@wazda2 ik denk dat je nooit op basis van werkelijk gebruik kunt doorbelasten. Als ik een uur in de file sta schiet mijn verbruik dermate omhoog dat ik als leaserijder vervolgens extra belast wordt. Dergelijke constructies kunnen (naar mijn idee) nooit doorgevoerd worden. Overigens zijn plug-in hybrides bij ons al uitgesloten, die mogen niet vanwege te grote afwijking in brandstofverbruik tov fabrieksopgave
)
Mijn punt is dat je mensen wilt motiveren om een schonere auto te gaan rijden. Daarbij zijn financiën een prima motivator. Daarop zijn dus de verschillen in bijtelling ontstaan.
Het gaat dus ten alle tijden op een relatief verschil tussen auto-modellen en niet tussen werkelijk verbruik en labverbruik.
Ook in de praktijk zal die zuinige lab auto minder verbruiken dan een in een lab minder zuinige auto (mits er niet gesjoemeld is natuurlijk
)
Dus om onderscheid te maken is de huidige test prima bruikbaar en in de praktijk blijkt dat ook. Perzoonlijk voorbeeld: Met mijn 1.9 TDI (105 pk) uit 2008 reed ik 1 op 17, met de Superb met 105 pk 1.6 tdi reed ik 1 op 19, terwijl ik nu in 2015 met dezelfde rijstijl 1 op 21 rijd met een 120 pk 1.6 TDI. Ondanks het toegenomen gewicht van de auto (O2, Superb, Passat) is het verbruik telkens gedaald.
Overigens zou in jouw voorbeeld ik ook heel hard gepakt worden als ik een keer de caravan achter de auto hang. Het gevolg wordt dan dat ik privé een vieze oude stinkende auto ga rijden voor mijn privé kilometers en de leaseauto enkel zakelijk ga rijden.