Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Patron

Senior Member
Is niet alleen in een Skoda hoor. Hoorde van een maat van me dat zijn bijrijder in een A6 ziek werd richting parijs door de lane assist
 

hemi24

Forumguru
Mensen worden niet wagenziek door hulpsystemen van een auto, maar door de incapabele manier waarop de bestuurder hiermee weet om te gaan… :arghh:
 

MikeyMan

Senior Member
Das ook onzin. Als het aan staat, staat het aan. En dan heb je interventie. En heel subtiel gaat dat idd niet in vergelijking met andere merken.

Valt weinig anders mee om te gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
De gekozen positie op de weg bepaalt hoe het systeem reageert; dat heb je als bestuurder zelf in de hand…
Daarnaast: lane assist kun je uitzetten!
 

MikeyMan

Senior Member
Die gekozen positie heb je dus niet in de hand, aangezien het systeem daar actief -en vrij agressief- op ingrijpt.

Uitzetten is niet 'op incapabele manier mee omgaan'.

Zoals ik zei; onzin
 
De gekozen positie op de weg bepaalt hoe het systeem reageert; dat heb je als bestuurder zelf in de hand…
Daarnaast: lane assist kun je uitzetten!
Dat was bij een Octavia welke ik een jaar of acht geleden had ook zo dat gekozen positie gehandhaafd werd. Maar de huidige versie duwt je naar het midden.
 

johnboy

Donateur
Ah ok, das apart. Als ie aan het laden is en ik zet climatiseren aan, maakt ie hem bij mij wel af. Maar door laden om de verbruikte accu te laden is er niet bij.
Ik lees nu pas bij, even afkloppen...bij mij tijdens laden climatiseren gaat goed, auto aan paal en 's-ochtends climatiseren gaat ook goed en auto laad bij.

Wel zo dat de app nu wat vaker aangeeft dat de 12v accu beschermd is, m.a.w. naar auto lopen om handmatig te starten...ik heb de apps die ook de API gebruikten even uitgezet, kijken of het daardoor komt.

En, bij start ('s-ochtends) frequent nu heel kort en verdwijnende melding dat front assist niet werkt. Dan is ook ACC niet beschikbaar, TA werkt dan ook niet.
Bij opnieuw starten is ACC er weer, TA wel in lijstje maar werkt niet. Door ACC te kiezen en weer uit te zetten gaat TA weer werken...

Komende maandag staat de auto 2 dagen bij de dealer om fluitje in de versnellingsbak te halen. Ik zal mijn bijzonderheden morgen vai mail meegeven. Wellicht is er weer een nieuwere update oid.
 

Arjan1985

Forumguru
Laatst noodgedwongen in een Kia elektrische auto meegereden. Ding stond op de acc. Leek net een attractie van de Efteling. Zowel ik als m’n andere collega kots misselijk. Ik geloof dat het per auto zal verschillen afhankelijk van de software die het regeneratieve remmen aanstuurt. In een Tesla nooit gemerkt en ging dit proces heel soepel
 

Marchel1

Actief lid
@johnboy is dat een laadpaal thuis of een publieke paal?

Ik vertrek deze dagen met 85-90% acculading
Hier niet anders en als ik ook elders op het forum kijk zijn er meer. Klimatiseren werkt prima, alleen niet met een aangekoppelde laadpaal (thuis of openbaar) en een volle accu. Tenminste het klimatiseren werkt dan prima maar dan met gebruik van de accu in plaats van de laadpaal zoals het volgens de handleiding zou moeten gaan.
Wat ik zie dat er gebeurt (ik heb bij de laadpaal een aparte kWh meter van HomeWizard) is dat er even begonnen wordt met laden (de auto vraagt dus even stroom van de laadpaal in plaats van de accu) om vervolgens in storing te schieten (rood lampje) en verder te klimatiseren via de accu.
 

ebu

Nieuw lid
Lijkt me idd niet aan te passen, hoogstens andere veren steken.

Je probleem verrast me wel want ik heb specifiek gelet op dit gedrag bij de testrit en op basis van de standaard ophanging geen DCC aangevinkt (ook omwille van de kostprijs van onderhoud/problemen op langere termijn). Mij beviel de Kodiaq 2 dus wel prima en niet te zacht geveerd. De meeste reviews raden DCC ook aan om de auto comfortabeler te maken (zachter) en niet meteen om deze nog stugger te maken.

Gezien ik van een sportieve Focus St-line kom en vooral wiebelverhalen las over de Skoda Superb 3 en in mindere mate Kodiaq 1 was ik hier dus beducht voor maar ik vind de Kodiaq 2 dus mooi gebalanceerd in standaard onderstel.

Maar goed, alle beleving is voor iedereen anders natuurlijk.
Ik weet eigenlijk ook niet of hij zachter geveerd is of gewoon 'anders'.... Het is een andere auto, dus dat het anders voelt is logisch.
We zijn het gewenningsstadium wel voorbij (4 mnd) en weet inmiddels wel hoe ik zo met alle hulpsystemen om moet gaan om zo soepel / vloeiend mogelijk te rijden. Helaas blijft de wagenziekte bij de dames nog wel (niet altijd) terug komen.

Andere veergedrag is in ieder geval niet mogelijk met de vering / schokdempers die er nu onder zitten.
Dan maar de hulpsystemen om en om uit om te kijken wat de wagenziekte het snelst / heftigst activeert.
 

Michiel_V

Nieuw lid
Update: het blijkt dat wanneer de auto niet in de “P” gezet wordt na stilstand en op de handrem wordt gezet, maar gewoon wordt uitgezet (wat denk ik iedereen doet), en dan aan de lader wordt gehangen dat dan de 12 volt accu wordt leeggetrokken. Hier is nog geen oplossing voor, maar dus wel een workaround. (In P / handrem zetten) Tevens updates gehad voor de overgevoelige lane assist & emergencystop, het uitvallende nav scherm, en het niet achterruit kunnen rijden met aanhanger. We gaan hem volgende week maar weer ophalen dus. Grappige mededeling was dat ze er een dag mee bezig zijn geweest maar dat er geen schroevendraaier of ringsleutel aan te pas gekomen was :)
@MarcelV ik heb dezelfde problemen dat mijn 12v accu leeggetrokken terwijl hij aan de laadpaal hangt. Ik heb een Octavia met dezelfde motor en hetzelfde probleem. Als de accu nog enigszins stroom heeft is het een kerstboom van foutmeldingen. De anwb langs laten komen en eerst moesten alle foutmeldingen geschoond worden en daarna kon hij pas seer gestart worden. Ik zit nu voor de 2e keer deze week op de anwb te wachten. Ik weet zo goed als zeker dat ik hem op P heb gezet en de handrem heb aangetrokken voordat hij aan de lader is gehangen.
Ik ben nog echt op zoek naar een oplossing. De P en handrem lijkt mij geen echte work around en al helemaal geen echte oplossing.
 

Canon-Eye

Forumguru
wanneer de auto niet in de “P” gezet wordt na stilstand en op de handrem wordt gezet, maar gewoon wordt uitgezet (wat denk ik iedereen doet)
Waarom in vredesnaam zou "iedereen" die zijn auto wil verlaten de keuzehendel niet in "P" zetten? Dat is voor elke automaatrijder normaal gesproken toch een vanzelfsprekend automatisme? Over het bovendien vastzetten van de handrem kun je nog twisten - dat doe ik ook zelden (alleen op een helling, maar bv. nooit op mijn eigen oprit, die toch op ca. 1% afschot ligt) omdat de bak de boel in P-stand blokkeert.
 

hemi24

Forumguru
Wat ik nog nooit gesnapt heb is waarom bij de PHEV de 12V accu voor de boordsystemen niet op spanning wordt gehouden vanuit het accupakket…
Bij de EV’s van VAG is dit wel het geval.
 

Skoda001

Nieuw lid
Waarom in vredesnaam zou "iedereen" die zijn auto wil verlaten de keuzehendel niet in "P" zetten? Dat is voor elke automaatrijder normaal gesproken toch een vanzelfsprekend automatisme? Over het bovendien vastzetten van de handrem kun je nog twisten - dat doe ik ook zelden (alleen op een helling, maar bv. nooit op mijn eigen oprit, die toch op ca. 1% afschot ligt) omdat de bak de boel in P-stand blokkeert.

Het is geen keuzehendel, maar een knopje op de zijkant van de keuzehendel. Het is dus makkelijk om de start/stopknop te gebruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Oh, vandaar. Maar als dat in P zetten dan zó belangrijk is, waarom waarschuwt de auto dan niet als je dat vergeet?
Bij mijn eenvoudige, klassieke DSG gaat er een behoorlijk harde piep af plus een grote melding in de display als ik probeer om de auto te verlaten terwijl de hendel niet in P staat. Als dat 8 jaar geleden kon, dan zal dat nu toch ook geen heksentoer zijn?
 
Bovenaan Onderaan