Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Jeroen Middag

Nieuw lid
Ik sprak laatst een collega met een superb die vertelde dat de auto bij inparkeren vaak een ingreep deed. Reden bleek dat hij dan achterom keek en schuin op de berijders stoel zit. Blijkbaar als was dat de reden dat de auto ingrijpt. Mocht iemand dat ook hebben is dat misschien iets om rekening mee te houden.
 

ebu

Nieuw lid
Heb je tijdens het achteruit parkeren wel je gordel om?
zeker... en ik zit gewoon recht op de bestuurdersstoel en kijk achterom. Maar ook bij het naar voren manoeuvreren gebeurd het. Zonder het afzetten en weer starten is dat wel tot 5 x achter elkaar gebeurd. Met een schok tot stilstand komen. Van R of D schiet hij dan vanzelf in P.
Zoals eerder benoemd na het uitzetten, deur open / deur dicht en weer starten zijn de problemen weer voorbij.
 

DFW

Lid

De dealer lijkt me met deze klacht toch wel de oplosser , misschien kan hij zekering SC22 half uurtje trekken en terugplaatsen ?
 

rsch

Nieuw lid
zeker... en ik zit gewoon recht op de bestuurdersstoel en kijk achterom. Maar ook bij het naar voren manoeuvreren gebeurd het. Zonder het afzetten en weer starten is dat wel tot 5 x achter elkaar gebeurd. Met een schok tot stilstand komen. Van R of D schiet hij dan vanzelf in P.
Zoals eerder benoemd na het uitzetten, deur open / deur dicht en weer starten zijn de problemen weer voorbij.
Ik heb afgelopen weekend precies hetzelfde gehad, wist niet wat er gebeurde, kon gewoon niet meer de parkeerplaats afkomen, bij het inschakelen van de D of S meteen de handrem er volop en naar P bij het proberen weg te rijden, na dit een paar keer geprobeerd te hebben inderdaad de auto uitgezet en opnieuw gestart en toen ging het wel ???
echt wel een drama zo in een nieuw auto staan te tobben.
Deze week ook als het koud is dan heb ik ingesteld dat de stoelverwarming automatisch aan moet gaan, ik heb deze op stand 2 staan en als de auto dan gestart wordt dan staan de lampjes op de knop van de stoelverwarming heel wazig te knipperen, de stoelverwarming doet het dan ook niet totdat je deze handmatig weer ff uitzet en aanzet.
Dan tevens de binnenverlichting aan de hemel, wat een drama, meestal niet aan te krijgen tijdens het rijden en als deze aangaat niet meer uit te krijgen......
Volgens mij hebben ze de amateur programmeurs van de OLO (Ontiegelijk Laag Onderwijs) gevraagd de software voor deze auto te schrijven!
 
Sinds Oktober 2024 ben ik de eigenaar geworden van een nieuwe Skoda Kodiaq.
Sindsdien heb ik er zo'n 1500 Km in gereden. In zijn algeheel ben ik zeer tevreden over mijn auto.
Het is veel auto voor zijn geld. Desalniettemin heeft hij wel al de nodige bijzonderheden vertoont:

- Dood middenscherm. Vaak na het starten van de auto. Niks aan te doen, behalve opnieuw starten van de auto of de aan/uit knop meerdere seconden ingedrukt houden (Dit laatste werkt niet altijd even soepel).
Laatste weken echter geen last meer van gehad.
- Tijdens het rijden komt er computercodering in het scherm van het middenscherm te staan en moet het opnieuw opstarten.
- Navigatiekaart in het instrumentenpaneel kan niet laden en is niet beschikbaar tijdens de rit. De auto opnieuw starten verhelpt het euvel.
- Melding in het instrumentenpaneel: "De E-mode is momenteel niet beschikbaar. Storing aandrijfsysteem. Werkplaats opzoeken alstublieft."
Een wat serieuzere melding die ervoor zorgde dat de auto ineens motorprestatie verloor, ook het remmen ging ineens heel raar en abrupt. De auto sloeg over van Elektrisch op de bezinemotor, maar deze haalde alleen hele hoge toeren (Boven 4000 rpm). Hierop laten uitrollen naar de zijkant van de weg en de auto opnieuw gestart. Ook toen was het probleem verholpen. Wel meteen een afspraak gemaakt bij de dealer. uitkomst hiervan laat nog op zich wachten.
- Issues met het laden van de auto in combinatie met voorklimatisering/voorverwarmen. De auto laadt zich volledig op, maar zodra de voorklimaterisering in werking treedt, gaat het laadlampje naar rood en geeft hij de melding: "Auto kon niet volledig worden geladen. Raadpleeg instructieboekje." De auto gaat vervolgens wel voorverwarmen, maar dan op de accu in plaats van via de laadpaal (Uitgebreidere melding hiervan staat in een ander topic op dit forum). Ook hiervoor een afspraak met de dealer gemaakt, waarvan de uitkomst nog even op zich laat wachten.
- Voor de rest nog kleine issues met de Skoda app, die vrijwel nooit meldingen op mijn telefoon weergeeft, zoals wanneer het laden klaar is oid. Dit terwijl ik de meest recente android versie heb, de app netjes update en alle meldingen zijn toegestaan in de settings.

Al met al wel tevreden over mijn auto. Uiteindelijk zijn we toch nog een beetje pioniers met dit nieuwe model in zijn eerste jaar. Ik hoop dat Skoda snel met de nodige oplossingen en updates kan komen voor nog meer rijplezier. Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomst bij de dealer.
Beste Forumleden,

Van de week ben ik eindelijk aan de beurt geweest bij de Skoda-dealer (in regio Gouda duurt het blijkbaar 2 maanden voordat je eens terecht kunt).
Anyway, ik ga zo goed als mogelijk even terugkoppelen wat ze mij verteld hebben:

- Dood middenscherm. Wat betreft het middenscherm zijn ze niet echt ver gekomen. Heb het zelf ook niet meer recentelijk meegemaakt, gelukkig. Ze hebben mijn bevindingen doorgespeeld naar de technische/ict-afdeling van Skoda. Mochten er meer meldingen komen, dan zal er hopelijk een update volgen voor de software.

- Computercodering in het scherm. Volgens de dealer onschuldig en kan het geen kwaad. Desalniettemin doorgespeeld naar technische afdeling van Skoda.

- Navigatiekaart in instrumentenpaneel dat niet wil laden. Heb hier nog steeds regelmatig last van (Zie foto). De dealer kon echter geen fouten terugvinden in het systeem. Heeft me gevraagd de data en tijdstippen waarop dit plaatsvindt te noteren, zodat zoekwerk in de codering misschien makkelijker kan worden. Ook dit verhaal doorgespeeld naar technische afdeling Skoda.

tmp-1737152223794_480640.jpg

- Storing Aandrijfsysteem. Lijkt afkomstig te zijn van een defecte klep in de motor. Nieuw onderdeel is besteld in Duitsland en moet binnenkort geleverd en vervangen worden.

- Issues met voorklimatiseren. Ook hier weinig vooruitgang. Bij de dealer scheen alles gewoon te werken (aldus de dealer).
Wel gemeld bij Skoda, maarja ...
Ik ga zelf nog eens kijken of het ligt aan bepaalde apps/laadschemas die tegen elkaar inlopen, of dat mijn laadpaal ergens parten speelt.

- De app met zijn complicaties.
U raad het al: Doorgespeeld naar de technische dienst van Skoda ... :arghh:
Gisteren ook weer rare verbindingsproblemen terwijl ik mijn laadcapaciteit wilde wijzigen van 100% naar 80% (Zie screenshot).
Ze zijn er in ieder geval mee bezig en ze hoopten er bij de reparatie van de motorklep meer over te weten. Dat geldt overig voor alle ICT-gerelateerde issues die ze hebben doorgespeeld. To be continued dus ...

1000051890.jpg

Voor wat betreft het krakende koffiemolen effect wat sommigen (waaronder ik) soms ervaren bij het draaien van het stuur, maar wat ik hier nog niet gemeld had: Volgens de dealer ligt dat aan een soort rubberen kappen die tussen de wielen en wielassen zitten. Omdat deze nieuw zien, zijn ze vaak stroef en kunnen ze kraken. Dealer schijnt ze ingevet te hebben waardoor het soepeler zou lopen.
Heb er momenteel geen last meer van, dus lijkt te werken. :thumbsup:

Tot zover weer de tussentijdse update zonder al teveel resultaten ...
 
Bovenaan Onderaan