Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
Nog 4 shotjes van die dag die ik achteraf bekeken wel de moeite vond. :) beide auto's zijn van 2014, maar vooral de laatste foto toont toch mooie verschillen in design taal, de Skoda is soberder getekend, en de Mazda spannender getekend. Tsjechisch realisme VS Japanse fantasie. Onlangs zei een maatje nog hoe oud is de Mazda nu? Want jullie hebben hem al even? Toen ik zei dat die 11 werd in Mei kon hij dat écht niet geloven, neee?? 11? Ja, 11 :D vind dat wel een mooi compliment voor een auto.

20240921_191724.jpg 20240921_191939.jpg 20240921_192129.jpg 20240921_192821.jpg

JeSko

Forumguru
Overigens ben ik de auto elke dag nog meer en beter aan het leren kennen, zodoende vond ik het soms in dicht stadsverkeer lastig of toch onnodig dat de bak zo snel naar 2de schakelt, waar je zelf aan de situatie ziet dat je toch al snel weer terug moet. Ik heb de S stand van de bak geprobeerd maar dan vind ik weer dat hij echt onnodig lang doortrekt als je niet aan het knallen bent, zeker als dan de kleppen open staan lijkt het alsof de auto gaat opstijgen en dat aan 15km/h. Nu zet ik de bak dan maar zelf in handmatige modus en schakel ik met de flippers, dat heb ik gisteren zo'n hele poos gedaan en dat bevalt me wel, ook handig dat de bak nog steeds automatisch terugschakelt als je te laag in toeren gaat. Met de bak in auto en gewoon met de flippers kan ook natuurlijk, maar als je dan bv stilstaat aan een rood licht, of je een bepaalde tijd niet moet schakelen bv bij traag stadsverkeer, gaat ie automatisch terug in auto modus, en moet je weer onnodig schakelen om hem weer in die manuele modus te krijgen.

Wat zijn jullie tactieken zeg maar voor druk stadsverkeer? Dit werkt nu wel voor mij, want eerlijk, de angst voor DSG falen blijft, als ik dan onnodig schakelen kan beperken is dat mooi meegenomen. :)

Canon-Eye

Forumguru
Wat zijn jullie tactieken zeg maar voor druk stadsverkeer?
Dan rij ik in beginsel gewoon in D, met de Autohold ingeschakeld*) zodat ik mijn voet niet op de rem hoef te houden bij stilstand. Laat de bak het maar lekker zelf uitzoeken of hij wel of niet op- of terugschakelt - daar istie voor gemaakt...

Uitzondering: in een wat langere "stop-rij-stop-aanschuif-file" - zowel in de stad als op de snelweg - zet ik de bak in M met ook de Autohold ingeschakeld, om de bak tijdens de korte stapvoetse rijstukjes in de 1e versnelling te houden; zodra er wat meer ruimte en snelheid inkomt zet ik 'm weer terug in D.

*) Standaard heb ik die Autohold niet aanstaan omdat ik dit niet prettig vind bij bv. parkeermanoeuvres en vergelijkbare voorwaarts/achterwaarts wisselingen - dan kan ik het met meer of minder intrappen van de rem regelen zonder steeds aan het gaspedaal te moeten komen.

Canon-Eye

Forumguru
Heb je een klassieke "aantrekhandremhendel" of een elektronisch gestuurde handrem met een klein trekknopje waarin een rood lampje?
In het tweede geval zal er ook een Autoholdknopje in de buurt zitten - in het eerste geval helaas niet...

JeSko

Forumguru
Ik vond het inderdaad mooi @MarcoO2 dat het licht zo op de lak viel, heb het wel wat extra moeten bovenhalen met Adobe, wou echt die valavond sfeer bovenhalen. Denk eraan om eens wat lessen te gaan volgen, ik merk dat foto's nemen me erg kalmeert.

Arjan1985

Forumguru
Wat me altijd opvalt aan je foto’s is alsof jullie auto’s gewoon net uit de showroom komen rijden. :thumbsup: En je rijd er ook met respect mee zo te zien. Want bij mij zou die binnen no-time onder de steenslag en het zand zitten als ik die weggetjes op je foto zag. Heb daar in het algemeen wel waardering voor dat je je auto zo schoon kunt krijgen en houden.

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Dankje!! Auto's staan dan nog altijd buiten, in het zand --' gaat niet anders, maar wij staan idd wel wekelijks aan de handcarwash ja, soms zelfs twee keer per week :D en de auto's hebben wel wat steenslag maar voor de leeftijd zeer minimaal, we zijn er idd best zuinig op en dat probeer ik mijn kids ook zo bij te brengen :)

leon-cupra

Forumguru
Een foto verbergt natuurlijk ook wel veel … en met wat photoshop kan je nog meer verbergen.

Iedere week tot 2x/week wassen … amai jij hebt veel tijd. Pfff ik kom er de laatste tijd amper aan toe. De weekends duren twee dagen tekort en in de week , tja , genoeg ander werk. :pieker:

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Er is niets verdoezeld met Photoshop, dat doe ik nooit en als je goed ziet zie je op bepaalde foto's ook echt wel gebruiksporen zitten, draagt bij aan de charme van de foto's. De tijd dat voor Instagram bv alles perfect moest zijn is gelukkig ook passé ;) en neenee, altijd 1x per week, en soms twee keer, ik kan gewoon niet tegen een vuile auto.

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra

Er is niets verdoezeld met Photoshop, dat doe ik nooit
Zeg niet dat jij dat doet, maar het kan wel. En een foto van ver blijft altijd veel zaken verbergen.
en als je goed ziet zie je op bepaalde foto's ook echt wel gebruiksporen zitten
vb de velg :pardon:
Hoe is het eigenlijjk met de velg nog afgelopen? Opgelost met de bandenman of neem je maar je verlies?
, draagt bij aan de charme van de foto's. De tijd dat voor Instagram bv alles perfect moest zijn is gelukkig ook passé ;)
Dus ik kan nu eindelijk een Instagram profiel aanmaken?? Ben verre van perfect :deuk:
en neenee, altijd 1x per week, en soms twee keer, ik kan gewoon niet tegen een vuile auto.
tja, kan ook wel niet tegen een vuile wagen, maar met de jaren kan ik er iets beter tegen.
Maja, met opgroeiende kinderen (voetbal zoon neemt nu ook al een halve zaterdag van het weekend weg), drukke job en een groeiend bedrijf (vandaag ook al 3u bezig geweest en heb nog 1u werk voor de boeg), gaan nu andere zaken voor dan een propere wagen.

JeSko

Forumguru
Verlies maar genomen, ik had door de gebeurtenissen met die motto en dergelijke ook echt geen zin en tijd meer om dit gaan te verhalen daar. Met een zwarte lakstift erover en klaar.

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Heeft heel veel pijn, goed slapen zit er niet in, en bepaalde bewegingen kan ze echt niet maken. Mentaal is ze nog best oké gezien de omstandigheden. Vrijdag moeten we nog op controle en straks na m'n ochtendshift moeten we naar de rijschool voor de nodige papieren en dergelijke.

JeSko

Forumguru
Donderdag gaat de auto op logement bij men mechanieker, voor een groot onderhoud plus DSG olie. Heb nu 145.000 km maar wil hem voor de zekerheid meenemen, ook omdat de auto in koude periode wat was het, 4-5 maanden? bijna zo goed als altijd stilgestaan heeft bij de hersteller. Benieuwd naar de kosten, zit dan wel weer goed voor vele km's, ik merk niets abnormaals aan de DSG maar beter nu wat meer betalen dan onnodige dikke kosten in de nabije toekomst, denk ik dan maar.

Bovenaan Onderaan