Winter is coming! Nouja, dat duurt nog wel even, maar ik moet nog steeds een set winterbanden met velgen aanschaffen voor de Kodiaq en ik zie door de bomen het bos niet meer. Help!
17" of 18" ?
Bij 17" goedkopere sneeuwkettingen, iets goedkopere banden en velgen, maar ja... oogt klein. Bij 18" zijn de banden en velgen duurder en moeten er dure loopvlak kettingen worden gekocht. 17" rijdt misschien iets beter in de sneeuw.
Welke maat / steek / ET-waarde velgen?
Ik vind de MAK Wolf Gunmetal wel mooie velgen voor de Kodiaq in de winter (of als ik voor 18" ga dan voor de zomer, dan worden de Elbrus velgen de winterset), maar ik heb geen idee welke maat ik dan moet hebben. Steek, ET waarde, etc. - niets komt overeen met de originele wielen. Welke waardes mogen wel afwijken, welke niet? Wanneer heb je spacers nodig, heeft dit nog nadelige gevolgen?
Welke banden?
Zoveel tests, zoveel meningen. Conti Wintersport 830 / 850 / 860 (die laatste nog niet kunnen vinden) komen volgens mij goed uit de test, maar naar welke banden moet ik nog meer kijken? Is snelheidsindex T (tot 190 km/u) voldoende of móet het per se H (tot 210 km/u) zijn?
Waar kopen / bestellen?
Wat zijn goede shops voor velgen / banden?
Bij gebrek aan reacties beantwoord ik uiteindelijk mijn eigen vraag maar even
Ik ben uiteindelijk voor 18" MAK Wolf Gun Metal Mirror gegaan. De Elbrus velgen worden mijn wintervelgen, de MAK's komen er in de zomer op. Het prijsverschil tussen 17" en 18" was relatief klein, dan geef ik liever iets meer uit voor mooie zomersloffen dan dat ik in de winter op 17" rond rijd. Sneeuwkettingen worden dan maar loopvlak kettingen die ik wanneer/indien nodig wel koop of huur.
De velgen wijken iets af in breedte (8J ipv standaard 7J) en ET Waarde (41 ipv standaard 43), maar dat is blijkbaar allemaal geen probleem.
Het kiezen van banden blijft lastig, aangezien de verschillende tests vrijwel allemaal andere uitslagen hebben. En als je die uitslagen dan nog eens goed bekijkt blijkt dat het verschil tussen de slechts presterende premium band op onderdeel X maar 0,4 meter (of wat dan ook) minder is dan de best presterende band, uiteindelijk ontlopen de premium banden elkaar niet zoveel. Ik heb gekeken naar Pirelli Scorpion Winter, Vredestein Wintrac Xtreme S, Continental TS850P en uiteindelijk voor de Vredesteins gegaan. Ik kreeg het idee dat die, ook hier op het forum, vrij veel gebruikt werden en kon er niet veel negatiefs over vinden. Ze waren uiteindelijk zo'n 120 euro goedkoper dan de Conti's en ik verwacht niet dat ik het verschil ga merken. W.b.t. snelheidsindex: In de winter mag je een stapje omlaag, maar dan moet je in Duitsland bijvoorbeeld wel een sticker in gezichtsveld hebben. Ik ben dus gewoon voor H gegaan.
Het vinden van een leverancier was ook nog niet makkelijk. Mijn lokale dealer kon/wilde alleen vaste wintersets leveren uit een boekje. Ik had bijna bij
https://www.reifen.com (handige site om te kunnen vergelijken) besteld, maar kwam toen na wat googelen op
https://www.hoogendoornvelgen.nl/ uit. Prijzen waren goed en contact via e-mail was goed, dan bestel ik liever lokaal en heb daarom vanochtend de order geplaatst.
Nu alleen nog wachten tot ze geleverd en gemonteerd worden, zal ergens in week 49/50 zijn denk ik, maar gezien het huidige weer kunnen de zomerbanden er nog prima even onder blijven.