Kinderziektes Octavia III?

TL@

Forumguru
Citroen en Peugeot hebben het ook. Nooit gebruikt eigenlijk (en met 407 heb ik toch best lang gereden)
 

Renzo4000

Forumguru
Ik heb het ook echt nooit gebruikt op mijn auto's ... eerder omhandig. Maar hiermee hebben we dus niet de verklaring gevonden waarom die "kick-down" aanwezig is op de octaaf.
 

CDK

Forumguru
@Renzo4000, op elke VAG waar ik mee heb gereden zat die 'kickdown' zoals jij dat omschrijft.
Uit kostenbesparingen worden alle auto's daarmee uitgerust vermoed ik.
 

Joske

Forumguru
en hier dient het volgende "probleem" zich op, sinds een paar dagen gedraagt de olietemperatuur zich vreemd. Als ik de wagen start (koude start), begint na een paar km het water warm te worden en ondertussen staat er nog geen waarde op de olietemperatuur. (ja, ik rij altijd met olietemperatuur in het vizier, vind ik nogal belangrijk)

Maar voorheen (lees: vorige week dus) begon ik olietemperatuur te krijgen (vanaf 50°C krijg je de waarde door op MFD) vanaf het water ongeveer 60-70°C was. Nu dus niet meer, het water gaat uiteindelijk tot 90°C en dan pas na 5 min / 10km krijg ik ineens wel olietemperatuur die begint op te lopen maar soms ook terug begint te zakken.. Wat niet echt logisch is, aangezien olie meestal traag afkoelt. Maak ik wat meer toeren gaat de olie uiteindelijk wel tot 90°C maar ook niet hoger, terwijl ik voorheen tot 97-98 graden kon gaan.

Ik weet niet wat er aan de hand is, ga er zeker nog voor langs bij de garage maar ik kan zo snel maar aan 2 dingen denken:

* de olietemperatuursensor is het noorden kwijt en werkt niet correct (met andere woorden, de olie is warmer dan dat de sensor aangeeft op MFD)

of

* de rondpomping van de olie is niet ok, dat zou natuurlijk wel een pak slechter kunnen zijn dan een kapotte sensor.

Iemand die iets gelijkaardigs heeft? Of iemand die zijn olietemperatuur ook zo "maniakaal" in het oog houdt zoals mij? ;) (en wat die zijn bevindingen zijn relatie water- olie- temperatuur?)
 

micky

Forumguru
Bij mij in zo'n 350 km nu altijd zo'n 95 tot 105 graden, maar heel de tijd er op letten doe ik niet, ik druk gewoon heel regelmatig even door het maxidot menu :tongue:
 

Hans_RS

Forumguru
Heb dat ook bijna altijd opstaan in de MFD, en soms zakt dat ook terug. Maar dat is dan omdat ik terug wat rustiger rijdt. Varieert altijd tussen de 95 en 103°C of zo...
 

Rene C

Forumguru
@Joske - vreemd genoeg herken ik je verhaal deels.

Ook bij mij bij het opwarmen wil de temperatuur bij stilstand wel terug zakken (van 55 terug naar 50) maar nooit verder bij stilgestaan.

Temp loopt bij mij wel op tot boven 90 en soms tot 105

En ja ook ik zie graag de olie temp..
 

erikkie

Senior Member
Mijn auto heeft 30k beurt gehad. Had opmerking gemaakt over irritant gezoem bij ingeschakelde airco bij filerijden.
Auto moet over tijdje terug, want zoals ik het begrijp zijn er meer auto's met dit probleem....Wordt binnenkort eea versleuteld als ze onderdelen binnen hebben van PON.
Al meer mensen dit probleem tegengekomen?

Zijn er al mensen waarbij er iets gedaan is met het zicht op linkerzijruit bij regen???? heb ergens keer iets over "schaamlip" onder zijspiegel voorbij zien komen :) Helpt dat??
 

Joske

Forumguru
Ik heb de modificatie voor de spiegel maar er komt nog steeds veel water op het zijraam van de bestuurder..

Betreft de A/C ik herinner me 2 mensen waar de compressor vervangen is geweest, vermoed dat daar het gezoem dan ook van komt.

Enneuh, schaamlip? Zo ben ik er nog geen tegengekomen zoals op mijn spiegel.. :laugh:
 

erikkie

Senior Member
op vakantie nog wat wegen gehad met nieuw rolsplit op het asfalt. Nu flink steenslag op achterbumper bij achterwielen en voor bij dorpels bij de wielen....Voorbumper ook al wat kraters...Allemaal witte stippen op m'n raceblue :fool: is die lak nou zo zacht....?:pieker:
 

Tom RS

Forumguru
Dat denk ik niet. Ik heb 2 weken in Noord-Italië rondgetoerd, maar als ik het niet zeker had geweten had het evengoed een onherbergzame streek in Afrika of Oost-Europa kunnen zijn. Overal steentjes en gaten. Vreemd genoeg bijna geen steenslag, enkel twee stipjes op de voorspoiler. Zelfs achter de achterwielen niet, terwijl die toch bijna een cm verder naar buiten komen dan normaal. Lijkt me dus niet aan het raceblue te liggen.
 

Altos

Banned
Sowieso is de VAG lak zeer hard, net als BMW en Mercedes bijvoorbeeld, harde lak chipt natuurlijk ook gewoon, wel heel erg jammer van je lak, dat wel... Er zijn wel specialisten die dit weer vullen en wetsanden bijvoorbeeld.
 

O3-Rider

Senior Member
Same here hoor, weinig aan te doen lijkt me.

Heeft iemand nog een tip voor een lakstift? Ik heb de pearl black uitvoering.
En heb wel eens bij de automat gekeken naar zo'n lakstift, maar dat is geen stift,
maar een kwastje en daar kun je een putje of klein krasje echt niet mee bewerken.
Ok nu weet ik dat het zou kunnen met een sateprikker etc,, maar bestaan er niet gewoon
echte stiften?
 

Tom RS

Forumguru
Ik koop mij zo'n potje met een kwastje, maar ik breng het aan met een "getuned" penseel :D. Ik heb bij een winkel hier in de buurt zo'n set vrij harde penseeltjes gekocht (iets van 10 voor een halve euro). Van een klein penseel knip je dan de helft van de lengte van de haartjes af en het aantal haartjes knip je ook weg tot je er nog een stuk of 5 overhoudt. Daar kan je perfect werk mee leveren en nadien gewoon uitwasbaar met Dasty, dus herbruikbaar.
 

TL@

Forumguru
Je zou mijn O2 zijn voorkant eens moeten zien, één en al steenslag. Beetje triest maar jammer genoeg niets aan te doen (niet tegen 200km/u naar wintersport gaan, zou natuurlijk wel helpen :D)

Onze Golf IV heeft hier gewoon veel minder last van. Het vrouwtje heeft eens met 50km/u met de spiegel iets geraakt, spiegel ingeklapt maar geen enkele schade. Dat doet de Skoda niet na.
 
Bovenaan Onderaan