Het grote VAG #Dieselgate topic

Eltjo

Forumguru
Ik vroeg bij de Audi dealer (ik werd door de Skoda naar het Audi onderdelenmagazijn verwezen) of ze ervaring hadden met het overschrijven van de sjoemelsoftware.
- Nee, was het antwoord, omdat het bij Audi nog niet gebeurt. Maar ze wisten dat er ook andere problemen konden ontstaan, als b.v. een trekhaak is gemonteerd.
Wat heeft dat te doen met de motorsturingsmodule?
- Niets, maar het gebeurt soms toch... De auto gaat dan weer terug naar de fabrieksinstellingen.

Laatst bewerkt:
VW moet een fabriek voor elektrische auto's gaan opstarten in de VS, als compensatie voor de milieuschade die ze aangericht hebben door het gesjoemel.

auriga

Forumguru
Er wordt gesteld dat je als eigenaar in een niet type goedgekeurde auto rijd en daar over wordt geïnformeerd en een gratis herstel wordt uitgevoerd.
Wees niet bang uit eigen ervaring weet ik dat uiteindelijk per aangetekende brief wordt geïnformeerd als je niet reageert. Vanaf dat moment ben je als eigenaar verantwoordelijk en kan in principe je kenteken ongeldig worden verklaard wat betekend dat je onverzekerd bent.

Dan ga je na die eco-castratie toch gewoon even langs bij de chiptuner?

kansberg

Forumguru
VW moet een fabriek voor elektrische auto's gaan opstarten in de VS, als compensatie voor de milieuschade die ze aangericht hebben door het gesjoemel.

Ik kan dit voorstel alleen maar enthousiasmeren, op voorwaarde dat ze komen met auto's die een fatsoenlijke actieradius hebben (500 - 1000 kilometer), een fatsoenlijke caravan kunnen trekken (1000 - 1750 kilo), en dat de aanschafprijs op het niveau (of lager) blijft zoals we dit gewend zijn van de huidige modellen. Als de (Nederlandse) overheid dan ook nog een duit in het zakje doet door de MRB goeddeels af te schaffen en de BPM te herzien dan ben ik 'om.' Maar alleen dan. Jullie zien dat ik als jongeling veel sprookjes heb gelezen, zoveel zelfs, dat ik ze nu zelf kan schrijven. :D

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af: de mensen die bedacht hebben dat elektrische auto's de oplossing zijn, hebben die nu last van sjoemelsoftware? Of zijn ze soms geestelijk gecastreerd? (als je genoeg hersens hebt om tot 2 te tellen, dan weet je toch dat bij een electrische auto de uitstoot alleen op een andere plek plaatsvindt)

kansberg

Forumguru
@Cordoba : Dat weet jij, en dat weet ik. En ik denk velen op dit forum. Het gaat zoals gebruikelijk om het 'eigen straatje' schoon te houden in de politieke wereld. Anderzijds..... zodra je kunt bewerkstelligen dat de stroom volledig door zon-of windenergie wordt opgewekt, dan ben je al een heel eind. En met name zonenergie voorzie ik een zonnige toekomst, mits bovenstaande partij dit blijft stimuleren en niet zoals gebruikelijk financieel straft op het moment dat de burger overtuigd is van het nut ervan.

Wat mij opvalt is dat er gedachtengoed is bij sommige politieke partijen en organisaties die zaken als elektrisch rijden willen forceren. Het zal er heus op grote schaal van komen, echter vooralsnog is het niet op korte termijn haalbaar voor verdienend Nederland. Dit vergt geen jaren, maar decennia. En tot die tijd zijn er in ieder geval voldoende fossiele brandstoffen om de economie draaiende te houden. Verbazingwekkend eigenlijk dat juist degenen die staan voor 'egalité,' met dit soort ideeën en voorstellen juist de kloof tussen arm en rijk katalyseren.

Cordoba

Forumguru
Verbazingwekkend eigenlijk dat juist degenen die staan voor 'egalité,' met dit soort ideeën en voorstellen juist de kloof tussen arm en rijk katalyseren.
@kansberg Ik vind het niet verbazend, als je een politicus wil betrappen dat ie doet wat ie zegt, dan heb je een levenstaak. Ook de naamgeving van politieke partijen zegt vooral veel met welke gedachtes men bij oprichting van de partij denkt te scoren. In een enkel geval houdt men het oorspronkelijke gedachtengoed nog even vast, maar niet zelden is het alleen maar een naam.

Zo schijnt er een partij voor vrijheid te zijn, maar ik hoor eigenlijk alleen maar ideeën van die partij om de vrijheid te beperken. Een partij voor dieren, waar geen enkel dier op kan stemmen, of in de partij zit, een Christen Unie, waar eigenlijk alleen een splintergroep van de christenen zich thuisvoelt, dus eigenlijk de christenen uit elkaar drijft in plaats van verenigd, zoals je met het stukje Unie in de naam zou verwachten.

Canon-Eye

Forumguru
dat bij een electrische auto de uitstoot alleen op een andere plek plaatsvindt
Natuurlijk is dat een feit.
Voordeel is echter dat die uitstoot letterlijk en figuurlijk gecentraliseerd plaatsvindt en daardoor beter te beheersen is. Je kunt betere maatregelen bedenken en controleren voor enkele tientalen grote, stationaire locaties dan voor 8 miljoen kleine mobiele bronnen waarvan tenminste een deel ook nog te lijden heeft van gebrekkig onderhoud.

En mensen in drukke steden of langs snelwegen zullen ook blij zijn met zo'n verschuiving - niet alleen vanwege de uitstoot maar ook vanwege minder geluidsoverlast.

Dus ja, lekker doorontwikkelen aub totdat ik, net als @kansberg , mijn caravannetje mee kan nemen en een bereik van minimaal 500 km kan scoren. :jaja:

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Doorontwikkelen van de elektrische auto (waar bijna 100 jaar weinig of niets aan is gedaan) is prima, maar de elektrische auto in het huidige stadium 'heilig' verklaren is onzin, andere technieken zijn misschien nog wel beter. (denk bijvoorbeeld aan een waterstof auto, of een auto met een waterstofcel)

In theorie kun je inderdaad meer aan de uitstoot doen als die op één (of enkele) plaats(-en) gebeurd, feit is dat de Nederlandse overheid vooral sterk vervuilende kolencentrales subsidieert, en ook het bijstoken van biomassa is al decennia lang, vanuit milieu-oogpunt een dubieuze zaak.

.
Voordeel is echter dat die uitstoot letterlijk en figuurlijk gecentraliseerd plaatsvindt en daardoor beter te beheersen is. Je kunt betere maatregelen bedenken en controleren voor enkele tientalen grote, stationaire locaties dan voor 8 miljoen kleine mobiele bronnen waarvan tenminste een deel ook nog te lijden heeft van gebrekkig onderhoud.
:jaja:

Zo is dat, maar slechts weinigen begrijpen dat. Bovendien kan je als elektriciteitverbruiker kiezen voor groene stroom, en dan is er van schadelijke uitstoot zelfs geen sprake meer.

Blackokkie2

Forumguru
Hoe wordt die groene stroom verwerkt dan? Zonder uitstoot? En waar haal je al die groene stroom vandaan, die paar windmolens? En wat kost het om dat alles aan te leggen? 300 miljard of meer? Wie betaalt dat? En wie betaalt de waardedaling van het wagenpark met diesel en benzine? Waar halen we op een eerlijke manier de grondstoffen voor de accu's vandaan?

Bovenaan Onderaan