Kleine storingen / irritaties

BWK

Lid
Thanks Reflex en Mars!
wel weird je denkt echt dat er iets is doorgebrand vanmorgen na kort ritje ook weer een beetje stank maar alleen achter de auto en niet meer binnen.
vanmiddag lange rit en niks meer geroken :jaja:
 

Level42

Forumguru
Zit nu aan de 28000 km. De enige echte irritatie die ik had was het naar rechts trekken van de auto. Ze dachten dat met uitlijnen en een wissel naar Pirelli banden opgelost te hebben maar dus niet.....ook al was het een stuk minder.

Paar weekjes terug 1e beurt, had de klacht over het naar rechts trekken geuit en er moesten wintersloffen eronder (conti wintercontact) en............weg is het trekken naar rechts !! Garage heeft verder niets gedaan dus niet uitgelijnd. Ze zijn gaan proefrijden na de bandenwissel en konden niets van trekken constateren en ze hadden gelijk.....ik nu ook totaal niet meer !

Vreemd vreemd vreemd.

Wordt dus wel een aandachtspuntje straks als de Pirelli's er weer ondergaan in het voorjaar.

Oh en het andere kleinigheidje is dat de Amundsen af en toe vertikt om harder te gaan.....duurt soms een half minuutje of zo....heb nog niet uit kunnen vinden wanneer dit nu gebeurt....wel altijd niet al te lang na het starten. Kan hem dan met zowel de draaiknop op de Amundsen zelf als de stuurbediening niet harder zetten...

Nou en als ik dan toch moet zoeken naar minpunten.....de stoelen en bank.....ik vind die toch achteraf wel een tikkie tegenvallen....als ik dat had geweten had ik luxere stoelen gekozen. Dit is echt een punt wat Skoda moet verbeteren en ook iets wat ik me van de O2's helemaal niet herinner. Met de O2's heb ik zo'n 60000 km per jaar gereden en nog nooit een centje last van m'n rug gehad. Dat heb ik nu ook niet, maar ik merk op vooral de langere (vakantie)ritten dat ik toch wat onrustig wordt in de stoel....ga "zoeken" naar een lekkere houding. Dat had ik in de Passat die ik hiervoor een paar maanden had niet. Al met al zijn de stoelen nogal vlak en toch wel een beetje goedkoop van constructie. Tsja....het moet ergens vandaan komen denk ik...

Maar het is allemaal nog steeds genieten hoor....het is niet zo dat ze verschrikkelijk slecht zijn (zoals de inzakmeubels van mijn voorloper Cactus.....) waar je na een half uur doodmoe van wordt :)
 

MrEdge_

Forumguru
Mijn auto staat as we speak bij de dealer voor het oplossen van het krakende rubber in de vering aan de voorzijde.
Dat is dan hopelijk na vandaag verleden tijd.

Kleine irritatie erbij: ik dacht laatst dat rubber telefoonvakje even schoon te maken door het eruit te halen (dat ging heel makkelijk) maar ze zijn er vandaag een uur extra mee kwijt om het weer terug op z'n plek te krijgen :shutup:
Pro tip: haal dat ding er dus nooit uit, aangezien je het zelf niet teruggeplaatst krijgt zonder de middenconsole open te schroeven...
 

MrEdge_

Forumguru
Update: telefoonbakje is gefixt, het gekraak duurt nog altijd voort.
Volgende week gaat ie 2 dagen terug en wordt de complete veerpoot gedemonteerd om te onderzoeken waar het dan vandaan moet komen.
 

RefleCs

Forumguru
Dat telefoon bakje was ik ook al achter gekomen..... Gewoon vanaf blijven idd. Dat gekraak is wel een dingetje zeg... ik hoop dat ze het snel vinden.
 

MrEdge_

Forumguru
@RefleCs zeg dat wel. Men kan gewoon niets vinden op het eerste gezicht. Het was in ieder geval niet het rubber. De optie "kiezelsteen" is nog niet uitgesloten, maar het kan ook iets in de veerpoot zijn. To be continued :)
 

Middag

Forumguru
Meen al eens eerder te hebben gelezen hier op t forum, maar kan t niet meer vinden. Gaat over de zwakke constructie van de ventilatieopening achterin. Aan een kant liggen de roostertjes los... weet iemand hoe de dealer hiermee om gaat?
 

Renkie

Forumguru
Kraken bij de B stijl heb ik ook op sommige momenten (1/2016-12.000km). Het zit met name in het torderen van de auto.
- Heuvel op / heuvel af
- Weg die scheef afloopt naar rechts/links en dan hoor je het ook rechts / links.

Met een zware tandemasser er achter is het erger. Komt voor mijn gevoel bij de gordelspanners weg.

Op een weg die scheef afliep naar rechts had ik bij de rechter B stijl gekraak. Toen ik een auto inhaalde en kort op de linker baan reed die naar links afliep had ik gekraak bij de linker B stijl. Toen ik terug was op m'n eigen rijhelft was er weer rechts gekraak.
 

willemk

Senior Member
Beste mensen,

Ik hoor sinds een aantal dagen bij het opdraaien op de oprit (stuuruitslag volledig naar rechts), een krakend geluid links voor. Heb een superb 1.4 tsi act. Het leek wel of het boven de linkerschokbreker vandaan komt. Is moeilijk te plaatsen, in ieder geval linksvoor. Auto heeft nog maar 15000 km gelopen. Is er iemand die een vergelijkbaar geval heeft. En belangrijker wat is het. Ik wil morgen contact opnemen met de garage.

Dank voor jullie input
Willemk
 

Haasje

Nieuw lid
Na 21.000 km de volgende puntjes:
-Krakende ophanging bij drempels
-licht hobbelen bij lage snelheid 40- 80 km/h. Lijkt een hoogteslag, maar dat is het niet volgens euromaster. Heb het met zowel winter als zomerbanden. Balanceren heeft niet geholpen.
-Chroom strip van portier rechts achter los. Vervangen, maar er inmiddels weer af gevallen.
- handrem die niet altijd automatisch ingeschakelt. Koste een achterbumper en achterklep.:cry:
-navi 1x vastgelopen, reageerde niet meer op touchscreen. Na contact uit / aan weer ok.
- bij reinigen roetfilter max 180 km/h. Cruise is dan max 190 instelbaar maar je kan max 180 rijden. Is vervelend dat dit duurt tot de volgende rit. (Bleef de eerste keer 700 km maximaal 180km/h:mad:).
 
Laatst bewerkt:

H.Bosman

Nieuw lid
Ook ik heb al eens gehad dat de achterklep opeens openstond en heb ook kessy. Ik dacht dat ik misschien per met de sleutel in mijn zak de achterklep geopend had. Maar nu begrijp ik dat er dus iets anders aan de hand kan zijn??
Niet allen bij Skoda. een kennis van mij heeft het bij z'n Ford ook. Waarschijnlijk dezelfde leverancier.
 

Dirkmk1

Senior Member
een krakend geluid links voor.Het leek wel of het boven de linkerschokbreker vandaan komt
Willemk

Herkenbaar, mijn S3 combi zit vol beleving... ik bedoel gratis extra geluid en ik was eigenlijk al ruim tevreden met de betaalde canton set.
Ben er ondertussen goed ziek van. Heb al een flinke waslijst aan klachten achter de rug. Mijn S2 combi zat zoveel beter in elkaar. Maar goed:
Bij het afrijden van een woonerf/drempel en gelijk een bocht maken kraakt hij bij mij ook. Eveneens bij het opdraaien van mijn oprit.(niet bij glad asfalt!). (Hydrolagers?) Als ik daarna een drempel goed "neem" dan is er niets aan de hand, rij ik daarna met lage snelheid over een bestrate weg met oneffenheden dan is weer bingo. Hij heeft dan ook wel een maximale inslag van de veren/dempers voor, hij klapt dan flink.
 

BBO

Senior Member
Herkenbaar, mijn S3 combi zit vol beleving... ik bedoel gratis extra geluid en ik was eigenlijk al ruim tevreden met de betaalde canton set.
Ben er ondertussen goed ziek van. Heb al een flinke waslijst aan klachten achter de rug. Mijn S2 combi zat zoveel beter in elkaar. Maar goed:
Bij het afrijden van een woonerf/drempel en gelijk een bocht maken kraakt hij bij mij ook. Eveneens bij het opdraaien van mijn oprit.(niet bij glad asfalt!). (Hydrolagers?) Als ik daarna een drempel goed "neem" dan is er niets aan de hand, rij ik daarna met lage snelheid over een bestrate weg met oneffenheden dan is weer bingo. Hij heeft dan ook wel een maximale inslag van de veren/dempers voor, hij klapt dan flink.
Mijn Superb heeft ook het kraken bij het torsen van de carrosserie. Ik ben er met naar de dealer geweest. Een technieker is toen met mij meegereden. Volgens hem komt het van de deur en/ of deurrubbers. 2 november steek ik hem binnen en gaan ze de rubbers moet iets behandelen, deur regelen als dit lukt. Of in het slechtste geval rubbers vervangen.

Ik hoop dat er veel mensen met dat probleem naar de dealer gaan. Zodat Skoda wel met een oplossing moet komen als ze die nog niet hebben.
 

RefleCs

Forumguru
Zijn alle krakende modellen toevallig uit een zelfde productie reeks? Ik heb er 30k opzitten en nergens last van...
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat kan zijn. Wij doen nogal wat in rubber, inclusief een laboratorium t.b.v. rubber samenstelling. Rubber dat hetzelfde lijkt of genoemd wordt, bijvoorbeeld NBR, EPDM of Viton, is in feite een compound samengesteld uit een aantal componenten. Een beetje meer of minder van één van de componenten kan soms veel invloed hebben op de eigenschappen van het rubber.
Rubber onderdelen worden natuurlijk in batches geleverd en geproduceerd. Wanneer bij de producent het compound niet exact hetzelfde is (fouten zijn menselijk en er is niet een grote fout nodig), dan kan dat veel effect hebben op een samenstel waar rubber in is gebruikt. Zie ook het topic van roest bij de Yeti elders in dit forum, waar rubber strips roestvorming veroorzaken, wat na wijziging in de strips geen probleem meer vormde bij later geproduceerde auto's.

Ik zou daarom pleiten voor vervanging van rubber delen in zijn geheel, wanneer je klachten hebt. Lapmiddelen zullen geen permanent effect geven, maar nieuwe componenten wel.
Een interessante wetenschap is dan ook, uit welke serie de auto's komen van de mensen die hier klachten hebben en of vóór, maar vooral ook ná deze serie eigenaren geen last hebben.
 

MrEdge_

Forumguru
[...]
Bij het afrijden van een woonerf/drempel en gelijk een bocht maken kraakt hij bij mij ook. Eveneens bij het opdraaien van mijn oprit.(niet bij glad asfalt!). (Hydrolagers?) Als ik daarna een drempel goed "neem" dan is er niets aan de hand, rij ik daarna met lage snelheid over een bestrate weg met oneffenheden dan is weer bingo. Hij heeft dan ook wel een maximale inslag van de veren/dempers voor, hij klapt dan flink.
De hydrolagers zijn al vervangen bij mij. Heeft niets veranderd. In de werkplaatsbeschrijving is ook geen sprake van gekraak, maar ploffende geluiden :geek:

Ik heb (gelukkig) geen gekraak bij torderen of maximale veerweg. Maar het gekraak op licht oneffen wegdek is om te huilen. Maar... niet altijd. Er lijkt een afhankelijkheid te zijn met de temperatuur. Het was niet het rubber, dus maandag gaan ze verder zoeken. Keep you posted.
 

willemk

Senior Member
Ik moet zeggen dat het alleen beetje te horen is bij het opdraaien op de oprit. Verder heb ik het nog niet gehad. Ik heb verder ook geen klachten, vind het een heerlijke auto. Garage gaf aan dat bij de octavia bekend is dat rubbers van draagarmen probleem kunnen geven maar bij de superb hadden ze nog geen gevallen gehad. Even aanzien maar. Ik heb verder wel nieuwe ruitensproeiers gevraagd want die sproeien niet naar mijn zin, de ene keer tegen de onderzijde van de motorkap dan weer te hoog. Is in ieder geval niet altijd hetzelfde patroon. Hier was een recall van geweest, zouden ze nog even uitzoeken of de modificatie bij mijn auto was doorgevoerd. Mijn superb is overigens van juli 2015 een hatchback met DCC. De klachten die sommige omschrijven van geluiden herken ik niet ook niet de deurrubbers. De auto is verder altijd stil, goed of slecht wegdek dat maakt niet uit.

Willemk
 
Bovenaan Onderaan