Het grote VAG #Dieselgate topic

scorda

Lid
Terugroepactie staat nu bij de RWD in het systeem:

Details terugroepactie
Referentiecode producent 23R6
Meldende producent/distributeur Pon's Automobielhandel B.V.
Referentiecode RDW MGP150309
Publicatiedatum RDW 18-02-2016

Merk/Type - SKODA FABIA
- SKODA OCTAVIA
- SKODA RAPID
- SKODA ROOMSTER
- SKODA SUPERB
- SKODA YETI

Categorie defect Product voldoet niet aan de typegoedkeuringseisen
Omschrijving defect De software die in deze voertuigen met een EA189 dieselmotor is geïnstalleerd zorgt tijdens rollenbanktests mogelijk voor lagere NOx-waarden dan die onder dezelfde omstandigheden op de weg zouden zijn gemeten.

Materiële gevolgen Niet van toepassing

Mogelijk gevaar Niet van toepassing

Beschrijving van het herstel De producent roept de betreffende voertuigen terug, neemt maatregelen om het defect te verhelpen. De voertuigeigenaar wordt uitgenodigd een afspraak te maken met een merkdealer. Er wordt dan aangepaste software geïnstalleerd. De voertuigen met een 1.6L dieselmotor worden tevens voorzien van een zogenaamd stromingsrooster.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief

Meer informatie op internet Niet bekend
Meer informatie via telefoonnummer Niet bekend

Opmerkingen RDW De Duitse goedkeurinstantie KBA heeft Volkswagen AG verplicht deze terugroepactie uit te voeren.

Heeft u vragen over deze terugroepactie neemt u dan contact op met de producent/distributeur. De RDW kan u verder geen informatie verstrekken.

Heb even het citaat opgezocht lijkt er dus wel op dat het verplicht is omdat de rdw het hun verplicht.

Canon-Eye

Forumguru
Kortom: rrrrustig!!! afwachten - zoals reeds vaker betoogd...
Laat je niet gek maken door allerlei speculaties op basis van geruchten en halve of verkeerde informatie.

Rallye

Forumguru
Heb even het citaat opgezocht lijkt er dus wel op dat het verplicht is omdat de rdw het hun verplicht.

Ik heb het in dit topic al eens eerder gevraagd, maar geen antwoord gehad (voorzover ik weet): als een update verplicht is, moet dat op basis van een wettelijke regeling. Weet iemand welke (link)?

scorda

Lid
Wat zijn de gevolgen als ik geen gehoor geef aan de recall?
Op dit moment zijn er geen fiscale gevolgen of gevolgen voor uw garantie. Wel wordt door de RDW bijgehouden of bij jouw auto de sjoemelsoftware verwijderd is. Als je geen gehoor geeft aan de recall, blijft je auto een auto met sjoemelsoftware en is bij de RDW een openstaande recall zichtbaar. Dat kan effect hebben bij verkoop van je auto en in de toekomst wellicht ook bij de APK.

Dit stuk staat er ook in duiveltje dus ik denk dat het verstandig is als je het gewoon doet

Canon-Eye

Forumguru
Of ermee wachten totdat je hem wil gaan verkopen - heb je er zelf in elk geval geen last van gehad.

Voor zover er überhaupt sprake is van "last", natuurlijk - dat moet eerst nog mar eens blijken.

Wouter1

Forumguru
Misschien is een niet ontsjoemelde auto bij verkoop wel meer waard....:arghh:
Ook wel fijn dat de RDW dit bij houdt zodat hij aantoonbaar niet ontsjoemeld is.;)

andrehj

Forumguru
By by rooster,das een feit.
Vernauwing is nooit goed
Ten eerste valt het met die vernauwing wel mee, maar dit rooster heeft wel degelijk een goede functie. Het zorgt er namelijk voor dat de luchtstroming ter hoogte van de luchtmassameter laminair wordt, waardoor deze veel nauwkeuriger de hoeveelheid lucht die de motor binnenkomt kan meten.
Bovendien stroomt een medium laminair veel beter dan turbulent, waardoor de luchtweerstand van dit deel van je inlaattraject zeker niet slechter zal worden. De stromingsweerstand op het hele inlaattraject zal wel niet te meetbaar veranderd zijn, maar de meetnauwkeurigheid van de LMM zal wel flink toenemen.
Conclusie is in ieder geval dat je dit rooster zeker niet weg moet halen.

EdK

Forumguru
Sjoemelen is toch leuk om te doen.......
alleen niet meer als het ontdekt word en dan is die besparing op korte duur een hele dure les geworden..

tsja wat had goedkoper geweest...

scorda

Lid
Ik ben wel benieuwd wat de software aanpassing doet , en als je de auto na de update laat tunen dit opgemerkt word tijdens de apk?

Kempes

Forumguru
Skoda dealer zal dit waarschijnlijk kunnen zien, maar een universele garage vaak niet. Niet dat ze er wat mee zullen doen, tunen is op dit moment niet verboden in nl.

Ik zou dan wel in het geval van een wagen die tuning heeft bij ieder bezoek aan de dealer uitdrukkelijk verbieden om software updates te doen..

Eltjo

Forumguru
Een informatiebrief gekregen - nog geen vervolgbrief. Bij een Skoda/VW dealer werd mij verteld dat de motorprestaties niet achteruit zouden gaan.... maar dat geloof ik niet zo.... Waarom hebben ze de software niet meteen zo geschreven...? Dan hoefden ze ook (minder) te sjoemelen. Op m'n vraag waarom dat sjoemelstuk eruit zou moeten (op de weg wordt het sowieso niet gebruikt toch?) hadden ze ook geen antwoord.
Alleen mensen die niet wisten dat hun auto gechiptuned was, zou met de nieuwe software natuurlijk merken dat ze er op achteruit gegaan zijn..... Bij Skoda zouden ze niet kunnen zien als een auto gechipt is.
De mijne is niet gechiptuned, maar dan nog, eerst maar eens horen wat een andere 2.0TDI rijder ervaart met nieuwe software. Je bent het niet verplicht.
Wellicht als ik eens besluit om de auto te chippen, dat ik tegen die tijd eerst de nieuwe software erin laat schieten.

Laatst bewerkt:

Space_NL

Senior Member
Precies, de brief spreekt er van dat ze nieuwe software hebben gemaakt met het doel niets aan prestaties te verliezen.

Staat nergens dat dat ook gelukt is. Ik denk dat ik met mijn auto even wacht tot er anderen geweest zijn om ervaringen te horen voor ik hem als mak schaap binnen rijd.

Berry1912

Forumguru
Deze wilde ik jullie niet onthouden. Stukje van de ANWB site afdeling "vragen aan experts"
Kan sjoemelsoftware ook storingen opleveren?
storing sjoemelsoftware dieselgate
Wij hebben een brief gekregen van Seat Nederland dat er in onze Seat Ibiza sjoemelsoftware zit.
Nu hebben wij al verschillende keren storing gehad in de electrische besturing van de ramen en de spiegels. (ramen die spontaan open gingen terwijl die geparkeerd stond en zijspiegels die niet in- of uit willen klappen)

Kan het zo zijn dat de sjoemelsoftware op enige manier deze storingen veroorzaakt?

Ik verwacht dat als ik deze vraag aan de Seat garage of Seat Nederland stel dat ze dit uiteraard zullen ontkennen.

Vraag gesteld door
no-user-image.gif
RD1 op 05-01-2016

Bovenaan Onderaan