Hoog olie verbruik 1.8TSI

RogerS

Forumguru
Absoluut. En aan de duidelijke uitleg die Hartog geeft kan menig dealer nog een voorbeeld aan nemen
 

Clipstra

Nieuw lid
Even een update over mijn "olieboot": Nadat ik van de dealer te horen kreeg dat mijn wagen niet in aanmerking komt voor een coulanceregeling, ben ik toch eens bij PON gaan buurten. De auto is gecontroleerd en er is zichtbare schade aan minimaal de zuigers, zuigerveren en de turbo (gevolgschade). Ik mag er nog wel mee rijden maar alles wijst volgens de dealer op een aanstaand overlijden van de motor. Alles in ogenschouw genomen (leeftijd, km-stand, onderhoudshistorie etc.) moet ik nu een kwart van de kosten van de reparatie op te hoesten. Het is nog een bak geld, maar ik heb dan wel weer een auto waarmee ik weer met vertrouwen op weg ga. Ik ga dus op dit aanbod in, maar mijn vertrouwen in (de kwaliteit van) VAG heeft wel een flinke deuk opgelopen.

Mag ik vragen wat de kosten dan waren? En hoe heb je dat aangepakt? Kunnen andere gedupeerde hier ook "gebruik" van maken?

Wij zitten namelijk helaas ook met hetzelfde probleem. Onze Superb Combi is van 2010 met inmiddels 122.000 op de teller. Viel het olieverbruik in het begin nog redelijk mee (gekocht bij 64.000 km) nu zit deze ook onder 1:500. En krijg ook allerlei meldingen in het scherm en hoorde net ook het "geratel", want volgens het Radar filmpje komt doordat de bougie(s) vol met olie zitten en waardoor hij dus op minder cilinders loopt (overigens na opnieuw starten, leek hij wel gewoon weer op 4 cilinders te lopen).

De vraag is, nu het verbruik zo hoog ligt is het nog wel verantwoord om door te rijden?

Mijn buurman werkt bij Audi en gaat morgen voor mijn informeren. Hij zegt dat ze daar een standaard protocol voor hebben.

Ik ben dus aan het kijken hoe en tegen de laagste kosten we dit probleem kunnen oplossen. Audiclaim.nl lijkt opzich een goed middel, maar zolang er nog niks uit is gekomen, helpt het ons probleem niet. En ik voel er eigenlijk ook weinig voor om 20% te gaan betalen. Je zou zeggen als "ze" de rechtzaak winnen dat dit dan meteen voor iedereen zou gelden (net zoals in de USA).

Bedankt voor de eventuele reactie alvast.

ps: overigens zijn we verder zeer tevreden over onze auto!!
 

Spierings

Forumguru
Mag ik vragen wat de kosten dan waren? En hoe heb je dat aangepakt? Kunnen andere gedupeerde hier ook "gebruik" van maken?

Wij zitten namelijk helaas ook met hetzelfde probleem. Onze Superb Combi is van 2010 met inmiddels 122.000 op de teller. Viel het olieverbruik in het begin nog redelijk mee (gekocht bij 64.000 km) nu zit deze ook onder 1:500. En krijg ook allerlei meldingen in het scherm en hoorde net ook het "geratel", want volgens het Radar filmpje komt doordat de bougie(s) vol met olie zitten en waardoor hij dus op minder cilinders loopt (overigens na opnieuw starten, leek hij wel gewoon weer op 4 cilinders te lopen).

De vraag is, nu het verbruik zo hoog ligt is het nog wel verantwoord om door te rijden?

Mijn buurman werkt bij Audi en gaat morgen voor mijn informeren. Hij zegt dat ze daar een standaard protocol voor hebben.

Ik ben dus aan het kijken hoe en tegen de laagste kosten we dit probleem kunnen oplossen. Audiclaim.nl lijkt opzich een goed middel, maar zolang er nog niks uit is gekomen, helpt het ons probleem niet. En ik voel er eigenlijk ook weinig voor om 20% te gaan betalen. Je zou zeggen als "ze" de rechtzaak winnen dat dit dan meteen voor iedereen zou gelden (net zoals in de USA).

Bedankt voor de eventuele reactie alvast.

ps: overigens zijn we verder zeer tevreden over onze auto!!
Kosten zijn voor iedereen anders, persoonlijk denk ik dat jij met jouw km stand en leeftijd geen Coulance regeling krijgt.. En dus alles voor eigen rekening is.

Het begint met een olieweging bij de dealer, vervolgens wordt er een melding richting de importeur gemaakt met het precieze verbruik. Daar krijg je reactie terug of je een regeling krijgt.

Is jouw wagen ook dealer onderhouden?

Geratel is vermoedelijk de ketting en met een verbruik van 1 op 500 kan de motor extreem vervuilen. Ik zou er in ieder geval niet verder mee rijden. Verwacht niet dat het cilinder overslag is omdat er dan helemaal niet meer mee te rijden is.

Meestal goedkoopste oplossing is gemodificeerde zuigers van Hartog (a €3250)

Als je denk dat de importeur/fabrikant dit helemaal gaat vergoeden kun je stoppen met dromen, dit gaat echt niet gebeuren...
 

RogerS

Forumguru
Mag ik vragen wat de kosten dan waren? En hoe heb je dat aangepakt? Kunnen andere gedupeerde hier ook "gebruik" van maken?

Wij zitten namelijk helaas ook met hetzelfde probleem. Onze Superb Combi is van 2010 met inmiddels 122.000 op de teller. Viel het olieverbruik in het begin nog redelijk mee (gekocht bij 64.000 km) nu zit deze ook onder 1:500. En krijg ook allerlei meldingen in het scherm en hoorde net ook het "geratel", want volgens het Radar filmpje komt doordat de bougie(s) vol met olie zitten en waardoor hij dus op minder cilinders loopt (overigens na opnieuw starten, leek hij wel gewoon weer op 4 cilinders te lopen).

De vraag is, nu het verbruik zo hoog ligt is het nog wel verantwoord om door te rijden?

Mijn buurman werkt bij Audi en gaat morgen voor mijn informeren. Hij zegt dat ze daar een standaard protocol voor hebben.

Ik ben dus aan het kijken hoe en tegen de laagste kosten we dit probleem kunnen oplossen. Audiclaim.nl lijkt opzich een goed middel, maar zolang er nog niks uit is gekomen, helpt het ons probleem niet. En ik voel er eigenlijk ook weinig voor om 20% te gaan betalen. Je zou zeggen als "ze" de rechtzaak winnen dat dit dan meteen voor iedereen zou gelden (net zoals in de USA).

Bedankt voor de eventuele reactie alvast.

ps: overigens zijn we verder zeer tevreden over onze auto!!

Coulance verwacht ik helaas niet meer want mijn auto is ook van 2010 (augustus) en had september vorig jaar 123.000 km gereden. Coulance was toen nul. Let ook op dat coulance regeling bij Audi iets ruimer schijnt(!) te zijn dan bij o.a. Seat en Skoda (zou te maken hebben met de marges op de auto's).. Maar ja als je buurman bij Audi (PON concern ergens) iets nog kan regelen is dat mooi meegenomen.

Net zoals @Spierings aangeeft. Neem zo snel mogelijk contact op met Hartog Tuning (http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84 ) en laat de auto daar maken.. Ik heb er goede ervaring mee (helaas)... Zie ook mijn reparatietopic: http://www.skodaforum.nl/forum/i/reparatie-1-8-tsi-ivm-hoog-olieverbruik.28166/

O ja. Mocht je nog enige coulance krijgen bij Skoda bereken dan wel voor jezelf of je daadwerkelijk goedkoper uit bent.. Bij Hartog Tuning, of een andere reparatiebedrijf, hoef je niet eerst een olieweging, die jezelf moet betalen(!), te laten uitvoeren. En als ik lees welke problemen (geluiden) je nu met de motor hebt zou ik daar niet te veel meer mee rijden... Bij de link van Hartog Tuning staan ook zijn prijzen. Kun je altijd gebruiken om te vergelijken met wat de Skoda dealer voorstelt.

Voor wat betreft audiclaim.nl daar zou ik echt niet aan beginnen. Niet voor de 25 euro maar zij geven geen enkele inspanningsverplichting af en als je een keer "lid" bent geworden moet je naderhand altijd die 20% vergoeding betalen ook al heeft audiclaim.nl dit niet bereikt...

Succes er mee en houdt ons op de hoogte.
 

Monteurtje

Forumguru
Coulance wordt per geval bekeken. Ook bij auto's van 2010 met kilometerstand ruim boven de 100.000 km. Als onderhoud goed is uitgevoerd, is het de moeite waard om na te gaan hoeveel erop zit. Maar je moet wel eerst een olieverbruik meting laten uitvoeren.
 

Noord26

Forumguru
Coulance wordt per geval bekeken. Ook bij auto's van 2010 met kilometerstand ruim boven de 100.000 km. Als onderhoud goed is uitgevoerd, is het de moeite waard om na te gaan hoeveel erop zit. Maar je moet wel eerst een olieverbruik meting laten uitvoeren.

Wat zijn de criteria dan om te bepalen of iemand wel of niet in aanmerking komt? Wordt er wel met 1 maat gemeten?
 

RogerS

Forumguru
Coulance wordt per geval bekeken. Ook bij auto's van 2010 met kilometerstand ruim boven de 100.000 km. Als onderhoud goed is uitgevoerd, is het de moeite waard om na te gaan hoeveel erop zit. Maar je moet wel eerst een olieverbruik meting laten uitvoeren.
Mijn auto was altijd netjes onderhouden geworden bij de dealer....
En ik begrijp nog steeds niet waarom men bij Skoda niet vooraf aan de olieweging kan aangeven of en hoe hoog de coulance zal zijn (hoogte van de coulance eventueel nog laten afhangen van de hoogte van het daadwerkelijke olieverbruik). Openheid en eerlijkheid...:tongue:
Maar ja de kans is veel groter dat de klant de reparatie bij de dealer laat uitvoeren als de auto al op de brug bij de dealer staat....

Ik zou wel eens willen weten wat zo'n olieweging nu kost....
 

s-line

Forumguru
En dan ga je altijd keurig onderhoud laten doen bij de dealer! En dan proberen ze er nog onderuit te komen of je een "schijntje"
tegemoet te komen!! Grote boeven zijn het allemaal. En maar dreigen,je moet wel onderhoud bij ons laten doen, anders..........:lezen:
 

Clipstra

Nieuw lid
Kosten zijn voor iedereen anders, persoonlijk denk ik dat jij met jouw km stand en leeftijd geen Coulance regeling krijgt.. En dus alles voor eigen rekening is.

Het begint met een olieweging bij de dealer, vervolgens wordt er een melding richting de importeur gemaakt met het precieze verbruik. Daar krijg je reactie terug of je een regeling krijgt.

Is jouw wagen ook dealer onderhouden?

Geratel is vermoedelijk de ketting en met een verbruik van 1 op 500 kan de motor extreem vervuilen. Ik zou er in ieder geval niet verder mee rijden. Verwacht niet dat het cilinder overslag is omdat er dan helemaal niet meer mee te rijden is.

Meestal goedkoopste oplossing is gemodificeerde zuigers van Hartog (a €3250)

Als je denk dat de importeur/fabrikant dit helemaal gaat vergoeden kun je stoppen met dromen, dit gaat echt niet gebeuren...

In principe zouden de kosten toch bij elke Skoda dealer hetzelfde moeten zijn? Het is bij iedereen hetzelfde probleem toch (overal moet de motor eruit en moet over het algemeen dezelfde materialen in). Dat dit bij bijv Hartog of andere dealers anders zijn daar kan ik bij in komen. Dus ik ben nog steeds benieuwd wat es2 betaald heeft voor zijn reparatie en welke gedeelte hij vergoed heeft gekregen.

Overigens is mijn auto altijd dealer onderhouden, het is zelfs een demo auto bij de Skoda dealer in Barendrecht geweest (nu Hoogendoorn was Swarttouw).

Wat kost een olieverbruik meeting trouwens?

Overigens vind ik het ook een schande dat de dealers deze meeting niet standaard bij elke auto boven die 100.000 km "aanbieden" of op ze minst er niet naar vragen. Het is toch een algemeen probleem!
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
De reparatie kosten zullen overal ongeveer gelijk moeten zijn, dat klopt. Maar de coulanceregelingen zijn voor iedereen anders..



Maar als je 3 dagen arbeid rekent zit je al op €2400 arbeid (uitgaand van een uurtarief van €100) en daar komen de onderdelen nog bij....
-koppakking incl bouten.
-diverse pakkingen en rubbers.
-4 zuigers incl. Drijfstang
-etc..
In jouw geval mogelijk nog extra kosten ivm de ketting revisie ivm het bijgeluid (voor eigen rekening)

Es2 had het over de totale kosten a 5000-6000.

Bij een olieweging moet er nieuwe olie op, deze moet afgewogen worden en op max gezet worden. Na 1000km wordt de olie nogmaals gewogen. Dus reken minimaal een uur arbeid en de materialen..

Waarom zouden ze die olieweging standaard aan moeten bieden. Niet iedere wagen heeft problemen en klanten met dit probleem melden dit zelf wel.. Jij gaat op je werk toch ook niet tegen de klant roepen dat je werk eigenlijk niet goed is en het nogmaals nagekeken moet worden.. En dat allemaal voor rekening van de klant...
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Wat zijn de criteria dan om te bepalen of iemand wel of niet in aanmerking komt? Wordt er wel met 1 maat gemeten?
Er wordt naar verschillende dingen gekeken..onder andere naar de Km stand, leeftijd en het onderhoud. Hieruit bepalen ze de Coulance. Kan me voorstellen dat dit niet met 1 maat gemeten is want er zijn veel factoren deze zijn voor iedere wagen anders
 

Noord26

Forumguru
Alle zaken die je noemt zijn concreet. Leeftijd, km stand en onderhoud zijn exact aan te tonen namelijk. Dan moet er ook een duidelijke richtlijn zijn. Er zijn geen variabele factoren.
 

Clipstra

Nieuw lid
De reparatie kosten zullen overal ongeveer gelijk moeten zijn, dat klopt. Maar de coulanceregelingen zijn voor iedereen anders..



Maar als je 3 dagen arbeid rekent zit je al op €2400 arbeid (uitgaand van een uurtarief van €100) en daar komen de onderdelen nog bij....
-koppakking incl bouten.
-diverse pakkingen en rubbers.
-4 zuigers incl. Drijfstang
-etc..
In jouw geval mogelijk nog extra kosten ivm de ketting revisie ivm het bijgeluid (voor eigen rekening)

Es2 had het over de totale kosten a 5000-6000.

Bij een olieweging moet er nieuwe olie op, deze moet afgewogen worden en op max gezet worden. Na 1000km wordt de olie nogmaals gewogen. Dus reken minimaal een uur arbeid en de materialen..

Waarom zouden ze die olieweging standaard aan moeten bieden. Niet iedere wagen heeft problemen en klanten met dit probleem melden dit zelf wel.. Jij gaat op je werk toch ook niet tegen de klant roepen dat je werk eigenlijk niet goed is en het nogmaals nagekeken moet worden.. En dat allemaal voor rekening van de klant...

Nou ik werk in de vleesindustrie waar helaas ook weleens fouten gemaakt worden en dan vragen wij toch ook netjes aan Albert Heijn (nadat ze betaald hebben) of ze een bepaalde zending willen controleren. We willen natuurlijk ten alle tijden klachten van consumenten (klanten) voorkomen. Dus ik vind u vergelijk niet op gaan, waarom zou een dealer niet uit "klantenservice" vragen hoe het met mijn olieverbruik is, omdat dit nogal eens zou kunnen voorkomen bij deze auto's/motoren? Ik noem dat struisvogel politiek!

Overigens vind ik zo'n verbruik meeting ook een beetje onzin. Al snap ik het best dat zelf bewijs willen hebben, maar waarom zouden ze mij niet geloven dat ik na 850km weer minimaal 2 liter olie verdampt heb? Ik doe het niet voor me lol, en zie ook geen enkele reden om hier over " op te scheppen".
 

Spierings

Forumguru
Blijkbaar ziet iedereen klantenservice anders, maar ik zou er zelf niet blij mee zijn als ik een vragenlijst krijg omdat er mogelijk bekende problemen met het model zijn..

Zou dan eerder denken van wat voor schijt bak heb ik nou, snel weg die romnel ..;)

Dit als ze vragen gaan stellen zoals:

-Verbruikt hij olie (want dan zit er mogelijk een flinke revisie aan te komen)
-rammelt hij erg na het starten (want dan zit er een ketting revisie aan te komen)
- doet je dsg het nog goed (want mogelijk is de koppeling of zo slecht)
-geen bokken of cilinder overslag gehad (verstuivers willen wel eens gaan lekken of slecht inspuiten door vervuiling)

Want dit komt allemaal voor bij deze modellen ;)


Maar voedsel industrie is net effe wat anders als met auto's ;) Kan me het paardenvlees schandaal nog wel herinneren dan bemoeit iedereen zich ermee, met auto's is het alleen het probleem van de klant of fabrikant (zolang het geen sjoemelsoftware betreft:D)

En een olieweging moet helaas gewoon, je woord zegt tegenwoordig niet veel. Je wordt tegenwoordig beduveld waar je bij staat.
Het is misschien niet om over op te scheppen maar om er beter van te worden..
Die gemodificeerde zuigers kunnen er maar alvast in zitten :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Er staan soms al mensen aan de balie die een rijtje klachten op noemen bij het brengen van de auto. Vaak kun je de helft al weg strepen omdat het niet van toepassing is op betreffende auto. En bel je de klant en blijkt dus dat die het een en ander op internet gelezen heeft. Terwijl diegene zelf die klachten niet eens gemerkt heeft.

Als iedereen die een 1.8 tsi heeft zegt dat zijn auto 1 liter olie op 500 km verbruikt, moeten we dat als dealer dan maar klakkeloos aannemen?
 

Spierings

Forumguru
Er staan soms al mensen aan de balie die een rijtje klachten op noemen bij het brengen van de auto. Vaak kun je de helft al weg strepen omdat het niet van toepassing is op betreffende auto. En bel je de klant en blijkt dus dat die het een en ander op internet gelezen heeft. Terwijl diegene zelf die klachten niet eens gemerkt heeft.

Als iedereen die een 1.8 tsi heeft zegt dat zijn auto 1 liter olie op 500 km verbruikt, moeten we dat als dealer dan maar klakkeloos aannemen?
Heel herkenbaar, maar vaak weten ze de oplossing ook al.. .

Schades moesten wij ook altijd netjes noteren bij verse schades ook meteen foto's gemaakt op de parkeerplaats) omdat er regelmatig een was die beweerde dat we er schade op hadden gemaakt. Als we dan uitlegden dat alles vooraf genoteerd hadden was het ineens goed...
 

EvD

Actief lid
die coulanceregeling kun je wel vergeten bijna niemand krijgt die ,de dealer verschuilt zich overal achter en als je naar century gaat krijg je niet eens de uitslag van olieweging en dergelijke te zien zo onbeschoft zijn ze
heb mijn auto maar regelrecht naar hatog tuning gebracht omdat ook de ketting van tijd was en daar werd alles
op een zeer goede manier opgelost en kost een stuk minder dan bij de dealer
Elke 1.8 TSI motor gaat omstreeks 130000km ca 1 ltr op 700km gebruiken ,ik zou zeggenrepareren voor het echt te laat is , oh ja heb ook veel contact met een dealer uit duitsland gehad en daar word je als mens behandeld en niet als uitschot gezien het aantal mails dat ik gehad heb ,helaas had ik niet meer tijd anders was ik hier zeker mee verder gegaan want ik weet bijna wel zeker dat het dan ook op fatsoenlijke manier afgehandeld was
iedereen weet verdomde goed wat er aan de hand is met die motoren
 

EvD

Actief lid
olieweging is gewoon een zoethoudertje de uitslag weten ze al van tevoren en loopt voor iedereen slecht af
 
Bovenaan Onderaan