In feite levert zo'n abonnement een hoop zekerheid op, en dat is zowel negatief als positief. Je hebt de zekerheid dat je een hele lange tijd (wat je uiteraard wel zelf overeenkomt) veel geld gaat betalen, en je hebt ook de zekerheid dat je diezelfde hele lange tijd in een mooie betrouwbare wagen rijdt. Geen onverwachte kosten, maar ook niet de mogelijkheid om, mocht het na 3 jaar financieel wat tegen te zitten, van je contract af te komen.
Qua geld lijkt het me geen verkeerde deal, uiteraard wordt er ook wat aan verdiend, maar het zou me niets verbazen dat het verdienmodel vooral gebaseerd is op het feit dat men denkt dat deze optie omzetverhogend werkt, er worden simpelweg meer nieuwe auto's "verkocht".
Ook ben je wat minder geneigd kritisch te zijn op het aanvinken van extra opties, de 1.8 ipv 1.4, omdat het op het maandbedrag weinig invloed heeft, daar verdient het bedrijf ook aan. Maar doe voor je je handtekening zet zo'n prijsverschil wel even keer 60 (maanden), want dat ga je werkelijk betalen.
Hoe de overige voor- en nadelen uitvallen moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken. Maar zou je een anders een nieuwe auto kopen, en er ook 4 of 5 jaar in willen rijden, dan lijkt zo'n abo me toch best interessant.
Ik heb het 3.5 jaar geleden ook overwogen, maar toen werd het veel minder aangeboden en heb ik de mijne gekocht, met tegenzin wat geld geleend, maar inmiddels is ie wel helemaal van mij, de vrijheid die dat oplevert (wel/niet er mee doorrijden na de geplande 4 jaar, en dus veel minder afschrijving) is mij wel heel wat waard, blijkt nu.
En
@Desperado, ga er bij redelijk nieuwe auto's maar van uit dat de afschrijving heel veel is, zie het voorbeeld van
@internetboarder hierboven. Afschrijving is simpelweg de waardevermindering van je auto in tijd gedeeld door het aantal maanden. Als je een wat oudere auto rijdt, en je doet er lang mee, wordt het wel steeds minder.