Het grote VAG #Dieselgate topic

louike

Actief lid
Zou ik ook precies willen weten achbrouwer!
Hoorde trouwens op BNR nieuwsradio een kerel, die zei dat er misschien ook wel mechanische aanpassingen te verwachten waren... dat zou ik dan ook wel eens willen weten, want extra filters / katalysatoren, etc, zijn vaak niet bevorderlijk voor de pktjes....
 

achbrouwer

Forumguru
Buiten dat.
Indien daaraan iets defect raakt
Wie betaald dan de reparatie!
Ik heb er niet om gevraagd

En hoe gaat de wetgeving om als ik dit niet wil alle mogelijke aanpassingen
Kunnen ze mij dwingen

Lijkt mij prima voer voor juristen om dat eens uit te zoeken
 

louike

Actief lid
ik denk zeker dat het laatste (juridische) hierover nog LANG niet gezegd is...
Dit heeft nog een staartje van jaren vrees ik...
 

louike

Actief lid
en als ik alles goed begrepen heb, maakt het voor de rijder niets uit, alles doet het nu gewoon zoals het moet... OK ze halen de opgegeven waarden niet, maar als dat door wat voor aanpassing dan ook zuiniger moet, .... is het maar zeer de vraag of dat de rijeigenschappen ten goede komt... er was tenslotte een reden uit te wijken naar sjoemelsoftware.... blijkbaar konden ze de vereiste waarden niet halen met de vermogens/ karakteristieken die verlangd werden, OF wilden ze de investering niet doen naar duurdere systemen zoals de SCR katalysatoren met add blue, die ze nu op de 190 pk EURO 6 hebben geïntroduceerd...
 

Frank

Forumguru
In de US&A zou VW 1250 USD betalen aan bezitters van de sjoemeldiesels. 500usd te besteden waar je wil, de rest bij de dealer. Morgen zou er iets officieel komen...
 

wanderer

Senior Member
het kan ook nog zo zijn dat de huidige auto's met sjoemel sw gedoogd gaan worden (er wordt dus niets gemodificeerd cq aangepast) en dat er per land aan de regering een afkoopsom wordt geboden....alles blijft dan bij het oude terwijl de strenge normen wel voor nieuwe op kenteken te zetten auto's gaat gelden.....een storm in een glas water dus....gezien de macht van de autolobby zou me dit niets verbazen....
 

Wallieweb

Actief lid
Afaik kan je "cng-grade" gas halen uit vergisting.... Los daarvan spreekt artikel over toekomst, niet vandaag.

Nu, ik denk niet dat CNG/lpg de oplossing is. De evidente (volgens mij) toekomst is de 100% elektromotor. Al de rest zijn tussenstappen.

Dat denk ik dus ook.
Maar toch heb ik voor CNG gekozen
 
Is het al duidelijk of je als eigenaar van de auto verplicht bent om deze reparatie / aanpassing uit te voeren.
Ik ben bang dat dit wel degelijk ten koste gaat van de prestaties.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja welke prestaties..?
"Prestaties" zit 'm wat mij betreft niet zozeer - of beter: helemaal niet - in de topsnelheid, maar in andere dingen, zoals:
  • of ik nog net zo makkelijk (d.w.z. zonder erg te hoeven planken) vlot met het verkeer mee kom als nu;
  • of hij nog even goed met de caravan overweg kan als nu. Dat is me namelijk alles meegevallen (zoals elders beschreven) en daar zou ik toch niet heel veel op willen inleveren.
 

louike

Actief lid
net bij BNR nieuwsradio: VW bekendgemaakt dat er ook hardware aanpassingen nodig zullen zijn, met name op de 1.6 diesels - dat wordt nog wat :
Denk aan nieuwe injectoren, andere NOx katalysatoren, pfft,...en hoe de auto daarna zal rijden valt nog maar te bezien...
 

Canon-Eye

Forumguru
aanpassingen nodig zullen zijn, met name op de 1.6 diesels
Misschien toch maar eens ophouden met al die paniekreacties over elke info-scheet die door wie dan ook wordt gelaten?
  1. Volgens mij was dit al eerder bekend.
  2. Zolang we niet weten waaruit die aanpassingen precies bestaan kun je twee dingen doen: (a) rustig afwachten totdat dit wel bekend is en het effect op z'n minst door terzake deskundigen kan worden ingeschat òf uit de praktijk blijkt, dan wel (b) nu alvast allerlei wilde speculaties blijven rondtoeteren, gekoppeld aan de meest negatieve potentiële gevolgen die je maar kunt verzinnen, wat op zijn beurt dan ook weer soortgelijke reacties oproept.
Ik kies voor optie (a); spaart tijd en is véééél beter voor mijn bloeddruk.
De mens lijdt immers het meest door het lijden dat hij vreest...
 

EdK

Forumguru
Prestaties" zit 'm wat mij betreft
Heb er een vraagteken bijgezet en snelheid er bij gezet maar ook in Nm .. ja als je daar op inlevert dan kun je het zien in de cijfers op een bank
Maar ga je het in het dagelijkse verkeer nu echt merken ???

Geloof het niet.....
 

louike

Actief lid
@Canon-Eye: dit is helemaal geen paniekreactie; ik vertel alleen wat ik onderweg naar huis op BNR nieuwsradio hoorde, ten aanzien van berichtgeving die eerder vandaag door Volkswagen AG naar buiten gebracht is...

Overigens werd in het item door verslaggever gevraagd wat die aanpassingen zouden zijn, en daarop werd door Wouter Karssen de injectoren en katalysatoren genoemd, waaraan nog werd toegevoegd dat het onduidelijk is wat dit voor de rijeigenschappen zou betekenen. Dus mijn interpretatie zit niet in bovenstaand bericht.

Dat jij rustig afwacht op wat er gaat gebeuren lijkt me inderdaad zeer verstandig, want weten wat er precies gaat gebeuren en wat daarvan de gevolgen zijn weet niemand op dit moment.

Dat neemt niet weg, dat er ook mensen zijn, waaronder ik, die dit op de voet volgen, uit belangstelling voor de nieuwswaarde hiervan. En "het grote VAG Dieselgate topic" lijkt me daar een prima plaats voor.
No offence intended! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
De ontslagen CEO van VW (Winterkorn) legde de lat voor de VW-ingenieurs zo hoog dat de doelstellingen op een legale manier onmogelijk konden gehaald worden. Er heerste een bedrijfskultuur van angst en chronische overbelasting voor de medewerkers binnen het VW-concern. Uit vrees voor represailles vanwege Winterkorn werd bij interne testen diesel aan de motorolie toegevoegd en de banden tot over 3.5 bar opgepompt, om de door de directie opgelegde verbruiksdoelstellingen te kunnen behalen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wacht af én volg het ook op de voet (wat geen tegenstelling is, hè; ik neem alleen nog geen standpunt in omdat dit op 't moment nog zinloos is). Juist daardoor valt me op dat dit helemaal geen echt nieuws is, want ik ben dat verhaal over hardware-aanpassingen bij de 1,6tdi al weken terug en meer dan eens tegengekomen.
Maar als ik lees:
, pfft,...en hoe de auto daarna zal rijden valt nog maar te bezien
dan zie ik daarin toch een mate van ongerustheid weerspiegeld die ik - wellicht ten onrechte, dan excuus - gemakshalve op één hoop heb geveegd met de vele andere en meestal sterkere angstreacties, claims-bij-voorbaat en dergelijke.

Elke keer als er weer ergens een brok "informatie" - nieuw of oud, echt of kletskoek, rijp of groen - in de arena wordt gegooid begint het circus van die reacties weer van voren af aan zonder dat dit enige duidelijkheid oplevert. Dat is waar ik me maar eens tegen afzet.
Word zo langzamerhand een beetje sjoemelmoe... :arghh:
 

louike

Actief lid
@ Canon-Eye :
Nógmaals: dit is geen angstreactie, sterker nog: deze hele affaire raakt mij in het geheel niet, maar interesseert me des te meer. Zoals gezegd vertel ik alleen wat ik in de auto onderweg naar huis hoorde en dat is het bericht wat ik plaatste. Niet meer, niet minder. Als dat anders overgekomen is was dat niet de bedoeling.

Sjoemelmoe... Sja, kan ik me ook wel beetje voorstellen als de onduidelijkheid over je eigen auto gaat en er mogelijk wel consequenties zijn van wat er bij VW uitgevreten is...

Enne, wat mij betreft kunnen er niet genoeg mensen zijn op dit forum die kritisch en alert zijn, en die vraagtekens zetten bij dingen. Maakt het wel zo interessant!

Ik ga sporten! Groet
 
  • Leuk
Waarderingen: JXX
Hoogmoed komt voor de val... CEO Winterkorn deed zeer krasse uitspraken :
"Het fijnstofgehalte in de uitlaatgassen van een moderne diesel ligt lager dan het fijnstofgehalte in de lucht van Peking. Een VW-diesel kan in Peking ingezet worden als luchtreinigingsmachine"
 

Canon-Eye

Forumguru
Maakt het wel zo interessant
Behalve als ik zo vaak "nieuws" en reacties daarop zie dat ik bij nader inzien al een of meer keer in iets andere bewoordingen gelezen blijk te heben. Wéér stukken tekst verwerkt en wéér niks nieuws - dan wordt het zo langzamerhand toch minder interessant. Dat en niks anders bedoel ik met sjoemelmoe.
 

Tafkah

Forumguru
"informatie-scheet". "sjoemelmoe" nou, nou @Canon-Eye , niet alleen auto nieuws, maar ook bijdragen aan de nederlandse taal.
Overigens heb je wel gelijk.. en de hoeveelheid onzin die her en der verteld wordt, (bijvoorbeeld BNR) wordt ik ook al zo moe van.
Ik wacht wel af.. Overigens, dat die 1.6 SII van mij volledig verbouwd moet worden lijkt me niet vreemd. Ze hebben zich in allerlei bochten gewrongen om deze auto in belasting CO2 regels te krijgen..... Iedere vervolg aanpassing om iets aangepast te krijgen (NOx om eens wat te noemen) is als de kerncentrale in tsjernobyl... je draait links aan een knop.. en rechts ontploft er iets....
 
Bovenaan Onderaan