Kodiaq vragen en weetjes

Nohead

Actief lid
Gisteren voor het eerst, lang en intensief gebruik kunnen maken van de Traffic Jam Assist. Het viel me op dat het tot stilstand komen niet altijd heel vlotjes ging. Als de wagen voor mij tot stilstand kwam, dan had de Kodiaq soms drie rem ingrepen nodig om tot stilstand te komen. Dus bvb van 10km/h afremmen tot 1km/h. Dan even rem los. Iets dichter kruipen tot voorganger. Dan weer remmen. Weer rem los. Iets dichter kruipen tot voorganger. En dan pas remmen tot stilstand. Die laatste 2 rem ingrepen lijken op een afstand van een metertje te gebeuren. Hierdoor is het tot stilstand komen wat schokkerig.

Dit deed zich ongeveer 50% van de tijd voor. Herkennen jullie dit?

Yes, heel herkenbaar :(
Zou best wat soepeler mogen
 

Rooie

Actief lid
Oké, dat is minder reserve als bij mijn vorige auto (Octavia). Bij de Octavia had je nog 7ltr reserve als de benzine meter op nul stond. Nu tank ik ruim 55 liter als de meter op nul staat:(.
 
Weet er iemand waarom het geluid van de voorsensor telkens wordt uitgeschakeld. Elke keer ik op het icoontje klik is het geluid er weer, maar het wordt nooit onthouden.
 

Bijlagen

  • 20191126_081155.jpg
    20191126_081155.jpg
    1.003,7 KB · Weergaven: 64

Canon-Eye

Forumguru
Maar in je leidingen zitten ook nog aardig wat liters...
LiterS? Reken even mee...
  1. Stel je de brandstofleiding even voor als een cilinder, waarvan de inwendige doorsnede een oppervlak heeft van 1 cm2. Dat is een extreem dikke brandstofleiding, toegegeven, maar (a) het rekent makkelijk en (b) ik weet niet hoe dik die leiding in werkelijkheid is.
  2. Bij de gegeven oppervlakte past er in elke strekkende cm leiding dus precies 1 cm3, waarvan er weer 1000 in 1 liter zitten.
  3. Voor 1 (één) liter heb je dus al 10 meter brandstofleiding van 1 cm2 doorsnee nodig. Ik ken geen (Skoda-)limousines die de tank zó ver van de motor hebben zitten...
;)
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Bij stap 2 een factor 10 té optimistisch @Canon-Eye ?

volgens mij is 1 liter nog altijd 10x10x10cm....

bij stap 2 klopt er dus iets niet, terwijl je bij stap 3 weer goed herstelt...

:pieker:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HPB

elsinga

Forumguru

Nou... Ik heb de Bijtankhoeveelheid op het OSD aangezet en tank altijd tot de rand van het vulgat (als ik daarna nog een eindje ga rijden, wil expansie van de benzine door opwarming en daarmee overstromen voorkomen). Bij een bijtankhoeveelheid van 55 liter gaat er zo bijna 65 liter in. En dan is de tank nog niet leeg. De benzinemeter rekent de inhoud uit door verbruik bij te houden en is in mijn geval heel erg pessimistisch. Na "nog 0 km" kan ik minimaal nog 50km rijden.
 

doncalitri1984

Forumguru
Ik lees het volgende in het instructieboekje van de Kodiaq . Online te vinden.

De inhoud van de brandstoftank voor bedraagt voor wagens met voorwielaandrijving ongeveer 58 liter, voor wagens met vierwielaandrijving ongeveer 60 liter.

Indien de 2.0 van @Corné de Kluijver een 4x4 is dan kan dat zijn 66+ liter verklaren. (60+ reservetank?+leiding)

Her kan natuurlijk ook zo zijn dat een bepaalde tankstation niet goed geijkt is geweest? Dat je dus eigenlijk niet die hoeveelheid liters hebt gekregen en er wel voor betaald en daardoor zo'n uitschieter hebt gehad? Die kans is overigens heel klein gezien geclaimd word dat dit regelmatig geijkt wordt, maar nog steeds een mogelijkheid.

Er zal wellicht ook marge worden berekend door de fabrikant m.b.t. in/uitzetten van benzine bij kou en warmte en dat ze bijvoorbeeld een iets lagere tankinhoud opgeven dan in werkelijkheid?

Je zou dus in theorie bijvoorbeeld in de winter 60+ liter (62+ liter in de 4x4) kunnen tanken in dezelfde tank en in de zomer of in warme landen met 30+ graden "slechts" (gemiddeld maximaal) 58 liter (60 liter in de 4x4) En dat ze de minimale waarde aanhouden als tankinhoud?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan