Hoog olie verbruik 1.8TSI

vleier

Forumguru
Jha ik haal gewoon overal alles weg bij autoblog. Mijn fout. Maar daarnaast een ketting kan toch ook oprekken. Kreeg te horen dat bij mijn auto gewoon de ketting moet worden vervangen na 100000 km. Nu is die net voor de 2e keer vervangen (1 keer vorige eigenaar en bij 145000 door mij) maar ik heb het idee dat ivm oudere autos een auto word gemaakt om maar 200.000 km te gebruiken. Waar in de jaren 90 een auto gewoon met gemak 350.000 km kom rijden met simpel onderhoud. Is het tegenwoordig zo dat alles met de hakken over de sloot word gemaakt.
 

Noord26

Forumguru
Jha ik haal gewoon overal alles weg bij autoblog. Mijn fout. Maar daarnaast een ketting kan toch ook oprekken. Kreeg te horen dat bij mijn auto gewoon de ketting moet worden vervangen na 100000 km. Nu is die net voor de 2e keer vervangen (1 keer vorige eigenaar en bij 145000 door mij

Haal je niet de ketting en riem door elkaar? Een riem moet om de xx kilometer of x jaar worden vervangen idd. Maar een ketting zou nooit vervangen hoeven te worden. Kijk maar eens in je boekje wat de voorschriften zijn.

Wie heeft jou verteld dat de ketting gewoon vervangen moet worden? Pure bullshit. Ik houd er niet zo van als er lukraak zo maar iets geroepen wordt.

Een ketting kan idd wat oprekken. Maar dan zorgt de spanner er voor dat dit nooit te ver zou moeten kunnen gaan.
 

ertromp

Forumguru
Ook nu kun je met simpel onderhoud ook die 350K halen.
Dan ben ik het geheel eens met wat Hartog tuning aanhaalt:

Het bovenstaande technische verhaal is voor de meeste mensen boven de pet, maar neemt u van ons aan dat het halveren van de verversintervallen het beste is voor uw motor. Naast de zuigerveren zijn er nog veel meer onderdelen in de motor die van de gevolgen van vervuiling serieus last hebben/krijgen en in de toekomst voor versnelde slijtage aan de turbo, het lagerwerk , de nokkenasversteller, distributieketting en ga zo maar door zorgen.
Een boekje vol met dealerstempels is niet genoeg om te stellen dat er goed onderhoud is gepleegd, u doet er verstandig aan dit direct te veranderen, bij alle turbo-motoren.


Gebruik zeer goede olie met de longlifespecificatie 5w30, de hoogste kwaliteit, en eerder verversen. Niet veranderen naar een halfsyntheet 10w40 of wat dan ook omdat u toch om de 15.000 ververst. De motor is gemaakt voor 5w30, niets anders.

Ons advies is : maximaal 15.000 of uiterlijk elk jaar onderhoud bij ons, op die manier blijft de motor langer probleemvrij en blijft u aanspraak maken op de verlengde garantie op olieverbruik en de mobiliteitsgarantie.

In de jaren '90 moest je ook gewoon om de 10 a 15K of jaarlijks al naar gelang je auto voor onderhoud naar de garage toedoen cfm de instructieboekjes destijds

Waarom nu die 2 jaar of 30K? Veel heeft te maken met kosten en "milieu eisen". Gelukkig als prive rijder kan ik e.e.a. zelf regelen en op onderhoud wordt niet bespaard
 

Louis

Lid
Lijkt wel of alles met het milieu te maken heeft. Door ondeugdelijke zuigerveren te gebruiken ontstaat er een lichtere wrijving tussen de onderdelen waardoor de uitstoot positief wordt beïnvloedt. Hierdoor ontstaat op langere termijn het olieprobleem. Volgens mij heeft het gebruik van de sjoemel software en de zuigerveren dezelfde uitgangspunt, te weten de uitstoot te verminderen. Of ga ik nu te kort door de bocht?


Louis
 

vleier

Forumguru
Ik kreeg het te horen bij de aanschaf van mijn auto. Het is zo dat de spanner het allemaal goed moet houden. Maar is het jiet zo dat de spanners het ook vaak begeven. Bij mij is het gebeurt aangezien het blok toch hel3maal uit elkaar is gehaald door de upgrade aan de zuigerveren en omdat er 8 kleppen krom waren.
Mijn monteur gaf ook wel aan dat het ergens vaak wel verstandig is om zon ding te vervangen wanneer je het blok toch los hebt liggen.
Zelf kies ik altijd voor de beste onderdelen. Het kost me mogelijk wel eens een 100tje meer dan namaak maar ik weet dat het voldoet aan de eisen. De olie komt rechtstreeks bij vw vandaan en het is ook allemaal door vw of via een tussenhandel geleverd. Heb slechts 1 stempel in mijn boekje staan van bij 145000 km. Voor de rest is er door de vorige eigenaar niets bijgewerkt.
 

B.Stuurder

Forumguru
Waarom nu die 2 jaar of 30K? Veel heeft te maken met kosten en "milieu eisen". Gelukkig als prive rijder kan ik e.e.a. zelf regelen en op onderhoud wordt niet bespaard

Helaas wordt er overal het eerste op onderhoud bespaard, ook in de industrie. Echter jij hebt gelijk, dat is zéér onverstandig, omdat de kosten alleen maar hoger worden. En niet alleen omdat er zaken erger beschadigen, ook de "collateral damage" is hoger. Er gaat dus meer kapot, reparaties duren langer en zijn dus duurder, etc, etc.
De opgerekte onderhoudsinterval heeft ook te maken met vraag uit de markt. De zakelijke rijder wil namelijk eigenlijk helemaal niet naar de garage, dat kost alleen maar tijd, die hij kan steken in zaken om geld te verdienen. Waarschijnlijk de particuliere klant ook, omdat het een onderhoudsbeurt minder lijkt te betekenen en dus minder kosten. Zoals gezegd is dit natuurlijk niet waar.
Uitzonderingen daargelaten m.b.t. zakelijke rijders, ik zelf bijvoorbeeld denk aan de gevolgen van onvoldoende of geen onderhoud, namelijk een auto die je in de steek gaat laten. Dat kost nog veel meer tijd dan je auto even naar de garage brengen.
Maar goed, ik zie in de industrie heel vaak zaken die door onvoldoende of geen onderhoud zijn veroorzaakt en dat levert soms zelfs levensgevaarlijke situaties op. :nono:
 

Skoda-MAN

Forumguru
vergelijk :
vrachtwagen motor 440 pk in het gunstige geval 120.000 km olie verversen 43 liter = 2791 km per liter.
Skoda 1.4 TSI 140 pk in het gunstigste geval 30.000 km olie verversen 4,5 (geschat) liter = 6667 km per liter.
Dus de olie van de Skoda moet veel langer stabiel blijven zelfs al zou je verversen bij 15.000 km = 3333 km/l
Ik ga dus over naar vast onderhoud met longlife olie.
 

vleier

Forumguru
vergelijk :
vrachtwagen motor 440 pk in het gunstige geval 120.000 km olie verversen 43 liter = 2791 km per liter.
Skoda 1.4 TSI 140 pk in het gunstigste geval 30.000 km olie verversen 4,5 (geschat) liter = 6667 km per liter.
Dus de olie van de Skoda moet veel langer stabiel blijven zelfs al zou je verversen bij 15.000 km = 3333 km/l
Ik ga dus over naar vast onderhoud met longlife olie.

is het niet ook zo dat er in een vrachtwagen hele andere olie gaat. En is de motor van een vrachtwagen niet meer gericht op koppel dan PK's.
 

Skoda-MAN

Forumguru
is het niet ook zo dat er in een vrachtwagen hele andere olie gaat. En is de motor van een vrachtwagen niet meer gericht op koppel dan PK's.
Het koppel is 2300 Nm van 950 tot 1500 omw/min Cilinderinhoud 10,5 L = 4,56 Nm per cc
1.4 TSI koppel is 250 Nm van 1500 tot 4000 omw/min = 5,6 Nm per cc

De verbrandingsdruk op die vrachtwagen zuiger is 220 bar bij maximaal vermogen en op dat benzine personen wagen zuigertje natuurlijk veel minder.
 
Laatst bewerkt:

vleier

Forumguru
Zoals er ook te zien is is de vrachtwagen niet echt een hoogtoerige motor (zelfs in vergelijking met andere voertuigen) Daarnaast is het voor een autofabrikant nuttiger om een blok op het randje van zijn krachten te maken ivm gewicht (zie plastic onderdelen) waardoor het gewicht lager uitvalt en het verbruik minder is. Waarbij het het bij vrachtwagens niet echt uitmaakt of een vrachtwagen een kilo of 100 zwaarder is.
 

Octavia32

Forumguru
Kortere interval is het beste ik heb met mijn garage afgesproken dat we om de 15000 olie verversen en al het andere om de 30000 sinds de motor swap.

Verder wordt er gebruik gemaakt van 5W40 omdat ze hier toch betere ervaring mee hebben.

5w30 en nu dus 0w30 helpt hier namelijk niet aan mee.
W30 is eigenlijk te dun en zeker met longlife intervallen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 

Skoda-MAN

Forumguru
Waarbij het het bij vrachtwagens niet echt uitmaakt of een vrachtwagen een kilo of 100 zwaarder is.
Iedere gram gaat van het nuttig laadvermogen af er worden speciale bouten met kleinere koppen gebruikt om gewicht te besparen.

De olie in die vrachtwagen motoren is 5W30 vol synthetisch, dus vergelijkbaar. Olieverbruik vrijwel nihil en levensduur van de motor moet 1.500.000 km zijn anders worden klanten boos.
Dus het olieverbruik van de VW 1,8 en 2,0 l motoren is dramatisch.
 

vleier

Forumguru
nogmaals een totale combinatie mag hier in nederland 50 toon wegen wat in duitsland 40 is (volgens mij weet niet zeker) wanneer er over langere afstanden word gereden.

ik ga VAG niet goedpraten de motoren moeten gewoon beter worden. het enige verschil er tussen is dat de toeren op een vrachtwagen minder hoog zijn en dat er met een vrachtwagen ook daadwerkelijk 1,5 miljoen km word gereden in 10 jaar. Waarbij ik steeds meer het gevoel heb dat een auto dat niet snel zal halen. (heb zelf maar 1 keer een auto gezien met 1 miljoen op de teller volgens de eigenaar).
 

luissies

Senior Member
zorg dat je de gemoderniseerde zuigers krijgt bij Hartog vandaan, die zijn iets duurder, maar dan ben je het probleem wel helemaal kwijt, zeggen ze tenminste, ik krijg vrijdag mijn auto weer, dus ben zeer benieuwd hoe die straks rijdt.
nu 3 weken kwijt, dus word wel eens tijd nu. Maandag dan gelijk maar even naar de spuiter, dan kan de km stand weer op nul :-)
 

Octavia32

Forumguru
@Octavia32

Hartog zelf schrijft nadrukkelijk voor om 5w30 te gebruiken icm 1 jaar/max 15.000. Geen andere soort viscositeit.
Ik ben geen expert en wil ook verder niet zeggen dat wat ik vind het beste is, maar de feiten zijn nou eenmaal dat w30 dunner is dan W40 bij bedrijfs temperatuur en hierdoor dus een andere smering geeft.

Verder is bekend dat W30 sneller verdampt (verbrand) of lekt dan W40 vanwege deze dunnere viscositeit.

Daarbij als Hartog dit adviseert en daarop de garantie bepaald zou ik mij daar ook aanhouden.

Daarbij is iedere situatie verschillend bij mij is er een heel nieuw blok ingekomen inclusief modificaties zoals kettingspanner.

En aangezien mijn garage ook garanties afgeeft twee jaar in dit geval, zal ik mij ook houden aan de bepalingen die de garage mij voorschrijft.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 

vleier

Forumguru
Ik zou me ook houden aan de garantie eisen van de garage. Het enige dat het kan doen is dat ze er naast zitten en het moeten repareren.
 

vleier

Forumguru
Op een vrachtwagen van 13 meter is het totale laad vermogen (die de trailer en vrachtwagen aankunnen vastgesteld op 65 ton hierbij zitten beide aan hun max(tuurlijk zijn er uitzonderingen)) maximale lading in Nederland is tot op heden 50 ton. Natuurlijk is het zo dat 100 kilo uitkomt op 250 ton. helaas is het wel zo dat er een marge is van 10% overladen (als ik het goed heb) dus 5 ton extra is niet direct een boete voor economisch delict.

Het is ook nog zo dat de 100 kilo geen deuk maakt in het transport vermogen van de vrachtwagen. Daarnaast rijden veel vrachtwagens al onde3r hun max gewicht. waardoor er geen laadvermogen verloren gaat. De 250 Ton die jij uitrekend kun je ook op andere dingen erbij noemen. (grotere dieseltanks en eventuele resevebanden en aantallen)

De vrachtwagen die door mijn baas word gebruikt heeft een maximale trek vermogen van 35 Ton. De producten die wij produceren (hout bewerking) en bij een standaard type hout (vuren) zorgen voor de volgende berekening 0.465 ton per M3
trailer is 10.5 meter bij 2.5 meter bij 2.2 meter dus zorgt dat voor een max lading van 26.85 ton (10.5*2.5*2.2*0.465) hierdoor hebben we dus ruim 9 ton over. Hierbij is het dus 1 volledige blok hout.

Natuurlijk word er wel gekeken op het gewicht van de motor. Maar de totale massa neemt niet af. En is het voor veel bedrijven niet eens mogelijk om over het totale laad vermogen heen te gaan van de vrachtwagens (uitzonderingen zijn mogelijk staal industrie maar daartegen over zullen dan weer de plastic industrie staan) Als er op een vracht wagen motor 30 kilo word afgehaald gaat een transporteur niet 30 kilo extra laden.

natuurlijk 100 kilo maakt een verschil en ik heb het ook gebruikt als voorbeeld. maar wat is het totale gewicht van een vrachtwagen motor:

Van de Scania site:

Engine weights and dimensions
Engine type Swept volume L (mm)* W (mm) H (mm) Dry weight (kg)
DC9 9.3-litre inline 5 1230 870 1200 900
DC13 12.7-litre inline 6 1400 900 1200 1000
DC16 16.4-litre V8 1300 1100 1200 1300

nou dus 20 kilo hier vanaf zal een groot verschil maken. Vooral in verbruik.

Natuurlijk mag het niet zo zijn dat een motor olie verbruikt en ergens heb ik het idee dat dit allemaal een beetje uit de hand loopt aangezien ik deze motoren nooit passend krijg in mijn Octavia.
Ik ben het wel eens dat er ergens niet goed word gehandeld door VAG aangezien in andere landen er een hele garantie regel omheen is gekomen en hier in Europa is het gewoon betalen en zie maar hoe het afloopt.

Mocht ik het verkeerd hebben moet je me maar ergens verbeteren.
 

Octavia32

Forumguru
Waar blijft de opmerking van @Noord26

Zullen we ons weer bij het topic houden en het niet over vrachwagens hebben.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan