Het grote Superb iV topic

Tman0961

Forumguru
Dat zijn wel mooie aanpassingen. Nu ben ik ook wel benieuwd naar een foto van het hele voertuig :jaja:.

Vwb de tuning, hebben ze alleen de brandstofmotor en koppel begrenzers e.d. van de bak aangepakt? Of ook echt de schakelmomenten van de bak, elektrisch en op brandstof?
 

Frank0z

Nieuw lid
Hallo,

Ik zou graag de software updaten van onze nieuwe Superb IV (2021). Nu kom ik er niet uit, kan iemand mij verder helpen?

Software versie:

1735388484409.png

MIB geeft navolgende aan:

2. Latest available firmware updates:
Latest official firmware update: MOI3_EU_SKMQB_P32400P (MU: 0324, details).
Latest possible firmware update: MOI3_EU_SKMQB_P32400P (MU: 0324, details).
Download firmware updates from here.
External amplifier (Bose, Bang&Olufsen) might need dataset after update.
Fix "B201A - Checking SVM" fault after update here.

Auto geeft alleen een melding dat de versie niet overeenkomt. Wat doe ik niet goed?
 

jefrem

Lid
Hallo allemaal. Ik rijd nu een paar weken in een 2021 iv.
Wat me een paar x opviel en irriteert is bij het optrekken bij bv rotonde en gas geeft hij nog elektrisch rijd en dan overschakelt naar benzine.(klein groen balkje ev nog)
Alleen de benzine motor is niet op toeren en dus kakt hij dan in en duurt het ff voor hij weer oppakt. Niet fijn half op een drukke rotonde bv.
Is dat een standaard iv probleem of is er wat aan te doen?
 

Tman0961

Forumguru
Ik herken wat je zegt. Ik vind het ook niet altijd even soepel of naadloos gaan. Dat is 1 van de redenen waarom ik eea vwb tuning aan het uitzoeken ben.

@Sel007 heeft zijn voertuig laten chippen. Wellicht kan hij zijn perspectief geven. @jefrem
 

jefrem

Lid
Nou dit is gewoon helemaal niet soepel als het gebeurt hahaha.
Verder is het wat tja zenuwachtig of zo in comfort stand en wat lagere snelheid als hij gaat pingelen tussen E en benzine.

Ik dacht dat het met tunen juist in de sport stand zat en dan pakt hij het ev gebeuren er niet bij toch?
 
Goedenavond, ik heb stage 1 laten tunen incl. DSG, dat was een aanrader. Geen spijt. De bak moet die vermogen wel aankunnen.
Na het tunen gaat de motor in de sportstand niet meer uit. Bewuste keuze.
Hieronder 2 fotos @Tman0961, met de zwarte logo en regen/wind deflector.
 

Bijlagen

  • 20241227_140621.jpg
    20241227_140621.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 40
  • Screenshot_20250103_224302_Gallery.jpg
    Screenshot_20250103_224302_Gallery.jpg
    1.000,5 KB · Weergaven: 37

jefrem

Lid
Ziet er goed uit!
Waar heb je de tuning laten doen en wat is het vermogen nu?
Zag bij jd engineering dat hij dan naar 295pk zou gaan.
 
Bedankt.

Vagtechniek. Op papier naar 270pk. In de werkelijkheid is de verwachting hoger.
De expert vertelde dat een dezelfde motor VW arteon 2020 op de rollenbank rond 290-300pk uit is gekomen. Dat is wat hij vertelde.

Maar goed. Ik rij vaak rustig, soms snel optrekken. Ben er blij mee.

Auto met veel opties, wat een andere A merk niet heeft. Zoals automatisch parkeren.
 
Laatst bewerkt:

jefrem

Lid
Nou ja daar weten ze ook wel wat ze doen dus dat zal vast kloppen dan.


Ja tis ook meer dat het allemaal wat vlotter en soepeler loopt. Het is geen racewagen

Automatisch inparkeren zit er bij mij niet op maar is ook niet nodig. De vrouw heeft haar eigen wagen
 

jefrem

Lid
Donderdag ben ik maar eens even naar Breda gereden en heeft @Antera het 1 en ander voor mij aangepast.

[ ] Comfort instappen met Geheugen stoelen
[ ] Knipperlicht comfortfunctie aanpassen ( 1..5 knipperen) 4x
[ ] Rechts inhalen met acc mogelijk maken
[ ] DRL met achterlichten
[ ] Drl in auto stand
[ ] Ramen bepaalde tijd nog te bedienen bij contact uit
[ ] Dak openen ipv kantelen bij Comfort openen met sleutel

Vooral het Comfort in en uitstappen is wel heel erg fijn.
Dat er nu ook overdag ook achter lampjes branden is ook wel lekker. Snap niet dat dat nog steeds niet verplicht is.
 
Laatst bewerkt:

Tman0961

Forumguru
Wat betekent deze optie? Wat gebeurt er dan precies? Kan het zijn dat ik deze optie via het menu al kan aan/uit schakelen?
 

jefrem

Lid
Het comfort in en uitstappen bedoel je?
Dan gaat de stoel automatisch iets naar achter als je contact uit zet en deur opent en weer naar voren bij starten.
 

Rallye

Forumguru
Is erg fijn, juist bij verschillende gebruikers. Voor de achterpassagier (zeker in mijn Golf) wat minder.
 

jefrem

Lid
Ik zit ook ondanks lange benen redelijk dicht op het stuur en dan is dat beetje wat hij achteruit gaat best fijn met uitstappen. Achterin een superb is ruimte zat dus dat gaat bij mij geen probleem geven
 

jefrem

Lid
Wat mij vandaag een paar x op viel is als je op constante lagere snelheid rijd 50/60kmph hij dan gaat pingelen tussen de accu en brandstof.
Soms gebruikt hij beide. Het groene balkje en toeren van de motor branden dan ook en hoor je de toeren omhoog gaan terwijl snelheid gelijk blijft. Dit is dan een paar seconden en dan valt het E gedeelte weer weg. Dit kan niet de bedoeling zijn lijkt me toch?
 

walram

Lid
Ik denk dat dat te maken met de efficiëntie van de motor. Bij een te lage belasting is de motor niet meer zo efficiënt. Dan gaat ie de accu bijladen en zo de motor extra belasten. om vervolgens de motor uit te zetten en de energie uit de accu weer te gebruiken. Al met al moet dat dan dus zuiniger zijn. Dat is hetzelfde waarom cilinderuitschakeling bestaat bij sommige motoren. De helft van de cilinders uitschakelen zodat de overgebleven cilinders meer belast worden en efficiënter werken.
 

jefrem

Lid
Hmm oke.
Ik rij nu een week of 5 met de superb maar vind het maar een onrustige wagen wat dat betreft.
Constante gepingel tussen E en brandstof bij een snelheid van bv 50 tot 80 kmph.
Heb in 2013 eens een prius gekocht (hork van een auto maar zakelijk was het heel voordelig) en die reed veel rustiger.
 

Tman0961

Forumguru
Ik merk dat wanneer ik hybride rijd met de wagen, hij elke mogelijkheid probeert te benutten om de brandstofmotor te ontlasten bij een afnemend toerental. Dus bijvoorbeeld bij een correctie van de ACC op een voorligger die snelheid mindert. Of bijvoorbeeld wanneer ik de wagen laat uitrollen.

Om dit het aan/uit van de brandstofmotor iets te beperken, rijd ik tot aan de snelweg/autoweg/provinciale weg elektrisch. Vervolgens op cruisesnelheid switch ik naar hybride met vinkje automatisch op aan en ik zet de ACC aan.
 

ESL

Actief lid
Hmm oke.
Ik rij nu een week of 5 met de superb maar vind het maar een onrustige wagen wat dat betreft.
Constante gepingel tussen E en brandstof bij een snelheid van bv 50 tot 80 kmph.
Heb in 2013 eens een prius gekocht (hork van een auto maar zakelijk was het heel voordelig) en die reed veel rustiger.

Ik snap je opmerking over onrustig rijden. Dat vind ik ook. Doet wat afbreuk aan het geweldige comfort voor de rest, hij wordt er wat onrustig van ofzo. Er is overigens wel een goede gedachte achter hoor; de auto rijdt zoveel mogelijk elektrisch omdat hij daar zuiniger van wordt.
 
Bovenaan Onderaan