Kleine storingen / irritaties

Heb mijn business style nu een dikke week en meteen naar Italië gereden.. 1 keer stopte ACC met de mededeling dat hij niks meer kon zien.. na stoppen en starten weer ok en 1 keer bleef de rechterkoplamp naar de grond wijzen na het starten. Ook nu na opnieuw starten weer ok. Bijna 4000 km en een top auto..

Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
 

s_janssen

Actief lid
Laat ik vol trots in een plensbui de ingebouwde paraplu zien, valt ie binnen 2 minuten in diverse onderdelen uit elkaar... Was heel lulllig...handvat was binnenin afgebroken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

MrEdge_

Forumguru
Laat ik vol trots in een plensbui de ingebouwde paraplu zien, valt ie binnen 2 minuten in diverse onderdelen uit elkaar... Was heel lulllig...handvat was binnenin afgebroken
Heel herkenbaar, heb exact hetzelfde gehad een paar maanden terug. Even melden bij je dealer, die geven je zo een nieuwe. Maar ik heb nog op mijn lijstje staan dat ik een keer op zoek ga naar 3rd party paraplu's die wat steviger zijn.
 

gdisselkoen

Forumguru
De paraplu is dit weekend getest door mijn broer. Hij heeft de test overleeft. Weet niet of dat aan de paraplu ligt of aan mijn broer.
 
Vandaag de auto naar de dealer gebracht voor wat kleine storingen en winterbanden :
- raamlijsten rechterkant moeten worden vervangen. Zijn wel eens losgegaan bij openen rechter voordeur. Dit blijkt
een terugroep aktie te zijn. (weer terug)
- linksachter achterbank hendel in de kofferbak werkte niet meer Kabel was losgeschoten (opgelost)
- De 2 voorste ventilatieroosters geven geen warme lucht. Dit zou een software probleem zijn. Getest en ze hebben het niet opgelost (dus weer terug)
- Voorruit is al eens vervangen en gaf een licht fluitend geluid. Men had niet goed gekit was de constatering van de
garage). Dus voorruit moet opnieuw worden geplaatst en gekit (weer terug dus).
- Key less entry werkt niet altijd goed met openen van de bestuurdersdeur. ( auto is recent opnieuw gespoten na
hagelschade). Probleem niet gevonden in de software en nu weer proberen wanneer het probleem zich voor doet.

De auto heeft nu 45.000 gelopen. Is een 1.6 diesel style van maart 2016.
Al met al wel een beetje teleurgesteld. Maar goed. Op naar de herkansing :-)
 

Tuulster

Forumguru
Ik heb gelukkig geen last van bovenstaande problemen...... ook mijn raamlijsten zitten nog muurvast.
Maar toen ik me vandaag melde voor mijn banden wissel kwam de terugroepactie inderdaad voorbij. Preventief nagekeken bij mij dus :thumbsup:
 

willemk

Senior Member
Ik sluit me aan bij @Tuulster, ook bij de mijne geen van dergelijke problemen. Moet alleen nog voor m'n ruitensproeiers even langs, was ook een recall. Voor de rest toppie:thumbsup:
 

Tuulster

Forumguru
@willemk was de ruitensproeier een recall ? Niets van gehoord. :arghh:
Vandaag maar eens testen of hij het nu goed doet. Wellicht hebben ze dat gisteren ook gedaan. Deze stond nog op mijn lijstje voor de aankomende 60K beurt.....
 

willemk

Senior Member
@Level42 ja het was een recall,maar ze voeren hem, als je er zelf niet over begint uit tijdens een beurt. Omdat ik er zelf over ben begonnen kreeg ik te horen dat ik tussendoor wel even langs kon komen ( ben overigens nog niet geweest). Het is een ingreep van ongeveer 10 minuten, waarbij ze,als ik het goed begrepen heb, een stukje slang inkorten, zodat de sproeidruk toeneemt en de stralen op je voorruit beter zijn. Ik ga er niet te lang mee wachten, want straks met al die pekel op de weg moeten we de "kozijnen" goed kunnen wassen:wavecry:
 
Maandag in de file een kleine irritatie (en grote schrik). Ik reed op acc ongeveer 10km/h. De auto voor me schoof een baan op. Kennelijk zag de radar even de auto die daarvoor reed over het hoofd want het gas ging er op. Geen enkele aanstalte om in te houden en ook geen waarschuwing van front assist oid. Gelukkig net op tijd op de rem en zonder schade vrij. Wel gelijk goed wakker. De omstanders ook :bloos:
 

MarsMars

Senior Member
Zeer herkenbaar. Ik heb al een paar gevaarlijke situaties met ACC meegemaakt die dankzij opletten niet tot aanrijdingen hebben geleid. Ik gebruik ACC daarom nauwelijks meer.

Plotseling gasgeven wanneer dat niet moet, plotseling onnodig hard remmen zodat achterliggers moeten uitwijken of als het juist wel zou moeten bij een heel krap invoegende auto voor je, domweg niet remmen.

Prutssysteem.
 

BBO

Senior Member
Ik maak ook dagelijks gebruik van het ACC. En ik ben ook al enkele spannende momenten tegen gekomen. Al enkele keren, auto voor mij volgen. Auto wil richts of links afslaan. De wagen voor mij maakt een hoek van 90 graden. Ook al is de wagen niet meer voor mijn auto, toch gooit ACC alles dicht. Bij mij in buurt is ook een gewestweg waar een verkeerseiland zit. Als de wagen voor mij naast het eiland is begint mijn wagen te versnellen om 3 meter verder weer alles dicht te gooien.

Als je het mij vraagt gaat het nog tijdje duren voor we volledig zelfrijdende auto's hebben. Bij mijn Superb is het alles of niets. Anticiperen lukt hem niet. Maar als ik de vakpers mag geloven staat Mercedes met hun nieuwe E veel verder op dit gebied, ook verder als Tesla.
 

BBO

Senior Member
Zeer herkenbaar. Ik heb al een paar gevaarlijke situaties met ACC meegemaakt die dankzij opletten niet tot aanrijdingen hebben geleid. Ik gebruik ACC daarom nauwelijks meer.

Plotseling gasgeven wanneer dat niet moet, plotseling onnodig hard remmen zodat achterliggers moeten uitwijken of als het juist wel zou moeten bij een heel krap invoegende auto voor je, domweg niet remmen.

Prutssysteem.
In fille omgeving zoals Brusselse ring vind ik het zeer ontspannend rijden en kan ik het niet meer missen. Op gewestwegen vind ik het spijtig dat ACC en Speedlimit niet samen te krijgen zijn, meer info zie ander topic.
 

Level42

Forumguru
Zeer herkenbaar. Ik heb al een paar gevaarlijke situaties met ACC meegemaakt die dankzij opletten niet tot aanrijdingen hebben geleid.

Tsja, het is ook een ASSIST hè, geen zelf-rijdende auto.

Het is dus geen prutsysteem maar gebruikers verwachten er te veel van. Misschien ben ik teveel een techneut, maar je kan van de radar moeilijk verwachten dat hij een (idioot) van baan veranderende medeweggebruiker voorspelt....

Je moet begrijpen wat het systeem wel en niet kan. En dan is het een goed werkbaar systeem in files en bij normale drukte. Bij extreme drukte duiken er veel mensen "even" rechts langs je in het gat voor je. Echter, dat gat voor je is feitelijk de minimaal veilige afstand tot je voorganger....we zijn met z'n allen gewoon veel te dicht op elkaar aan het rijden (al die aanrijdingen in de files komen ergens vandaan), maar dit is de nieuwe "norm" geworden.

Natuurlijk is er ruimte voor verbetering, maar dan zal er een camera bij moeten komen en dan ga je dus richting zelfrijdende auto....
 
Laatst bewerkt:

Level42

Forumguru
Ik moet trouwens zeggen dat ik werkelijk verder nergens problemen mee heb. Paraplu's hebben al heel vaak hun nuttige diensten bewezen, raamlijsten zitten vast, sproeiers heb ik ook geen klachten over.

Had gister- en eergisteren een Mazda 6 mee......was HEEL blij dat ik mijn Superb weer terug kreeg !
 

MarsMars

Senior Member
Het is dus geen prutsysteem maar gebruikers verwachten er te veel van. Misschien ben ik teveel een techneut, maar je kan van de radar moeilijk verwachten dat hij een (idioot) van baan veranderende medeweggebruiker voorspelt....
Van de SKoda site:

"De ŠKODA Superb is voorzien van Adaptive Cruise Control (ACC), wat betekent dat hij de snelheid aanhoudt die je hebt ingesteld, tótdat hij een voorligger treft die in een ander tempo rijdt. De Superb past dan zelf zijn snelheid aan en houdt netjes afstand. Een technisch hoogstandje die de regie voert over het gaspedaal, de remmen en zijn slimme radarsysteem - als het nodig is."

Deze basisfunctionaliteit - afstand houden tot de voorligger - wordt niet eens waargemaakt. Een auto die invoegt (invoegstrook of van naastliggende rijbaan) wordt regelmatig niet opgemerkt. Mijn Superb rijdt gewoon door op de maximaal ingestelde snelheid, ook als de voorligger in dit geval langzamer rijdt!

Hoofdprobleem twee is dat ACC zich iets aantrekt van verkeer dat links van mij rijdt. Ook in die gevallen dat ik op een met blokmarkeringen gescheiden rijbaan tuf, en ik dus rechts MAG inhalen.

In één geval reed ik op de lange uitvoegstrook naar een tankstation, op de ACC, geen verkeer voor me.
Vervolgens werd er op de hoofdrijbaan hard geremd, waarop mijn Superb - nogmaals zonder ook maar enig verkeer voor me - hard in de remmen ging!
Helaas reed er wel een auto achter me, je weet wel, met mensen die "je beste vriend zijn", en met "een pet die ons allemaal wel past". Die wilden toch wel even weten wat het nut van die remmentest was die ze voor hun kiezen kregen. Gelukkig rijden die "vrienden" ook in VAG spul, dus ze waren bekend met ACC en Front-Assist problemen. Die laatste overigens waarschuwde met een luide piep voor die remmende malloot in die Superb :deuk:

Je moet begrijpen wat het systeem wel en niet kan.
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven. En het is ook maar een assistent. En door aanhoudend wangedrag heb ik deze assistent ontslagen!
Natuurlijk is er ruimte voor verbetering, maar dan zal er een camera bij moeten komen en dan ga je dus richting zelfrijdende auto....
Ruimte voor verbetering is een understatement. Tov een Tesla is het kleuterspul. En zo behandel ik een deel van de assistenten nu ook. Een kleuter laat je ook niet zomaar de weg oversteken. Daar moet je constant op letten, handje vasthouden en dingen uitleggen.
Het grote verschil is wel dat de kleuter leert, en die assistenten totaal niet. Zelfs ezels zijn slimmer dan dit "technisch hoogstandje die de regie voert over het gaspedaal, de remmen en zijn slimme radarsysteem - als het nodig is."
 
Bovenaan Onderaan