Het grote VAG #Dieselgate topic

Bakkertje

Forumguru
Ik neem ook voor het gemak aan dat VW ervoor waakt dat ze met het oplossen van dit debacle geen nieuw debacle introduceren. Oftewel, ze zullen een oplossing bieden die eventuele claims geen ruimte bieden. (zo slim zullen ze toch wel zijn?)
 

OctaviaWest

Actief lid
Peterrapid, dat kan misschien allemaal overkomen als doemdenkerij, maar is er volgens jou een vorm van realistisch denken, die niet onder de doemdenkerij te klasseren valt?

De vraag die ik me stel: als al deze auto's met een upgrade die door de garagist kan worden uitgevoerd (software bijwerken, andere injectoren, andere catalysator, en vast nog wel iets...) probleemloos binnen de Euro5-NOX-normen kunnen worden gebracht zonder dat er een nieuw motorblok in moet en zonder dat de rij-eigenschappen (brandstofverbruik, koppel, enz...) eronder lijden (lees: zonder nadelen voor de eigenaar), waarom heeft VW deze wijzigingen dan niet meteen toegepast bij de fabricage?

Mogelijke antwoorden kunnen zijn:

- Omdat de technologie er op dat moment nog niet was. Als dat zo is, dan mogen we nog een stortvloed van andere motortypes bij andere fabrikanten verwachten waar allemaal mee gesjoemeld is.

- Omdat het niet mogelijk is met dit motorblok. Dan is het nu nog steeds niet mogelijk en gaat de ingreep om de uitstootwaarden goed te krijgen gepaard met nadelen voor de eigenaar.

- ...
 

OctaviaWest

Actief lid
Ga er maar van uit dat de hele auto vol zit met kostenafwegingen. Vaak valt dat goed uit, soms niet.

Daar ben ik van overtuigd. Maar het bedrog waarvan nu sprake, is qua kostenafweging toch wel een buitenbeentje hoor. Ik hoop dat ze dergelijke afweging niet vaak maken.
 

Bakkertje

Forumguru
Als de besparing groot genoeg is zullen ze het vast nog eens overwegen. Een mooi voorbeeld vind ik ook de gewichtsbesparing die uiteindelijk leidt tot meer geluid in de auto. Alles om maar aan hogere verkoopaantallen te komen..
 
De vraag die ik me stel: als al deze auto's met een upgrade die door de garagist kan worden uitgevoerd (software bijwerken, andere injectoren, andere catalysator, en vast nog wel iets...) probleemloos binnen de Euro5-NOX-normen kunnen worden gebracht zonder dat er een nieuw motorblok in moet en zonder dat de rij-eigenschappen (brandstofverbruik, koppel, enz...) eronder lijden (lees: zonder nadelen voor de eigenaar), waarom heeft VW deze wijzigingen dan niet meteen toegepast bij de fabricage?


- ...

Als ik me niet vergis kon Volkswagen in de VS alleen maar in de niche van milieuvriendelijke zuinige niet-elektrische/hybride auto's stappen als ze deze auto's goedkoper konden aanbieden (/produceren). Dit kon technisch niet en hebben ze dus gesjoemeld.
 

kansberg

Forumguru
EUROPA LIET VW ZIJN GANG GAAN

De Europese Commissie is minstens twee jaar maar wellicht al vier jaar op de hoogte geweest van hiaten in de tests die de uitstoot van auto's meten. Dat blijkt uit interne documenten in Brussel waar de Financial Times de hand op heeft weten te leggen.

Topambtenaren wisten dat de resultaten van de emissietests niet klopten, maar kozen er toch voor om dit niet aan de grote klok te hangen. Daardoor had VW, als de Amerikaanse milieuwaakhond de fraude niet aan het licht had gebracht, nog tot 2017 deze mazen in de wet kunnen uitbuiten.

De verschillen in de testmethodes zouden al in 2011 zijn ontdekt door een interne onderzoekscommissie. De toenmalige EU-commissaris voor Milieu Janez Potocnik waarschuwde onder meer voor een significant verschil tussen de manier waarop auto's presteren in de praktijk in vergelijking met laboratoriumtests. Hij kaartte de zaak aan bij zijn collega’s, waaronder Antonio Tajani die belast was met industrieel beleid. Er werd echter niet besloten tot het overgaan tot actie. De Financial Timers zegt over een briefwisseling te beschikken tussen beide bestuurders.

Bron: Aftersales Magazine
 

Tezerdi78

Nieuw lid
Mijn skoda rs tdi ingevoerd uit duitsland, dus niet via PON ben benieuwd hoe ze dit gaan doen?
Zijn er meer met de zelfde onderwerp en weet men al wat meer.....
 

Spierings

Forumguru
De touran van mijn vader is ook import vanuit Duitsland en volgens het chassisnummer ook gesjoemeld.

Nog geen bericht gehad, maar dat vind ik niet zo heel erg belangrijk..

Volgens mij zijn er wel meer die geen bericht/brief hebben gehad. Wachten rustig af .
 

Huibert

Forumguru
Mijn Fabia 1.6 is ook een duitse import, heb hem wel aangemeld bij de dealer maar heb geen brief oid. gehad.
 

Import Yeti

Forumguru
Mijn Yeti is ook een import uit Duitsland. Ik verwacht dat uiteindelijk de oproep via het RWD of via de dealer loopt waar ik hem in onderhoud heb.
 

Spierings

Forumguru
Via de dealer waar die in onderhoud is zul je het wel automatisch horen daarbij wordt er meestal automatisch gecheckt of er een terugroepactie open staat.. In mijn geval kom ik nooit bij de dealer, doe het onderhoud zelf..
 
@peterrapid,
Waar doe ik hier aan doemdenken of aan gal spuwen?
En ik heb ook geen behoefte aan uw "zalvend" taaltje, doet me denken aan een pastoor op een preekstoel in de jaren 60. Of zit je -psychologisch gezien- nog steeds in de ontkenningsfase en hoop je op een wonder?
Ik tracht de dingen nuchter te bekijken en ik ben niet "verliefd" op mijn Skoda zoals velen hier, die hun Skoda bekijken zoals elke moeder haar kind bekijkt: mijn kind is het mooiste kind en durf er niks verkeerd van te zeggen.
 

duopenotti

Senior Member
@kansberg
Zo blijkt maar weer. De echte machtshebbers zijn de grote bedrijven, zoals VW, die dankzij hun sterke lobby hebben kunnen voorkomen dat de EU de verouderde uitstoottests zou actualiseren. Alles voor de aandeelhouders. Doet me denken aan de bankencrisis...
 
Bovenaan Onderaan