Het lijkt er A) op dat deze niet kloppen, want geen enkele melding die ik tegenkwam was waar en B) staan er geen files meer tussen. Is er iets gewijzigd aan de doorgifte van verkeersinformatie?
Gestuurd naar Radio1 klantenservice. Ben benieuwd naar het antwoord.

Rick

Senior Member
Zo die zijn snel:
Bedankt voor uw bericht. Het klopt inderdaad dat er wat problemen zijn met de verkeersinformatie. Dit komt doordat er iets fout gaat in de levering van de juiste data. Hierdoor is er momenteel geen file informatie. Als alternatief worden nu alle bekende wegwerkzaamheden doorgegeven. Wij zitten er bovenop en zodra de file informatie weer operationeel is wordt dat direct doorgegeven zodat u weer de file informatie die u gewend bent kunt zien op uw navigatiesysteem.

micky

Forumguru
Bij mij werkt het wel en ik heb in Nederland dus ook meerdere zenders die de info aanleveren ImageUploadedByTapatalk1412762738.274361.jpg

Bovenaan Onderaan