@JeroenHamann wat heb je nu gehaald qua spuitbus? Ik heb laatst PRO-TEC Carbon X gebruikt (voor de test).
Ik heb een 1.8 tsi uit 2010 CDAA motorcode, zover ik weet nooit iets aan de motor gebeurd en ik heb geen olie verbruik. Nu meer dan 200 000km op te teller.
Op diverse fora lees is wel dat men aanbeveelt de olie om de 15000 te vervangen, en goede olie te gebruiken.
Dat doe ik dus ook - de dealer doet de 30 000 beurt, en tussendoor doe ik een extra olie verversing met nieuwe filter en olie. Wat ik ook doe is een olie flush (van Forte) uitvoeren. Olie komt er daarna zwart uit, en blijft aanzienlijk langer helder na een verversing. Dealer doet dat (flushen) natuurlijk niet).
De Pro-tec die ik heb gebruikt (2 weken geleden) - dit is een schuim en werkt met 2 bussen. 1 bus is het schuim, de andere neutraliseert deze weer. Dan dien je het vloeistof uit de cilinder weg te zuigen. Behandeling heb ik 3 maal herhaalt. Er kwam veel troep mee met deze behandeling. Zuigers waren bovenop inderdaad schoner geworden (niet brandschoon). Bogies werden wel behoorlijk zwart (na behandeling auto laten lopen), wat geen probleem was gezien ik de bogies hierna ook heb vervangen.
Ik verwacht echter niet dat iets wat je van bovenuit in de cylinder spuit, ook iets kan doen om je olie schraapveer te reinigen. Dat spul komt er gewoon niet voldoende bij. Ja - er zal spul naar onder lekken, als je lang genoeg wacht zal al het spul naar benden lekken maar ik verwacht niet dat het overal voldoende bij kan.
In mijn mening is het beter de zuigerveren te trachten reinigen door een olie flush. De olie komt wel in directe contact met de olieschraapveren. Echter zal de carbon dusdanig hard zijn dat ik niet verwacht dat je alles weg kan krijgen.
Aan de andere kant - het is mijn inziens het proberen wel waard.