Hoog olie verbruik 1.8TSI

EvD

Actief lid
inmiddels wacht ik op coulance aanvraag die de dealer 2 weken terug heeft gedaan
heb ook olieweging gehad en rij nu nog maar 700kmop 1ltr olie
helaas op oudejaarsdag starte de auto niet meer en dit is de ketting (ook zo,n fabrieksfout) die is
te ver uitgerekt en van de tijd af gegaan ,auto word straks weggesleept naar dealer en dan maar afwachten
wat hiermee gaat gebeuren
volgens mij moet ketting kostenloos onder fabrieksgarantie en coulance is nog maar afwachten
 

Spierings

Forumguru
Waarom zou de ketting kosteloos moeten gebeuren?
Is deze al eens vervangen?

Als deze nog nooit is vervangen , zou ik er op rekenen dat een groot deel van die kosten voor eigen rekening komt. Denk zelf dat je al de kosten hiervan voor eigen rekening komt met een auto ouder als 5 jaar en een km stand een km stand van 135000..

Is hij wel dealer onderhouden? Anders zal waarschijnlijk alles voor eigen rekening zijn. .
 
Laatst bewerkt:

EvD

Actief lid
auto is onderhouden door een bovag erkend onderhoudsbedrijf voor leasemaatschappijen dat er geen stempels
instaan van de dealer doet niks af aan de garantie dat is allang achterhaald
heb gehoord dat er een serie is met foute kettingen
 

Spierings

Forumguru
Je moet garantie en Coulance niet door elkaar halen.

Coulance is geen garantie dus maakt dat wel degelijk wat uit, je moet het zien als een tegemoetkoming. Ze zijn hier niet tot verplicht, en een van hun vereisten is dat deze dealer onderhouden is..

Fabrieksgarantie houdt na twee jaar op.

Verwacht dat het in jouw geval gewoon voor eigen rekening valt.. Je kunt niet verwachten dat ze je tegemoet komen na 5 jaar terwijl er de vorige eigenaar nooit bij een dealer geweest is. Waarom zouden ze coulant zijn als de dealer nooit wat gegund is.
 

EvD

Actief lid
auto is onderhouden door een door de bovag erkend onderhoudsbedrijf voor leasemaatschappijen
dat er dealerstempels in moeten staan is gewoon fabel maakt voor de fabrieksgarantie geen moer uit
dealer houd me inmiddels 4 mnd aan het lijntje en nu start hij ook niet meer daar de ketting ook te ver is
uitgerekt en van de tijd af is auto is gister weggesleept ketting is waarschijnlijk een van verkeerde serie
en zou door VAG betaald moeten worden ben benieuwd hoe dit allemaal gaat aflopen
 

EvD

Actief lid
een kennis heeft een audi A4 uit 2009 en deze is door dezelfde century groep bijna kostenloos vergoed
dus de motor die in de audi ligt word wel gemaakt en diezelfde motor in de octavia niet???
ik wil gewoon dat VAG dit voor een schappelijk bedrag oplost
 

GJ M

Forumguru
Je moet garantie en Coulance niet door elkaar halen.

Coulance is geen garantie dus maakt dat wel degelijk wat uit, je moet het zien als een tegemoetkoming. Ze zijn hier niet tot verplicht, en een van hun vereisten is dat deze dealer onderhouden is..

Fabrieksgarantie houdt na twee jaar op.

Verwacht dat het in jouw geval gewoon voor eigen rekening valt.. Je kunt niet verwachten dat ze je tegemoet komen na 5 jaar terwijl er de vorige eigenaar nooit bij een dealer geweest is. Waarom zouden ze coulant zijn als de dealer nooit wat gegund is.
Wanneer ik een auto zou overnemen die heel ergens anders in onderhoud geweest zou zijn (wel een dealer), en ik zou onderhoud nu bij mijn eigen dealer laten doen is toch hetzelfde verhaal? Zou er toch ook coulance (kunnen) zijn? En dit terwijl mijn eigen dealer dan ook niets verdient heeft op het onderhoud? :pieker:
 

Spierings

Forumguru
Ben benieuwd, maar denk dat je aan het kortste eind trekt..

Nogmaals, jouw fabrieksgarantie is na twee jaar afgelopen en is dus niet van toepassing. Daarna kun je Coulance krijgen, als ze daar zelf zin in hebben...

Mijn ketting was na 51.000 en 4 jaar ook opgerekt. Ik kreeg alleen de onderdelen vergoed als ik er op in ging. Jouw wagen heeft veel meer gelopen en is ouder....
Er zijn genoeg voorbeelden hier op het forum van mensen die niks kregen met een lagere km stand..
 

Spierings

Forumguru
Wanneer ik een auto zou overnemen die heel ergens anders in onderhoud geweest zou zijn (wel een dealer), en ik zou onderhoud nu bij mijn eigen dealer laten doen is toch hetzelfde verhaal? Zou er toch ook coulance (kunnen) zijn? En dit terwijl mijn eigen dealer dan ook niets verdient heeft op het onderhoud? :pieker:
Zolang hij maar dealer onderhouden is, maakt niet uit waar.. Dat is anders als zomaar een BOVAG bedrijf.. Coulance komt voornamelijk van pon af en die bepalen. Soms is een dealer ook coulant en geeft deze wat korting. In mijn geval was dat 100 euro.. Maar dat maakte het voor mij nog niet interessant.
 

turboturbo

Forumguru
@EvD het punt waar het om gaat is: recht hebben vs recht krijgen.

Ondanks dat Radar en Consumentenbond etc en jan en alleman bij deze olie en ketting problemen roepen dat de klant recht heeft op garantie of coulance, is de ervaring met PON NL dat klanten het nakijken hebben.

Vandaar dat websites als Audiclaim etc het goed doen want die proberen recht te halen voor de klant (en er vooral ook zelf aan te verdienen)

Kortom: het is niet dat niemand het met je eens is dat jouw auto tenminste met coulance gerepareerd zou moeten worden. Maar zie het maar voor elkaar te krijgen.
Iemand moet die rekening betalen. De ervaring is dat de importeur dat niet (volledig) gaat doen, dus wordt het de dealer of de klant zelf.
 

andrehj

Forumguru
Dit hele gepruts door VAG (en haar importeurs) is voor mij de reden om voor een volgende auto weer elders te gaan kijken, ook al krijg ik eigenlijk nergens iets wat vergelijkbaar is op het gebied van prijs / ruimte / prestaties.
Een heel aardig alternatief is bijvoorbeeld de nieuwe Renault Espace, waar Renault maar liefst 5 jaar garantie op geeft. Alleen heb ik voor deze auto eigenlijk een kind te weinig.
 

EvD

Actief lid
krijg inderdaad van skoda niks en er moet dus gewoon een andere motor in distributieketting versprongen en van tijd af,mogelijk beschadigde kleppen,hoog olieverbruik
heeft iemand ervaringen met ruilmotor of revisiemotor? en wat zijn de kosten hiervan dan? bij de dealer moet ik
7500 euro betalen voor ruilmotor
kan ik de auto beter bij de dealer weghalen en ergens anders heenbrengen bv naar vakgarage?
dealer heeft mij van kastje naar de muur gestuurd en na lang aandringen en via de manager olieweging gekregen
vervolgens vier week moeten wachten hierop en pas na het kapot gaan van de ketting de boel neergelegd bij skoda nederland ,ze hebben me bewust veel te lang door laten rijden met dit als gevolg,dit loopt al vanaf eind augustus
bij century zijn ze volledig ongeinteresseerd en hebben ze dit vanaf het begin op een schandalige manier aangepakt
ben van plan om bij een dealer in duitsland te in formeren of is dit geen goed idee?
 

s-line

Forumguru
Heel lullig allemaal!
En weetje,als je dus altijd in onderhoud bij een officiele dealer heb je eigenlijk al een deel van de coulance zelf betaald. Als je na een paar jaar grote onkosten krijgt zijn die al een beetje gedekt voor hun. Je betaald nu eenmaal veelste veel voor een service beurt bij een "dealer".
 
Het is bar en boos. Ikzelf kan dit niet anders betitelen dan dat dit een ondeugdelkijk product is. En jammer genoeg geldt dit niet alleen vor deze specifieke Octavia maar komt dit breder voor bij VAG auto's. Als eigenaaren elkaar ontmoeten is de eerste beschroomde vraag: .. euh distribitieketting? de tweede is ..euh olieverbruik?
De ontwerpers, de fabrikant, de importeur en de dealers zouden zich moeten schamen.
Zo gaat een aanvankelijk waardevolle serie merken de vernieling in.

Ik heb, na een aanvankelijke weigering door Skoda Nederland, gecorrespondeerd via mail en via facebook. Dat leverde € 200,00 op, een schijntje maar toch iets.

Alle aandacht gaat tot nu toe naar de sjoemelsoftware van de diesels, maar dit heeft voor de individuele eigenaren veel grotere gevolgen. Daar zouden consumentenorganisaties en consumentenprogramma's meer aandacht aan moeten betden.
 

Spierings

Forumguru
dealer heeft mij van kastje naar de muur gestuurd en na lang aandringen en via de manager olieweging gekregen
vervolgens vier week moeten wachten hierop en pas na het kapot gaan van de ketting de boel neergelegd bij skoda nederland ,ze hebben me bewust veel te lang door laten rijden met dit als gevolg,dit loopt al vanaf eind augustus
bij century zijn ze volledig ongeinteresseerd en hebben ze dit vanaf het begin op een schandalige manier aangepakt
ben van plan om bij een dealer in duitsland te in formeren of is dit geen goed idee?

Was te verwachten.....


Bij een olieweging moet je altijd 1000km rijden voor een tweede weging om een duidelijke meting te krijgen..

Vaak is een olieweging zelfs voor eigen rekening, als ik jouw verhaal zo lees dan wilden ze in eerste instandsie weinig doen omdat ze waarschijnlijk de uitkomst al wisten en hebben ze dit na aandringen toch maar gedaan (om toch goed over te komen) met het antwoord wat ze zelf waarschijnlijk al wisten..

Dat ze ongeïnteresseerd overkomen snap ik ook wel als ze de uitkomst al wisten, met dit soort dingen zijn er nergens winnaars..

Naar Duitsland gaan schiet je toch niks mee op, die zullen echt niet schappelijker zijn... Zal je hooguit zelf geld kosten voor extra onderzoek....

Bij een universele garage ben je goedkoper uit.. Maar dat hangt van de prijs van de ruil motor af. Of je gebruikt een gebruikte motor waar je weer risico nee hebt...

Heb wel eens gelezen hier op het forum over Hartog tuning, hier zetten ze er ook gemodificeerde zuigers in en doen ze ook gelijk de ketting..is een VAG specialist.
Kost meen ik ook rond de 3250 euro als ik me het goed herinner..

Bij een verspringen ketting gaan je kleppen krom en is meestal toch te reviseren....
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Om de hoeveel kilometers krijgen jullie bolides verse olie en oliefilter? Wij hebben namelijk de indruk dat afstappen van het (maximale) 30Dkm interval en maximaal jaarlijks of 15Dkm het olieverbruik tegen kan gaan. Onze auto heeft bij 142.557 een grote beurt gehad bij de lokale dealer. Staat nu tegen 145.958km op. Dat is grofweg 3500km en in het verleden, toen wij hem kochten, moest er elke 2500km zeker wel een litertje bij. Nog geen melding gehad dat het op minimaal staat nu. Beurtjes laten wij afwisselend doen door de dealer en bij VAG techiek.

Ik weet dat 1 exemplaar geen garantie is op een redelijke oplossing, maar in ons geval lijkt het er dus wel degelijk op dat het halveren van de de oliewissels met filter het probleem in lijkt te dammen.
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
krijg inderdaad van skoda niks en er moet dus gewoon een andere motor in distributieketting versprongen en van tijd af,mogelijk beschadigde kleppen,hoog olieverbruik
heeft iemand ervaringen met ruilmotor of revisiemotor? en wat zijn de kosten hiervan dan? bij de dealer moet ik
7500 euro betalen voor ruilmotor
kan ik de auto beter bij de dealer weghalen en ergens anders heenbrengen bv naar vakgarage?
dealer heeft mij van kastje naar de muur gestuurd en na lang aandringen en via de manager olieweging gekregen
vervolgens vier week moeten wachten hierop en pas na het kapot gaan van de ketting de boel neergelegd bij skoda nederland ,ze hebben me bewust veel te lang door laten rijden met dit als gevolg,dit loopt al vanaf eind augustus
bij century zijn ze volledig ongeinteresseerd en hebben ze dit vanaf het begin op een schandalige manier aangepakt
ben van plan om bij een dealer in duitsland te in formeren of is dit geen goed idee?
Stuur mij een berichtje en anders lees mijn onderschrift.

Bij mij zit een nieuwe motor in.
 
Bovenaan Onderaan