Columbus Het grote MIB Columbus-topic (new Columbus)

ElScorpione

Forumguru
Heb mijn O III intussen ruim een week in mijn bezit en de eerste 1.500 km zitten erop. Het rijdt anders als mijn "oude" Superb, maar zeker niet slechter (enige minpunt tot nu toe is het meer aanwezig zijn van motorgeluiden).
In de Superb had ik een Amundsen systeem, waarvan ik de auto-zoom functie erg handig vond. In het Columbus systeem kan ik deze mogelijkheid nergens vinden. Zie ik iets over het hoofd of is dit niet voorzien?

Autozoom kun je aan- en uitzetten met het icoontje op je scherm of vanuit het menu (ga naar instellingen bij je navigatie en kies vervolgens voor Kaart. Daar zit een optie autozoom. Er is trouwens ook een spraakcommando voor. Bijgaand het stukje uit de handleiding.

Knipsel.JPG

weerhuis

Nieuw lid
Autozoom kun je aan- en uitzetten met het icoontje op je scherm of vanuit het menu (ga naar instellingen bij je navigatie en kies vervolgens voor Kaart. Daar zit een optie autozoom. Er is trouwens ook een spraakcommando voor. Bijgaand het stukje uit de handleiding.

Bekijk bijlage 46956

Hmmm, dacht dat ik alle opties bij de Kaartinstellingen had gezien :lezen:. Ik zal vanmiddag nog eens kijken. Bedankt voor je reactie.

weerhuis

Nieuw lid

Bekijk bijlage 46956
Thanks! Via spraak-commando heb ik het aangezet. Het vreemde is wel dat ik de optie niet op het scherm zie, zoals beschreven in de manual :koffie:. Belangrijkste is dat het werkt! :thumbsup:

martijn.dutch

Senior Member
Hallo allemaal, het is al weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Ik heb de eerste versie van de Columbus MIB, zijn hier eigenlijk al firmware updates voor (dus niet de kaarten) die nieuwe of andere functionaliteit brengen?

nailwood76

Nieuw lid
Goedemiddag,

Ik heb een vraagje over het gebruik van de columbus icm gracenote. Ik heb al het eea gelezen, maar nog niet de juiste info gevonden.

Als ik vanaf een usb-stick muziek afspeel, dan komt het regelmatig voor dat het plaatje niet getoond wordt en dat het algemene plaatje (soort van unknown artiest) getoond wordt.
Dit heb ik met oudere muziek en nieuwere muziek, ook al zit het plaatje er gewoon bij.

Ook als ik met BT afspeel icm Spotify worden meer plaatjes niet getoond dan wel, ondanks dat de plaatjes op mijn telefoon tijdens het afspelen via BT wel netjes getoond worden.

Is daar een oplossing voor en is er ondertussen al meer duidelijk mbt het updaten van gracenote?

Ook heb ik nog een vraagje of iemand weet of je met spraakaansturing iets kunt doen mbt spotify?
bijv. switchen tussen afspeellijsten etc. of iets dergelijks?

Bedankt

Rick

Senior Member
Hallo allemaal, het is al weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Ik heb de eerste versie van de Columbus MIB, zijn hier eigenlijk al firmware updates voor (dus niet de kaarten) die nieuwe of andere functionaliteit brengen?
Nee niet dat ik weet

ElScorpione

Forumguru
Inmiddels bij de dealer geweest voor een airco controle. Meteen gevraagd waarom ik geen verkeersborden met daarop de maximum snelheid op mijn Columbus zie. Dat komt dus inderdaad door het feit dat ik geen camera voor herkenning van de verkeersborden heb. Ik kan dit nog steeds niet geloven. In de budget amundsen van mijn Octavia 2 zag ik toch echt die verkeersborden. Dat moet toch in zo'n systeem als de Columbus gewoon aanwezig zijn. Het staat min of meer ook zo in het instructieboekje. Belachelijk eigenlijk. Dan maar aan laten zetten met VCDS zeker? Ik begreep dat dit wel kan (los van het feit of je een camera hebt).

hemi24

Forumguru
Volgens mij wil je het volgende zien:

Knipsel1.PNG

En schakel je het als volgt in (los van het feit of je nu een camera hebt of niet...):

Knipsel2.PNG

Knipsel3.PNG

ElScorpione

Forumguru
Inderdaad, dat wil ik zien @hemi24 maar die optie staat bij mij niet in het menu Kaart. Hij is er gewoon niet. Ik heb wel Rijbaanadvies en Favorieten, maar dus geen optie Verkeerstekens weergeven. Zal er nog een foto van maken.

hemi24

Forumguru
Dan vrees ik dat de firmware van je Columbus van een eerdere/vroegere versie is @ElScorpione ...

Weergave hangt niet per definitie aan de aanwezigheid van een camera voor verkeersbordherkenning, anders zou het in mijn Golf ook niet mogen werken...

ElScorpione

Forumguru
Dat zou kunnen. Mijn auto is van 2013, dus zal 1 van de eerste versies zijn. Maar het is wel vreemd dat het dan in de handleiding staat. Ik vraag me af of de firmware te updaten valt. Ik zie op screenshots dat de nieuwere versies ook een andere balk bovenin hebben. De klok staat dan in het midden en de lijn gaat daar dan een beetje omlaag (net zoals in de grille).

Hieronder nog even een foto van het menu 'Kaart'

rsz_img_0678.jpg

Rick

Senior Member
Die van mij ook van 2013 (december), maar wel gewoon verkeersborden zonder verkeersbordenherkenning/camera. Vreemd dus.

LdN

Forumguru
Is niet vreemd, hangt van de productie datum af denk ik.
Mijn octavia is ook van december 2013 (kenteken) maar ik heb hetzelfde menu als ElScorpione.
Nu was mijn octavia een showroom model die al minimaal een maand of 3-4 bij de dealer stond
en dus ergens tussen het 4e kwartaal van 2012 en het 2e kwartaal van 2013 geproduceerd is.

ElScorpione

Forumguru
Is niet vreemd, hangt van de productie datum af denk ik.
Mijn octavia is ook van december 2013 (kenteken) maar ik heb hetzelfde menu als ElScorpione.
Nu was mijn octavia een showroom model die al minimaal een maand of 3-4 bij de dealer stond
en dus ergens tussen het 4e kwartaal van 2012 en het 2e kwartaal van 2013 geproduceerd is.

Productiedatum van de mijne is maart 2013. Hebben we dat weer.....

ElScorpione

Forumguru
Vandaag nogmaals bij de dealer geweest i.v.m. het onbreken van de 'verkeerstekens weergeven' optie. We hebben het systeem gereset en daarna gaan we direct naar navigatie, instellingen, kaart. Dan zien we de optie 'verkeerstekens weergeven' een paar seconden en vervolgens verdwijnt de optie weer. De dealer snapt er ook niks van. We hebben in 3 andere octavia's gekeken. Daar speelt het euvel niet. Die hadden overigens wel een andere versie van de kaart. De dealer zou nu een auto updaten naar mijn versie en me laten weten of het probleem wellicht in de kaart zit.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Kaar een keer opnieuw updaten?

Hierbij een link naar een filmpje waar het euvel zich voordoet:

micky

Forumguru
@ElScorpione, je kunt kijken met VAGCOM, zo heb ik het aangezet, ik had het niet besteld omdat ik wist dat dit later kon, afgelopen week een nieuwe columbus gekregen en toen was het weg, dus opnieuw aangezet. na aanzetten moet wel de computer uit voordat je het weer op de kaart ziet.
Werken de borden tussen je tellers wel?

ElScorpione

Forumguru
Ik heb geen camera voor verkeersbordherkenning. Dus ook geen verkeerstekens in het Maxidot. Maar de verkeerstekens in de Columbus zouden gewoon moeten werken. Dat was namelijk wel het geval bij de andere Octavia's die ik heb bekeken. Ik vermoed dat het een probleem in de kaart is. Heb deze al opnieuw geinstalleerd, maar dat helpt niet. Misschien maar even afwachten tot de update in juni.

Bovenaan Onderaan