Even een update over mijn "olieboot": Nadat ik van de dealer te horen kreeg dat mijn wagen niet in aanmerking komt voor een coulanceregeling, ben ik toch eens bij PON gaan buurten. De auto is gecontroleerd en er is zichtbare schade aan minimaal de zuigers, zuigerveren en de turbo (gevolgschade). Ik mag er nog wel mee rijden maar alles wijst volgens de dealer op een aanstaand overlijden van de motor. Alles in ogenschouw genomen (leeftijd, km-stand, onderhoudshistorie etc.) moet ik nu een kwart van de kosten van de reparatie op te hoesten. Het is nog een bak geld, maar ik heb dan wel weer een auto waarmee ik weer met vertrouwen op weg ga. Ik ga dus op dit aanbod in, maar mijn vertrouwen in (de kwaliteit van) VAG heeft wel een flinke deuk opgelopen.
Kosten zijn voor iedereen anders, persoonlijk denk ik dat jij met jouw km stand en leeftijd geen Coulance regeling krijgt.. En dus alles voor eigen rekening is.Mag ik vragen wat de kosten dan waren? En hoe heb je dat aangepakt? Kunnen andere gedupeerde hier ook "gebruik" van maken?
Wij zitten namelijk helaas ook met hetzelfde probleem. Onze Superb Combi is van 2010 met inmiddels 122.000 op de teller. Viel het olieverbruik in het begin nog redelijk mee (gekocht bij 64.000 km) nu zit deze ook onder 1:500. En krijg ook allerlei meldingen in het scherm en hoorde net ook het "geratel", want volgens het Radar filmpje komt doordat de bougie(s) vol met olie zitten en waardoor hij dus op minder cilinders loopt (overigens na opnieuw starten, leek hij wel gewoon weer op 4 cilinders te lopen).
De vraag is, nu het verbruik zo hoog ligt is het nog wel verantwoord om door te rijden?
Mijn buurman werkt bij Audi en gaat morgen voor mijn informeren. Hij zegt dat ze daar een standaard protocol voor hebben.
Ik ben dus aan het kijken hoe en tegen de laagste kosten we dit probleem kunnen oplossen. Audiclaim.nl lijkt opzich een goed middel, maar zolang er nog niks uit is gekomen, helpt het ons probleem niet. En ik voel er eigenlijk ook weinig voor om 20% te gaan betalen. Je zou zeggen als "ze" de rechtzaak winnen dat dit dan meteen voor iedereen zou gelden (net zoals in de USA).
Bedankt voor de eventuele reactie alvast.
ps: overigens zijn we verder zeer tevreden over onze auto!!
Mag ik vragen wat de kosten dan waren? En hoe heb je dat aangepakt? Kunnen andere gedupeerde hier ook "gebruik" van maken?
Wij zitten namelijk helaas ook met hetzelfde probleem. Onze Superb Combi is van 2010 met inmiddels 122.000 op de teller. Viel het olieverbruik in het begin nog redelijk mee (gekocht bij 64.000 km) nu zit deze ook onder 1:500. En krijg ook allerlei meldingen in het scherm en hoorde net ook het "geratel", want volgens het Radar filmpje komt doordat de bougie(s) vol met olie zitten en waardoor hij dus op minder cilinders loopt (overigens na opnieuw starten, leek hij wel gewoon weer op 4 cilinders te lopen).
De vraag is, nu het verbruik zo hoog ligt is het nog wel verantwoord om door te rijden?
Mijn buurman werkt bij Audi en gaat morgen voor mijn informeren. Hij zegt dat ze daar een standaard protocol voor hebben.
Ik ben dus aan het kijken hoe en tegen de laagste kosten we dit probleem kunnen oplossen. Audiclaim.nl lijkt opzich een goed middel, maar zolang er nog niks uit is gekomen, helpt het ons probleem niet. En ik voel er eigenlijk ook weinig voor om 20% te gaan betalen. Je zou zeggen als "ze" de rechtzaak winnen dat dit dan meteen voor iedereen zou gelden (net zoals in de USA).
Bedankt voor de eventuele reactie alvast.
ps: overigens zijn we verder zeer tevreden over onze auto!!
Coulance wordt per geval bekeken. Ook bij auto's van 2010 met kilometerstand ruim boven de 100.000 km. Als onderhoud goed is uitgevoerd, is het de moeite waard om na te gaan hoeveel erop zit. Maar je moet wel eerst een olieverbruik meting laten uitvoeren.
Mijn auto was altijd netjes onderhouden geworden bij de dealer....Coulance wordt per geval bekeken. Ook bij auto's van 2010 met kilometerstand ruim boven de 100.000 km. Als onderhoud goed is uitgevoerd, is het de moeite waard om na te gaan hoeveel erop zit. Maar je moet wel eerst een olieverbruik meting laten uitvoeren.
Wat zijn de criteria dan om te bepalen of iemand wel of niet in aanmerking komt? Wordt er wel met 1 maat gemeten?
Kosten zijn voor iedereen anders, persoonlijk denk ik dat jij met jouw km stand en leeftijd geen Coulance regeling krijgt.. En dus alles voor eigen rekening is.
Het begint met een olieweging bij de dealer, vervolgens wordt er een melding richting de importeur gemaakt met het precieze verbruik. Daar krijg je reactie terug of je een regeling krijgt.
Is jouw wagen ook dealer onderhouden?
Geratel is vermoedelijk de ketting en met een verbruik van 1 op 500 kan de motor extreem vervuilen. Ik zou er in ieder geval niet verder mee rijden. Verwacht niet dat het cilinder overslag is omdat er dan helemaal niet meer mee te rijden is.
Meestal goedkoopste oplossing is gemodificeerde zuigers van Hartog (a €3250)
Als je denk dat de importeur/fabrikant dit helemaal gaat vergoeden kun je stoppen met dromen, dit gaat echt niet gebeuren...
Er wordt naar verschillende dingen gekeken..onder andere naar de Km stand, leeftijd en het onderhoud. Hieruit bepalen ze de Coulance. Kan me voorstellen dat dit niet met 1 maat gemeten is want er zijn veel factoren deze zijn voor iedere wagen andersWat zijn de criteria dan om te bepalen of iemand wel of niet in aanmerking komt? Wordt er wel met 1 maat gemeten?
De reparatie kosten zullen overal ongeveer gelijk moeten zijn, dat klopt. Maar de coulanceregelingen zijn voor iedereen anders..
Maar als je 3 dagen arbeid rekent zit je al op €2400 arbeid (uitgaand van een uurtarief van €100) en daar komen de onderdelen nog bij....
-koppakking incl bouten.
-diverse pakkingen en rubbers.
-4 zuigers incl. Drijfstang
-etc..
In jouw geval mogelijk nog extra kosten ivm de ketting revisie ivm het bijgeluid (voor eigen rekening)
Es2 had het over de totale kosten a 5000-6000.
Bij een olieweging moet er nieuwe olie op, deze moet afgewogen worden en op max gezet worden. Na 1000km wordt de olie nogmaals gewogen. Dus reken minimaal een uur arbeid en de materialen..
Waarom zouden ze die olieweging standaard aan moeten bieden. Niet iedere wagen heeft problemen en klanten met dit probleem melden dit zelf wel.. Jij gaat op je werk toch ook niet tegen de klant roepen dat je werk eigenlijk niet goed is en het nogmaals nagekeken moet worden.. En dat allemaal voor rekening van de klant...
Heel herkenbaar, maar vaak weten ze de oplossing ook al.. .Er staan soms al mensen aan de balie die een rijtje klachten op noemen bij het brengen van de auto. Vaak kun je de helft al weg strepen omdat het niet van toepassing is op betreffende auto. En bel je de klant en blijkt dus dat die het een en ander op internet gelezen heeft. Terwijl diegene zelf die klachten niet eens gemerkt heeft.
Als iedereen die een 1.8 tsi heeft zegt dat zijn auto 1 liter olie op 500 km verbruikt, moeten we dat als dealer dan maar klakkeloos aannemen?