Columbus Het grote MIB Columbus-topic (new Columbus)

Mark69

Senior Member
Nou ja dat is dan voor de volgende. Het lijkt er qua uiterlijk wel op in ieder geval knoppen zitten op de zelfde plaats. Zat in mijn executive pakket.

Frank C

Forumguru
Is dit het zelfde systeem wat ook in mijn Golf 7 zit uit 2013? Vind de navigatie namelijk werkelijk het meest waardeloze product wat ik ooit heb meegemaakt op navigatie gebied. Het apparaat weet ook na updates nog steeds niet goed de weg te vinden in Rotterdam of welke andere stad dan ook. Ik wordt wegen in gestuurd die eenrichting zijn maar dan wel tegengesteld dan dat mijn navigatie aangeeft. Het heeft mij zelfs een keer een boete opgeleverd omdat ik ergens linksaf werd gestuurd terwijl dit niet mocht (ok ik moet zelf ook opletten maar als je echt niet weet waar je heen moet dan rij ik echt op de navigatie, ik werkte door heel Nederland 40k per jaar).Te late meldingen van afslagen, totaal onduidelijke instructies van verderop rechtdoorrijden etc. Ik snap ook nog steeds niet als ik de snelste route aangeef dat ik soms van de snelweg wordt af gedirigeerd om dan ergens over B wegen naar mijn einddoel wordt gebracht waar een stuk langer over de snelweg en minder over de b weg, maar wel meer km, je er toch werkelijk sneller bent. Heb dit op voor mij bekende routes wel eens getest maar het apparaat blijft volharde in routes die echt niet het snelst zijn. Ook als er geadviseerd wordt om een bepaalde file te omzeilen ben ik er inmiddels achter dit maar niet te doen en gewoon de weg te blijven vervolgen uiteindelijk is deze route sneller dan om de file heenrijden. Ook totaal onduidelijk is de zoomfuncties. Het vliegt er in en uit geeft te grote afstanden aan tot stoplichten. Verderop linksaf is geen melding. Zo rij ik ook nog steeds naar Goudea etc. Eind deze maand leveren we de Golf in en heb ik geen leaseauto meer en gebruik ik prive gewoon weer de praktische en duidelijkere TomTom.

Waarschijnlijk heb jij een Discover Media apparaat (Panasonic) welke minder goed is volgens diverse fora dan een Discovery Pro (Becker). Welke gelijk is aan new Columbus hier. Daarnaast zijn Teleatlas kaarten (TomTom) over het algemeen iets beter bijgewerkt dan die van Navteq (Here maps) is mijn ervaring. Maar dat verschil zal niet dusdanig zijn dat dat de problemen geeft zoals jij beschrijft.

Laatst bewerkt:

tist

Actief lid
Meerdere keren heb ik al wel aangegeven dat het echt een triestig systeem is en er VEEL beter op de markt te koop is, voor een veel lagere prijs.
Laatst op de terugweg meerdere keren (minstens 10X) gaf het toestel te kennen dat het geen reisadvies had voor de gekozen bestemming !?!
Dit met meerdere bestemmingen in België (ik was toen in het zuiden van Frankrijk) elke keer gaf het gedurende een 10 tal minuten aan hoe ver het nog was, hoelang ik erover zou rijden, enz. om dan plots dat bericht te laten verschijnen.

Je kon enkel maar ok drukken, en dan was alles aangaande de route weg, m.a.w. heb je niets anders bij zoek het dan zelf maar uit !

Tomtom die ik bij zulke verre reizen meeneem had nergens last van.
Uiteindelijk dan maar als bestemming Parijs gekozen, en dat werkte wel.
Op zo'n dikke 250Km van Parijs terug de bestemming gekozen in België en toen lukte het wel.

Als radio enz is het toestel wel prima ziet er eigenlijk niet slecht uit ook niet maar of dat allemaal opweegt tegen die belabberde routeplanning ....... ?
Eigenlijk mag je het niet bedienen terwijl je rijd, je mag van de invoerder zelfs niet eens video kunnen laten zien aan je medereiziger, maar al je aandacht opeisen om het systeem te laten werken dat kan dan wel. Ik zie je al om de 2 a 3 Km al halt houden op de pechstrook om je navagatie te bedienen, zal ook geaprecieerd worden door politie of wat dan ook.

(Is wel een van de laatste "oude" Columbus systemen geleverd met de laatste versie van Superb. Dien dus ook nog eens te betalen voor updates, die er ter info toen ook al opstond.)

Bijlagen

• 2015-06-02 21.14.44.jpg
    2015-06-02 21.14.44.jpg
    1 MB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Laatst op de terugweg meerdere keren (minstens 10X) gaf het toestel te kennen dat het geen reisadvies had voor de gekozen bestemming !?!

Even ter info dat ik geen VAG navi heb, maar ik vermoed zo dat je ergens in je menu een vinkje uit moet zetten om hier vanaf te zijn......

tist

Actief lid
Ik zou niet weten welk, en na meer dan 22.000Km waarvan zeker al een kleine 10.000 met routebegeleiding is het wel verwonderlijk dat hij nu dit plots aangeeft ,voorheen dus niet.

Darkside

Forumguru
Meerdere keren heb ik al wel aangegeven dat het echt een triestig systeem is en er VEEL beter op de markt te koop is, voor een veel lagere prijs.
Dit met meerdere bestemmingen in België (ik was toen in het zuiden van Frankrijk) elke keer gaf het gedurende een 10 tal minuten aan hoe ver het nog was, hoelang ik erover zou rijden, enz. om dan plots dat bericht te laten verschijnen.

Je kon enkel maar ok drukken, en dan was alles aangaande de route weg, m.a.w. heb je niets anders bij zoek het dan zelf maar uit !

Tomtom die ik bij zulke verre reizen meeneem had nergens last van.
Uiteindelijk dan maar als bestemming Parijs gekozen, en dat werkte wel.
Op zo'n dikke 250Km van Parijs terug de bestemming gekozen in België en toen lukte het wel.

Als radio enz is het toestel wel prima ziet er eigenlijk niet slecht uit ook niet maar of dat allemaal opweegt tegen die belabberde routeplanning ....... ?
Eigenlijk mag je het niet bedienen terwijl je rijd, je mag van de invoerder zelfs niet eens video kunnen laten zien aan je medereiziger, maar al je aandacht opeisen om het systeem te laten werken dat kan dan wel. Ik zie je al om de 2 a 3 Km al halt houden op de pechstrook om je navagatie te bedienen, zal ook geaprecieerd worden door politie of wat dan ook.

(Is wel een van de laatste "oude" Columbus systemen geleverd met de laatste versie van Superb. Dien dus ook nog eens te betalen voor updates, die er ter info toen ook al opstond.)
Toch vaag heb 3 jaar lang met dit systeem door Frankrijk getuft zonder een enkel probleempje

Ook met het nieuwe systeem nog geen problemen gehad. Over 3 weken ga ik voor het eerst naar Frankrijk met dit systeem. Ben benieuwd

Aapiej

Nieuw lid
Klopt het dat wanneer je muziek afspeelt vanaf een SD-kaart dat dan de subwoofer achterin (Canton) niet werkt? Ik heb dit namelijk alleen bij het afspelen via SD-kaart. Bluetooth/jukebox doet het wel gewoon?

De dealer kan/(wil) mij niet helpen

tist

Actief lid
Toch vaag heb 3 jaar lang met dit systeem door Frankrijk getuft zonder een enkel probleempje

Ook met het nieuwe systeem nog geen problemen gehad. Over 3 weken ga ik voor het eerst naar Frankrijk met dit systeem. Ben benieuwd
Was bij mij ook de eerste keer dat ik zulke bericht kreeg.
Maar het onnodig wegsturen van de snelweg of hoofdbaan, of je een doodlopend straatje insturen daar is hij wel een koploper in, heb ik al meerdere keren ondervonden, ook is het een meester in het melden "vanwege de actuele ..... is de route gewijzigd" . En zoals ik al eens goed heb kunnen vaststellen op een gekend traject blijft de route zoals voorheen.
Dit alles komt me als onbetrouwbaar over, daarom vind ik de hoge prijs voor zulks misplaatst.
Is mijn persoonlijke mening waar niemand het hoeft mee eens te zijn.:)

Mark69

Senior Member
Was bij mij ook de eerste keer dat ik zulke bericht kreeg.
Maar het onnodig wegsturen van de snelweg of hoofdbaan, of je een doodlopend straatje insturen daar is hij wel een koploper in, heb ik al meerdere keren ondervonden, ook is het een meester in het melden "vanwege de actuele ..... is de route gewijzigd" . En zoals ik al eens goed heb kunnen vaststellen op een gekend traject blijft de route zoals voorheen.
Dit alles komt me als onbetrouwbaar over, daarom vind ik de hoge prijs voor zulks misplaatst.
Is mijn persoonlijke mening waar niemand het hoeft mee eens te zijn.:)

Dit herken ik ook. Ze weet gewoon niet al te best de weg.

Ik heb een 5 jaar oude Tom Tom die beter de weg weet dan dit systeem mede door regelmatigere updates. Als ik het van te voren had geweten dan had ik het niet besteld dan was de Golf goedkoper geweest in de lease.

Rick

Senior Member
@tist Begrijp ik het goed dat je eerste Columbus navigatie hebt? Zoals geleverd in Octavia 2 (zeg tot 2013/14) en in Superb (tot aan 2015). Zo ja dan heb je het over een ander systeem dan hier besproken. Ik herken ook niet je commentaar eerlijk gezegd. Hier een topic over dat systeem.

Maarten

Forumguru
Ik krijg de update met geen mogelijkheid geïnstalleerd. Ik gebruik een 64gb Verbatim usb stick en een 32gb sd kaart. Beiden geven de update niet weer.
In de root staan drie bestanden. Mib1 Mib2 en een .txt bestand. Iemand tips???

paulus474

Senior Member
MODEDIT: @paulus474...niet 3x hetzelfde bericht in 3 verschillende subfora plaatsen. Dat is tegen de regels.

Laatst bewerkt door een moderator:

MartijnW

Actief lid
Ik krijg de update met geen mogelijkheid geïnstalleerd. Ik gebruik een 64gb Verbatim usb stick en een 32gb sd kaart. Beiden geven de update niet weer.
In de root staan drie bestanden. Mib1 Mib2 en een .txt bestand. Iemand tips???

Gebruik je de download van de skoda update pagina die automatisch uitpakt naar een SD-Kaart ??

Eerder in dit draadje poste ik al de oplossing om hem direct te downloaden en dan zelf uit te pakken. Misschien werkt dat voor je

Maarten

Forumguru
Gebruik je de download van de skoda update pagina die automatisch uitpakt naar een SD-Kaart ??

Eerder in dit draadje poste ik al de oplossing om hem direct te downloaden en dan zelf uit te pakken. Misschien werkt dat voor je
Helaas...Beiden werkt niet. Snap er geen snars van...

Frank C

Forumguru
Heb zitten zoeken op internet of er een mogelijkheid is om het Navi systeem op een of andere manier te resetten (= niet hetzelfde als fabriekswaarden terug zetten) zoals bv. na een vastloper. Maar nog niks gevonden anders dan dat dit "automatisch" gebeurd bij contact aan/uit.

tist

Actief lid
@tist Begrijp ik het goed dat je eerste Columbus navigatie hebt? Zoals geleverd in Octavia 2 (zeg tot 2013/14) en in Superb (tot aan 2015). Zo ja dan heb je het over een ander systeem dan hier besproken. Ik herken ook niet je commentaar eerlijk gezegd. Hier een topic over dat systeem.
Helemaal juist.
Ik reageerde op de post van "Mark69, post: 531801, member: 18672".
Ik weet ook wel dat voor dit type een ander topic loopt, maar het was een reactie op dus ....:)

• Leuk
Waarderingen: Rick

WillemJan

Forumguru
Het viel me laatst op dat ik via Lync (nu Skype for Business) en WhatsApp gesprekken via de 'nieuwe' Columbus kan voeren.

Bovenaan Onderaan