en hier dient het volgende "probleem" zich op, sinds een paar dagen gedraagt de olietemperatuur zich vreemd. Als ik de wagen start (koude start), begint na een paar km het water warm te worden en ondertussen staat er nog geen waarde op de olietemperatuur. (ja, ik rij altijd met olietemperatuur in het vizier, vind ik nogal belangrijk)
Maar voorheen (lees: vorige week dus) begon ik olietemperatuur te krijgen (vanaf 50°C krijg je de waarde door op MFD) vanaf het water ongeveer 60-70°C was. Nu dus niet meer, het water gaat uiteindelijk tot 90°C en dan pas na 5 min / 10km krijg ik ineens wel olietemperatuur die begint op te lopen maar soms ook terug begint te zakken.. Wat niet echt logisch is, aangezien olie meestal traag afkoelt. Maak ik wat meer toeren gaat de olie uiteindelijk wel tot 90°C maar ook niet hoger, terwijl ik voorheen tot 97-98 graden kon gaan.
Ik weet niet wat er aan de hand is, ga er zeker nog voor langs bij de garage maar ik kan zo snel maar aan 2 dingen denken:
* de olietemperatuursensor is het noorden kwijt en werkt niet correct (met andere woorden, de olie is warmer dan dat de sensor aangeeft op MFD)
of
* de rondpomping van de olie is niet ok, dat zou natuurlijk wel een pak slechter kunnen zijn dan een kapotte sensor.
Iemand die iets gelijkaardigs heeft? Of iemand die zijn olietemperatuur ook zo "maniakaal" in het oog houdt zoals mij?
(en wat die zijn bevindingen zijn relatie water- olie- temperatuur?)