Weer netjes! Binnenkort toch eens laten detailen aan de binnenkant, misschien dat een pro de stoelen en het stuur weer 90-95% krijgt.
De tijd gaat overigens snel, bijna een jaar is hij in mijn bezit, ben er tevreden over, maar niet alles is rozengeur en maneschijn.
Beginnen ga ik met de pro's
Pluspunten +
De auto is als je dat wilt echt een raket, je zit echt veel te snel aan illegale snelheden, en niet enkel op lagere snelheden, het is bizar hoeveel "adem" de auto heeft boven 100, even terugschakelen en duwen dan zit je echt meteen aan 160+, eens die turbo erin komt pff, genieten! Één keer al even de 200 aangetikt, deze gaat sneller van 100 naar 200 dan vele auto's die ik gehad heb dat van 0 naar 100 deden. De brutale burbles als je gas lost, de harde DSG farts, het uitlaat geluid, de aanzuig geluiden van de R600 intake etc etc, maken dat deze auto echt wel een sensatie is om met onderweg te zijn, telkens tovert hij weer een smile op mijn gezicht. Dat hij ook nog eens 600+ op een tank haalt als je niet te speels rijd is helemaal mooi, laatst had ik 480 km gereden en hij gaf zelfs nog 160 resterend aan! Al is dat wellicht optimisme van de BC die ervan uitgaat dat ik niet even speel
de praktische kant is ook iets wat ik erg apprecieer, kan er eigenlijk alles met doen, met laden, maar ook zit ik als gegoten in de auto, dit zijn de beste stoelen die ik al gehad heb, ook de ergonomie rondom me ja die klopt gewoon! Alles binnen handbereik geen irritante veiligheidssystemen of bemoeienisen, echt zoals ik de Skoda's ken die ik gereden heb (S2/03) gewoon ben. Daarbinnen is het echt mijn wereldje, en het klopt daar gewoon. Ook altijd lekker dat ik de auto super mak kan rijden, je hoeft er natuurlijk niet met te knallen, hij leent zich prima tot dagdagelijks sloom verkeer. Comfort is dikke prima, de stoelen dragen daar aan bij, maar ook de zitpositie en natuurlijk, de DSG, mijn eerste DSG en hij bevalt mij enorm! Voor een 10 jaar oude bak schakelt hij echt zuiver, zeker na de DSG olie wissel laatst, geen hick-ups of rare momentjes, in de stad rijd ik hem wel in manuele stand, ik wil onnodig schakelen vermijden en dat gaat prima met de manuele stand en de flippers aan het stuur. Hij schakelt zuiver en vlot van 1 door tot en met 6, en terug ook, afremmen op de bak gaat ook goed en zonder horten of stoten. Blij mee!
Dan, de minpunten -
Waar ga ik beginnen, na het ongeval, daar is het vooral begonnen, heeft de auto wel last van kleine bijzaakjes
o.a., het linker knipperlicht dat onterecht aangeeft dat het stuk is, dat doet hij elke 2 maandjes uit het niets, en altijd na lange ritten, als de spanning daarna compleet van de auto af is blijft de melding ook gewoon weer weg voor een lange tijd. Bizar! De kofferklep, deze werkt soms wel soms niet goed, truuk is om hem niet volledig tot boven open te laten gaan, nu doe ik hem dus altijd open met de AB, en laat ik hem met de AB voor het hoogste punt stoppen, dan doet hij het altijd, anders bereikt hij zijn sluitpunt niet. De dashcam, die heb ik compleet moeten uitschakelen want dit was de boosdoener die de batterij leeg trok, niet zo erg want ik heb het niet echt nodig, maar toch zonde, de linkerspiegel wilt niet ontwasemen, deze moet ik dus telkens ik vertrek manueel afvegen. Dit zijn niet toevallig allemaal issues die zich aan de linkerzijde situeren, daar waar hij de klap gehad heeft, en dat geeft me wel hartzeer, het was zo'n goede auto maar zoals altijd zijn de sporen na schade overduidelijk aanwezig, men krijgt dat nooit terug 100%. Mijn garagist gaat dit alles in 2025 bekijken en aanpakken. Ik merk ook dat ik niet 100% vertrouwen heb in de auto, ik houd van de auto, maar even zeker zoals van mijn Superb ben ik er niet van, en dat komt mede door het ongeval.
Eindconclusie, ondanks wat dingetjes wil ik deze echt wel lang rijden, langste auto die ik gehad heb was de S2 met 2.5 jaar denk ik, de Mazda is al 3 jaar bij ons maar is niet mijn auto, ik geniet elke dag van dit machine, en 2025 word het jaar dat ik hem meer nog naar mijn smaak ga zetten.