Kleine storingen / irritaties

Schep

Forumguru
Kraken van de voortrein bij nemen van drempels is inderdaad een bekend probleem, maar komt meer voort uit (droge) wrijving uit de rubbers dan uit slijtage...
Wel gek dat ik dat in mijn Golf 7 nooit heb gehad. Ook een MQB-er met hetzelfde blok (dus geen extreem verschil in gewicht op de voortrein)
het permanent krakende panodak
Ik heb er lang over getwijfeld, juist omdat ik een zeikerd met piepjes en kraakjes ben, maar de dealer verzekerde dat het goed ging komen, mits het dak maar goed gesmeerd zou blijven.
Ohja, de afwatering tikt ook heel irritant. Als het heeft geregend (zoals dit weekend) en ik ga rijden zonder enig ander geluid aan, hoor ik linksachter de druppels echt ergens op vallen. Iemand anders dat ook?
Wel zijn vorige week alle chromen strips vervangen van alle deuren (boven- en onderkant)
Ohja, die dingen moet ik ook elke week weer terugduwen in hun originele positie.
 
Kraken van de voortrein bij nemen van drempels is inderdaad een bekend probleem, maar komt meer voort uit (droge) wrijving uit de rubbers dan uit slijtage...
Bij mij begon het met kraken en ging het snel over in gebonk. Er zat echt speling op de rubbers. In zo'n korte tijd dat ze het bij de dealer niet wilde geloven (we horen het gebonk ook meneer, maar de rubbers versleten kan echt niet). Na 2e keer terug terug de rubbers vervangen en probleem opgelost...

Het dashboard van mijn Golf 7 kraakt ook, maar dat blijkt het ventilatieroostertje aan de bijrijderskant te zijn.
Die had ik ook. Werd behoorlijk hard op een gegeven moment en continu hoorbaar, ook op vlakke wegen. Werd er echt gek van. Bij VW dealer niet opgelost, gelukkig hebben we heel kundige autotechnici op het werk, één heeft het dashboardkastje gedemonteerd en ontdekte dat er een bout ontbrak achter het dashboard (die had ik eerder met stofzuigen al gevonden) en dat het dashboard omder spanning gemonteerd was. Spanning eraf en bout gemonteerd en toen was het gekraak over. Half uurtje werk geweest.
 

VolvoFox

Senior Member
Ohja, die dingen moet ik ook elke week weer terugduwen in hun originele positie.

Dan valt het bij mij nog mee: een chromestrip is slechts 2x losgekomen. Doet de garage er iets aan?

Een ander terugkomend probleem is de melding van de uitlaatgassensor. Deze is 5.000 km geleden vervangen maar nu brandt dit storingslampje weer. Benieuwd wat de diagnose dit keer is.
 

Middag

Forumguru
vandaag is de auto naar de dealer voor het lederprobleem. Een kleine irritatie is dat ik nu een Passat heb. Ondanks dat ik in een ander topic vanwege de rijeigenschappen nu voor de Passat zou gaan.. na een rit van 50km in de Passat weet ik t zeker. Ik heb met de Superb een goede keuze gemaakt. Passat rijdt wat strakker, maar de Superb is echt meer auto / straalt meer uit.
 

Schep

Forumguru
Tot ik de eibach verving voor de originele veren.
Heb de originele set er nog onder zitten. Wel met DCC.
Doet de garage er iets aan?
De eerste keer heb ik het bij de garage gemeld; hebben ze het terug geduwd met de melding 'kijk het even aan, als het probleem doorzet kunt u terugkomen'.
Tweede keer; 'dit is raar, we hebben op nog geen enkele andere auto deze klachten gehad. Als het weer gebeurt kunt u terugkomen'.

Nou, dan ben ik er al een beetje klaar mee en zie ik die strip wel een keer losvliegen als ik er niet zelf aan denk om hem terug te duwen.
Ik heb absoluut geen zin om naar de garage te gaan met een auto die nog geen 10.000 km heeft gereden (dat was de eerste keer dat ik er was), en dan ook nog 5 weken te moeten wachten op een afspraak. Die ik, uiteraard, heb moeten afzeggen want ik zat weer eens over de grens.

De garage waar ik naar toe ging heeft sowieso geen positieve indruk op me gemaakt. De monteur heeft met de auto gereden op zaterdagochtend, heeft het euvel gevonden (de hydrolagers) en heeft daar een notitie van gemaakt. Toen ik maandag belde stond mijn kenteken niet in het systeem, was er geen notitie te vinden, en hadden ze geen idee wat hydrolagers waren. Kom op, jongens!

Nadat ik gisteravond moe werd van mijn eigen gezeik (;)) toch even online een afspraak proberen in te plannen bij een een andere Skoda garage in de buurt. Daar kan ik over een week terecht. Monteur (niet de centrale planner) belde me vanmorgen om nog even alle klachten op een rij te zetten. Misschien heb ik dan eindelijk een goede garage gevonden!
 

S-coda

Lid
@Schep; dat zou ik ook heel storend vinden; een dealer hoort zijn verantwoordelijkheid te nemen en gericht actie te nemen, òf zelf òf via de importeur. Nou zullen de dealers ook wel onder druk staan door diezelfde importeur, maar zonder klanten überhaupt geen importeur of dealer.

Ik ben zelf al jaren gelukkig erg tevreden over Skoda Versluis hier in Zoetermeer. Ik ben er zelfs weer een Skoda voor gaan rijden na omzwervingen via een Opel Insignia en een Audi A4 ;) Scheelt ook dat Skoda een "offer that you cannot refuse" heeft. Maar het speelde bij mij wel degelijk mee bij de keuze van een auto.
 

Schep

Forumguru
Ik was nog wat vergeten, maar de boordcomputer zorgde vandaag even voor de reminder; zogenaamd spanningsverlies rechtsachter.
De eerste 2 keer keurig naar de pomp gereden en de spanning gecontroleerd.
De band liep zelfs iets leeg, de eerste keer ...
Een week later was de melding er weer. En een week later weer. En vandaag weer.
Aangezien dat spul op de ABS sensor werkt, zou die piep rechtsachter er wel eens verband mee kunnen houden.

Volgens de fabel van Aesopus is het nu dus geen jongen die wolf roept, maar een Skoda die spanningsverlies roept, dus, tsja.

Vandaag wel heerlijk met het dak open over de nieuwe A1 geracet en onder het breedste aquaduct ter wereld door, dat dan weer wel. ACC op een niet-legale snelheid en de wind door de haartjes. Soms word ik nog wel gelukkig van die Superb hoor ;)

TNmSOl7.jpg
 

RefleCs

Forumguru
Net terug van een heerlijke vakantie. Ruim 1600 km enkele reis en elke km was genieten. Enige wat me stoorde waren het DAB+ aanbod in sommige landen, de files en de verkeersborden herkenning. Verder super(b) genoten van de rit!! :) 212 km/u op de GPS gehaald met de 1.6 TDI bij de oosterburen :D

Sent from my VF-895N using Tapatalk
 
212. Das best flink voor de 1.6. Ik heb even 210 op de teller gehaald (had daar wel een afdalinkje voor nodig) en dat is gps natuurlijk nog wat minder. De grote stukken bij de oosterburen met 160 op de cruisecontrol en dan rijdt het gewoon lekker. En dan gemiddeld 6.5 liter/100km viel me reuze mee.

Maar wat moet het een feest zijn als je de 280pk versie hebt en op bezoek gaat bij de buren :jaja:
 

ljo13

Lid
Weinig echte irritaties hier maar laatst duwde mijn vriendin op de toeter en toen bleef hij gewoon enkele minuten aan een stuk afgaan. Ik was al aan het kijken onder de motorkap hoe ik hem kon loskoppelen want niets hielp om hem uit te schakelen. Uiteindelijk vanzelf gestopt maar ik durf er toch niet meer op duwen. Zijn er nog mensen die dit ervaren hebben?

Aanvullend vind ik hem eigenlijk veel te "licht" sturen. Ik heb geen enkele voeling met de weg en je voelt gewoon dat het stuur geen rechtstreekse link met de wielen heeft. Persoonlijk is dat voor mij wel een minpuntje.

Voor de rest wel een topwagen. Alhoewel ik mij ook herken in het probleem van de krakende voortrein. In mijn geval hoor ik het duidelijk als ik een scherpe bocht neem. Toch maar eens naar de dealer gaan om deze dingetjes te laten bekijken.
 

VolvoFox

Senior Member
Dan valt het bij mij nog mee: een chromestrip is slechts 2x losgekomen. Doet de garage er iets aan?

Een ander terugkomend probleem is de melding van de uitlaatgassensor. Deze is 5.000 km geleden vervangen maar nu brandt dit storingslampje weer. Benieuwd wat de diagnose dit keer is.
Voor de chromestrip werd ik gebeld door de dealer: we willen de auto een dag langer houden omdat we speciale kit moeten bestellen. Nou dan komt dat wel een andere keer was mijn reactie. Maar ook de uitlaatgassensor geeft nog foutmeldingen; ja dan snap ik dat hij moet blijven.
Een dag later opgehaald en er is weer een andere sensor vervangen.
Nu 200 km verder brandt het lampje weer.....
 

VolvoFox

Senior Member
Dus weer terug naar de dealer. Sensor die 1e keer is vervangen is weer defect en moet vervangen maar in back-order.
Daarvoor nog een keer terug dus.
Gelukkig geeft een parkeersensor achter nu ook storing (onregelmatig piepen maar vooral als er niet te detecteren is); dus hij gaat niet voor niets terug naar de dealer.....
 

Schep

Forumguru
- De voortrein kraakt bij drempels. Klinkt als versleten stabilisatorstangen
- Het panoramadak kraakt. Zo erg dat ik eigenlijk permanent op kiepstand rijd. Het dak kraakt vooral hard bij torderen van de auto (dus afrijden drempels), maar ook op de snelweg is het dak niet stil
- Rechtsachter piept er iets. Ik vermoed een wiellager. Dit is voor mij duidelijk hoorbaar als ik met een raam of het panoramadak open rijd. Voetgangers horen dus een mooi piepende station voorbij komen
- De handige vastzetplasticjes zijn inmiddels beide bezweken nadat ze een boodschappenkrat hebben moeten vasthouden
- De DSG begint onrustig in de 1 en R te rijden. Hij komt wat hortend en stotend van z'n plek
- De remmerij kraakt wanneer deze van auto hold af komt
- De achterwielophanging kraakt (DCC). Probleem is bekend en de hydrolagers moeten vervangen worden. Ben er gewoon nog in aan toe gekomen om naar de garage te gaan, dus deze telt eigenlijk niet.
Update: Vandaag de auto bij de dealer laten nakijken.

Het panoramadak dat kraakt hebben ze keurig opgelost. Ding is meer muisstil.
Remmerij kraakt niet meer, geen idee wat ze hebben gedaan.
DSG zit volgens de testen binnen alle toleranties, dus dat ligt wellicht aan mijn verwachting van de DSG na het rijden in onze Porsche met PDK en/of de 'echte' automaten.
Voorwielophanging is ingevet, er was weinig versleten volgens de monteur.
De hydrolagers zijn vervangen, geluid lijkt weg. Ik vind de ophanging wel wat rumoeriger dan die van mijn leen-Passat, maar wellicht is dat ook omdat ik er actief naar aan het luisteren ben.

De piep rechtsachter hebben ze helaas niet kunnen vinden, maar ik hoor hem nog steeds. Helaas kwam ik na sluitingstijd van de werkplaats pas langs, dus morgenochtend dus even een rondje met de monteur samen doen.

Complimenten voor deze dealer (Autobedrijf Schueler in Nijkerk) die het écht begrepen heeft, in tegenstelling tot mijn ervaringen met andere Skoda dealers. De ontvangst was soepel, snel en correct en vanmiddag heb ik een telefonische update van 10 minuten gehad over de bevindingen van de monteur.
Ik voelde me in elk geval serieus genomen. Jammer dat ze die piep niet hebben kunnen vinden, maar daar komen we ook wel weer uit.
Deze dealer is een blijvertje :)

Voordeel van de Passat als leenauto is wel dat ik weer erg tevreden ben met de Sup.

Wordt dus vervolgd, maar zonder onvrede ;)
 

RefleCs

Forumguru
Hmm piepjes en kraakjes. Hoe oud is jouw Sup nu en hoeveel km heb je erop zitten?

En niet in Hoogland in onderhoud? (ervaring niet goed?)
 

Schep

Forumguru
Hmm piepjes en kraakjes. Hoe oud is jouw Sup nu en hoeveel km heb je erop zitten?
7 maanden en 1 dag met net iets meer dan 20dkm op de klok.
En niet in Hoogland in onderhoud? (ervaring niet goed?)
Nee, kan hier een heel verhaal over ervaringen tikken, maar ik voelde me daar (en in Amsterdam) niet welkom en niet serieus genomen.

Ohja, terugroepactie voor panodak is op mijn verzoek niet uitgevoerd. Werd ook totaal niet moeilijk over gedaan.
 

RefleCs

Forumguru
Ik kom al jaren in Hoogland en ik moet zeggen dat ik altijd keurig wordt behandeld. Ik heb een keer een minder moment gehad met mijn eerste Skoda daar en daar heb ik destijds op een nette toch duidelijke manier mijn onvrede over geuit. Sindsdien wordt ik altijd serieus genomen. Misschien dat ik hem ook wel eens in Nijkerk neerzet eens kijken hoe daar de ervaring is.

Ik heb nog geen enkel piepje of kraakje en er inmiddels 22k op staan sinds ik hem op 9 mei in ontvangst heb genomen. :D
 

BBO

Senior Member
Ik lees dat er mensen zien die last hebben van hier en daar een krakend of piepend geluid. Ik heb last van krakende B stijlen (heb allesinds de indruk dat het van daar komt). Ik hoor het enkel als de wagen wordt getorst door een oprit of drempel op te rijden. Ook als de weg niet pas ligt hoor ik dat krakend geluid. De eerste 8000 km is mij dat niet opgevallen maar de laatste 1000 wel. Ik heb deurrubbers en sloten al eens ingespoten met silicone spray maar ik merk geen beterschap. Zijn er nog Superb (combi) rijder die dit horen/ ervaren?
 
Bovenaan Onderaan