Wji hebben een Skoda Fabia Combi in bestelling staan met Private Lease.
Momenteel hebben we een Kia Sportage uit 2008.
Uiteindelijk is het een rekensom en blijkt een nieuwe Fabia gewoon goedkoper is. Ik heb de kosten uitgerekend van de Kia (aanschaf-restwaarde, belasting, verzekering, onderhoud, LPG, benzine) en kwam op zo'n €0,60/km. Met de Skoda kom ik onder de €0,40/km uit.
Snap ook wel dat een nieuwe auto minder onderhoud nodig heeft en dat een nieuwe auto zelf kopen goedkoper is. Echter, ik hoef nu niet zoveel geld neer te tellen en ik heb geen enkel risico (ik heb in jaunari nog voor €1200 aan de auto moeten repareren vanwege kortsluiting: nieuwe accu, startmotor en dynamo.. die kosten heb ik straks niet meer).
Ik vergelijk het altijd maar met een all-inclusive vakantie.
Overigens, heb ik van een medewerker (Seat/Skoda dealer) begrepen dat je de auto in ieder geval niet moet kopen na de lease aangezien VAG de private lease auto hoger dan normaal in de boeken zet om de afschrijving lager te houden.
Daarnaast heb ik nog 6% van de prijs afgehaald. Wij betalen zo'n €450/maand voor de meest uitgebreide Skoda Fabia Combi (Style, 110PK, 6 versnellingen en zo ongeveer elke optie: KESSY, panoramadak, afneembare trekhaak, etc.).