Dat kan zijn. Wij doen nogal wat in rubber, inclusief een laboratorium t.b.v. rubber samenstelling. Rubber dat hetzelfde lijkt of genoemd wordt, bijvoorbeeld NBR, EPDM of Viton, is in feite een compound samengesteld uit een aantal componenten. Een beetje meer of minder van één van de componenten kan soms veel invloed hebben op de eigenschappen van het rubber.
Rubber onderdelen worden natuurlijk in batches geleverd en geproduceerd. Wanneer bij de producent het compound niet exact hetzelfde is (fouten zijn menselijk en er is niet een grote fout nodig), dan kan dat veel effect hebben op een samenstel waar rubber in is gebruikt. Zie ook het topic van roest bij de Yeti elders in dit forum, waar rubber strips roestvorming veroorzaken, wat na wijziging in de strips geen probleem meer vormde bij later geproduceerde auto's.
Ik zou daarom pleiten voor vervanging van rubber delen in zijn geheel, wanneer je klachten hebt. Lapmiddelen zullen geen permanent effect geven, maar nieuwe componenten wel.
Een interessante wetenschap is dan ook, uit welke serie de auto's komen van de mensen die hier klachten hebben en of vóór, maar vooral ook ná deze serie eigenaren geen last hebben.