Het grote VAG #Dieselgate topic

duopenotti

Senior Member
Deze week de brief gehad. Mooi hoe ze het verwoorden: uw auto is voorzien van software die de stikstofwaarden optimaliseert tijdens tests. Nu denk ik wat is daar mis mee? Dat wordt verder niet toegelicht. Zo kan je nog alle kanten op redeneren.
 

Canon-Eye

Forumguru
software die de stikstofwaarden optimaliseert tijdens tests
Wat er met die software mis is? Dat is niet zo moeilijk: die twee woordjes "tijdens test".

Zou de software de stikstofwaarden onder alle omstandigheden optimaliseren, dan was het een breed bejubelde werelduitvinding.
Maar door dit alleen tijdens tests te doen, wordt de kluit belazerd. :pardon:
Kortom, keurig geformuleerde brief. Is over nagedacht...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil geen gastank in mijn auto, dus dit gaat 'm voor mij niet worden.

Los daarvan viel me nog iets anders op. De laatste alinea onder het kopje 'Flexibiliteit van het systeem' geeft aan dat het ook werkt bij een mix van biodiesel met lpg en dat het 'in de toekomst misschien zelfs mogelijk is om af te zien van fossiele brandstof'.
Alsof die lpg (voluit: liquefied petroleum gas) niet van fossiele herkomst is...
Dit soort rare claims in zulke jubelteksten maken mij altijd een beetje achterdochtig, om het maar eens mild te formuleren.
 

Frank

Forumguru
Afaik kan je "cng-grade" gas halen uit vergisting.... Los daarvan spreekt artikel over toekomst, niet vandaag.

Nu, ik denk niet dat CNG/lpg de oplossing is. De evidente (volgens mij) toekomst is de 100% elektromotor. Al de rest zijn tussenstappen.
 

EdK

Forumguru
Ach als ik de ene dag bruine bonen eet dan rij ik de volgende dag zo naar Belgie toe op de gassen die me verlaten....
Maar goed dan moet ik nog terug......

Maar er even van uitgaande dat de foute software in hoofdzaak bij de diesels zit, hoe wil je een diesel op gas ( LPG ) laten rijden ??
Volgens mij was dit toch alleen voor Benzine wagens die hiertoe omgebouwd kunnen worden ??
 

Wouter1

Forumguru
Of met het bijstoken van een gas in een dieselmotor de NOx uitstoot omlaag gaat is nog maar de vraag.... Ik ben bang dat de NOx uitstoot omhoog gaat omdat door het bijstoken van een gas de verbrandingstemperatuur omhoog gaat, waardoor de diesel sneller en vollediger verbrand, maar NOx wordt ook makkelijker gevormd bij hogere temperaturen...
De geclaimde rendementsverhoging zou wel goed zijn voor een lagere CO2 uitstoot.
 

EdK

Forumguru
Nee, @EdK diesels (vrachtwagens) kunnen al een poos op (al dan niet bijgemengde) lpg rijden, dus zal het met de kleine(re) diesels ook wel kunnen.
En hoe moet ik dat dan zien kwa hardware ?
Tank ik diesel op normale manier en zie ik mijn bijgemengde LPG dan langs de vulslang verdampen ?
Of hebt ik nog een tank erbij die ik met LPG vul en word bij het motorblok door de injectoren de diesel en de LPG in de cilinder gespoten ?
Maar in laatste geval nog meer hardware die defect kan gaan ( onderhoudskosten ) en nog meer software in die BC met kans dat er nog meer gesjoemeld word met die software..
 

Canon-Eye

Forumguru
Om aan voldoende biogas te komen moet er heeeeel erg veel plantaardig restafval en mest worden vergist.
Om aan voldoende plantaardig restafval en mest te komen moet er nog veel meer regenwoud worden gekapt dan nu al het geval is voor productie van o.a. veevoer.

Dus ja - biogas uit de restproducten maken is beter dan deze weggooien want daardoor doen we langer met de voorraad lpg en aardgas, maar of dit nou dé lange termijnoplossing is waag ik toch te betwjfelen...
 

achbrouwer

Forumguru
Afgelopen donderdag bericht gehad van de klantenservice van Skoda.
officieel bevestigt dat in mijn auto sjoemel-software :sterretjes: is toegepast.
ben benieuwd hoe het verder loopt.
in beging 2016 krijg ik verder bericht

ben benieuwd hoe, wat waar en indien ik niet wil dat zij in de software wat doen.
hoe zich dit ontwikkeld of stand houd
 
Bovenaan Onderaan