Hoog olie verbruik 1.8TSI

Noord26

Forumguru
@luissies

Voor welke firma heb jij gekozen? Ik zie groot prijsverschil tussen bv. Hartog en TSC de Betuwe. Terwijl werkzaamheden hetzelfde zijn?

Wij neigen ook naar revisie. Aantal maanden geleden nog groot onderhoud gehad en nog recenter 4 nieuwe sloffen.
 

luissies

Senior Member
Ik ben naar nuvelstijn dedemsvaart geweest. Maar voor mij maakte het niet uit omdat het in de garantie was
 

Schippersss

Forumguru
Was er al bang voor @Noord26, tijd je terug posten je al een verbruik cijfer in je eigen topic die toch al aan de hoge kant begon te liggen. Probleem is als ze een maal gaan verbruiken is er geen weg meer terug. Het gaat dan opeens snel.

De keuzen die moet maken is natuurlijk op persoonlijke wensen. Las ook iets dat je voor een andere auto was gaan kijken. Dan is nu revisie en dan over een jaar alsnog weg doen ook zonde geld. Al ik voor revisie zou gaan dan rij ik hem ook wel weer een paar jaar door, maar ik denk dat ik eerder voor iets anders ga.
 

Noord26

Forumguru
De knoop al doorgehakt, Noord26?
Nog niet.

De auto is vandaag bij de dealer geweest. Ze hebben het peil op een bepaalde exacte stand gezet en ik moet er nu circa 500km mee rijden. Dan gaan ze kijken hoeveel olie er verbruikt is.

Zie ook: http://www.skodaforum.nl/forum/i/va...mbi-ebl-1-8tsi-2011.17129/page-27#post-688007

Daaruit voortkomende gaan we bepalen wat de mogelijkheden zijn, wat de dealer wil/kan doen, etc.

Verwacht dus over een week of anderhalf meer duidelijkheid..

Ondertussen al wel aan het rondkijken geweest naar een mogelijke opvolger. Helaas zijn er veel net boven budget momenteel. We hebben anderhalf jaar geleden een andere woning gekocht en daarin is toen vrijwel al ons spaargeld gegaan inclusief de verbouwing. Dit jaar is er nog een warmtepomp (lucht-water) aan toe gevoegd en volgende maand moeten er nog 19 zonnepanelen op het dak komen liggen. Dan blijft er maar weer bar weinig spaargeld over wat er bij kan op een andere bolide.

Bovendien bevalt de Superb verder eigenlijk enorm goed. Korte proefritjes in andere auto's vielen eigenlijk wat tegen. Tel daarbij op dat de auto net groot onderhoud heeft gehad incl verse remblokken en bougies + nieuwe banden rondom. Dat zie je niet terug bij inruil. En met de aanschaf van een andere auto is het ook maar weer een beetje geluk hebben?

Dus even afwachten wat de dealer constateert. Heb heel erg de neiging om er wat olie extra uit te laten lopen momenteel, om maar lekker veel te verbruiken in deze 500km, maar ik denk dat ik daar te eerlijk voor ben. Dealer pakte het wel in eerste instantie goed op en vertelde ook vandaag dat aan dit onderzoekje geen kosten zijn verbonden.
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Je hebt het over zelf wat extra olie eruit laten lopen.
Ten eerste moet je er maar vanuit gaan dat de dealer ook eerlijk is tijdens het opnieuw wegen van de olie... Maar daar wel vanuitgaande heb je een auto die verder helemaal aansluit op wat je wil, op één punt na wat een grove fabricage/constructieve fout is. Als er dalijk blijkt dat er net genoeg olie inzit zodat er niks aan gedaan hoeft te worden, en jij dus de volle bak kunt betalen voor revisie zou ik het wel weten. Alles wat je vergoed krijgt van de dealer is mooi meegenomen. Van deze auto weet je hoe de technische staat is, koop je een andere dan is het maar weer afwachten.
 

Noord26

Forumguru
:ot: 19 zonnepanelen en een warmtepomp, dan ben je stroomproducent in plaats van gebruiker neem ik aan?
Daarmee dringen wij de vaste lasten op stroom en gas (in ons geval stadsverwarming) per maand enorm terug. Zeker als je weet dat de regering meer als 50% subsidie geeft op een warmtepomp en je de BTW van zonnepanelen terug kan vorderen.
 

luissies

Senior Member
Mooi goed #Noord26 . Beetje oftopic maar ok. Ik nu al 3 jaar 25 panelen. En ben er erg blij mee. Dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.. tis ook beter dan motorolie...
 

luissies

Senior Member
Ok. Dat valt mij mee... die van mij was 3200 eurie maar ja de ketting was ook opgerekt en 8 kleppen kapot. Dus daarom hoger bedrag. Nu 6 maand geleden gebeurd. Maar nog geen olie weer bij gevuld... gelukkig
 

miles

Senior Member
Ben heel benieuwd wat je uiteindelijk zal besluiten. Mijn 1.8 Tsi heeft inmiddels 130.000 km gereden en het olieverbruik is nog steeds normaal. Door de vele publicaties over extreem olieverbruik van deze motor, ben ik eens gaan kijken naar oplossingen, mocht ik ooit aan de beurt zijn. Mij viel ook het forse prijsverschil op tussen o.a. Hartog en het bedrijf in Geldermalsen.
Ben benieuwd wat er uiteindelijk met jouw auto gaat gebeuren. Is jouw auto altijd door de VAG dealer onderhouden? Zo ja, dan ben ik tevens benieuwd wat zij doen aan coulance.
 

Noord26

Forumguru
Ben heel benieuwd wat je uiteindelijk zal besluiten. Mijn 1.8 Tsi heeft inmiddels 130.000 km gereden en het olieverbruik is nog steeds normaal. Door de vele publicaties over extreem olieverbruik van deze motor, ben ik eens gaan kijken naar oplossingen, mocht ik ooit aan de beurt zijn. Mij viel ook het forse prijsverschil op tussen o.a. Hartog en het bedrijf in Geldermalsen.
Ben benieuwd wat er uiteindelijk met jouw auto gaat gebeuren. Is jouw auto altijd door de VAG dealer onderhouden? Zo ja, dan ben ik tevens benieuwd wat zij doen aan coulance.

Auto is volledig dealer onderhouden met afgestempeld boekje. Kilometerstand is nu een kleine 170.000.

Over coulance is nog totaal niet gesproken bij de dealer. Van de 500km voor olieweging staan er nu 100km op. Als ze straks komen met een voorstel dat het iets met 3 nullen gaat kosten zal ik ze in het gezicht uitlachen. Het is een erkende ontwerpfout, waar ik als gebruiker totaal niets aan had kunnen doen om te voorkomen. En daarin ben ik reeds positief beantwoord door m'n rechtsbijstand.

Voor kan het nu 3 kanten op:
- verbruik op laten lossen op eigen kosten (TSC de Betuwe)
- hard spelen via rechtsbijstand (oplossen zonder enige kosten voor ons) en alle communicatie laten verlopen via hun naar dealer/PON. Met wellicht dat anderen hier ook voordeel uit kunnen putten. Heb al wat voorbeelden uit Duitsland/Rusland/USA, waar het een erkend probleem is. En onder garantie opgelost is, zelfs met hoge kilometerstanden en ruim buiten fabrieksgarantie.
- auto inruilen voor een splinternieuwe Swift. Qua grootte past het perfect bij ons en die hebben wij al eentje gehad in 7 jaar tijd met alleen nieuwe bandjes en olie/filters. Staat medio april bij de dealers.
 

Noord26

Forumguru
@luissies

Als de dealer zich achter de importeur wil gaan verschuilen wordt het optie 2: hard spelen en alle communicatie via rechtsbijstand laten verlopen. Ik zal dan op de zijlijn staan. Als het nu exemplarisch was geweest dit olie verbruik, kan ik er mee kunnen leven dat er kosten aan vast zitten. Maar dat is het dus niet. En daar wringt de schoen bij mij en de rechtsbijstand.

Alles hangt af wat men (de dealer) wil doen. Ik zal ze dezelfde opties ook neerleggen die wij nu reeds in ons hoofd hebben. Ongeacht wat de uitkomst is na de olieweging. Overigens doe ik zaken met de dealer en heb ik niets te maken met PON, mochten ze die virtuele straat in willen slaan.
 

luissies

Senior Member
@Noord26 je hebt groot gelijk.
Maar ben er bang voor.
Al hoop ik echt dat het uiteindelijk goed afloopt. Ik heb hem nu een jaar.
Nu eindelijk 3 maand zonder problemen.
Het vertrouwen komt weer beetje terug.
 

miles

Senior Member
Dank voor je uitvoerige reactie. Ik blijf dit topic met belangstelling volgen. Veel succes gewenst met de te nemen stappen enne........ zo'n Swift hebben wij ook (als tweede auto ) gehad. Inderdaad, nooit problemen. Maar om nou van een hele grote Skoda naar een kleine Swift te gaan...........
 
Bovenaan Onderaan