Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
Wat ik me afvroeg, wat is het nut van de tiptronic functie? Dus het "manueel" schakelen met de DSG pook? Ik weet dat het kan, maar wat voegt dit toe als je al schakelpeddels hebt aan het stuur? Ook heb ik begrepen dat je om de pook manueel te gebruiken, je de auto eerst in manueel moet zetten ( logisch want je duwt eerst de pook opzij in de tiptronic mode ), maar de schakelflippers kan je altijd gebruiken, dat maakt die tiptronic nog meer overbodig... Of mis ik iets?
 

Canon-Eye

Forumguru
Die schakelpook is standaard aanwezig bij een DSG.
Schakelpaddles aan het stuur zijn een extra - het zal ongetwijfeld een erg prijzige operatie worden om die schakelpook te verwijderen, als het überhaupt redelijkerwijs al mogelijk is om dat een beetje netjes op te lossen.
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Ja weg moet ie niet :ROFLMAO: ik ging er alleen van uit, wellicht fout dan, dat een DSG altijd peddels had, maar nu ik wat gelezen heb merk ik dat er blijkbaar dus ook DSG's zijn die zonder peddels aan het stuur geleverd zijn geweest. Die manuele tiptronic ga ik dus nooit gebruiken.
 

Tees

Donateur
Voor de incidentele kickdown kan t nuttig zijn hoor. Of als je bergaf rijdt en de DSG een te hoge versnelling kiest, dan tik je de flippers even aan. Kan natuurlijk ook door de pook in M/S te tikken, maar flippers is dan net ff sneller en intuïtiever.
 

leon-cupra

Forumguru
Heeft jouw VRS de flippers achter het stuur?

Waarom handmatig schakelen: bij sportievere ritjes geeft het wel een extra dimensie. Maakt het wat “leuker”. En dan doet de DSG exact wat jij wilt. In automaat is de dsg soms zoals jouw vrouw … eigen willetje :deuk:
Ik vond de flippers wil iets toevoegen aan de rijbeleving.
 

SuperBeeb

Forumguru
Dat noemen ze redundantie. Is BMW erg goed in. Bediening van dezelfde functie op verschillende manieren.
Heb zelf ook een pook en flippers, worden allebei zelden gebruikt , en meestal alleen voor de lol.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik ging er alleen van uit, wellicht fout dan, dat een DSG altijd peddels had
Nee dus. Misschien bij de RS-modellen wel als "standaard-extra" aanwezig, maar bij de gewone uitvoeringen is (alleen) de pook standaard en moet je dus bijbetalen als je de flippers wilt. Mijne is ook standaard en ik heb ze nog niet gemist, ook niet bij mijn laatste dienst-Octavia voordat ik met pensioen ging.
 

Fmoon

Forumguru
Heb die pook nooit gebruikt en de flippers alleen als ik door een tunnel ging of de bergen in.
 

Malinwa

Senior Member
@JeSko Als je de flippers aan het stuur bediend zonder de pook in manueel te zetten gaat de DSG na een tijdje terug in de 'automatische stand'. Bij manuele stand van de pook blijft die uiteraard in manueel staan.
 

LT83

Forumguru
@leon-cupra

Jazeker met verlengde carbon verlengstukken. Ja die flippers vind ik wel cool, heeft iets arcade achtigs ;)
Ik vind de flippers ook super gaaf. Als ik met de RS6 op pad ben en de motor is warm doe ik niet anders, op een of andere manier geeft het meer rijbeleving en je kunt er heerlijk het uitlaatgeluid mee bepalen door precies op het juiste moment terug te schakelen :tongue: De Superb 2.0 van de vrouw heeft ze ook niet (de eerdere 1.8 sportline wel standaard), altijd jammer gevonden.
 

JeSko

Forumguru
Het draagt allemaal bij aan de beleving inderdaad @Luuk Thijssen , maar goed die zal in een RS6 zowiezo wel DIK in orde zijn :jaja: met de kleppen open even terugschakelen en gas geven is echt een kick! Zelfs met de helft van jouw Pk's :D
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Forged carbon motorkap, echte forged carbon uitlaattips, forged carbon deurtrim, dsg pook, middenconsole, strutbar, carbon/Alcantara stuur dacht ik... En dat is het zowat dacht ik :D

Haha weinig :D
 
Bovenaan Onderaan