Het grote VAG #Dieselgate topic

andrehj

Forumguru
Hij is ook op Youtube te bekijken. Documentaire duurt bijna drie kwartier en vereist wat kennis van het Duits, maar is zeer het bekijken waard:
De conclusie is voor mij geen verrassing meer: Bij de andere fabrikanten (getest zijn Mercedes, BMW en Renault) wijken de praktijkmetingen nagenoeg even veel (Mercedes, BMW) of nog veel meer (Renault) af van de meetgegevens op de rollenbank....
 

rotilusk

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Octavia 1.6 tdi DSG, deze heeft nu zeer recent een update gekregen....... Ik ben nu wel van mening dat mijn auto een stuk minder fijn is gaan rijden!!!? Zo schakelt de DSG automaat veel langzamer wanneer je snel wil accelereren. en lijkt het alsof de motor meer kabaal maakt om vooruit te komen?
Voorheen had ik de DSG altijd in D staan en nu zet ik hem maar in de "S" om een beetje vlot te rijden.
Hebben hier meer mensen last van?
 

rotilusk

Nieuw lid
ha ha :yeehaa:tja er brander de laatste tijd zoveel lampjes witte oranje en rode dat ik denk ik maar eens naar de garage ga om er naar te laten kijken...:nono: misschien dat de update puur voor de DSG was..... of dat na 80.000 km de aftakeling van een Skoda begint.:banghead: of dat idd de hill assist blijft hangen.... :sterretjes:
 

andrehj

Forumguru
AMS heeft inmiddels meetresultaten bekend gemaakt. Gemeten werd aan een VW Amarok vóór en na de anti-sjoemelsoftwareupdate. De uitkomsten: Het verbruik ligt met de nieuwe software 0.5 à 0.7 liter per 100 km hoger. En de NOx uitstoot (waar het allemaal om te doen was!) blijft onveranderd. :banghead::sterretjes:
Amarok Meerverbruik.png
Voor meer info: zie Auto Motor und Sport van 18 februari 2016 (nr 5).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Zo op het oog gaat de elasticiteit (onderste item) er zelfs merkbaar op vooruit.
Resultaat van slechts 1% meer koppel? Best vreemd... :pieker:
 

andrehj

Forumguru
Overigens is volgens Der Spiegel het hogere gemeten verbruik door AMS nu de aanleiding om de eerstvolgende update van de Passat 2.0 TDI waarschijnlijk uit te stellen. Zeer bijzonder is dan weer dat in dat artikel de gelijkblijvende NOx-uitstoot in het geheel niet genoemd wordt.
Wordt vervolgd...

Edit: Om nog even aan te geven hoe ver de NOx-uitstoot van de norm is verwijderd:
De Amarok zit rond de 1510 microgram/km, terwijl de voor deze auto geldende EU5 norm maximaal 180 microgram/km voorschrijft, en de EU6 norm slechts 80 microgram/km.
Daar is nog een lange weg te gaan dus...
 
Laatst bewerkt:

tist

Actief lid
Kan men niet de gegevens die van belang zijn kwa motormanagement nakijken om alzo vast te stellen of er iets is gewijzigd.
Ben zopas ook voor onderhoud binnen geweest en mijn ervaring is dezelfde het is mijn wagen nietmeer, maar reactie naar de dealer toe is van "dat denk u maar het is een gevoelskwestie" Ik geloof hem niet.
Om het uit te lezen dient men wel over apperatuur te beschikken en ook de data van ongewijzigde motoren als vergelijkingmateriaal. Dan is zulk een gegeven veel duidelijker en ook aantoonbaar.
 
Ik heb aangegeven dat ze bij geen software aanpassing moeten doorvoeren, ik heb de auto zo gekocht en zo blijft hij ook.
Mochten ze het moeten of toch doen, dan mogen ze hem weer innemen.
 

marsvers

Nieuw lid
Ik denk dat dan uit eindelijk je kenteken wordt ingetrokken door de RDW. omdat je auto niet voldoet aan de homologatie.
Dit wordt gewoon een geregistreerde terug roep actie waarbij de uitvoering van de modificatie wordt terug gemeld.

Ooit een keer zelf gehad in het verleden waarbij het inlegvel van de trekhaak ongeldig werd verklaard omdat ik verzuimd had de kogel (gratis) te laten vervangen.
 

hemi24

Forumguru
Overigens is volgens Der Spiegel het hogere gemeten verbruik door AMS nu de aanleiding om de eerstvolgende update van de Passat 2.0 TDI waarschijnlijk uit te stellen. Zeer bijzonder is dan weer dat in dat artikel de gelijkblijvende NOx-uitstoot in het geheel niet genoemd wordt.
Wordt vervolgd...

Edit: Om nog even aan te geven hoe ver de NOx-uitstoot van de norm is verwijderd:
De Amarok zit rond de 1510 microgram/km, terwijl de voor deze auto geldende EU5 norm maximaal 180 microgram/km voorschrijft, en de EU6 norm slechts 80 microgram/km.
Daar is nog een lange weg te gaan dus...

kleine kritische opmerking: 1,5 g/km is volgens mij nog altijd 1.500.000 microgram/km (en 1.500 milligram)....

Maar goed de Euro 5 norm voor diesel personenwagens stelt de grens op 0,18 g/km en dat is dus nog bij lange na niet gehaald.

Leuke van regelgeving en cijfertjes: hoewel de NOx uitstoot ABSOLUUT licht is gestegen (+1%), is de uitstoot relatief gezien juist AFGENOMEN (-7% betrokken op het verbruik per km...)
 
Laatst bewerkt:

GJS

Senior Member
Terugroepactie staat nu bij de RWD in het systeem:

Details terugroepactie
Referentiecode producent 23R6
Meldende producent/distributeur Pon's Automobielhandel B.V.
Referentiecode RDW MGP150309
Publicatiedatum RDW 18-02-2016

Merk/Type - SKODA FABIA
- SKODA OCTAVIA
- SKODA RAPID
- SKODA ROOMSTER
- SKODA SUPERB
- SKODA YETI


Categorie defect Product voldoet niet aan de typegoedkeuringseisen
Omschrijving defect De software die in deze voertuigen met een EA189 dieselmotor is geïnstalleerd zorgt tijdens rollenbanktests mogelijk voor lagere NOx-waarden dan die onder dezelfde omstandigheden op de weg zouden zijn gemeten.

Materiële gevolgen Niet van toepassing

Mogelijk gevaar Niet van toepassing


Beschrijving van het herstel De producent roept de betreffende voertuigen terug, neemt maatregelen om het defect te verhelpen. De voertuigeigenaar wordt uitgenodigd een afspraak te maken met een merkdealer. Er wordt dan aangepaste software geïnstalleerd. De voertuigen met een 1.6L dieselmotor worden tevens voorzien van een zogenaamd stromingsrooster.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief


Meer informatie op internet Niet bekend
Meer informatie via telefoonnummer Niet bekend

Opmerkingen RDW De Duitse goedkeurinstantie KBA heeft Volkswagen AG verplicht deze terugroepactie uit te voeren.


Heeft u vragen over deze terugroepactie neemt u dan contact op met de producent/distributeur. De RDW kan u verder geen informatie verstrekken.
 
Bovenaan Onderaan