Wat betreft autoschadeherstel en verzekeringsmaatschappijen:
In het verleden had de auto van mijn vrouw (destijds een Toyota Yaris) wat schade opgelopen doordat iemand anders tegen de zijkant was aangereden. Paar duizend euro schade.
Werd allemaal keurig geregeld en gerepareerd. En daarbovenop kregen we destijds ook nog een extra bedrag 'wegens waardevermindering van de gerepareerde auto' van de verzekeringsmij.
En toen ik zelf, rijdend op mijn MTB, in juli 2022, door een auto geschept werd, is er ook een fors extra bedrag uitgekeerd als vergoeding voor de 'emotionele schade'. Naast de vergoedingen/regelingen voor de fysieke en medische schade.
En een heel andere schade weliswaar:
Een geestelijk gestoorde had 's-nachts de voordeur bij ons en bij anderen ingegooid.
Is destijds keurig allemaal gefixed en betaald door onze eigen opstal/inboedelverzekering. Met daarbovenop nog een extra bedrag voor alle emotionele schade en heftige gebeurtenissen.
Heel triest geval met uiteindelijk de dood van de dader tot gevolg, nadat deze veroordeeld was wegens geweldpleging jegens de politie en het vandalisme gedrag. Er werd zelfs door de rechter aan ons een schadevergoeding toegekend vanwege het aangedane leed. Maar dat bedrag is nooit geïnd/uitbetaald, vanwege het overlijden van de dader (tijdens de 'behandeling').
Dat de veroordeelde dader uiteindelijk was overleden kregen wij een jaar later, na de rechtszaak te horen, toen we informeerden waar het toegekende bedrag bleef...
Dus ja, het is mogelijk dat een verzekeringsmij coulant en menselijk is.
Maar het wordt wel steeds kariger en zeldzamer.
Zo wacht ik nog steeds op complete afwikkeling/betaling van die schade aan onze Roomster in Italië (zomervakantie 2022!)