Het grote VAG #Dieselgate topic

Bakkertje

Forumguru
Eeuh, geen idee @Peter-036 ik heb alleen naar de bron verwezen :maakmegek:
Overigens gaat dat over benzine auto's en hoort het niet in het dieselgate topic, maar dat even terzijde :deuk:
 

peterrapid

Forumguru
Dus eindelijk eens goed nieuws en ik die dacht dat het om 2.000.000 auto's ging :deuk:
Denk dat hier ook een paar mensen zitten die geen VAG rijden en graag wat mensen op de kast jagen.
Aan die personen : :tongue: lukt niet meer met mij :deuk:
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik constateer iets interessants bij mezelf, hoe langer dit topic wordt, hoe minder het me interesseert, ondanks dat ik een van de "getroffenen" ben en ik me misschien wel druk zou moeten over vermogensverlies, EGR-klep ellende en restwaardevermindering (en over de extra rotzooi die ik de afgelopen 4 jaar kennelijk heb uitgestoot met m'n O2) . Ik merk thuis ook dat het vertrouwen in Skoda niet weg is, mevr. Tucker is op zoek naar een autootje, en er is een grote kans dat er een dezer weken een Citigo besteld gaat worden.
 

OctaviaWest

Actief lid
Vreemd, jullie hebben een auto die 'erbij' is en het interesseert jullie niet zo heel erg. Ik heb er ene die (vooralsnog) 'clean' is en het interesseert me mateloos. Ik kan niet wachten om de bodem van het vat oplichterij en bedrog te zien dat, behalve in onze auto's, ook is binnengeslopen in alle hoeken en kanten van ons dagelijks leven (even off topic). Of het nu met een stuk vlees of vis is, een auto, koelkast of televisietoestel, we worden elke dag belogen en bedrogen. En dan nog het meest op de plaatsen waar we het minst vermoeden. Wat is er mis met eerlijk zijn? Als een auto 6 liter verbruikt, zeg dat dan ook en zet als fabrikant niet 3,8 in de folder. Het is tijd dat aan al dat bedrog en verdraaiing van de waarheid een einde komt. Daarom vind ik de huidige tijden erg interessant. Misschien (waarschijnlijk) zullen er bij andere merken ook lijken uit de kast vallen, laat dus maar komen!
 

wazda2

Actief lid
'Als een auto 6 liter verbruikt, zeg dat dan ook en zet als fabrikant niet 3,8 in de folder.'

Daar zit ook meteen het probleem aangezien CO2 emissie is gekoppeld aan het verbruik. Als een autofabrikant het eerlijke verbruik zou melden dan gaan de CO2 waardes omhoog en dus ook bijtelling/BPM etc. Hierdoor is de auto minder interessant/duurder om te kopen.

Echter de overheid heeft zijn regelgeving afgestemd op die emissietest, waardoor de overheid door het erkennen van die waardes, de druk legt bij de fabrikanten om ook aan die waardes te voldoen, conform de test. Naar mijn mening zal de wetgever inderdaad een andere test moeten opstellen waarbij naar reëel verbruik gekeken wordt, echter dan zal de overheid ook de grenzen moeten optrekken voor wat betreft de CO2 uitstoot. Bij regelgeving zoekt iedereen altijd het randje op, denk maar aan een belastingaangifte niemand is van plan om de belastingdienst te sponsoren waar dat niet nodig is ;)

De huidige regelgeving is feitelijk een sprookje, waarbij iedere auto met verbrandingsmotor er altijd positiever uitkomt dan de werkelijkheid. Neem bijvoorbeeld de Auris Hybride deze heeft een 50% hogere reële uitstoot en zou gewoon in de 25% categorie moeten vallen.

Enige oplossing het aanpassen van de regelgeving naar gemiddelde waardes, waarbij ook de financiele voordelen voor een zuinige auto herzien en opgetrokken moeten worden. In combinatie met onafhankelijke metingen met betrekking tot de waardering van de CO2 emissie.
 

Bakkertje

Forumguru
@wazda2 hoe stel je jezelf een test voor die meer in de buurt komt van dagelijks gebruik?
Het verkeer is dermate onvoorspelbaar dat daar nooit een representatieve test voor bedacht kan worden. Daarom is een synthetische test vastgesteld waarbij alle leveranciers verplicht worden op dezelfde manier te testen. Daarmee gelden voor iedereen dezelfde regels en kun je de uitkomsten van die test ook prima gebruiken om onderscheid te maken tussen een zuinige en niet zuinige auto.

Is het dan helemaal eerlijk? Nee, want alle Phev's van deze wereld kunnen in het dagelijks gebruik nooit aan de eisen voldoen.

Andersom als ik naar mijn auto kijk, dan is het fabrieksverbruik wel degelijk haalbaar, mits ik mijn rechter voet goed in bedwang houd en ik niet een file terecht kom..
Binnen ons bedrijf kun je een prijs winnen als meest zuinige rijder, we hebben serieus veel mensen die onder het fabrieksverbruik zitten.
Zelf heb ik ook even meegedaan aan deze wedloop, maar kon het gewoon niet volhouden om mezelf altijd in te moeten houden :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
volgens de kop is het ontdekt bij 800.000 auto's.............en die hebben ze stuk voor stuk getest?
Nee, dat kan simpeler - er is blijkbaar iets afwijkends gesignaleerd bij een of meer bepaalde motortypen.
En natuurlijk weten ze zelf wel in hoeveel exemplaren van welke autotypen die motor(en) is/zijn gebruikt. :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens gaat dat over benzine auto's en hoort het niet in het dieselgate topic
Als het dieselsjoemelsoftwareschandaal (9x woordwaarde!) zich blijkt uit te breiden tot benzinevoertuigen, dan hoort het nog steeds in dit topic - maar dat zou dan een aangepaste naam verdienen.

Dat die uitbreiding zich lijkt voor te doen verbaast mij trouwens helemaal niet. Ik gaf al veel eerder aan dat het eigenlijk niet logisch is om aan te nemen dat een succesvol oftwaretrucje waarmee de testuitkomsten beïnvloed kunnen worden alleen maar tot een bepaald motortype beperkt zou blijven. Natuurlijk gaan die techneuten proberen of het elders ook zo lekker werkt.
Daarnaast verwacht ik eigenlijk nog steeds dat er bij andere merken ook nog wel wat vuile was buiten komt te hangen... :jaja:
 

wazda2

Actief lid
@Bakkertje op zich kan het denk ik wel heel eerlijk, zeker zakelijk gezien. Op basis van een schatting wordt een bijtellingscategorie afgegeven en aan de hand werkelijke tankhoeveelheid wordt een nacalculatie gemaakt van het aantal verbruikte liters en dus de uitstoot. Beetje zoals de belastingaangifte. Bestuurders die zuinig rijden worden beloond en een PHEV rijder die hem niet aan de stekker hangt flink nabelast. Nadeel is uiteraard de administratie die daar uit voortvloeit.

Voor particuliere autobezitters is dit lastiger aangezien zij geen tankpas hebben.

De huidige test is onhoudbaar omdat die te klinisch is, en inderdaad rij omstandigheden verschillen enorm en hebben invloed op de uitstoot. Neemt niet weg dat ook daar een gemiddelde voor te maken is, die dichter bij de werkelijkheid ligt dan de huidige lab test.
 

Bakkertje

Forumguru
@wazda2 ik denk dat je nooit op basis van werkelijk gebruik kunt doorbelasten. Als ik een uur in de file sta schiet mijn verbruik dermate omhoog dat ik als leaserijder vervolgens extra belast wordt. Dergelijke constructies kunnen (naar mijn idee) nooit doorgevoerd worden. Overigens zijn plug-in hybrides bij ons al uitgesloten, die mogen niet vanwege te grote afwijking in brandstofverbruik tov fabrieksopgave :deuk:)

Mijn punt is dat je mensen wilt motiveren om een schonere auto te gaan rijden. Daarbij zijn financiën een prima motivator. Daarop zijn dus de verschillen in bijtelling ontstaan.
Het gaat dus ten alle tijden op een relatief verschil tussen auto-modellen en niet tussen werkelijk verbruik en labverbruik.

Ook in de praktijk zal die zuinige lab auto minder verbruiken dan een in een lab minder zuinige auto (mits er niet gesjoemeld is natuurlijk :D)

Dus om onderscheid te maken is de huidige test prima bruikbaar en in de praktijk blijkt dat ook. Perzoonlijk voorbeeld: Met mijn 1.9 TDI (105 pk) uit 2008 reed ik 1 op 17, met de Superb met 105 pk 1.6 tdi reed ik 1 op 19, terwijl ik nu in 2015 met dezelfde rijstijl 1 op 21 rijd met een 120 pk 1.6 TDI. Ondanks het toegenomen gewicht van de auto (O2, Superb, Passat) is het verbruik telkens gedaald.

Overigens zou in jouw voorbeeld ik ook heel hard gepakt worden als ik een keer de caravan achter de auto hang. Het gevolg wordt dan dat ik privé een vieze oude stinkende auto ga rijden voor mijn privé kilometers en de leaseauto enkel zakelijk ga rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Als ik een uur in de file sta schiet mijn verbruik dermate omhoog dat ik als leaserijder vervolgens extra belast wordt.
Goeie motivatie om dan toch maar de spits zoveel mogelijk te mijden.
Is het fileprobleem in een moeite door ook opgelost.

:pieker:


Érgens gaat het mis in deze redenering - maar waar precies...? :D :deuk:
 

punicajack

Actief lid
Maar, je vraagt toch niet serieus waarom ze niet eerlijk waren? Ik denk dat als ze ba
Brief van de Skoda ontvangen mbt de sjoemel O2. Of ik kostenloos een nieuwe Superb wilde komen uitzoeken voor het ongemak en in afwachting van de levering mag ik met het hele gezin 2 maanden naar de Fiji eilanden.:laugh:

Gewoon ff allemaal afw88 en geen broodjes aap posten.:jaja:

Das toevallig, ik ook!
 
Bovenaan Onderaan