Het grote VAG #Dieselgate topic

EdK

Forumguru
Mercedes: kou veroorzaakte grote stikstofuitstoot
Vandaag, 18:04
bron: NOS.nl


TNO onderzocht vorig jaar de stikstofuitstoot van zes dieselauto's en toen bleek dat de meeste auto's aanzienlijk meer uitstoten dan toegestaan. Na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur, zijn nu ook de merken bekend.

In een reactie laat Mercedes, dat als slechtste uit de test kwam, weten dat de kou tijdens het onderzoek de boosdoener is. "Een analyse heeft aangetoond dat afwijkende praktijkcondities hebben geleid tot afwijkende emissies. In dit geval gaat het om voor testdoeleinden opmerkelijk lage buitentemperaturen."

Volgens de fabrikant werkt het systeem in de auto dat de uitstoot moet beperken niet bij de lage temperaturen.

Rollenbank
Twee andere merken, BMW en Peugeot, stellen dat een auto zich op een rollenbank nu eenmaal anders gedraagt dan op de weg. Opel pleit voor een testmethode die mensen het reële verbruik van een auto toont. Ook Mercedes hoopt dat er snel een "meer praktijkgeoriënteerde testmethode" komt. Een woordvoerder van Audi wil inhoudelijk niet reageren.

De auto's de TNO heeft onderzocht zijn twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Met uitzondering van de BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan.

Lees hieronder de volledige reacties van de fabrikanten:

Mercedes
"In algemene zin is het niet ongebruikelijk dat er verschillen zijn tussen laboratoriumtestresultaten en praktijkresultaten op de weg. De tot nu toe gehanteerde testmethodes voor de toelating van een voertuig op de weg zijn in de basis al heel erg oud (bijna 40 jaar) en overheden, wetenschappers en auto-industrie zijn al jaren bezig om een adequate testmethode te ontwikkelen. Momenteel wordt in Europees verband hard gewerkt aan de totstandkoming en spoedige introductie van een meer praktijkgeoriënteerde testmethode waar Daimler zich ook voor inspant. We spreken dan over Real Driving Emissions (RDE), vastgesteld met het de Portable Emission Measurement System (PEMS) waarvan de meetmethodiek met randvoorwaarden op dit moment in de laatste staat van ontwikkeling is. Doelstelling is natuurlijk om de praktijkemissies, waaronder de NOx-emissies verder te verlagen. We verwachten dat deze meetmethodiek binnen redelijke periode wordt geïntroduceerd en onderdeel gaat uitmaken van de toelatingseisen van voertuigen op de weg.

Breng graag onder de aandacht dat Daimler AG, het concern waartoe Mercedes-Benz behoort, vele miljarden euro’s investeert in het zuiniger en schoner maken van haar personenauto’s, bedrijfswagens en bussen. Daar hebben we ook een naam hoog te houden. In dat verband noem ik graag de volledig elektrische auto’s (batterij-elektrisch en waterstof), (plug-in)hybrides en auto’s met efficiënte en schone verbrandingsmotoren. Alle in Europa, dus ook in Nederland toegelaten auto’s voldoen aan de geldende wettelijke normen. Daar is géén twijfel over. Dat blijkt ook uit de rapportage van TNO.

Met betrekking tot de door TNO geteste voertuigen volgens de nog experimentele PEMS/ RDE norm (Randvoorwaarden moeten nog worden vastgelegd!) zijn afwijkingen tijdens de praktijktesten geconstateerd. Dat gold ook voor de in maart 2015 geteste Mercedes-Benz C 220 BlueTec diesel met Euro 6-techniek. Een analyse van deze test heeft aangetoond dat afwijkende praktijkcondities hebben geleid tot afwijkende emissies. In dit geval voor testdoeleinden opmerkelijk lage buitentemperaturen. Om aan de in de wet gestelde eisen te kunnen voldoen, worden in dit geval onder lage buitentemperaturen emissietechniekbeschermende maatregelen genomen die onder deze specifieke testomstandigheden hebben geleid tot een hogere NOx-emissie. Hierover is recent overleg gevoerd met de specialisten van TNO en de collega’s van Daimler.

Los van de opmerking inzake de toename van de NOx emissies, is er dus géén sprake van een afwijkende strategie, maar van afwijkende testcondities die hiertoe hebben geleid."

Opel
"In eerste plaats benadrukken wij dat het door TNO geteste model én al onze andere modellen voldoen aan de wettelijke Europese verbruiks- en emissie-eisen, zoals vastgelegd in de NEDC-testcyclus (en zoals we de afgelopen maanden al meerdere malen onderstreept hebben, maakt Opel geen gebruik van toepassingen of software die zouden 'herkennen' dat het betreffende model zich in een verbruikstest bevindt).

Dat gezegd hebbende, pleiten wij, en met ons vele anderen, voor snelle invoering van testmethoden die de klant ook een reëel inzicht geeft in het verbruik en de emissie van zijn voertuig in de praktijk.

De gebeurtenissen en discussies van de afgelopen maanden onderstrepen het belang daarvan. En Opel heeft onlangs aangekondigd daar nú al het voortouw in te nemen. Vooruitlopend op de de nieuwe RDE testprocedure gaan wij bijvoorbeeld al dit jaar starten met het publiceren van verbruiksmetingen volgens de WLTP-testcyclus, die een representatief beeld geeft van het verbruik in de praktijk.

Tot slot is enige nuancering in de huidige discussies ook belangrijk. Het beeld wordt geschetst dat de huidige Euro 6-diesels niet schoon of zuinig zouden zijn. Dat is onterecht. Ondanks het feit dat deze diesels in de praktijk meer kunnen uitstoten/verbruiken dan in de tests, zijn ze echt vele malen schoner dan veel oude diesels die nu nog rondrijden."

Peugeot

"Een test op een rollenbank wijkt af van het werkelijk gebruik op de weg. ‎Peugeot is voorstander van het zo spoedig mogelijk invoeren van testen die het werkelijk verbruik beter representeren."

BMW

"De BMW Group houdt zich aan de wettelijke eisen in elk land en aan alle lokale testeisen. Wat betreft onze voertuigen is er geen verschil in de behandeling van uitlaatgassen terwijl ze op een rollenbank (ofwel proefstand) staan of op de weg rijden. Tijdens alle TNO rollenbankmetingen waren de NOx-emissies ver onder de limiet van 80 mg/km.

De praktijkmetingen van TNO zijn SEMS-metingen geweest, dat wil zeggen dat er met een NOx-sensor is gemeten, niet met (de meer nauwkeurige) PEMS. Volgens een rapportage van TNO zijn tijdens de praktijkmetingen (SEMS) hogere NOx-waarden genoteerd door koude starts of een sportieve rijstijl. Deze waarden zijn nog steeds relatief laag in vergelijk met de resultaten van andere geteste voertuigen."

Audi
"Wij hebben vandaag de documenten van de desbetreffende TNO-onderzoeken ontvangen. Indien de inhoud daartoe aanleiding geeft, zullen we contact zoeken met de fabrikant die indien van toepassing de woordvoering voor haar rekening zal nemen."
 

Mistraller

Senior Member
Ik ben nooit een "early adapter" geweest, zal de recall niet, of zo laat mogelijk laten uitvoeren. Als er een door de RDW verplichte recall komt vind ik dat ik recht heb om exact te weten wat er tot in detail gewijzigd wordt, en verwacht ik een bepaalde garantie op goed functioneren en presteren van de motor...
Nee ik ook niet, niemand wist dat Skoda de firmware al had klaarstaan, toen ik mijn wagen voor een beurt wegbracht. Ik weet feitelijk niet eens of 23Q5 nu echt de definitieve update is, want er lijkt niets aan mijn inlaat geschroefd te zijn, en daar had dan toch echt dat rooster ingeplaatst moeten worden.
 

Wouter1

Forumguru
@Mistraller je zou hier http://master.skoda-auto.com/mini-apps/recall-actions
Eens kunnen kijken of er nog een recall openstaat.
Voor mijn 1.2 staat er nog niks open, maar ik laat de Skoda dealer niet meer aan mijn auto werken. Voor je het weet is er met de "beste bedoeling :sterretjes: " in opdracht van bijv. Pon de software gewijzigd. Hoe efficiënt ook om dit meteen met gepland onderhoud mee te nemen, ik wil hier vooraf over geïnformeerd zijn.
In dit geval ben ik het eens met de Amerikanen die de "oplossing" hebben afgewezen: Met een hele waslijst bezwaren keurde de California Air Resources Board het voorstel van Volkswagen af. Voornaamste aanmerkingen: onvoldoende omschreven wat precies de problemen zijn, exact waarmee dat verholpen zou worden, en alle gevolgen voor de motoreigenschappen (vermogen, verbruik, alle emissies). Bron: Amt http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2016/1/amerikaans-dieseldrama-voor-vw-10148510
 

CharlesTucker

Forumguru
Grappig, mijn collega heeft z'n vrij nieuwe Zafira ook onlangs terug moeten brengen naar de dealer voor een update van de software voor de electronische handrem. Hij beweert dat z'n auto (2.0 diesel, niet de 1.6 die in dit artikel genoemd wordt) sindsdien merkbaar zuiniger is geworden (paar tienden liter per 100km). Hmm, liep die handrem oorspronkelijk aan of is er toch iets met het motormanagement gebeurd??
 
10.000 jobs in gevaar bij VW
Eurocommissaris eist 1000 Euro schadevergoeding voor Europese gedupeerden, zoals in de US

Bron : Facebook Pro
 

henriz

Forumguru
Fijne auto hoor, zo'n greenline, alleen jammer dat ie is getuned is door een accountant ipv een petrolhead.
Maar zo zetten ze 'm ook in de markt, als een zuinige auto, niet als een racemonster.
Ik verwacht van een auto met een logo 'greenline' dat ie weinig CO2 uitstoot. Met als prettige consequentie dat er weinig brandstof in hoeft. Ofwel een voor veel mensen voordelige keuze (vooral wanneer de fiscus ook nog eens meewerkt).
Ik verwacht niet noodzakelijk een vlotte auto.

Nou biedt Skoda ook een versie die wel door een petrolhead is getuned. Die krijgt een ander logo, 'rs', en wordt juist in de markt gezet als vlotte auto. Niet noodzakelijk een zuinige auto.

Heb jij misschien de verkeerde auto gekozen? ;)
 
Geen flauw idee wat er gebeurd is, maar na de APK van vorige week is de topsnelheid van mijn FabiaII 1.2 TDI Greenline opeens geen 180 meer (op de teller), maar slechts 161. Ik zal eens navragen bij de garage waar het aan kan liggen. Alleen de remschijven/blokken voor zijn vervangen, maar dat zal het wel niet zijn.
 

Wouter1

Forumguru
Marcel, dat is balen! Ik ben wel benieuwd wat je garage voor verklaring heeft. Ben je bij de Skoda dealer geweest voor de APK?
 
Het verbruik lijkt juist lager. Dealer gebeld en die gooien het op de weersomstandigheden: "Bij koud weer is de topsnelheid lager. Maar of dat 20 km/u moet schelen, is nog maar de vraag", zei hij er bij. Ik heb volgens hem geen nieuwe firmware. Het zal wel, zo vaak rijd ik nou ook weer niet lange stukken bij de Oosterburen.
 

laagvlieger

Forumguru
Feit is wel dat een kleine 1.2 TDI in een 'ruime' Fabia Combi erg gevoelig is aan allerlei omstandigheden. Alleen al door winterbanden en de koude temperaturen tijdens de winter is de topsnelheid van mijn Fabia beduidend lager dan op zomerbanden op een warme zomerdag (zonder airco). En dat verschil is zo'n 15 km/u.
 
Ik las dat er inderdaad momenteel VW terug geroepen worden voor de update.
voor de 1.6D geldt dit citaat":De software update betreft een betere verbranding voor zowel de 2.0 als 1.6 TDI. De 1.6 TDI krijgt nog een extra raster in de luchtinlaat om zo beter te kunnen meten (minder luchtwervelingen) en een betere verbranding te realiseren samen met de software update."

Snap er niks meer van, betere verbranding door de update, nieuw raster voor luchtstroming en geen vermogens verlies werd er nog vermeld. Nou ik sta niet zo te springen om een update!!
 

Mistraller

Senior Member
@Mistraller je zou hier http://master.skoda-auto.com/mini-apps/recall-actions
Eens kunnen kijken of er nog een recall openstaat.
Dat heb ik al een paar keer gedaan maar hij geeft niets aan. En ik heb toch echt een EA189 onder de kap. (misschien omdat ik al geweest ben??)

@laagvlieger Als je na het remblokken/schijven wisselen 20km topsnelheid kwijt bent, dan is er toch echt iets mis gegaan hoor, dan zijn je schijven roodgloeiend op deze snelheden als het door aanlopen zou komen.
 
Die 20 km topsnelheid ben je ook kwijt indien je toevallig wind van voren hebt en de vorige keer misschien wind vanachter gehad. Vooral aan die hoge snelheid heeft de luchtweerstand een enorme invloed.
 
Bovenaan Onderaan