hemi24

Forumguru
Bij de eerste zin dacht ik: dat gaat goed, 220 km gereden en maar 140 km afname van het bereik..!

;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Speedhunter

Forumguru
Gisteravond een rit van 220 KM gedaan en de range duikelde van 340 naar 200 KM tijdens de rit. Geen files en constante snelheid van 100 GPS. Een dakkoffer, een fietsendrager + 5 man + dito bagage is zwaar funest voor je range…
Als ik 340km zou kunnen halen zou dit heel mooi zijn. Ja, met die balast lijkt me dit logisch.
 

Japanese Power

Donateur
Haha. Maar een van de addertjes van de MEB 3 update is de snellader… Waar mijn Enyaq de fabriek heeft verlaten met een snellader en een warmtepomp was de snelheid gisteren na 130 KM rijden bij een FastNed laadstation maar 42,6 kW. Te gek voor woorden dat ik voor de update eerst snelheden richting de >80 kW zag langskomen maar deze niet meer gehaald kunnen worden.

De accu stond op 38% toen ik hem aan de snellader hing. Hij heeft tot 77% geladen toen ik hem stopte en dat heeft 27 minuten geduurd. 130 KM na 1,5 uur rijden met een buitentemperatuur van 20 graden in het zonnetje… toch hele mooie omstandigheden om lekker snel te kunnen laden. De huidige snelheid van mijn af fabriek snellader staat gelijk aan de oude af fabriek Enyaq’s zonder snellader…

Dat kun je geen snellader meer noemen. Reken maar uit als je een volledige lading wilt hebben als je bijna leeg staat. Even afgezien van de snelheid van het laden vanaf 80% wordt gehalveerd en vanaf 90% naar een kwart van de snelheid gaat.
 

Speedhunter

Forumguru
Dat is serieus verschil die laadsnelheid, zou niet mogen. Van een update zou je net een verbetering moeten hebben en geen achteruitgang. Slim om de snellaadoptie te nemen vroeger, is een must have.
 

Japanese Power

Donateur
Waar snelladen in het begin een dure optie was is het nu standaard snelladen of na de MEB update. Alleen hebben ze de snelheid serieus teruggeschroefd onder het mom van verbeterd accu-management.

Amehoela. De accu’s hebben nu al zo vaak problemen dat ze het snelladen, de range en de verlaagde laadsnelheid bij kouder weer hebben aangepast in de software om de levensduur van dit matige product te verlengen en zo een evt. toekomstige accu-gate te voorkomen… Iets anders kan ik er niet van maken…
 

Captain Hook

Forumguru
Wat @Canon-Eye zegt.

Het rijden op zich in een EV vind ik fantastisch. Maar het 'gedoe' met alles er om heen, niet.
En dat varieert van de haperende s/w implementaties (bij vrijwel alle fabrikanten is er wel wat te zagen), tot aan de absurditeit van de enorme massa aan accupakketten die je meezeult. :censored:
En de levensduur c.q. onderhoudbaarheid op de lange termijn! Dat gaat gebeuren in de e-fiets markt, maar ook in de EV-markt. :cautious:

We zitten te dubben of we onze Roomster al dan niet zullen vervangen door iets nieuws. Maar een EV gaat het in ieder geval NIET worden. (te duur, te onbetrouwbaar voor de lange/korte termijn).
Maar de allernieuwste ICE (of deel-hybride) voertuigen sjouwen ook steeds meer digitale ballast mee die uiteindelijk contraproductief gaat zijn... Dus tja, wat is wijsheid? :pieker:
 

Tees

Donateur
Helemaal eens met @Canon-Eye, het meest wijze is vrijwel altijd behouden wat je hebt. Als er geen reden is om van auto te wisselen, dan kan je t beter niet doen! Zo hoop ik de IJsvogel tot z'n dood te mogen rijden, en dat die dood nog lang wegblijft. En daarna koop ik hopelijk een mooie tweedehands EV (of heb ik dusdanige carrière gemaakt dat ik een EV mag leasen :deuk:). Een tweede generatie Enyaq of zo, waar de huidige problemen dan opgelost zijn. Of de Tesla van @leon-cupra ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Nope, geen Up; die is ons te klein van binnen. Bagageruimte is een dingetje.

Zekers @Canon-Eye . Want bij 2de hands automobielen heb ik altijd zo van; hoe is er mee omgegaan? Daar krijg je vrijwel nooit eerlijk uitsluitsel over.
En altijd dealer onderhouden zegt bar weinig. Gezien de manier waarop dealers onderhouden... :wavecry:
Daarnaast willen wij onder geen beding een 2de hands waarin gerookt en/of dieren in vervoerd zijn. En laat dat nou net geen criterium zijn waarop je kunt zoeken.

Ook de prijzen van tegenwoordig; wow.
Voor de grap eens een bescheiden Kamiq geconfigureerd, vergelijkbaar qua configuratie met onze huidige auto. Dan ben je ruim 32K kwijt! En dan nog die levertijden van tegenwoordig... Bovendien allemaal elektronische helpers (of soms beter gezegd irriteerders) die ik liever kwijt dan rijk ben. Maar ja, dat zit er nou eenmaal op.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een tweede generatie Enyaq of zo, waar de huidige problemen dan opgelost zijn.
Ik vrees dat, ongeacht merk of type, de oplossing van de huidige problemen zal blijven leiden tot het creëren van nieuwe problemen, aangezien de ontwerpers nu eenmaal weinig weerstand blijken te kunnen bieden aan de neiging om telkens weer nieuwe (en meestal overbodige) gadgets te verzinnen.
 

EdK

Forumguru
Wat mij verbaast hier is dat niemand het over het gewicht heeft van een EV en de daaraan gekoppelde belasting van rijkswege.
Want ja daar zit nu een leuke subsidie op, om de boel aantrekkelijk te maken.
Maar ohwee als dat straks over is !!
En men dus de regels eromtrent niet aanpast dus dezelfde prijzen naar gewicht.....
Ik denk dat Den Haag / blauwe brievenbrigade zich nu al lachend rijk zit te rekenen....:pieker:
 

Tees

Donateur
Ach, die gadgets zetten we wel uit dankzij een Mark of zo. Zolang de voornaamste problemen met de range en laden maar wat verholpen zijn, vind ik t allang best hoor.

@EdK nog even en.je gaat hier een complottheorie verkondigen ;). Ambtenaren zitten zich écht niet te verkneukelen over belastinginkomsten in de verre toekomst hoor. Die hebben wel wat beters te doen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me logisch dat er t.z.t. voor EV's een ander tarief per 100kg zal gaan gelden dan voor ICE's.
Daar is niks bijzonders aan, want we kennen voor ICE's nu ook al differentiatie naar brandstof voor benzine, diesel, LPG.
 

hemi24

Forumguru
Op zich zou het belastinggeld aangewend worden voor onderhoud, aanleg en reparaties van het wegennet.
Dus in mijn optiek is het niet meer dan vanzelfsprekend om een voertuig wat zwaarder is en dus meer invloed heeft op slijtage van de weg, ook meer te laten betalen!
Aangezien diesel- en LPG-rijders (van oudsher) doorgaans meer kilometers afleggen, was het tarief daarvoor ook altijd hoger.

Vanuit dat oogpunt is het in de toekomst wellicht ook eerlijker om per gereden kilometer te gaan heffen…
 

Tees

Donateur
Het ligt er maar net aan wat het doel van een specifieke belasting is, en hoe nauw of wijd je datel definieert. De definitie van @hemi24 is vrij nauw, een bredere heffing zou ook andere zaken zoals milieueffect kunnen meenemen. Kilometerheffing is sowieso een goed idee was effectiviteit en eerlijkheid.
 

Japanese Power

Donateur
Ha. Mooie discussie ontketent. Aan iedereen die nu op het punt staat een EV te kiezen: denk na voor je beslist. Het rijdt fantastisch maar software issues, laadsnelheid bij snelladers en beperkte ranges weerhouden mij reclame te maken voor een in dit geval Enyaq. Kijk dan wat verder naar andere merken of Tesla. Je kunt vinden wat je wilt van de modellen (alles is qua vorm eenheidsworst) maar verder hebben ze voor de berijder heel veel goed op orde…
 
Bovenaan Onderaan