EdK
Forumguru
Mercedes: kou veroorzaakte grote stikstofuitstoot
Vandaag, 18:04
bron: NOS.nl
TNO onderzocht vorig jaar de stikstofuitstoot van zes dieselauto's en toen bleek dat de meeste auto's aanzienlijk meer uitstoten dan toegestaan. Na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur, zijn nu ook de merken bekend.
In een reactie laat Mercedes, dat als slechtste uit de test kwam, weten dat de kou tijdens het onderzoek de boosdoener is. "Een analyse heeft aangetoond dat afwijkende praktijkcondities hebben geleid tot afwijkende emissies. In dit geval gaat het om voor testdoeleinden opmerkelijk lage buitentemperaturen."
Volgens de fabrikant werkt het systeem in de auto dat de uitstoot moet beperken niet bij de lage temperaturen.
Rollenbank
Twee andere merken, BMW en Peugeot, stellen dat een auto zich op een rollenbank nu eenmaal anders gedraagt dan op de weg. Opel pleit voor een testmethode die mensen het reële verbruik van een auto toont. Ook Mercedes hoopt dat er snel een "meer praktijkgeoriënteerde testmethode" komt. Een woordvoerder van Audi wil inhoudelijk niet reageren.
De auto's de TNO heeft onderzocht zijn twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Met uitzondering van de BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan.
Lees hieronder de volledige reacties van de fabrikanten:
Mercedes
"In algemene zin is het niet ongebruikelijk dat er verschillen zijn tussen laboratoriumtestresultaten en praktijkresultaten op de weg. De tot nu toe gehanteerde testmethodes voor de toelating van een voertuig op de weg zijn in de basis al heel erg oud (bijna 40 jaar) en overheden, wetenschappers en auto-industrie zijn al jaren bezig om een adequate testmethode te ontwikkelen. Momenteel wordt in Europees verband hard gewerkt aan de totstandkoming en spoedige introductie van een meer praktijkgeoriënteerde testmethode waar Daimler zich ook voor inspant. We spreken dan over Real Driving Emissions (RDE), vastgesteld met het de Portable Emission Measurement System (PEMS) waarvan de meetmethodiek met randvoorwaarden op dit moment in de laatste staat van ontwikkeling is. Doelstelling is natuurlijk om de praktijkemissies, waaronder de NOx-emissies verder te verlagen. We verwachten dat deze meetmethodiek binnen redelijke periode wordt geïntroduceerd en onderdeel gaat uitmaken van de toelatingseisen van voertuigen op de weg.
Breng graag onder de aandacht dat Daimler AG, het concern waartoe Mercedes-Benz behoort, vele miljarden euro’s investeert in het zuiniger en schoner maken van haar personenauto’s, bedrijfswagens en bussen. Daar hebben we ook een naam hoog te houden. In dat verband noem ik graag de volledig elektrische auto’s (batterij-elektrisch en waterstof), (plug-in)hybrides en auto’s met efficiënte en schone verbrandingsmotoren. Alle in Europa, dus ook in Nederland toegelaten auto’s voldoen aan de geldende wettelijke normen. Daar is géén twijfel over. Dat blijkt ook uit de rapportage van TNO.
Met betrekking tot de door TNO geteste voertuigen volgens de nog experimentele PEMS/ RDE norm (Randvoorwaarden moeten nog worden vastgelegd!) zijn afwijkingen tijdens de praktijktesten geconstateerd. Dat gold ook voor de in maart 2015 geteste Mercedes-Benz C 220 BlueTec diesel met Euro 6-techniek. Een analyse van deze test heeft aangetoond dat afwijkende praktijkcondities hebben geleid tot afwijkende emissies. In dit geval voor testdoeleinden opmerkelijk lage buitentemperaturen. Om aan de in de wet gestelde eisen te kunnen voldoen, worden in dit geval onder lage buitentemperaturen emissietechniekbeschermende maatregelen genomen die onder deze specifieke testomstandigheden hebben geleid tot een hogere NOx-emissie. Hierover is recent overleg gevoerd met de specialisten van TNO en de collega’s van Daimler.
Los van de opmerking inzake de toename van de NOx emissies, is er dus géén sprake van een afwijkende strategie, maar van afwijkende testcondities die hiertoe hebben geleid."
Opel
"In eerste plaats benadrukken wij dat het door TNO geteste model én al onze andere modellen voldoen aan de wettelijke Europese verbruiks- en emissie-eisen, zoals vastgelegd in de NEDC-testcyclus (en zoals we de afgelopen maanden al meerdere malen onderstreept hebben, maakt Opel geen gebruik van toepassingen of software die zouden 'herkennen' dat het betreffende model zich in een verbruikstest bevindt).
Dat gezegd hebbende, pleiten wij, en met ons vele anderen, voor snelle invoering van testmethoden die de klant ook een reëel inzicht geeft in het verbruik en de emissie van zijn voertuig in de praktijk.
De gebeurtenissen en discussies van de afgelopen maanden onderstrepen het belang daarvan. En Opel heeft onlangs aangekondigd daar nú al het voortouw in te nemen. Vooruitlopend op de de nieuwe RDE testprocedure gaan wij bijvoorbeeld al dit jaar starten met het publiceren van verbruiksmetingen volgens de WLTP-testcyclus, die een representatief beeld geeft van het verbruik in de praktijk.
Tot slot is enige nuancering in de huidige discussies ook belangrijk. Het beeld wordt geschetst dat de huidige Euro 6-diesels niet schoon of zuinig zouden zijn. Dat is onterecht. Ondanks het feit dat deze diesels in de praktijk meer kunnen uitstoten/verbruiken dan in de tests, zijn ze echt vele malen schoner dan veel oude diesels die nu nog rondrijden."
Peugeot
"Een test op een rollenbank wijkt af van het werkelijk gebruik op de weg. Peugeot is voorstander van het zo spoedig mogelijk invoeren van testen die het werkelijk verbruik beter representeren."
BMW
"De BMW Group houdt zich aan de wettelijke eisen in elk land en aan alle lokale testeisen. Wat betreft onze voertuigen is er geen verschil in de behandeling van uitlaatgassen terwijl ze op een rollenbank (ofwel proefstand) staan of op de weg rijden. Tijdens alle TNO rollenbankmetingen waren de NOx-emissies ver onder de limiet van 80 mg/km.
De praktijkmetingen van TNO zijn SEMS-metingen geweest, dat wil zeggen dat er met een NOx-sensor is gemeten, niet met (de meer nauwkeurige) PEMS. Volgens een rapportage van TNO zijn tijdens de praktijkmetingen (SEMS) hogere NOx-waarden genoteerd door koude starts of een sportieve rijstijl. Deze waarden zijn nog steeds relatief laag in vergelijk met de resultaten van andere geteste voertuigen."
Audi
"Wij hebben vandaag de documenten van de desbetreffende TNO-onderzoeken ontvangen. Indien de inhoud daartoe aanleiding geeft, zullen we contact zoeken met de fabrikant die indien van toepassing de woordvoering voor haar rekening zal nemen."
Vandaag, 18:04
bron: NOS.nl
TNO onderzocht vorig jaar de stikstofuitstoot van zes dieselauto's en toen bleek dat de meeste auto's aanzienlijk meer uitstoten dan toegestaan. Na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur, zijn nu ook de merken bekend.
In een reactie laat Mercedes, dat als slechtste uit de test kwam, weten dat de kou tijdens het onderzoek de boosdoener is. "Een analyse heeft aangetoond dat afwijkende praktijkcondities hebben geleid tot afwijkende emissies. In dit geval gaat het om voor testdoeleinden opmerkelijk lage buitentemperaturen."
Volgens de fabrikant werkt het systeem in de auto dat de uitstoot moet beperken niet bij de lage temperaturen.
Rollenbank
Twee andere merken, BMW en Peugeot, stellen dat een auto zich op een rollenbank nu eenmaal anders gedraagt dan op de weg. Opel pleit voor een testmethode die mensen het reële verbruik van een auto toont. Ook Mercedes hoopt dat er snel een "meer praktijkgeoriënteerde testmethode" komt. Een woordvoerder van Audi wil inhoudelijk niet reageren.
De auto's de TNO heeft onderzocht zijn twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Met uitzondering van de BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan.
Lees hieronder de volledige reacties van de fabrikanten:
Mercedes
"In algemene zin is het niet ongebruikelijk dat er verschillen zijn tussen laboratoriumtestresultaten en praktijkresultaten op de weg. De tot nu toe gehanteerde testmethodes voor de toelating van een voertuig op de weg zijn in de basis al heel erg oud (bijna 40 jaar) en overheden, wetenschappers en auto-industrie zijn al jaren bezig om een adequate testmethode te ontwikkelen. Momenteel wordt in Europees verband hard gewerkt aan de totstandkoming en spoedige introductie van een meer praktijkgeoriënteerde testmethode waar Daimler zich ook voor inspant. We spreken dan over Real Driving Emissions (RDE), vastgesteld met het de Portable Emission Measurement System (PEMS) waarvan de meetmethodiek met randvoorwaarden op dit moment in de laatste staat van ontwikkeling is. Doelstelling is natuurlijk om de praktijkemissies, waaronder de NOx-emissies verder te verlagen. We verwachten dat deze meetmethodiek binnen redelijke periode wordt geïntroduceerd en onderdeel gaat uitmaken van de toelatingseisen van voertuigen op de weg.
Breng graag onder de aandacht dat Daimler AG, het concern waartoe Mercedes-Benz behoort, vele miljarden euro’s investeert in het zuiniger en schoner maken van haar personenauto’s, bedrijfswagens en bussen. Daar hebben we ook een naam hoog te houden. In dat verband noem ik graag de volledig elektrische auto’s (batterij-elektrisch en waterstof), (plug-in)hybrides en auto’s met efficiënte en schone verbrandingsmotoren. Alle in Europa, dus ook in Nederland toegelaten auto’s voldoen aan de geldende wettelijke normen. Daar is géén twijfel over. Dat blijkt ook uit de rapportage van TNO.
Met betrekking tot de door TNO geteste voertuigen volgens de nog experimentele PEMS/ RDE norm (Randvoorwaarden moeten nog worden vastgelegd!) zijn afwijkingen tijdens de praktijktesten geconstateerd. Dat gold ook voor de in maart 2015 geteste Mercedes-Benz C 220 BlueTec diesel met Euro 6-techniek. Een analyse van deze test heeft aangetoond dat afwijkende praktijkcondities hebben geleid tot afwijkende emissies. In dit geval voor testdoeleinden opmerkelijk lage buitentemperaturen. Om aan de in de wet gestelde eisen te kunnen voldoen, worden in dit geval onder lage buitentemperaturen emissietechniekbeschermende maatregelen genomen die onder deze specifieke testomstandigheden hebben geleid tot een hogere NOx-emissie. Hierover is recent overleg gevoerd met de specialisten van TNO en de collega’s van Daimler.
Los van de opmerking inzake de toename van de NOx emissies, is er dus géén sprake van een afwijkende strategie, maar van afwijkende testcondities die hiertoe hebben geleid."
Opel
"In eerste plaats benadrukken wij dat het door TNO geteste model én al onze andere modellen voldoen aan de wettelijke Europese verbruiks- en emissie-eisen, zoals vastgelegd in de NEDC-testcyclus (en zoals we de afgelopen maanden al meerdere malen onderstreept hebben, maakt Opel geen gebruik van toepassingen of software die zouden 'herkennen' dat het betreffende model zich in een verbruikstest bevindt).
Dat gezegd hebbende, pleiten wij, en met ons vele anderen, voor snelle invoering van testmethoden die de klant ook een reëel inzicht geeft in het verbruik en de emissie van zijn voertuig in de praktijk.
De gebeurtenissen en discussies van de afgelopen maanden onderstrepen het belang daarvan. En Opel heeft onlangs aangekondigd daar nú al het voortouw in te nemen. Vooruitlopend op de de nieuwe RDE testprocedure gaan wij bijvoorbeeld al dit jaar starten met het publiceren van verbruiksmetingen volgens de WLTP-testcyclus, die een representatief beeld geeft van het verbruik in de praktijk.
Tot slot is enige nuancering in de huidige discussies ook belangrijk. Het beeld wordt geschetst dat de huidige Euro 6-diesels niet schoon of zuinig zouden zijn. Dat is onterecht. Ondanks het feit dat deze diesels in de praktijk meer kunnen uitstoten/verbruiken dan in de tests, zijn ze echt vele malen schoner dan veel oude diesels die nu nog rondrijden."
Peugeot
"Een test op een rollenbank wijkt af van het werkelijk gebruik op de weg. Peugeot is voorstander van het zo spoedig mogelijk invoeren van testen die het werkelijk verbruik beter representeren."
BMW
"De BMW Group houdt zich aan de wettelijke eisen in elk land en aan alle lokale testeisen. Wat betreft onze voertuigen is er geen verschil in de behandeling van uitlaatgassen terwijl ze op een rollenbank (ofwel proefstand) staan of op de weg rijden. Tijdens alle TNO rollenbankmetingen waren de NOx-emissies ver onder de limiet van 80 mg/km.
De praktijkmetingen van TNO zijn SEMS-metingen geweest, dat wil zeggen dat er met een NOx-sensor is gemeten, niet met (de meer nauwkeurige) PEMS. Volgens een rapportage van TNO zijn tijdens de praktijkmetingen (SEMS) hogere NOx-waarden genoteerd door koude starts of een sportieve rijstijl. Deze waarden zijn nog steeds relatief laag in vergelijk met de resultaten van andere geteste voertuigen."
Audi
"Wij hebben vandaag de documenten van de desbetreffende TNO-onderzoeken ontvangen. Indien de inhoud daartoe aanleiding geeft, zullen we contact zoeken met de fabrikant die indien van toepassing de woordvoering voor haar rekening zal nemen."