Het grote Skoda Abonnement / Prive-Lease Topic

Wij gaan deze week definitief beslissen over een Fabia Combi Edition 1.2 TSI Greentech 90 PK.
Helaas hebben wij geen spaargeld voor de auto, wordt dus lenen of leasen. Hoe je het ook berekent, met het voorstel van de garage komt lease altijd goedkoper uit. Ik ga €345,- per maand betalen voor een Edition, 15.000 km per jaar.
Inclusief MRB, Verz en afschrijving zou ik dit zelfs doen als ik niet had hoeven lenen, met de ANWB kostenberekening ernaast is het gewoon een goed aanbod.
 

Altos

Banned
Ach, de discussie is sowieso onnodig lijkt me, iedereen geeft aan zijn auto uit wat ie wil of kan op welke manier dan ook, hopelijk beseft iedereen dat je nooit voor een ander kan denken ivm financiën.
Wat voor de een not done is, is voor de ander de juiste stap.
Ikzelf kies nu voor de 2e keer voor private lease na een eerste goede ervaring, anderen om mij heen blijven kritiek geven, dat mag, maar de discussie ga ik niet eens meer aan, als er niet geluisterd wordt heeft praten geen zin denk ik dan.
Veel plezier van je nieuwe Fabia, ik mag de mijne hopelijk over 4 weken in ontvangst nemen.
 

MichielD

Nieuw lid
Idd, autorijden kost altijd geld, boeiend!
De zogenaamde "wijzen" die alles zonder lenen/hulp/lease/giften afkunnen voelen vaker de nood om de rest te behoeden voor het gevaar van lenen/rente/afschrijving...bedankt hiervoor :dankje: we zijn gewaarschuwd :thumbsup:
Zelfs al zou ik m'n geld gewoon zo hebben, weet ik niet of ik dan een auto had gekocht of had geleasd.
Het enige risico m.b.t. lease is als je gedurende de looptijd de auto niet meer kan betalen (bij verlies van baan bv).

Maar aan de andere kant: als er iets gebeurd met de auto, ben ik niet veel geld kwijt. Raakt deze auto total loss, dan ben ik €250 eigen risico kwijt. Ben ik eigenaar, dan krijg ik de dagwaarde (al wordt er reclame gemaakt van een verzekering die meer uitkeert, maar daar zal wel een adder onder het gras zitten).

En nog iets: ben je eigenaar, dan ga je er meer dan 4 jaar in rijden met alle onderhoud, etc. Of je moet behoorlijk sparen om na 4 jaar weer een nieuwe uit te kiezen. Als mijn kinderen over 4 jaar, 10 jaar en 8 jaar zijn, kan ik weer een nieuwe auto uitzoeken. Misschien kies ik dan wel een maat groter, omdat ze aan het eind van die 4 jaar al 14 en 12 jaar oud zijn (en dan hebben ze weer meer ruimte nodig).
 
Inderdaad, de gedachte dat we over 4 jaar alweer een nieuwe auto kunnen kiezen, of de huidige verlengen, is ook niet vervelend. Kids worden groter en nemen meer plek in. Weer 4 jaar later is misschien een kleinere auto handiger.
 

CharlesTucker

Forumguru
Voor en nadeel van zo'n private lease constructie is volgens mij dat je eigenlijk altijd een vrij nieuwe auto rijdt. En dat is prettig en kost veel geld, zowel bij kopen als bij leasen. Het is dan weer heel persoonlijk wat je belangrijk vind. Er zijn wat mij betreft goede redenen voor beide constructies.

Mijn mening zou zijn, vind je het om wat voor reden dan ook het belangrijk om altijd een redelijk nieuwe auto te rijden, ga private leasen. Wil je echter lang met een auto doen (of vind je tweedehands ook geen probleem), koop hem dan, desnoods met geleend geld.

Persoonlijk heb ik 4 jaar geleden ook gekeken naar private lease, toendertijd was dat niet mogelijk zonder vooraf al de helft van de aanschafprijs op tafel te leggen, wat toen een belangrijke reden was om toch maar te kopen (en helaas geld te lenen). Ik was toen van plan om na 4 jaar weer een nieuwe te kopen. Inmiddels zijn we ruim 4 jaar en dik 160.000km verder, is de auto al een jaar volledig afbetaald, en begint m'n auto-spaarrekening lekker te groeien.

De auto bevalt echter dusdanig goed dat geen haar op m'n hoofd er aan denkt om nu naar een nieuwe te gaan kijken. Grootste deel van de afschrijving is al geweest, en de kosten van onderhoud vallen tot nu best wel mee, een keer een flinke reparatie gehad, en ik verwacht voorlopig ook geen grote kosten. Bij private lease zou dan nu echter m'n contract afgelopen zijn en had ik ofwel een nieuwe moeten regelen, ofwel de auto tegen een (misschien wel flinke) prijs moeten overnemen. Kortom, achteraf gezien de juiste keuze gemaakt, maar als private lease tegen de huidige condities toen had bestaan, had ik waarschijnlijk voor lease gekozen (en daar nu spijt van gehad).
 

Cordoba

Forumguru
@Vurpurrlalla gefeliciteerd met de beslissing voor de Fabia. Wat de keuze voor lease betreft: behalve wat je netjes uit kunt rekenen zijn er meer redenen om voor een bepaalde constructie/keuze te gaan. Met 15.000 km/jaar is het niet zo belangrijk of een auto nieuw is, je kunt bij een beetje behoorlijke occasion toch jaren vooruit, maar bijvoorbeeld ook of een auto ook een representatieve functie heeft, kan de doorslag geven om bij weinig km/jaar toch voor nieuw te kiezen. Dan heb je nog de opties voorraadmodel/showroommodel/demo-auto/jonge occasion. Persoonlijk vind ik het voordeel van een iets ouder model dat veel technische zaken al bekend zijn en uitgezocht, waar je bij een jong/nieuw model nog wel eens tegen zaken aan kunt lopen die niet uitgezocht zijn. Dat laatste is vooral handig als je zelf modificaties wil doen.
 
Inderdaad @Cordoba, als je modificaties wil doen is private lease geen optie. Ondanks dat ik, als ik dit forum zo lees, de lol en het nut daarvan steeds beter inzie, is dat voor ons niet van belang. De verwachting is dat we komende jaren veel meer kilometers gaan maken dan nu het geval is, iig mijn vrouw voor haar werk. Als het nodig is kunnen we het aantal kilometers aanpassen. En voor haar werk is enigszins representatief zeker de bedoeling.
Je hebt gelijk dat een iets ouder model wat meer bedrijfszekerheid geeft, maar ach, we hebben al zoveel pech gehad met onze vorige auto, een nieuwigheidsstoring vind ik beter weg te kauwen dan de almaar op stapelende problemen van onze citroen. We gaan er iig op vooruit!
 

Altos

Banned
Modificaties zijn enigszins toegestaan hoor, ik heb mijn speakers (zichtbaar) veranderd, ge-plastidipt, software laten aanpassen, allemaal geen probleem, zolang je maar overlegd.
Bij mijn F3 gaat ook het verzoek tot toestemming naar de Private LM voor verlaging, software aanpassingen en dergelijke.
Andere bumpers, spoilers of interieur wordt wat lastiger gok ik zo...net wat je wilt :)
 
Bovenaan Onderaan