Hoog olie verbruik 1.8TSI

RogerS

Forumguru
Als iedereen die een 1.8 tsi heeft zegt dat zijn auto 1 liter olie op 500 km verbruikt, moeten we dat als dealer dan maar klakkeloos aannemen?

Nee, maar mag ik wel als klant(!) vooraf, dus voor de olieweging, weten wat de coulance regeling inhoudt en hoog deze is voor "mijn" auto kijkende naar het aantal kilometers, leeftijd en onderhoud en eventueel gemeten olieverbruik!

Als ik dit vraag bij de dealer en de mensen achter de balie, na raadpleging van de garantieman bij Wealer (lokale dealer in het zuiden des lands 100% eigendom van Pon), zeggen dat dit niet mogelijk is, dan is mijn vertrouwensband met de dealer weg. O ja als ik niet met het antwoord tevreden was dan kon ik een brief sturen naar Skoda Nederland (is dat ook niet van Pon?)...

Ik heb toen ook besloten om het onderhoud van de auto niet meer bij Wealer te laten uitvoeren en de kans dat ik daar ooit nog een nieuwe / tweedehands auto koopt is zeer klein. Ik heb toen dus ook besloten om de de motorrevisie bij een ander bedrijf te laten uitvoeren. Ook al zou het olieverbruik net niet een halve liter per 1000 kilometer halen onder normale omstandigheden (ik was met de caravan op vakantie toen het olieverbruik excessief, 3 liter per 3.500 km, werd), dan nog wilde ik het gewoon gemaakt hebben wetende dat het alleen maar erger zou worden.

ik rij nu weer 6000 km zonder olie bij te vullen.
 

RogerS

Forumguru
olieweging is gewoon een zoethoudertje de uitslag weten ze al van tevoren en loopt voor iedereen slecht af
En als de auto voor de olieweging op de brug staat dan is de kans groter dat de klant de auto ook maar daar laat repareren.. Misschien dat de dealer dan ook nog aanbiedt dat de olieweging in dat geval "gratis" is...
 

Noord26

Forumguru
Er staan soms al mensen aan de balie die een rijtje klachten op noemen bij het brengen van de auto. Vaak kun je de helft al weg strepen omdat het niet van toepassing is op betreffende auto. En bel je de klant en blijkt dus dat die het een en ander op internet gelezen heeft. Terwijl diegene zelf die klachten niet eens gemerkt heeft.

Als iedereen die een 1.8 tsi heeft zegt dat zijn auto 1 liter olie op 500 km verbruikt, moeten we dat als dealer dan maar klakkeloos aannemen?

Zo maar iets aan nemen is nooit goed. Je kan pas iets oplossen als je feiten hebt. Als klant kun je zelf ook pro actief mee werken aan een oplossing. Toen wij onlangs wederom een lekkende waterpomp hadden (wat ik zelf constateerde) heb ik die mening onafhankelijk door de ANWB laten bevestigen waardoor de dealer meteen mee ging dat het een inferieur onderdeel was net buiten de garantie periode. En wat veel langer mee zou moeten gaan. Kostenloze vervanging en gratis leenauto.

Het komt heel anders over als je verteld dat je juist voor een auto zonder distributieriem hebt gekozen (ketting), vanwege het nooit meer hoeven wisselen (kostenplaatje) van dit onderdeel. En nu blijkt dat het juist een zwakker onderdeel is in de praktijk: hoe denkt je dealer er dan over? Zouden ze de staat van dit specifieke onderdeel willen controleren? Kan dat?

Het gaat er om hoe je het brengt. Daardoor kun je op voorhand al zeggen of je wel of geen medewerking gaat krijgen.
 

Spierings

Forumguru
Nee, maar mag ik wel als klant(!) vooraf, dus voor de olieweging, weten wat de coulance regeling inhoudt en hoog deze is voor "mijn" auto kijkende naar het aantal kilometers, leeftijd en onderhoud en eventueel gemeten olieverbruik!

Als ik dit vraag bij de dealer en de mensen achter de balie, na raadpleging van de garantieman bij Wealer (lokale dealer in het zuiden des lands 100% eigendom van Pon), zeggen dat dit niet mogelijk is, dan is mijn vertrouwensband met de dealer weg. O ja als ik niet met het antwoord tevreden was dan kon ik een brief sturen naar Skoda Nederland (is dat ook niet van Pon?)...
.
Dat een dealerbedrijf van pon is wil niet zeggen dat alle info zo doorgebeld wordt.
Het zijn gewoon twee bedrijven met dezelfde eigenaar welke helemaal los van elkaar staan.. Mijn oude werkgever was vroeger ook van pon en is later overgenomen, sommige Coulance refelingen voor bepaalde delen staan op papier (voor bijvoorveeld een waterpomp) maar de aparte uitzonderlijke Coulance aanvragen moesten gewoon aangevraagd worden met de juiste info. Je kunt zo'n aanvraag niet doen als je nog niet alle info heeft.

Pon is gewoon een groot bedrijf met zeer veel merken en diensten, maar dit betekend niet dat er samengewerkt wordt....
 

Octavia32

Forumguru
Misschien nutteloze info, maar ik heb een collega met een 2.0tfsi Audi A5 coupé, deze heeft op basis van de olie weging net onder de norm. Van Audi alles gereviseerd en vergoed gekregen.
 

EvD

Actief lid
als ze mij met de helft van de rekening tegemoet waren gekomen had ik er vrede mee gehad,nu mag ik alleen nog maar hopen dat er in de hele volkswagen groep massaontslagen gaan vallen komende jaren en dat heeft volkswagen dan aan zichzelf en hun arrogant houding te danken
heb in al die 35 jaar dat ik rij nog nooit een auto gehad met zo een waardeloze motor
 
Ook ik zou tevreden geweest zijn met een betere comopensatie. Ook al met minder dan de helft. Wat mij zo woedend heeft gemaakt is de opeenvolging van adviezen door SAkoda Nederland:
Eerst de verplichting om naar een Skoda dealer te gaan, in dit geval Van Beijnum in Gouda die net de nieuwe Skoda dealer was geworden.
Daarna, nadat de auto gedemonteerd was de uiteenzetting van werkzaamheden en verwachte kosten. Overigens heel duidelijk uiteengezet allemaal.
Daarna de mededeling dat Skoda Nederland geen compensatie geeft.
Daarna een uiterst vervelende briefwissleing met de Klantenservice van Skoda Nederland waar men snoeihart ontkent dat er een probleem is met een distributieketting die een leven lang mee zou moeten, en zich beperkt tot juridische spitsvondigheden. Er is geen relatie tussen mij als eigenaar en Skoda Nederland. Ik moet mij wenden tot de ocassionhandel die mij de auto met 30.000 km heeft verkocht.
En na heel lang zeuren het aanbod € 200,00 van Skoda Nederlkand en € 100,00 van de dealer, te besteden aan toekomstig onderhoud. Een arogante werkwijze.
Aan zaken als het Skodaforum had men geen boodschap. Dat las men niet, zo werd mij meegedeeld. De samengebalde ervaringen van eigenaren van dit merk vond met niet van belang.

Als bezitter van een Skoda maak je ook reclame voor het merk. Dat heb ik sinds 2000 gedaan. Hier in de buurt zijn er veel Skoda's gekomen. Dat is niet mijn verdienste maar mensen vragen naar je ervaring en daarop geef je antwoord.
Ik heb mijn Skoda inmiddels ingeruild voor een Subaru Outback.
 

Erik1977

Forumguru
Ik heb al deze pagina's eens even door gelezen en ik begin nu echt serieus te twijfelen of ik wel een Suberb 1.8 of 2.0 TFSI moet gaan nemen. Belangrijk is dus de eventuele garantie van de verkopende partij of een zodanig goede prijs afdwingen dat je het blok meteen laat reviseren. Zijn de prijzen voor het reviseren echt tussen de 5000 - 6000 euro?
Of is dat alleen wanneer er al daadwerkelijke schade? Stel dat je preventief de boel wilt laten aanpassen, wat kost dat dan??? Oh zo jammer deze twijfel, ik was namelijk zo verschrikkelijk enthousiast over zo'n Suberb......:cry:
 

Octavia32

Forumguru
Gewoon blijven zijn, ik had voor €5000 alles nieuw

Maar een motorrevisie reken op de site vermelde prijzen om en nabij €3200 geloof ik.

Superb is gewoon een heerlijke auto

En anders prijs afspreken bij aankoop
 

Clipstra

Nieuw lid
Vandaag reactie gehad van de service manager via mijn buurman en goed bericht :-) Hij zegt als hij dealer is onderhouden (wat zo is) worden alle onderdelen vergoed en 50%-70% van het arbeidsloon. Afhankelijk van de daadwerkelijke schade zal het me, met een slag om de arm, 500-1250 kosten. Dat klinkt me goed in de oren en een stuk minder dan die 2,900 die ik eigenlijk al gedacht had kwijt te zijn.

Misschien moet ik nu zelfs "hopen" dat de hele motor kapot is, zodat we voor ongeveer 1.250 een compleet nieuwe motor krijgen :-)

Wel bijzonder dat dit gewoon via Audi kan en niet perse via Skoda moet gaan.

Maar goed laat ik niet te vroeg juichen. Eerst volgende week de olie weging en dan zien we wel verder, de voortekenen zien er in ieder geval goed uit en het lijkt erop dat het ons relatief weinig geld gaat kosten.

Houd jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Een verkoper gaat echt niet 1000-2000 euro van zijn prijs af doen omdat deze mogelijk olie kan verbruiken.
Ik ben het voorbeeld dat het wel kan, nadat ik met mijn eventuele aankoop naar mijn dealer ben geweest, werd mij verteld dat deze een olie probleem heeft. Zie mijn verhaal voor meer info.

Uiteindelijk hier mee terug gereden naar de verkopende partij en uiteindelijk is er netto zo'n €3200 van de prijs af gegaan.
 

Noord26

Forumguru
Kan het ook zo zijn dat een auto minder olie gaat verbruiken? Onze bolide heeft 6-7000km geleden een beurt bij de dealer gehad en tot op heden (ook geen eens meer zelf gecheckt..) geen melding dat er bijgevuld moest worden. Dat was 3 jaar geleden echt niet mogelijk zonder melding en 5000km.
 

Octavia32

Forumguru
Geen idee, maar goed dat je geen problemen meer hebt.

Bij mij hebben ze eergisteren een beurt uitgevoerd. En zijn ze overgestapt naar 5W40 is geen longlife olie maar hun ervaringen zijn positief.,dus om de 15000 olie verversen en de rest om de 30000.

Zij hadden een klant die naar een motorswap bij 80.000km inmiddels al bijna 200.000 heeft gereden met deze nieuwe motor

Dus we zullen zien wat het brengt in de toekomst
 

Clipstra

Nieuw lid
Hier nog even een korte update. Woensdag gaat ie weg voor de olieweging, mits dit echt nodig is (die service manager geloofde mij ook op mijn blauwe ogen), dus dat is even afwachten. Ondertussen ook bij Skoda dealer, waar hij voor schade was, even nagevraagd mbt het olie verbruik. Maar daar wilden ze van geen coulance weten (mag niet via Skoda NL). Erg bijzonder dus dat ik bij Audi goed geholpen (al is het natuurlijk nog even afwachten hoe het uiteindelijk allemaal af loopt) wordt maar dat ze me bij Skoda gewoon in de kou laten staan.

Dus misschien een tip voor anderen, om gewoon eens met dit probleem bij Audi binnen te lopen en niet bij Skoda :-)
 

Spierings

Forumguru
Het is een apart verhaal, maar kan bijna niet geloven dat ze bij audi garantie afwikkeling gaan doen voor een Skoda. Maar tijd zal het leren...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

miles

Senior Member
Wat ik mij al een tijdje af vraag: als er zoveel Audi's, VW's en Skoda's zijn met een hoog olieverbruik ( ik lees zelfs tot wel een liter op 500 km ) dan zou je toch heel vaak een auto van dit type moeten zien met een enorme rookwolk achter de auto? lk zie echter nooit een hevig rokende Audi, VW of Skoda ( benzine versie althans ).
Kunnen de techneuten op dit forum mij hiervoor een verklaring geven?
 

Noord26

Forumguru
Olieverbruik is geen synoniem voor rookwolken. Dat is externe vervuiling. Het betreft hier interne verontreiniging.
 
Bovenaan Onderaan