Winter is coming! Nouja, dat duurt nog wel even, maar ik moet nog steeds een set winterbanden met velgen aanschaffen voor de Kodiaq en ik zie door de bomen het bos niet meer. Help!
17" of 18" ?
Bij 17" goedkopere sneeuwkettingen, iets goedkopere banden en velgen, maar ja... oogt klein. Bij 18" zijn de banden en velgen duurder en moeten er dure loopvlak kettingen worden gekocht. 17" rijdt misschien iets beter in de sneeuw.
Welke maat / steek / ET-waarde velgen?
Ik vind de MAK Wolf Gunmetal wel mooie velgen voor de Kodiaq in de winter (of als ik voor 18" ga dan voor de zomer, dan worden de Elbrus velgen de winterset), maar ik heb geen idee welke maat ik dan moet hebben. Steek, ET waarde, etc. - niets komt overeen met de originele wielen. Welke waardes mogen wel afwijken, welke niet? Wanneer heb je spacers nodig, heeft dit nog nadelige gevolgen?
Welke banden?
Zoveel tests, zoveel meningen. Conti Wintersport 830 / 850 / 860 (die laatste nog niet kunnen vinden) komen volgens mij goed uit de test, maar naar welke banden moet ik nog meer kijken? Is snelheidsindex T (tot 190 km/u) voldoende of móet het per se H (tot 210 km/u) zijn?
Waar kopen / bestellen?
Wat zijn goede shops voor velgen / banden?