Hoog olie verbruik 1.8TSI

andrehj

Forumguru
op 1 ltr olie rij ik nu ca 2500 km en de laatste keer maar 1500 km na erg sportieve rijstijl wil nu de oliefilters vervangen en andere olie erin nlwen ook een of andere reinigingsmiddel door een volle tank benzine en dan maarhopen dat ik meer km kan rijden zonder extreem olieverbruik , heeft iemand hier ervaring mee en oh ja mijn stand is nu 127000 km wil er 10W 40 inhebben
ook omdat ik maar korte afstanden rijd
Waarom een dikkere 10W40 t.o.v. de standaard 0 of 5W30 in een flinke winter niet zo'n goed idee is blijkt mooi uit dit filmpje:
 

turboturbo

Forumguru
In dat filmpje zie je goed hoe de olie van verschillende viscositeit zich bij koude gedraagt. Om de verschillende viscositeit-waardes te vergelijken vermeld ná de 'W' zouden deze potjes ook even opgewarmd moeten worden tot bijv 90 ~ 100°C.

Dus vooral de getallen voor de 'W' zijn hier relevant om te vergelijken, toch? En gaat het hier volgens mij over de verschillen tussen 10W, 5W en 0W - olie in die test.

Als @EvD een xW40 olie wil gebruiken ipv een xW30 om evt verbruik te minderen staat dat los van de 'winterwaarde' van de olie, toch?

Ik neem altijd een 5W40 olie voor mijn Skoda (vaste interval; QG0) maar vraag me af of een 0W40 niet beter is als ik dat filmpje zo bekijk. Dat spul is toch wel echt super stroperig bij -20°C.
Die temperaturen heb je hier niet gauw, maar toch....
 
Laatst bewerkt:

Schippersss

Forumguru
Vw is niet voor niks overgestapt op de 0w olie. Die smeert gewoon beter op huidige vw motoren met kleine smeerkanalen in het blok. De 0w smeer ook beter in de opwarm fase, wanneer de slijtage het groots is.
 

CDK

Forumguru
Vw is niet voor niks overgestapt op de 0w olie. Die smeert gewoon beter op huidige vw motoren met kleine smeerkanalen in het blok. De 0w smeer ook beter in de opwarm fase, wanneer de slijtage het groots is.

Even off-topic...
Ik rij er nu bijna 20000km op en verbruik is net als met de 5w30 variant nihil, nog altijd niet hoeven bijvullen. Had er in 1e instantie een beetje schrik van om over te stappen op deze variant, maar het bevalt goed.
 

Spinal

Forumguru
Mooi filmpje. Maar ik vind 0W olie wel erg dun. Idd fijn tijdens de koude start maar als de olie op temperatuur is dan is het net water. Zou mij niks verbazen dat VW dat alleen doet in strijd tegen het olie verbruik van oa de 1.8TSI motoren. Dunnere olie gaat wat makkelijker door de dicht slippende gaatjes van de zuigerveren. Ik blijf mooi bij 5W30, dun genoeg voor NL
 

Schippersss

Forumguru
Is erg dun, ben ik met je eens. Maar goed, de motoren veranderen en de olie ook. Het is de laatst jaren allemaal 'verbetert'. Een 1.4tsi met 250pk was 10-15 jaar nog ondenkbaar. Olie fabrikanten passen hun olie steeds aan, aan steeds hogere worden (thermische) belasting. Tegenwoordig moet alles iel en klein om zo weinig mogelijk wrijving te hebben. Zie wat er van komt, 1.4/1.8/2.0tsi olieboten.
 

turboturbo

Forumguru
Mooi filmpje. Maar ik vind 0W olie wel erg dun. Idd fijn tijdens de koude start maar als de olie op temperatuur is dan is het net water.
Ik vrees toch fout geredeneerd, wat @andrehj ook al zegt:
Het gaat hier om de 'winter viscositeit' dus bij koude.

Een 0W40 is op bedrijfstemperaruur / warmte, even dun of dik als een 10W40.

De '40' is in dit voorbeeld het getal wat de waarde aangeeft voor de viscositeit bij warmte/bedrijfstemperaruur.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Hmm...
Na deze revisie is het "olieverbruik nihil of zelfs volledig verdwenen". Vraag ik me toch af wat het verschil is? :pieker:
 

Highway

Forumguru
@Canon-Eye 18 of 5 karakters, dus een verschil van 13 karakters. Maakt tegenwoordig niet meer zoveel uit, maar in de tijd dat we nog via de telegram communiceerden moest men voor iedere karakter betalen.

Gewoon een bedrijf van de oude stempel, die meedenkt om de kosten te drukken maar aan de andere kant ook wil moderniseren. :tegek:

Maar zonder gekkigheid - ik zou zo ook niet weten wat het verschil zou moeten zijn.
 

jonbongoofy

Forumguru
Blijf me wel verbazen over het gemak waarmee VW hiermee wegkomt. Ook autobild rept weer over 2e rangs eigenaren (ten opzichte van hoe de Amerikaanse bezitters worden gecompenseerd) maar een vuist maken of oproepen tot een boycot blijft dan weer uit. Ook Duitsers moeten het toch vreemd vinden dat "hun" fabrikant zich drukker maakt over Amerikanen dan over hun eigen trouwe klanten.

even :ot: in zelfde autobild een test met compacte auto's waaruit maar weer blijkt dat Mazda de fabrikant is die het begrepen heeft. Grote motor geen turbo en het laagste verbruik in de test.
 

andrehj

Forumguru
Hier is trouwens ook nog het artikel in de Auto Bild van april 2015, waarnaar in het bovenstaande artikel wordt verwezen.
 

Bijlagen

  • Der säuft Öl.pdf
    1,9 MB · Weergaven: 13

Noord26

Forumguru
Onze 1.8TSI begint opeens ook wel erg veel om vers sap te vragen. 2-3 weken geleden een melding dat er wat bij moest en nu weer. Toen een halve liter er bij gedaan. Dus in deze 2-3 weken is er een halve liter doorheen gegaan. Dat is niet best met een kilometrage van nog geen 20.000km per jaar.

Coulance is een grap bij PON, dat moge inmiddels duidelijk zijn.

Dus: weg doen deze auto of revisie uit laten voeren? Laatste spreekt ons het meeste aan.
 
Laatst bewerkt:

luissies

Senior Member
Ik zou reviseren. Heb er zelf goeie ervaring mee. Loopt weer als een zonnetje. Al is het best veel geld. Ik lees het wel wat je gaat doen
 
Bovenaan Onderaan