Jesko's Octavia VRS !

Herperduin

Forumguru
Gij wisselt straks gewoon de Octavia voor de C3….let maar eens op. Je klinkt al overtuigd met de zetel in standje ontspannen en verwarming aan. Je bestelt daarna snel een sta-op stoel voor thuis en een electrisch dekentje en gaat aan de kruiswoordpuzzels ipv car meetings :geek:
Ooh ja… de enige wrap waar je dan nog aan denkt zijn tortilla’s omdat je gebit wat harder voedsel niet meer aan kan:coffee:
 

JeSko

Forumguru
Weer netjes! Binnenkort toch eens laten detailen aan de binnenkant, misschien dat een pro de stoelen en het stuur weer 90-95% krijgt.

20241103_150954.jpg 20241103_153339.jpg 20241103_153404.jpg

De tijd gaat overigens snel, bijna een jaar is hij in mijn bezit, ben er tevreden over, maar niet alles is rozengeur en maneschijn.

Beginnen ga ik met de pro's

Pluspunten +

De auto is als je dat wilt echt een raket, je zit echt veel te snel aan illegale snelheden, en niet enkel op lagere snelheden, het is bizar hoeveel "adem" de auto heeft boven 100, even terugschakelen en duwen dan zit je echt meteen aan 160+, eens die turbo erin komt pff, genieten! Één keer al even de 200 aangetikt, deze gaat sneller van 100 naar 200 dan vele auto's die ik gehad heb dat van 0 naar 100 deden. De brutale burbles als je gas lost, de harde DSG farts, het uitlaat geluid, de aanzuig geluiden van de R600 intake etc etc, maken dat deze auto echt wel een sensatie is om met onderweg te zijn, telkens tovert hij weer een smile op mijn gezicht. Dat hij ook nog eens 600+ op een tank haalt als je niet te speels rijd is helemaal mooi, laatst had ik 480 km gereden en hij gaf zelfs nog 160 resterend aan! Al is dat wellicht optimisme van de BC die ervan uitgaat dat ik niet even speel ;) de praktische kant is ook iets wat ik erg apprecieer, kan er eigenlijk alles met doen, met laden, maar ook zit ik als gegoten in de auto, dit zijn de beste stoelen die ik al gehad heb, ook de ergonomie rondom me ja die klopt gewoon! Alles binnen handbereik geen irritante veiligheidssystemen of bemoeienisen, echt zoals ik de Skoda's ken die ik gereden heb (S2/03) gewoon ben. Daarbinnen is het echt mijn wereldje, en het klopt daar gewoon. Ook altijd lekker dat ik de auto super mak kan rijden, je hoeft er natuurlijk niet met te knallen, hij leent zich prima tot dagdagelijks sloom verkeer. Comfort is dikke prima, de stoelen dragen daar aan bij, maar ook de zitpositie en natuurlijk, de DSG, mijn eerste DSG en hij bevalt mij enorm! Voor een 10 jaar oude bak schakelt hij echt zuiver, zeker na de DSG olie wissel laatst, geen hick-ups of rare momentjes, in de stad rijd ik hem wel in manuele stand, ik wil onnodig schakelen vermijden en dat gaat prima met de manuele stand en de flippers aan het stuur. Hij schakelt zuiver en vlot van 1 door tot en met 6, en terug ook, afremmen op de bak gaat ook goed en zonder horten of stoten. Blij mee!

Dan, de minpunten -

Waar ga ik beginnen, na het ongeval, daar is het vooral begonnen, heeft de auto wel last van kleine bijzaakjes :( o.a., het linker knipperlicht dat onterecht aangeeft dat het stuk is, dat doet hij elke 2 maandjes uit het niets, en altijd na lange ritten, als de spanning daarna compleet van de auto af is blijft de melding ook gewoon weer weg voor een lange tijd. Bizar! De kofferklep, deze werkt soms wel soms niet goed, truuk is om hem niet volledig tot boven open te laten gaan, nu doe ik hem dus altijd open met de AB, en laat ik hem met de AB voor het hoogste punt stoppen, dan doet hij het altijd, anders bereikt hij zijn sluitpunt niet. De dashcam, die heb ik compleet moeten uitschakelen want dit was de boosdoener die de batterij leeg trok, niet zo erg want ik heb het niet echt nodig, maar toch zonde, de linkerspiegel wilt niet ontwasemen, deze moet ik dus telkens ik vertrek manueel afvegen. Dit zijn niet toevallig allemaal issues die zich aan de linkerzijde situeren, daar waar hij de klap gehad heeft, en dat geeft me wel hartzeer, het was zo'n goede auto maar zoals altijd zijn de sporen na schade overduidelijk aanwezig, men krijgt dat nooit terug 100%. Mijn garagist gaat dit alles in 2025 bekijken en aanpakken. Ik merk ook dat ik niet 100% vertrouwen heb in de auto, ik houd van de auto, maar even zeker zoals van mijn Superb ben ik er niet van, en dat komt mede door het ongeval.

Eindconclusie, ondanks wat dingetjes wil ik deze echt wel lang rijden, langste auto die ik gehad heb was de S2 met 2.5 jaar denk ik, de Mazda is al 3 jaar bij ons maar is niet mijn auto, ik geniet elke dag van dit machine, en 2025 word het jaar dat ik hem meer nog naar mijn smaak ga zetten. :)
 

leon-cupra

Forumguru
Kom je hier eens twee wagens wassen en jouw wagen een weekje niet?? ;)
Kom er zelf de laatste tijd niet aan toe (en ook weinig zin in).

De + punten grotendeels herkenbaar. Had ik ook met mijn vRS. Bommetje op wielen eens gechipt. Maar iedereen weet nog wel wat mijn - punten waren en zijn ook de reden waarom ik nooit nog een vRS zou kopen.

Ik merk ook dat ik niet 100% vertrouwen heb in de auto, ik houd van de auto, maar even zeker zoals van mijn Superb ben ik er niet van, en dat komt mede door het ongeval.
Zoooooo herkenbaar. Ik heb dit ook enorm. Mijn 'eerste grote auto crush', mijn Superb 2 combi, was ook zo een gevalletje. Langste mee gereden van al mijn wagens, fantastische bak .... tot dat 1 ongeval. Een fractie van jouw ongeval, maar toch. Hersteld maar het gevoel was nooit meer 100%. Krakje hier, krakje daar en het begint te werken in het kopje "zou dat nog zijn van het ongeval?? of niet?? of wel ??"
En dan begin je te zoeken naar iets anders hé. Enorm zonde maja ...
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra

Te snel, ga echt nog jaren proberen genieten van mijn huidig beest, mis er ook niks aan, maar toekomstgericht wil ik wel een 4x4, ook omdat je in BE toch nergens erg hard kan, 0-100 is belangrijker dan 100-200. Dus S3 4x4 280, Golf R Variant, Cupra R station, en dan richting of meer dan 400 pk proberen halen :D
We gaan collin zijn topic niet kapen ;)

4x4 icm veel vermogen is enorm fijn ... maar aan de andere kant ook klinisch ,te gemakkelijk. Weet nog het allereerste ritje met mijn broer zijn golf R op de binnenbaantjes van Moorslede. Flabbergasted was ik. Tegen waanzinnige snelheden vlamde mijn broer door die baantjes en bochten zonder dat de wagen een kick gaf. Maja mijn broer is nu, na 7j, ook wel uitgekeken te zijn op 4x4 (eerdere reden). Is aan het zien naar iets achterwielaangedreven met veel vermogen (bmw 340i). Zit wat meer 'leven' in.
 

Arjan1985

Forumguru
Wat vind je van het sport stuur tov het ronde stuur? Zou dat nog een upgrade zijn die je zou ambiëren, het stuur met vlakke onderkant? Niet dat je stuur nu niet mooi is hè, integendeel!
En je navi scherm? Hoe ervaar je dat? Je hebt ook nog het 2,5 scherm helemaal flush.
 

Herperduin

Forumguru
Weer netjes! Binnenkort toch eens laten detailen aan de binnenkant,
Ja inderdaad want dit lijkt werkelijk nergens op. Zelden zo’n vuilniswagen gezien. Onze 20 jarige Espace ziet er na een goede vakantie naar het buitenland met 5 kinderen er nog beter uit:unsure:.
Maar serieus: ziet er iedere keer al geniaal uit. Ben bang dat een professionele er maar weinig aan kan verbeteren want nieuwer dan nieuw (ja ja op stuur en paal plekjes op stoelen na) lukt niet. Ik ken niemand die zijn auto zo mooi bijhoudt. Het werkt ook aanstekelijk dus “Keep up the good work and enjoy!”.
 

leon-cupra

Forumguru
@Herperduin , wij zien enkel de foto's. Jefrey ziet de wagen irl. Met foto's kan je redelijk wat verdoezelen, geven niet altijd een goed beeld.
Jefrey zijn wagen heeft uiteraard zijn kms en soweiso krijg je op bepaalde plaatsen wat slijtage. Het leder zal er ook niet meer uitzien zoals bij aflevering van de wagen, het stof op de zitting zal ook zijn beste tijd gehad hebben en tussen heel veel hoekjes en kantjes krijg je het met de wekelijkse wasbeurten ook niet altijd heel mooi proper.

Als je het interieur terug in nieuwstaat wilt snap ik Jefrey zijn beweegreden om hem door een detailer te laten kuisen. Maar dan moet het wel héél grondig gebeuren (stoelen demonteren enzo) en dan zou ik ook eventueel de stoelen opnieuw laten overtrekken in leder (eventueel ook ander kleurtje ofzo). Daar zou de wagen enorm van opkicken.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Van gripproblemen heb ik relatief weinig last, al weet je natuurlijk dat hij bij nat weer op de voorwielen enorm kan spinnen, dan ga je ook van links naar rechts met de neus, maar dat is enkel bij gas plat en niet als je even wat harder duwt. Dus dat valt best mee, noem me gek maar dat stukje waarin de auto mij echt lijkt te willen kapotmaken vind ik net geweldig, echt een wagen die je even kan verwittigen van ; daag me niet te hard uit, of het zal je spijten :ROFLMAO: vandaar ook dat de 4x4 pas voor wat later is, als ik weer wat meer matuur ben, ofzoiets ;)

@Arjan1985

Platte onderkant is nice maar dit is stuur heeft al 400- ofzo gekost en ik vind het niet de moeite om er nu eentje met platte onderzijde in te stoppen, vind dat ook enkel een meerwaarde bij echte gooi en smijt auto's, zal dus nog eerder in de Mazda komen dan in deze :) dat scherm boeit mij eigenlijk niets, dat staat continu op bt muziek, word gewoon amper tot niet gebruikt dus het stoort mij ook niet dat het de kleinste versie is die het minste kan. Heb ooit liggen klooien met andere mmi systemen en het was ook altijd wel wat, originele zijn te duur voor wat ze maar meer bieden, en aftermarket is ofwel slecht, ofwel goed maar nog veel duurder. Waze doe ik via de gsm, voor het overige ben ik altijd enkel en alleen met autorijden bezig dus ik heb al die extra's, zoals een breedbeeld tv in de middenconsole, niet nodig :D

Haha @Herperduin ja het is me wat, maar ik vergelijk hem met mijn vorige ( Superb) en die was echt vele malen beter/netter qua interieur, vandaar, die was eigenlijk op wat instapschade aan de zijwang van de bestuurdersstoel niet van nieuw te onderscheiden, dat was echt mijn kindje die auto. Bedankt! :D

20200707_193354_copy_3456x2592.jpg 20211224_162256_copy_3456x1638.jpg 20201108_135736_copy_3024x2268.jpg 20201108_135717_copy_3024x2268.jpg 20210925_200204_remastered_copy_2592x3456.jpg 20220511_094652_copy_3024x1431.jpg 20220604_160220_copy_3456x1638.jpg 20211231_170824_copy_3024x1431_copy_2268x1073.jpg
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra

Van gripproblemen heb ik relatief weinig last, al weet je natuurlijk dat hij bij nat weer op de voorwielen enorm kan spinnen, dan ga je ook van link
naar rechts met de neus, maar dat is enkel bij gas plat en niet als je even wat harder duwt. Dus dat valt best mee,
Ik zou oprecht wel eens met jou willen meerijden om dit te ervaren. Als ik die eerste zin lees krijg ik altijd spontaan dergelijke gevoelens: :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Ofwel hebben we beide een totaal andere rijstijl, zijn de baantjes/trajecten waar ik rij totaal anders (rij heel veel boerebaantjes) ofwel had ik gewoon een slechte vRS.
noem me gek maar dat stukje waarin de auto mij echt lijkt te willen kapotmaken vind ik net geweldig, echt een wagen die je even kan verwittigen van ; daag me niet te hard uit, of het zal je spijten :ROFLMAO:
Dan is de M2 een perfecte wagen voor jou ... maar die gaat jou wel niet verwittigen :deuk:
370pk op de achterwielen ... pfff dat was geweldig. En meer grip (in droge omstandigheden) dan mijn vRS vroeger. Natte baan ... owwww, kopje erbij en gas doseren. Powerdriftjes dat ik daarmee gedaan heb ... enorm leuk. Had toen beter een slipcursus gedaan. Kon de drift nog wat langer volhouden dan :D
vandaar ook dat de 4x4 pas voor wat later is, als ik weer wat meer matuur ben, ofzoiets ;)
boys will never grew up. Je wilt jezelf dat maar gewoon doen geloven :deuk::deuk:
 

JeSko

Forumguru
Ik denk niet dat jij een slechte VRS had, maar een gewone stage 1 vs een verregaande stage 2, aangepast en gefinetuned door Ilias Bakar himself, met een aangepast onderstel en veerpootbrug en dergelijke, kan je eigenlijk niet vergelijken. Niet om rot te doen! Als nu mijn bandjes nog eens op op zijn, ga ik voor de PS4's, gaat ie nog beter van knallen :D qua baantjes doe ik ze ook allemaal hoor, autosnelweg tot boerenbaantjes, genoeg daarvan in de kempen hier, maar ik rijd ze liever met de Mazda, die knalt daar echt door zonder ook maar enige twijfel of angst, de VRS wilt me daar soms wel eens van kant maken, maar niks wat ik niet aankan hahaha :D

Ja een M2 is een droom van een wagen! Maar ver buiten bereik en ben eigenlijk ook geen BMW man ondanks dat ik een poos een F11 wou hebben, ik trek meer naar de VAG groep of een oude Japanner met 300-400 pk op de achterwielen, zoiets als een aangepaste Silvia.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik denk niet dat jij een slechte VRS had, maar een gewone stage 1 vs een verregaande stage 2, aangepast en gefinetuned door Ilias Bakar himself, met een aangepast onderstel en veerpootbrug en dergelijke, kan je eigenlijk niet vergelijken. Niet om rot te doen!
tja, je gaat ergens wel een punt hebben uiteraard, maar toch ... vind het na al die jaren dergelijke verhalen nog steeds moeilijk te geloven (weet het , die vRS heeft mij een eeuwig trauma gegevens :deuk:)
Wat is er wel aangepast aan het onderstel?
Als nu mijn bandjes nog eens op op zijn, ga ik voor de PS4's, gaat ie nog beter van knallen :D
heb de PS4S ook gehad op de vRS. Was toen net uit, die band. Verschrikkelijk goede grip. 5.000km ging het goed maar daarna voelde je dat de banden weg aan het gaan waren en na 10.000km (op het moment dat ik hem weg deed) waren ze op.
Ja een M2 is een droom van een wagen! Maar ver buiten bereik en ben eigenlijk ook geen BMW man ondanks dat ik een poos een F11 wou hebben, ik trek meer naar de VAG groep of een oude Japanner met 300-400 pk op de achterwielen, zoiets als een aangepaste Silvia.
blijven dromen maar ze ook proberen te realiseren ;) Tot voor een jaar geleden was er voor mij ook veel niet haalbaar.
BMW heeft toch wel een bepaalde emotie die je in weinig wagens vindt. Dat interieur, gericht op het sportieve maar toch klassevol en kwalitatief. Weet nog mijn eerste rit in mijn M2 .. dat gaf echt een speciaal gevoel. Alhoewel, met hun laatste modellen is dat er ook steeds meer uit aan het gaan.
 

JeSko

Forumguru
Onderstel zit natuurlijk al een schroefset onder, een ST-X setje, dat alleen al doet wonderen, en een achterste extra stabi stang, veerpootbrug ook, allemaal zaken die voor extra baanvastheid zorgen.

Ik doe over het algemeen lang met mijn banden, denk dat jij toen wel een sportievere rijstijl had dan ik hoor :D

Nieuwe BMW's is inderdaad niks, E en F reeks zijn knap maar de nieuwste.. G reeks is op de neus na wel dik, maar die geven ook minder beleving dan bv de oude M2, weet ik van een vriend die beide (gehad) heeft .
 

Herperduin

Forumguru
Als je het interieur terug in nieuwstaat wilt snap ik Jefrey zijn beweegreden om hem door een detailer te laten kuisen. Maar dan moet het wel héél grondig gebeuren
Precies dit poogde ik te zeggen. Het moet wel heel erg professioneel gebeuren gezien de inspanningen van @JeSko. Ik geniet er wel van en geeft ook wel een boost om het zelf ook goed te doen.

@JeSko je superb zag er perfect uit maar toch vind ik zelf je Octavia mooier / specialer
 

leon-cupra

Forumguru
Ik doe over het algemeen lang met mijn banden, denk dat jij toen wel een sportievere rijstijl had dan ik hoor :D
valt op zich best wel mee hoor. Maar mijn woon-verkeer was gewoon heel slecht. Op 4km had ik 5 straten waar voorrang van rechts telde. Dus iedere keer stoppen , vertrekken en bepaalde delen waren dan ook waar je wel wat snelheid kon halen. Ook paar bochten van 90 graden, als je daar wat gas gaf had je sowieso wheelspin. En deed dat traject 4x per dag.
Als ik naar mijn ouders reed, reed ik ook een stuk binnendoor, van rondpunt naar rondpunt en dan ook kickdown (zoon vond dat toen enorm plezant. Als ventje van jaar of 5-6 riep hij iedere keer bij het verlaten van het rondpunt 'jaaaa', als teken dat ik gas mocht geven), daar had ik geen last van wheelspin. Dus tja, veel had gewoon te maken met mijn rijtrajecten.
Nieuwe BMW's is inderdaad niks, E en F reeks zijn knap maar de nieuwste.. G reeks is op de neus na wel dik, maar die geven ook minder beleving dan bv de oude M2, weet ik van een vriend die beide (gehad) heeft .
klopt dat ze idd minder beleving geven. Ze zijn wel iedere keer een beetje beter geworden , in het uitblinken om een daily te zijn met dergelijk vermogen. Maar naar beleving is het idd een stuk minder. OPF-filters hebben heel veel teniet gedaan in de beleving. Daarnaast, zijn M-reeksen (en ook andere performance wagens) veel te veel geïsoleerd. Je hoort nog amper de motor of de uitlaat.
 
Bovenaan Onderaan