Hoog olie verbruik 1.8TSI

Ik begin maar alvast wat weg te leggen voor revisie denk ik...... Heb nu nog niets te klagen met 74000 km op de klok. Verbruikt wel olie maar dat is nog 'normaal'
 

Noord26

Forumguru
Ik begin maar alvast wat weg te leggen voor revisie denk ik...... Heb nu nog niets te klagen met 74000 km op de klok. Verbruikt wel olie maar dat is nog 'normaal'
Hier 159.000km op de klok. Olieverbruik is nog niet echt sprake van. Maar het voelt niet lekker als je de verhalen leest.

Andere kant van het verhaal: hoeveel rijden er rond zonder enig probleem?
 

vleier

Forumguru
Bij mij waren de zuigers en zuigerveren vervangen. Geen problemen gehad sinds ik de auto heb gekocht (nu ongeveer 20.000 km in 11 maand gereden). En ik weet dat de fix al langer bestaat. Maar het is gewoon algemeen bekend. Zelfde als dat je een auto koopt bij een dealer (bovag garantie). Je hebt garantie en als er dan binnen die tijd problemen met de auto ontstaan die niet bekend waren. Dan moet dat gratis worden opgelost. Nu heeft een kameraad van mij het een beetje radicaal gedaan waardoor ze die olie weging niet hebben hoeven doen. Maar het punt blijft dat het alsnog gefixed moet worden. Dat is bekend.

Het is geen goedkope reparatie. Maar als de producent van de motor met zon hoog olie verbruik alles eerst wil testen dan duurt het allemaal te lang in mijn ogen. Het probleem is bekend en het mag niet gebeuren. Oplossen zorgt er juist voor dat mensen weer sneller zon auto kopen dan wanneer er test na test moet worden gedaan die alleen maar frustratie creeeren en vooral als er na de tijd word gezegd. Sorry uw auto verbruikt niet genoeg olie dus het van niet onder de coulanceregel. Klant koopt niet snel weer een auto en zal dus eerder zijn geld ergens anders neer leggen.

En in deze tijd van internet weten al snel mensen welke garages en welke type autos te vermeiden. Wat er al snel voor zal zorgen dat er niet 1 persoon zijn geld ergens anders neer zal leggen maar meerdere.

@Noord26 Ik rij op dit moment zonder problemen. Maar bij mij is ook alles al los geweest van de motor.
 

ertromp

Forumguru
Bij mij waren de zuigers en zuigerveren vervangen. Geen problemen gehad sinds ik de auto heb gekocht (nu ongeveer 20.000 km in 11 maand gereden). En ik weet dat de fix al langer bestaat. Maar het is gewoon algemeen bekend. Zelfde als dat je een auto koopt bij een dealer (bovag garantie). Je hebt garantie en als er dan binnen die tijd problemen met de auto ontstaan die niet bekend waren. Dan moet dat gratis worden opgelost. Nu heeft een kameraad van mij het een beetje radicaal gedaan waardoor ze die olie weging niet hebben hoeven doen. Maar het punt blijft dat het alsnog gefixed moet worden. Dat is bekend.

Het is geen goedkope reparatie. Maar als de producent van de motor met zon hoog olie verbruik alles eerst wil testen dan duurt het allemaal te lang in mijn ogen. Het probleem is bekend en het mag niet gebeuren. Oplossen zorgt er juist voor dat mensen weer sneller zon auto kopen dan wanneer er test na test moet worden gedaan die alleen maar frustratie creeeren en vooral als er na de tijd word gezegd. Sorry uw auto verbruikt niet genoeg olie dus het van niet onder de coulanceregel. Klant koopt niet snel weer een auto en zal dus eerder zijn geld ergens anders neer leggen.

En in deze tijd van internet weten al snel mensen welke garages en welke type autos te vermeiden. Wat er al snel voor zal zorgen dat er niet 1 persoon zijn geld ergens anders neer zal leggen maar meerdere.
Inderdaad een bekend probleem en jammer dat er wereldwijd verschillend gewerkt wordt want bij Audi USA en VW USA wordt het onder garantie gerepareerd
 

vleier

Forumguru
Inderdaad een bekend probleem en jammer dat er wereldwijd verschillend gewerkt wordt want bij Audi USA en VW USA wordt het onder garantie gerepareerd

Nu is het daar ook zo dat als ze het niet doen ze ook een rechtzaak krijgen waarbij ze miljoenen moeten betalen om het te kunnen schikken en ze de autos terug moeten kopen (zie het dieselschandaal).
Daarnaast is de coulanceregel in Duitsland ook verlengt volgens mij.
 

Beun12

Forumguru
Zoals gezegd, morgen weer naar de dealer voor het afwegen van de resterende olie en kijken met welke oplossing dat ze gaan komen.
@ertromp Ik mag wel hopen dat de uit te voeren reparatie afdoende is zodat ik niet over een paar jaar hetzelfde probleem voorgeschoteld krijg.
Er zal natuurlijk wel bij de dealer en Hartog verschil zijn in het aanpakken van de reparatie, maar de kosten zullen ook wel afwijken.
Indien ik binnen de regeling zou vallen (>1 Ltr olie op 2000 km) dan zouden de zuigers, veren en evt de drijfstang lagers vervangen worden.
 

ertromp

Forumguru
Als het goed is valt het wel binnen de garantie. En word alles voor je vervangen.
VAG spreekt zelf over "coulanceregeling" hier in Europa dat is weer wat anders dan garantie regeling

En @Beun12 zit er strak op bij je dealer en dwing op de motor dan weer 4 jaar/100.000 km aan garantie af o.i.d.

Dit is wat Hartog tuning er over zegt over de OEM zuigervervanging:

Klopt het dat de 2012 + modellen geen olieverbruik meer hebben?
Dat is wel de bedoeling geweest, men heeft de olieschraapveer groter gemaakt om het probleem te verhelpen, daarom gebruikt men bij dealers en bedrijven die de bestaande zuigers aanpassen ook de 2012 + zuigers.

Helaas blijkt dat het in de praktijk niet afdoende werkt (het is wel iets beter, het olieverbruik begint bij hogere km.standen), de eerste motoren die al eens aangepast zijn met originele zuigers door dealers en andere bedrijven staan hier al regelmatig voor een 2e aanpassing, ook enkele 2012 motoren zijn door ons al aangepast ondanks het feit dat ze met de nieuwe zuigers uitgerust waren.
 

Beun12

Forumguru
Dit is wat Hartog tuning er over zegt over de OEM zuigervervanging:

Klopt het dat de 2012 + modellen geen olieverbruik meer hebben?
Dat is wel de bedoeling geweest, men heeft de olieschraapveer groter gemaakt om het probleem te verhelpen, daarom gebruikt men bij dealers en bedrijven die de bestaande zuigers aanpassen ook de 2012 + zuigers.

Helaas blijkt dat het in de praktijk niet afdoende werkt (het is wel iets beter, het olieverbruik begint bij hogere km.standen), de eerste motoren die al eens aangepast zijn met originele zuigers door dealers en andere bedrijven staan hier al regelmatig voor een 2e aanpassing, ook enkele 2012 motoren zijn door ons al aangepast ondanks het feit dat ze met de nieuwe zuigers uitgerust waren.

Ik was net dat hele verhaal aan het lezen :Den ook dat zelfs korte onderhouds intervallen beter zouden zijn.
Zoals eerder gezegd kan ik nog niet veel, ik wil eerst weten hoe de coulanceregeling er voor ons uit ziet (op papier natuurijk), wat de totale kosten zijn en hoe de garantie op die modificatie is. Als het verschil te klein is kan ik het beter bij Hartog laten doen.
Word vervolgd......:pardon:
 

vleier

Forumguru
Sorry als ik het zeg en voor mijn taalgebruik. Het is zo dat er een auto word gekocht. Die hoort toch minimaal 100.000 km zonder noemenswaardige problemen te kunnen afleggen. Nu is het geen probleem dat er af en toe een "rotte" motor, versnellingsbak of radio tussen zit. Maar ergens vind ik dat ze de problemen gewoon moeten verhelpen. Er is betaald voor een auto die goed moet zijn. Ergens moet het dan dus gewoon onder garantie vallen en niet onder een coulanceregel. Aangezien ze bij het laatste niets verplicht zijn.

Daarnaast worden in andere landen aan alle kanten tetugroepacties uitgevoert en hier in NL is het alleen een coulance. Het is toch te gek voor woorden dat in andere landen de overheid nog ingrijpt wanneer er grote gebreken aan het licht komen (voorbeeld zie de 1st gen A-klasse bij de elandproef in Zweden).
Een motor hoort niet een "hoog" verbruik te hebben. Beetje olie is geen probleem. Maar in deze topic zie ik gewoon een auto die 1 liter op 600 km verbruikt. Hiervoor hoeft niet eens gewogen worden of gecontroleerd. Dit is simpelweg te veel.
 

Noord26

Forumguru
@ertromp

Lees dat Hartog garantie geeft van 5 jaar op weinig olie verbruik.

En dat standaard de ketting met spanner vervangen wordt. Dat kost bij VAG techniek alleen al €999,-. Ook worden standaard de krukaslagers vervangen en de airco mee genomen. Afgezien van de standaard als olie.

Wat je krijgt bij dealers is helaas maar bedroevend te noemen. En wat je dan nog bij zou moeten betalen..

Ok, €3000,- is een smak geld. Zeker als je dat afzet tegen dagwaarde van bepaalde auto's. Als je kijkt wat er echter voor gedaan wordt, en garantie mee gegeven wordt, daar kan een dealer niet tegen op.
 

Beun12

Forumguru
@vleier Ik vind het ook van de zotte dat een motor met zo weinig kilometers zo veel olie verbruikt, maar zoals je gelezen hebt ben ik absoluut niet de enigste en dan blijven er een paar opties over. Je kunt je aansluiten bij audiclaim en wachten tot ze iets bereikt hebben, maar dan is mijn motor al zo ver heen dat ik beter mengsmering kan tanken of kijken wat van hieruit de beste optie is.
 

vleier

Forumguru
Jha klopt. Maar is hier een audiclaim van. Of is het zo dat hier vanuit het VAG concern niet zo veel mee word gedaan. Zoals ik zie is het probleem (weliswaar minder) nog steeds aanwezig. Of sites als autoblog.nl word onder iedere post van audi of volkswagen er wel een opmerking over geplaats. Ergens moet je dan als fabrikant toch na denken lijkt mij. Al is het alleen maar om te zorgen dat je producten worden verkocht. Dit is een grote deuk op hun imago. Nu zijn er weinig autos te vinden die de p4ijs kwaliteit behalen van Skoda. Maar ik ken nu mensen di3 hun audi hebben verkocht en over zijn gegaan op BMW of mercedes. Hierbij is de aanschaf hoger maar zijn de kosten lager per km. Nu is audi juist een merk dat hier in mederland in het middensegment goed deed (van A3 tor Q7). En nu zijn de verkopen de afgelopen 5 jaar steeds lager aan het worden.

Mercedes en BMW hebben ook wel blokken waar problemen in zitten alleen deze laten geven het gelijk toe en wanneer er ook maar een kleine gegronde reden is dat het niet goed is word het helemaal vervangen onder garantie.

Daarnaast isnhet van te zotte dat een er betere voorwaarden bij een garage (in dit geval Hartog(nooit van gehoort maar van wat ik lees is dat een zeer goede)) dan bij de importeur die op deze manier dubbelop het geld mis loopt.
 

ertromp

Forumguru
Mercedes en BMW hebben ook wel blokken waar problemen in zitten alleen deze laten geven het gelijk toe en wanneer er ook maar een kleine gegronde reden is dat het niet goed is word het helemaal vervangen onder garantie.

Helaas staat daar ook het WWW vol mee met gezeur om die "garantie" te verkrijgen bij die MB, BMW en Mini en Peugeot dealerts.
Ook die fabrikanten proberen hier in de EU echt de kosten op de consument af te schuiven helaas
 

vleier

Forumguru
Helaas staat daar ook het WWW vol mee met gezeur om die "garantie" te verkrijgen bij die MB, BMW en Mini en Peugeot dealerts.
Ook die fabrikanten proberen hier in de EU echt de kosten op de consument af te schuiven helaas

Sorry ik lees er weinig over. Mijn ouders zijn altijd netjes geholpen toen ze een probleem hadden met hun autos. Het is dus gewoon zo dat een aanklaag cultuur (zie amerika) werk. Mensen klagen alles en iedereen aan voor kleine dingen. En krijgen ook grote schade vergoedingen uitgekeerd. Hierdoor gaan fabrikanten ook nadenken. De kosten daar worden blijkbaar hier verdient. En daardoor gaan ze hier klagen.
 

ertromp

Forumguru
Sorry ik lees er weinig over. Mijn ouders zijn altijd netjes geholpen toen ze een probleem hadden met hun autos. Het is dus gewoon zo dat een aanklaag cultuur (zie amerika) werk. Mensen klagen alles en iedereen aan voor kleine dingen. En krijgen ook grote schade vergoedingen uitgekeerd. Hierdoor gaan fabrikanten ook nadenken. De kosten daar worden blijkbaar hier verdient. En daardoor gaan ze hier klagen.

Verkeerde Google zeker :deuk:

Gebruik deze zoektermen maar eens

opgerekte ketting BMW
opgerekte ketting Mercedes
hoog olieverbruik Peugeot THP
nokkenasversteller MINI

En ga zo maar door
 
Bovenaan Onderaan