Hallo,
Al even voorgesteld in de
meet & greet, nu vertellen over de Rapid Spaceback die - als het meezit - begin oktober geleverd gaat worden. Het betreft moderljaar 2016, met de vernieuwde 90PK 1.2 TSI met 7-traps DSG automaat. Ik heb gekozen voor de behoorlijk complete "Edition" met daarbovenop een aantal extra opties.
- metallic lak black mica magic
- de nieuwe (mib) Amundsen met 6 speakers en DAB+
- panoramadak
- Lichtpakket (Xenon, led dagrijverlichting, licht sensor etc )
- Climatronic
- Easy start (KESSY)
- verwarmde voorstoelen
- parkeersensoren achter
- middenarmsteun
- 16" inch Italia velgen, antraciet
De tijd was rijp dat ik van mijn werkgever naar een nieuwe auto mocht gaan kijken. In vele B segment auto's gereden, en sommige C segment auto's. Diesel is helaas geen optie bij mijn werkgever en gezien het economische tegenspoed een gematigd budget. Kort door de bocht: B segment auto met een benzine motor is (op een enkele uitzondering na, die niet naar mijn smaak zijn) altijd 20% bijtelling of hoger. Heb o.a. gereden in een Hyundai i20, VW Polo, Audi A1, Peugeot 208, Peugeot 308, en mijn favoriet: Alfa Romeo Giulietta
i20: motor mist koppel en kracht, onderstel wel goed. Middenstand stuur op snelweg te kort dus je blijft sturen/corrigeren gevoelsmatig.
Polo: rijd prima. Achterin krap, en niet bepaald origineel (tikje saai)
A1: rijd ook prima, maar zelfs minimaal aangekleed belachelijk duur
208: prima auto, mooi interieur, infotainment systeem werkt niet intuïtief, tikje sloom en oogt verouderd.
308: prima auto, onderstel iets té comfortabel, buiten budget
Giulietta: fantastisch, power, mooi, verliefd, maar aangekleed zwaar buiten budget en sinds dit jaar 25% bijtelling
Heb een aantal jaar geleden gereden in een Octavia 1.2TSI DSG (2e generatie) naar zuid Frankrijk, dus een beetje bekend met Skoda. Vooral de motor / versnellingsbak combinatie rijdt erg fijn. Dus ook even kijken bij de Skoda dealer.
Octavia is helaas buiten mijn budget, dus naar wat kleiners kijken. Meerdere keren gekeken naar de nieuwe Fabia, maar op de één of andere manier (no offend) klopt het uiterlijk niet voor mij. Van de Fabia hatchback vind ik de lijnen aan de achterkant niet zo. De Fabia Combi is beter in balans, maar daar vind ik de relatief smalle achterlichten de auto minder mooi laten ogen. Van binnen méér dan prima, maar ik twijfelde te veel. Daarnaast, als ik de Fabia net zo aankleed als de bestelde Rapid tikt hij ruim 24 duizend aan, dus de Fabia ging hem niet worden
(n.b. bovenstaande Rapid is ruim 3000 euro goedkoper in gelijke configuratie, echter 90 ipv 110 PK in de Fabia)
De Rapid SB had ik al eerder gezien en vind ik "aangekleed" een mooie auto om te zien. En de verhoudingen kloppen nu wel in mijn hoofd
. Alleen, net als de meeste skoda's, wat hoog op de poten, maar dat is hier op het forum wel bekend. Geen dealbreaker voor mij in ieder geval, stoor me er niet aan.
De Rapid was tot voor kort alleen leverbaar met 25% bijtelling, en alleen DSG op de 1.4 TSI. Na wat opties aanvinken is/was dit daardoor een relatief dure auto. Nu met de nieuwe motoren weer 20% bijtelling en DSG op de 1.2 TSI. Ook heeft de Rapid nu de vernieuwde VAG infotainment systemen. Mijn interesse was meer dan gewekt! Na wat testritjes in de Rapid (met handgeschakelde 86PK 1.2 TSI) was ik overtuigd, dit moet hem worden!
Dus, in stijl van dit topic, binnenkort nog een Rapid rijder.