Kinderziektes Octavia III?

Majefloti

Forumguru
Thnx @VWim. Als ik het goed interpreteer hoef je met een warme motor in principe niet meer de autobahn op om je blok schoon te blazen maar doet hij dit zelf. Ik zeg " in principe" want op z'n een keer flink blazen bij goed warm gereden blok geeft toch altijd het gevoel dat de motor weer meer licht heeft. Ofwel wegblazen die asstof :D
 

VWim

Forumguru
Indeed! Maar af en toe het gaspedaal vloeren onder het mom "dat is goed voor je auto" is natuurlijk altijd leuk goed :D
 

CoesDoes

Forumguru
Ik heb geen roetfilter wat schoongeblazen moet worden..., gelukkig heb ik buiten #gewoonomdathetkan geen excuus nodig om een keer flink gas te geven :D
 

going_fritz

Actief lid
Niet helemaal zeker of dit de juiste plek is, maar hebben er al meer 'last' gehad van een uitroepteken met bijbehorend piep bij het gebruik van de parkeersensoren? Het uitroepteken staat op het scherm in beeld aan de voorkant van de auto. Ik verwacht eigenlijk dat een van de sensoren aan de voorkant niet goed werkt, maar het verschijnt niet altijd in beeld. En ik ben als proef al om de auto heen gelopen, terwijl iemand anders in de auto controleerde of op het display zichtbaar was dat de sensoren reageerden, en dat gebeurde dan ook.
 

Bijlagen

  • IMG_0973 (Large).jpg
    IMG_0973 (Large).jpg
    62,9 KB · Weergaven: 127

Gieliovd

Forumguru
Kinderziekte, er is een irritante rammel ontstaan in mijn rechter portier. Bij erg veel toerentallen gaat dit hinderlijk resoneren.

Niet echt een kinderziekte maar wel mateloos irritant, de voorruit blijft maar een waas produceren na het eisen. Ik heb hem nu 3 keer heel goed ontvet en het wordt wel beter.. Maar een van de verste nachtelijke ritten was echt hel op aarde.

Condens, ook zoiets. Met 3 man een paar uur in de auto. Climatic op auto. De achterruiten besloegen, voor ook aan de onderkant. Het was erger toen het regende. In m'n eentje is er niets aan de hand.

3000 op de klok en erg tevreden :)
 

hephie

Lid
Ondertussen 3 weken en +- 4000km verder in mijn O3 2.0 Elegance.
Geen last van scheef handschoenen kastje, geen natte voeten, geen gerammel.
Auto rijdt zaaaaalig!

Het enige waar ik persoonlijk wat "last" van heb is het hoge verbruik (6.8l gemiddeld, wetende dat ik voornamelijk autostrade doe), dat in combinatie met de kleine tankinhoud... komt uit op maximum +- 650km met 1 bak.

Bovendien ben ik er van overtuigt dat de aanduiding van het diesel pijl niet helemaal correct is.
Daar heb ik ook al iets van voorbij zien komen op dit forum, straks eens verder lezen...
Concreet: als ik hem helemaal leeg rij, dat de pijl echt onderaan in het rood staat, en aantal te rijden afstand op +- 10km staat in de boordcomputer. Zelfs dan kan ik maar maxium 44-45liter tanken. Terwijl in de specificities toch duidelijk een tankinhoud van 50liter wordt aangegeven...
 

hephie

Lid
@hephie Rijd je diesel? Bij mij staat'ie na 2000 km op 6,4/100 en ik rijd de 1.4 TSI....
Jup, de 2.0 TDI, 150pk
Staat wel op (de standaard) 18inch velgen. Dat kan natuurlijk ook wel een verschil maken.
Na 4000km nog altijd 6.5 tot 6.8/100

Ik heb om te proberen echt al eens als een slak gereden, as in 70-80kmh in zen 6de, in eco stand, airco af.
Toen heb ik hem op 5.8/100 gekregen... het laagste tot nu toe.
 

Blacky

Forumguru
Heb een 1.9 gehad en nu een 1.6 TDI en merk dat deze nog zuiniger is. Die van jou zal ook nog zuiniger worden.
 

hephie

Lid
Ik had voor deze een 1.9TDI superb met 105pk, ook op 18ers.
Daar zat ik op 5.2-5.3 gemiddelde all time, en als ik eens wat sportiever reed dan was het 6.0-6.2!

Och ja, moet het gelukkig tot niet zelf betalen! Lang leve de tankkaart van't werk :)
 

rtwee

Senior Member
Maar even weer ontopic... :)
Of het een kinderziekte is weet ik niet (weet ook niet of het al eerder is gemeld), maar het viel me vanochtend voor de 2e keer op. Het heeft vannacht flink geregend en als ik dan 's ochtends de berijders deur opendoe dan komt er een aardige sloot water van de dorpel af. Kennelijk blijft het water wat tussen de spijlen van de deur doorloopt daar staan. Had dat bij mijn O2 niet en het leverde me vanochtend dan ook natte voeten op omdat ik er te dichtbij stond. Grmbl. Naast de 'rammel' achter de navi (ga ik vandaag mee terug naar dealer) en de rare brandstofmeter die een actieradius aangeeft van 35 km (zonder waarschuwing om te tanken) en er vervolgens maar 40 liter weer ingaat, zijn dat de enige negatieve punten die ik kan vinden tot nu toe na een week.
 

going_fritz

Actief lid
Maar even weer ontopic... :)
Of het een kinderziekte is weet ik niet (weet ook niet of het al eerder is gemeld), maar het viel me vanochtend voor de 2e keer op. Het heeft vannacht flink geregend en als ik dan 's ochtends de berijders deur opendoe dan komt er een aardige sloot water van de dorpel af. Kennelijk blijft het water wat tussen de spijlen van de deur doorloopt daar staan. Had dat bij mijn O2 niet en het leverde me vanochtend dan ook natte voeten op omdat ik er te dichtbij stond. Grmbl. Naast de 'rammel' achter de navi (ga ik vandaag mee terug naar dealer) en de rare brandstofmeter die een actieradius aangeeft van 35 km (zonder waarschuwing om te tanken) en er vervolgens maar 40 liter weer ingaat, zijn dat de enige negatieve punten die ik kan vinden tot nu toe na een week.


Dat water vanaf de dorpel was mij inderdaad ook al opgevallen, ik let er bij het instappen nu ook op, want ook ik had al een keer natte voeten...
 

Herman Janssens

Senior Member
Maar even weer ontopic... :)
Of het een kinderziekte is weet ik niet (weet ook niet of het al eerder is gemeld), maar het viel me vanochtend voor de 2e keer op. Het heeft vannacht flink geregend en als ik dan 's ochtends de berijders deur opendoe dan komt er een aardige sloot water van de dorpel af. Kennelijk blijft het water wat tussen de spijlen van de deur doorloopt daar staan. Had dat bij mijn O2 niet en het leverde me vanochtend dan ook natte voeten op omdat ik er te dichtbij stond. Grmbl. Naast de 'rammel' achter de navi (ga ik vandaag mee terug naar dealer) en de rare brandstofmeter die een actieradius aangeeft van 35 km (zonder waarschuwing om te tanken) en er vervolgens maar 40 liter weer ingaat, zijn dat de enige negatieve punten die ik kan vinden tot nu toe na een week.

Hert verhaal van de sloot water aan de bijrijdersdeur is gekend. Blijkbaar rubbers die te fel afsluiten zodat het water niet weg kan. Je garagehouder kan dat vast wel oplossen. Sommigen snijden zelf een gaatje in het rubber onderaan. Maar ik vind dat het niet aan jou is om dat op een 'eigen' manier op te lossen.
 

richie29

Nieuw lid
Ondertussen 3 weken en +- 4000km verder in mijn O3 2.0 Elegance.
Geen last van scheef handschoenen kastje, geen natte voeten, geen gerammel.
Auto rijdt zaaaaalig!

Het enige waar ik persoonlijk wat "last" van heb is het hoge verbruik (6.8l gemiddeld, wetende dat ik voornamelijk autostrade doe), dat in combinatie met de kleine tankinhoud... komt uit op maximum +- 650km met 1 bak.

Bovendien ben ik er van overtuigt dat de aanduiding van het diesel pijl niet helemaal correct is.
Daar heb ik ook al iets van voorbij zien komen op dit forum, straks eens verder lezen...
Concreet: als ik hem helemaal leeg rij, dat de pijl echt onderaan in het rood staat, en aantal te rijden afstand op +- 10km staat in de boordcomputer. Zelfs dan kan ik maar maxium 44-45liter tanken. Terwijl in de specificities toch duidelijk een tankinhoud van 50liter wordt aangegeven...

Ik ben gisteren bij de werkplaats van de dealer geweest.
Ze hebben de auto aan de computer gehangen en de monteur gaf aan dat er op dat moment 34 liter in de tank zat, wat volgens hem redelijk klopte met de stand van de naald.
Alleen heb ik 'm niet kunnen overtuigen van het feit dat de naald al direct na het tanken begint te zakken en dat ik met een lege tank, volgens de boordcomputer en de brandstofnaald, er toch echt met veel hangen en wurgen 43 liter in kreeg.

Kennelijk kunnen ze het brandstofniveau met de O3 niet meer calibreren (of het echt waar is...geen idee) en regelt de electronica de stand van de naald en uiteraard de actieradius.
Maar je gaat mij niet wijsmaken dat de naald hetzelfde aangeeft als de actieradius (tenminste in mijn ogen is dat gewoon fout en dient de naald altijd de hoeveelheid brandstof in de tank aan te geven).

Ik heb het advies gehad om het nog 2-3 tankbeurten aan te zien om te kijken of de electronica dit gaat bijregelen.
Volgens de monteur hebben ze één keer eerder die opmerking gehad en bleek het probleem na een aantal tankbeurten verdwenen.


We gaan het zien....:pieker:
 

EdK

Forumguru
Heb de brandstof meter altijd gezien als een indicatie meter en die dingen calibreren is een utopie want benne dingetjes van een paar eurie.
En zelf zie ik de meter als een meter die bij benadering aangeeft wat er nog ongeveer in die tank zit met uiteindelijk het lampje brandend om te zeggen nu moet je echt gaan tanken anders word het duwen.

En zodoende heb ik me aangeleerd om via de dagteller me tankbeurten te bepalen.
En dat houd alleen in dat ik na elke tankbeurt deze weer op nul moet zetten.
Maar dat doe ik toch al ivm het bijhouden van de spritmonitor.de

en ik weet nu gewoon dat ik rond de 600 Km moet tanken en zodra ik tegen dat getal aanzit en ik weet dat ik de volgende dag weer een redelijke rit moet maken dat ik hem dan eerder vol moet gooien om niet die achtelijk dure benzine langs de snelweg er in te moeten plompen.

Dus ja je kunt nu elke keer weer naar de dealer ermee terug gaan maar dit levert mijn inziens alleen maar ergenis op aan beide kanten, dus eerst even aankijken of hij zich inderdaad verder in leert en zo niet dan op een andere manier bv zoals ik het doe jezelf aanleren
 

richie29

Nieuw lid
Heb de brandstof meter altijd gezien als een indicatie meter en die dingen calibreren is een utopie want benne dingetjes van een paar eurie.
En zelf zie ik de meter als een meter die bij benadering aangeeft wat er nog ongeveer in die tank zit met uiteindelijk het lampje brandend om te zeggen nu moet je echt gaan tanken anders word het duwen.

En zodoende heb ik me aangeleerd om via de dagteller me tankbeurten te bepalen.
En dat houd alleen in dat ik na elke tankbeurt deze weer op nul moet zetten.
Maar dat doe ik toch al ivm het bijhouden van de spritmonitor.de

en ik weet nu gewoon dat ik rond de 600 Km moet tanken en zodra ik tegen dat getal aanzit en ik weet dat ik de volgende dag weer een redelijke rit moet maken dat ik hem dan eerder vol moet gooien om niet die achtelijk dure benzine langs de snelweg er in te moeten plompen.

Dus ja je kunt nu elke keer weer naar de dealer ermee terug gaan maar dit levert mijn inziens alleen maar ergenis op aan beide kanten, dus eerst even aankijken of hij zich inderdaad verder in leert en zo niet dan op een andere manier bv zoals ik het doe jezelf aanleren

Opzich eens met je opmerking dat deze gegevens ter indicatie zijn, maar ik ben er redelijk van overtuigd dat in zowel de brandstofnaald als de berekening van de actieradius de vermelde 7 liter reserve (volgens het instructieboekje) niet meegenomen wordt.
En eigenlijk is dat gewoon hinderlijk, want met die 7 liter heb je eigenlijk (met mijn gemiddelde verbruik) 130km meer bereik dan je kan aflezen. En omdat dit een zeer onaangenaam gevoel geeft, ga je dus niet nog een dikke 100km met een 'lege tank' rijden terwijl dit met gemak kan.

Dat er een afwijking van een paar procent in zit, prima, maar het brandstofniveau hoort gewoon te kloppen...klaar :pardon:
(wat mij betreft)
 
Bovenaan Onderaan