Het grote VAG #Dieselgate topic

CharlesTucker

Forumguru
Hahaha, deze kende ik nog niet, geweldig woord, "ontsjoemelen", bedankt voor het lachen @Bakkertje.

Wat het verder voor mij gaat betekenen hou ik me nu nog niet mee bezig, voor zover ik begrepen heb zijn we voor de 1.6 motoren zowiezo bijna een jaar verder voordat daar eventueel ontsjoemeld gaat worden. Ik ga er nu nog vanuit dat er dan wel wat meer bekend is over de effecten, in tegenstelling tot al het gespeculeer van nu. (En de voor- en nadelen van lease vs. prive moeten we hier maar helemaal buiten de discussie houden, daar worden al voldoende topics mee vervuild)[/user]

kansberg

Forumguru
Levering sjoemeldiesels aan politie gaat door
21-10-2015 13:26
Volkswagen-importeur Pon stopte in september de verkoop van sjoemeldiesels. In Nederland gaat de levering van voertuigen met de betreffende EA 189-motor aan de Politie echter wel door. Dit vanwege het volgens de politie "bijzondere belang" van deze voertuigen. Vandaag werd bekend dat Volkswagen in heel Europa stopt met het verkopen van de betreffende modellen, in navolging van onder andere Nederland, maar dit raakt de uitlevering aan de politie niet.

Dat bevestigen zowel de politie als Pon aan Automotive.

Politiewoordvoerder Helma Huizing meldt dat het doorgaan van de leveringen van groot belang is. "Door een leveringstop kan de uitvoering van politietaken in het gedrang komen." Huizing beaamt dat het voertuigen zijn die betrokken zijn bij dieselgate. "Als gevolg daarvan zullen deze daarom te zijner tijd worden teruggeroepen naar de garage voor een terugroepactie", aldus de woordvoerder van de landelijke politie. Om hoeveel voertuigen het gaat, weet ze niet. Ook weet Huizing niet hoeveel politieauto's met sjoemelsoftware er de afgelopen jaren zijn ingezet.

De politie is eerder dit jaar gestart met een nieuwe tender voor het leveren van politievoertuigen.

Vandaag werd bekend dat Volkswagen in heel Europa de verkoop van diesels met EA 189-motor opschort. Het betreft voorraadauto's die nog niet op kenteken gezet zijn. Dat meldt het Duitse Automobilwoche. Het concern komt daarmee tegemoet aan de eis van de KBA. Dit heeft geen gevolgen voor Nederland. De betreffende politievoertuigen zijn volgens Pon al gekentekend.

Bron: Automotive Management

CharlesTucker

Forumguru
Volgens een Duitse website (2 weken geleden) gaat dat om nieuwe injectoren. Dat was/is onderdeel van een plan wat VAG aan de Duitse autoriteiten ter goedkeuring heeft voorgelegd. Het zou alleen de 1.6TDI motoren betreffen, en plaats gaan vinden vanaf september 2016.

Wouter1

Forumguru
Ehh, ze zijn nieuw, en verstuiven de diesel. Zodanig dat er bij de verbranding minder NOx gevormd wordt.;).
Vermoedelijk zal de verbrandingstemperatuur beperkt worden.

kansberg

Forumguru
@MacManiac78 : Een besparing op kosten. Verstuivers geven het vroeg of laat op (vaker laat), en is een (hele) dure reparatie. Als de VAG organisatie dan nieuwe exemplaren monteert die aan de eisen voldoen, ontloop je de reguliere vervanging van verstuivers.

Ja maar wat betekend dat straks voor de prestaties? voor mij hoeven ze deze reparatie niet uit te voeren want ik denk dat ik het antwoord wel weet wat dat met de prestaties / verbruik gaat doen.

Wouter1

Forumguru
De bedoeling is dat het hier mee aan de Euro 5 emissie norm voldoet.
Verdere gevolgen zullen moeten blijken.
Speculeren hierop vind ik lastiger dan enkel een software aanpassing mbt o.a. de EGR.

kansberg

Forumguru
@Ocatavia CW : Ik deel jouw schrijven maar vooralsnog zitten we in een niesbui en is het nog niet zeker dat we een verkoudheid hebben. Het enige wat we kunnen doen is afwachten wat de definitieve modificatie zal zijn en hoe VAG hier mee omgaat, met name naar de EA189's waarvan de chip 'onderhanden' is genomen. Voorlopig duurt dit nog even, men spreek van eind 2016 alvorens te starten met de werkzaamheden.

wanderer

Senior Member
verstuivers slijten (lubberen uit) --> verbruik gaat omhoog....nieuwe verstuivers betekent een merkbaar tikkeltje minder verbruik....kan zo 2 strepen verschillen in positieve zin...

fiestaman

Forumguru
Ik kom elke dag een knappe octavia 3 combi tegen op weg van Bekkevoort naar Tienen. Kenteken 1-gri-xxx. Altijd leuk om zo te kruisen. Zwart/xenon/acc/zwarte velgen

??????

Of je bedoeld:
Zwart/xenon/acc/zwarte velgen/sjoemel software...:D

Anders zie ik geen reden waarom dit in dit topic moet staan;)

@Spierings Grappig om dit te lezen, dat is namelijk mijn schoonbroer. Een 2.0 TDI DSG zonder sjoemelsoftware ;)

Bovenaan Onderaan