Jesko's Octavia VRS !

Rallye

Forumguru
Nadeel van bedienen via de pook is nog dat deze bediening niet intuïtief is, want tegen de directe beweging van de bestuurder in. Opschakelen is naar voren, terugschakelen naar achteren - terwijl je dat als bestuurder andersom voelt.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Volgens mij gebruiken rally autos hetzelfde systeem met dezelfde richtingen. Ik vind t ook niet perse onlogisch, naar voren betekent sneller (dus opschakelen) naar achter langzamer (dus terugschakelen). Eigenlijk precies zoals in een computerspelletje zou zijn ;)

Grootste nadeel vind ik de afstand die je hand moet afleggen naar de pook. Dat is ook de reden dat de pook in rally autos vaak tamelijk dicht bij t stuur geplaatst is.
 

Rallye

Forumguru
@Tees volgens mij niet, en ook BMW’s niet. Zie bijvoorbeeld deze rallyewagen:


en bij een gewone straat-BMW


Ik rij bewust geen automaat, maar heb een aantal jaren geleden een Smart Roadster gereden. Daar is opschakelen ook naar voren en terugschakelen naar achteren. Iedereen die die dag even reed deed het verkeerd omdat je lichaam op het moment dat je op- resp. terugschakelt een andere beweging maakt dan je arm moet maken.

@JeSko Heb je bezwaar tegen deze discussie in jouw topic?
 

dirkie996

Forumguru
Het enige dat ik gebruik, is de pook met ‘n tikje naar achter in “S” stand zetten, dit bij ‘n inhaalmanoeuvre of op ‘n bergpas, bergaf.
Die schakelflippers raak ik zelden aan. De automaat doet z’n werk goed genoeg, voor mij.
 

MarcoO2

Forumguru
De DSG staat bij mij altijd in de S, maar de M-stand gebruik ik hooguit een enkele keer als ik op mijn motor wil remmen. Verder nooit.
 

JeSko

Forumguru
@MarcoO2

Ja dat werd mij ook aangeraden, de DSG altijd op S en dan de VRS modus plus kleppen gebruiken afhankelijk van hoe kalm of brutaal ik hem wil. Ik heb begrepen dat in die VRS modus vooral het gasrespons word bepaald, iets slomer op het gas en kleppen dicht is handig voor de dorpskernen.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko In een VRS hoef je niet in S te rijden. Een VRS heeft genoeg koppel om in de normale modus te rijden. De meesten die adviseren om in S te rijden, zijn meestal eigenaars met een lichte motorisatie. Nadeel van een standaard dsg is dat hij rap opschakelt. Als je dan vb een 1.0 hebt, val je snel in de lagere regionen van je koppel en wanneer je dan wilt versnellen, moet de dsg terugschakelen en verlies je wat efficiëntie en vlotheid. Een VRS heeft daar geen last van.
In S rijden met een VRS is vnl bedoeld voor de sportievere ritjes.

En daarnaast, jouw dsg is gefinetuned, zal wel perfect rijden in de normale modus.
 

dirkie996

Forumguru
@MarcoO2 : Moest ik de dsg constant in "S" staan hebben, dan zou ik slechts de eerste drie versnellingen gebruiken, bij dagelijkse ritten in de buurt. Misschien dat er bij andere motorisaties andere instellingen zijn, maar met de 2.0tsi is die "S" stand, 'n beetje teveel van 't goede, bij normaal rijden.
@JeSko : die Vrs mode heb ik zelden gebruikt, zeker met nog eens dat kunstmatige geluid dat erbij kwam. Misschien is dat bij u al uitgeschakeld. Ik denk, dat wanneer je altijd in de "S" mode zal rijden, je nogal dikwijls fanmail zal krijgen van onze vrienden met de blauwe strepen, zeker met uw cavalerie die onder de motorkap steekt.;):D
Bij gewoon verkeer heeft die 2.0tsi al kracht genoeg om vlot te rijden, zelfs zonder "S" modus.
 

MarcoO2

Forumguru
De meesten die adviseren om in S te rijden, zijn meestal eigenaars met een lichte motorisatie. Nadeel van een standaard dsg is dat hij rap opschakelt. Als je dan vb een 1.0 hebt, val je snel in de lagere regionen van je koppel en wanneer je dan wilt versnellen, moet de dsg terugschakelen en verlies je wat efficiëntie en vlotheid.
Exact. Ik reed met de zwaardere motorisaties gewoon in D, en dat moet bij @JeSko z'n VRS ook prima kunnen.
 

leon-cupra

Forumguru
Denk dat Jef zich weinig moeten aantrekken van de rij-adviezen van hier. Is hier niemand met een stage 2 vRS waar de DSG zwaar aangepast is. Jefrey zal zelf moeten ondervinden hoe het liefste met zijn VRS zal rijden. Maar met een 344pk is en een bak aan koppel zal dat vnl in de normale modus zijn.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ja zal toch vooral zoeken worden hoe ik hem het beste ervaar, ben een kalme maar vlotte chauffeur, maar zoals gezegd in D met 500+ nm zal al prima gaan :D ik kan toch niet de enige zijn wel? Ik dacht dat er nog waren die hier stage 2 reden althans enkele jaren geleden toch?

@dirkie996

Haha ja zo'n fanmail zit ik niet op te wachten haha :D ja dat kunstmatige geluid is uitgeschakeld, althans het is mij niet opgevallen, enige wat ik merkte met de kleppen open was dat iedereen ons aankeek, dus kwestie van de buren te vriend te houden ( en de techniek te sparen ) zal er altijd in D en met dichte kleppen gestart en vertrokken worden. S en kleppen open zal voor de ring/autosnelweg zijn :D
 

leon-cupra

Forumguru
enige wat ik merkte met de kleppen open was dat iedereen ons aankeek, dus kwestie van de buren te vriend te houden ( en de techniek te sparen ) zal er altijd in D en met dichte kleppen gestart en vertrokken worden. S en kleppen open zal voor de ring/autosnelweg zijn :D
Been there, done that. En dan krijg je nog de opmerkingen van “gek” (vingertje tegen voorhoofd) of zwaar aangevend om trager te rijden terwijl je de toegestane (of zelfs nog minder) snelheid rijdt.:banghead:
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ja is met de Mazda niet anders hoor ;) die maakt mss nog wel meer geluid. Of de verbaasde blikken van Opa en Oma die je over laat aan het zebrapad :D ook altijd lachen.
 

leon-cupra

Forumguru
Met de Cayman werd dat wel meer “aanvaard” … “aja tis een Porsche, is normaal”. Zou je zelfs nog duimpjes gekregen hebben. Maar met de M2, dat was niet normaal. Maja, was ook wel iets luider dan de Cayman.

Mis die reacties toch niet meer hoor sinds de Tesla. ;)
 

JeSko

Forumguru
Ja dat is zo heerlijk aan deze auto, als ik wil kan ik hem heerlijk "anoniem" rijden, want soms heb ik er ook gewoon geen zin in. En als ik wat meer wil voor mezelf en het past in de situatie en omgeving kan dat ook. Best of both worlds.

Ja een BMW word sociaal niet zo snel aanvaard zoals een Porsche, een Porsche word al gauw met klasse geassocieerd, een BMW met hooliganisme :D
 

Fmoon

Forumguru
Blegh heb ik nu ook, mijn zoon zegt het ook jammer te vinden dat die me nu niet meer langs school hoort rijden. Denk dat ik nu niet 10 jaar met dezelfde auto ga doen.
 

JeSko

Forumguru
@Fmoon

Ik heb thuis enkele keren geopperd tegen de kindjs dat ik een Hybride stille auto ging kopen, maar die vonden dat helemaal niks, zeker de oudste had echt zoiets van alé papa :laugh:ik kon die oprechte teleurstelling in zijn ogen niet aan, dus ja die was wel heel blij dat ik nu dan een VRS gevonden had :D

Kan nog hybride/ev rijden over 10-15 jaar :pardon:
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Mijn kinderen hebben dan duidelijk teveel genen geërfd van hun moeder. :banghead:
Papa een M2 … “mweeeihhh …” , papa een Porsche … “mweeeihhh … maar wel beetje cooler dan de M2”, papa een tesla … “waaawwww zo een cool scherm … je kan daar spelletjes op spelen”
:banghead::banghead:
 
Bovenaan Onderaan