Interesse tot koop van de Kodiaq?!

porsche danny

Senior Member
@frenk21 De 2.0 met handbak is een oliestoker

@Corné de Kluijver : Klopt, er zit geen koppelomvormer in een DSG(wel in andere automaten), maar ook geen koppelingspedaal. Dus iets moet het vloeiend wegrijden regelen. En daar zit het probleem, zodra je met een zware aanhanger achteruit gaat manoeuvreren. Verder zijn automaat bakken minder zwaar te belasten dan een handbak.
 

CDK

Forumguru
DSG is ook geen automaat, eigenlijk is het een gerobotiseerde handbak met een dubbele koppeling. In een Transporter met DSG is prima te manoeuvreren met de zwaarste aanhanger die hij mag trekken weet ik uit ervaring :jaja:
 

B.Stuurder

Forumguru
Verder zijn automaat bakken minder zwaar te belasten dan een handbak.
De BMW M series (competition) komen toch aardig weg met een zgn "double clutch" automaat. Niet bepaald boodschappen wagentjes. Volgens mij heeft zelfs de GTR een "automaat". Maar goed, smaken verschillen, ik zou niet meer zonder willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
ik vind het vervelend om brenger van slecht nieuws te zijn, maar ik begreep vandaag van de Skoda dealer dat er in 2017 maar 1250 naar Nederland komen. Van Beynum in Gouda krijgt er bijvoorbeeld maar 14 en heeft al "nee" verkocht, omdat hij een aantal vaste klanten verwacht die een Kodiaq zullen gaan bestellen of al besteld hebben en die gaan voor mensen die nu een ander merk rijden, laat staan Leasemaatschappijen. Alleen VW lease en de leasemij van Van Beynum zelf kunnen bij hem een Kodiaq bestellen. En dus in gelimiteerde mate.
Dus als je niet heel snel een Kodiaq besteld, dan ben ik bang dat de wachttijd wel eens een jaar kan gaan worden. :arghh:
Overigens had hij al iemand gehad die zijn X5 wilde inruilen, dus gegadigden komen uit alle hoeken en gaten.
Skoda gaat een hele grote worden, wellicht tot spijt van sommigen....

Gelukkig doet dat aantallen probleem zich alleen voor op de benzine modellen volgens de dealer. Naar de 2.0 Diesel DSG en 4x4 zou veel minder vraag zijn.
 

marang73

Forumguru
Gelukkig doet dat aantallen probleem zich alleen voor op de benzine modellen volgens de dealer. Naar de 2.0 Diesel DSG en 4x4 zou veel minder vraag zijn.

Zou de motor keuze van invloed zijn op de levertijd? Geen idee hoe zo'n productielijn in elkaar zit maar lijkt mij gewoon een motor pakken uit een ander rek. Of wordt er per type motor geproduceerd? Wel zelfde productielijn maar eerst een batch van het ene motortype en dan weer een ander type. Volgens mij werkt het bij Volkswagen wel zo. Voor de Tiguan konden ze productieweek vertellen welke afhankelijke was van het type motor.

Meeste gekozen motor zal in Nederland de 1.4 150 DSG zijn.
 

andrehj

Forumguru
Positief nieuws voor de potentiële TSI-kopers: Ik las gisteren in de AMS dat de 180 PK 2.0 TSI-motor in de Kodiak weer een distributieriem heeft.
Ik heb net nogmaals geprobeerd info over deze distributieriem te vinden, maar het lijkt er toch op dat de AMS er in dit geval naast zat. Er zit schijnbaar ook in de nieuwste generatie 2.0 TSI nog steeds een distributieketting.
 

andrehj

Forumguru
Skoda Kodiaq onoverwinnelijk in vergelijkingstests
Jammer dat in deze tests een aantal (uiteindelijk toch erg belangrijke factoren) nooit wordt meegenomen:
  • Betrouwbaarheid op lange termijn
  • Lengte fabrieksgarantie
  • Hoe fabrikant / importeur omgaan met technische blunders die steevast pas na afloop van de fabrieksgarantie de kop opsteken.
Als dit meegenomen zou worden zou nooit meer een VAG-product een vergelijkingstest winnen... :nono:
 

marang73

Forumguru
Als alle onderdelen dan wel al klaarliggen in de fabriek zoals bv versnellingsbak en motorblok die in andere fabrieken worden geassembleerd ...

In de fabrieken in Mladá Boleslav en Kvasiny bedraagt de productiecapaciteit 3.000 auto’s per dag. De fabriek in Vrchlabí, waar de DQ-200 transmissie met dubbele koppeling wordt geproduceerd, heeft een productiecapaciteit van 2.000 units per dag, terwijl in Mladá Boleslav dagelijks maximaal 3.000 handgeschakelde versnellingsbakken en meer dan 2.000 motoren worden geproduceerd.


1 dagje produceren .... alleen transport nog ;)
 

CDK

Forumguru
Zojuist de Tsjechische configurator eens gebruikt en vergeleken met de NL prijzen...., ben tot de conclusie gekomen dat de Kodiaq importeren vanuit z'n geboorteland duurder is als er 1 aanschaffen in NL. Op een identieke full options configuratie zit je met bijtelling van de BPM al op + €4000,- en dan komen de importkosten er nog bovenop....
 

VanRoyal

Forumguru
Wie kan mij helpen bij het bepalen of ik bepaalde opties wel of niet zou moeten nemen?

  • Hill Hold Assist bij een DSG: Zit dat er nou standaard op of niet?
  • Reservewiel: Tot nu toe nog nooit een lekke band gehad en als dat gebeurt bel ik de pechdienst. Ik zie echter dat vrijwel iedereen zo'n ding aanvinkt in zijn configuratie, waarom?
  • Variabele bagageruimtevloer: Ik heb al een uitgebreid topic gevonden hierover, maar twijfel nog of dit handig is. Ik heb begrepen dat je een 'vlakke' laadvloer krijgt met deze optie en daaronder wat spullen kwijt kunt. Een vlakke laadvloer heb ik nu in mijn Mazda 6 ook en dat vind ik wel handig, maar of ik het ga missen wanneer ik het niet heb? Ik neem aan dat je door een variabele vloer ook wat ruimte opoffert?
  • Verwarmbare voorruit: Kan me voorstellen dat het handig is, maar ik hoef de auto niet voor woon-werk verkeer te gebruiken, dus de keren dat ik vroeger op moet staan om te krabben zijn op 1 hand te tellen ;) Zijn er nog andere voordelen behalve een snel ontdooide voorruit?
  • Driving Mode Select: Is geen optie op de uitvoering waar ik naar kijk (gewone Style), maar is dit iets dat ik zou gaan missen? Voor mijn gevoel is het iets dat je een paar keer probeert en vervolgens op Normal laat staan.
 

Frenk21

Forumguru
Dsg loopt niet achteruit op een heuvel, dus hill hold niet nodig
Reservewiel, je zal hem net missen. Opblaassetje is ook niet alles
Variabele laadvloer heb ik in mijn octavia, maar de ruimte eronder gebruik je niet echt, dus ruimteverlies. Maar wel een vlakke vloer.
Driving mode heb ik nu ook. Voordeel is dat je ook je eigen voorkeur kan instellen. Soms ook op eco indien de brandstof krapjes wordt en er geen tankstation dichtbij is;)
 

marang73

Forumguru
Reservewiel: geen zin om tijdens de vakantie in Zuid Frankrijk langs de weg te staan met zo'n reparatiesetje

Verwarmbare voorruit: lees veel verhalen over het zichtbaar zijn van de draadjes. Reden voor mij om dit niet te nemen
 
Hmmm... reservewiel...

Bij VW is het zo dat in het reservewiel een Subwoofer komt te liggen als je kiest voor Dynaudio.

Is dat Skoda ook zo als je kiest voor Canton?

Kent Canton een sub (al dan niet in het reservewiel)
 

Tuulster

Forumguru
Hmmm... reservewiel...

Bij VW is het zo dat in het reservewiel een Subwoofer komt te liggen als je kiest voor Dynaudio.

Is dat Skoda ook zo als je kiest voor Canton?

Kent Canton een sub (al dan niet in het reservewiel)
Subwoofer zit bij de Superb 3 in het opbergvak links in de kofferruimte.....
 
Bovenaan Onderaan