Kodiaq vragen en weetjes

VanRoyal

Forumguru
Een van de features die mij positief heeft verrast is de 'Auto Hold' functie bij de DSG. Wat ik me alleen afvraag: is dat nou de 'Hill Hold' optie of zit 'Auto Hold' er standaard op bij een DSG?

B3V-0195

Lowalcohol

Nieuw lid
Een van de features die mij positief heeft verrast is de 'Auto Hold' functie bij de DSG. Wat ik me alleen afvraag: is dat nou de 'Hill Hold' optie of zit 'Auto Hold' er standaard op bij een DSG?

B3V-0195
Ik heb hem ook op de handgeschakelde style business (edit: niet besteld als optie)

Lowalcohol

Nieuw lid
Ik heb een tijdje gespeeld met apple carplay icm de Columbus. Je kan alleen apple maps gebruiken (geen google, waze of tomtom) en een handvol apps van apple en spotify. resultaat: de moeite niet waard.

een deel van de basisfunctionaliteit van de columbus verdwijnt dan. In de columbus kan je een aantal vaak gebruikte telefoonnummers onder de knop programmeren en met apple carplay kan je dar niet bij, maar heb je snel je contacten die je hebt aangemerkt als "favoriet"

Het liefst gebruik ik de kaarten van google maps in de modus waarin je alterntieve routes zoekt. Zo kan je snel zien of het zin heeft een sluiproute te nemen (niet alle sluiproutes zijn even slim)

Nu kan ik mijn telefoon niet meer laden via USB zonder dat carplay start (verwijderen van auto uit carplaylijst op telefoon en verwijderen van telefoon uit auto hebben geen resultaat). van ellende heb ik maar een lader op de sigarettenplug gezet.

Dan zit je nog met de "connect" functionaliteit van de columbus. Handig voor real time verkeersinfo, maar niet handig ls je voor elke rit je telefoon moet instellen om de verbinding te delen. Ik heb de simkaart van internet onderweg (gratis bij xs4ll abbo) erin geprikt en dat werkt prima. Helaas moet ik dagelijks naar BE en je kan (nog?) niet roamen op die kaart. Resultat: buiten bereik van de nl gsmmasten schakelt hij over op de verkeersinfo die hij van de radio krijgt en wordt je teruggestuurd naar de file die je aan het ontwijken was...

De connected functionliteit van skoda gaat via een eigen, ingebouwde dataverbinding. De info op je smartphone is beperkt tot de parkeerpositie, stand van (ook ramen?), deuren en licht en tijd/afstand en verbruik van de afgelopen ritten. Ook kan je een melding krijgen als de auto een bepaald gebied verlaat, of storingen heeft. Dit heb ik nog niet gebruikt. Het is niet geschikt voor kilometerregistratie (als je geen bijtelling wil) of tijdregistratie (bijv hoe lang je bij welke klant bent geweest) of routeregisratie. Veel te beperkt om ervoor te betalen.

Ook kaarten zijn oud. De A1 en A9 ten oosten van Amsterdam zijn niet bijgewerkt in de huidige kaarten (ECE 2017)

marang73

Forumguru
Helemaal met je eens @Lowalcohol .... in jouw verhaal kun je Apple Carplay vervangen door Andriod Auto in mijn geval.

Connected is gratis en blijft gratis. Connect is 1 jaar gratis. Vindt Connect niet veel bieden. Op je telefoon beschik je over dezelfde info plus meer mogelijkheden met diverse apps.

marang73

Forumguru

B3V-0195

Autohold zit ook op de Ambition uitvoering handgeschakeld. Na 10 minuten springt hij automatisch op de elek. handrem. Ik denk dat Hillhold voorkomt dat je auto achteruit rijdt op een helling en autohold alleen op een vlakke weg werkt.

VanRoyal

Forumguru
Bij de DSG hoef je met auto hold je rem niet meer in te drukken als je stilstaat. Hij zet hem automatisch op de rem als je bijvoorbeeld voor een stoplicht staat, dat maakt het echt heel relaxed rijden. Daarnaast schakelt hij automatisch de elektrische handrem in wanneer je de auto uitzet. Weet nou niet of dat eerste een functie van de hill hold is.

Is er iemand met een DSG zonder de hill hold optie die kan bevestigen dat de auto hold hetzelfde werkt of niet?

duijt

Forumguru
@VanRoyal Ik heb een DSG met autohold en geen hillhold. Eerste functie is autohold. Handig inderdaad. Wel rijdt de auto dan met een kleine schok weg tenzij je heel rustig wegrijdt. Doet ie met autohold uit iets smoother. Overigens doet autohold het ook op een steilere weg. Nut van hillhold lijkt mij daarom nul.

massis

Senior Member
auto hold is toch de automatische rem als je op een helling staat (dus je hoeft geen rem in te houden om te blijven staan).

Hill hold daarentegen is het automatisch afdalen van hellingen, waarbij de wagen ervoor zorgt dat je nooit wegschiet of te hard versnelt? Die functie toonden ze ons op het autosalon op de tech track, waar ze een stelling van een meter of 6-7 hoog afreden zonder aan de pedalen te komen en waarbij de wagen dus alles zelf deed.
Dat moet je met autohold niet proberen geloof ik, dan steekt je wagen onderaan tegen 50km/u in de grond met z'n neus...

saromi

Lid
Heb eens wat zitten neuzen en 'auto hold' is een extra functie van de elektrische parkeerrem. Zodra je stopt gaat automatisch de parkeerrem erop en kun je in de voet van de rem halen. Dit kan ook als de auto op een helling staat. Als je gas geeft gaat de rem eraf en rijd je verder. Als auto hold geactiveerd is dan gaat er een groen '(P)' lichtje branden. Auto hold blijft geactiveerd zolang er geen gas wordt gegeven.
Hill hold stamt nog uit de mechanische handrem tijd. Als je op een helling staat met je voet op de rem en je haalt deze eraf dan zorgt hill hold ervoor dat de rem nog even vastgehouden wordt (meestal 2 seconden). Dit geeft dan genoeg tijd om de versnelling in te zetten en weg te rijden. Zodra er beweging is, wordt de rem losgelaten.
In moderne auto's met een elektrische parkeerrem en auto hold is de hill hold functie niet echt meer nodig.
De snelheid vasthouden bij het afdalen heet 'hill descent control' en hoort bij het 4x4 pakket.

rdrummen

Senior Member
Heb eens wat zitten neuzen en 'auto hold' is een extra functie van de elektrische parkeerrem. Zodra je stopt gaat automatisch de parkeerrem erop en kun je in de voet van de rem halen. Dit kan ook als de auto op een helling staat. Als je gas geeft gaat de rem eraf en rijd je verder. Als auto hold geactiveerd is dan gaat er een groen '(P)' lichtje branden. Auto hold blijft geactiveerd zolang er geen gas wordt gegeven.
Hill hold stamt nog uit de mechanische handrem tijd. Als je op een helling staat met je voet op de rem en je haalt deze eraf dan zorgt hill hold ervoor dat de rem nog even vastgehouden wordt (meestal 2 seconden). Dit geeft dan genoeg tijd om de versnelling in te zetten en weg te rijden. Zodra er beweging is, wordt de rem losgelaten.
In moderne auto's met een elektrische parkeerrem en auto hold is de hill hold functie niet echt meer nodig.
De snelheid vasthouden bij het afdalen heet 'hill descent control' en hoort bij het 4x4 pakket.
Mooi omschreven, klopt helemaal!

Mijn totale km gereden afstand is plotseling uit de Maxidot vandaan. Ik heb hier nu 3 types: gereden afstand lange tijd, sinds tanken en sinds start. Hier was tot nu toe ook altijd totaal gereden bij. Ik bedoel dus niet de gereden km die ik kan lezen links onderin als ik de cruise control uit doe. Want het is hier wel te lezen. P.s. ik heb inmiddels al 6300 km heerlijke km gereden met de 125 pk benzine.

bassel

Lid
Mijn totale km gereden afstand is plotseling uit de Maxidot vandaan. Ik heb hier nu 3 types: gereden afstand lange tijd, sinds tanken en sinds start. Hier was tot nu toe ook altijd totaal gereden bij. Ik bedoel dus niet de gereden km die ik kan lezen links onderin als ik de cruise control uit doe. Want het is hier wel te lezen. P.s. ik heb inmiddels al 6300 km heerlijke km gereden met de 125 pk benzine.

Als dit hetzelfde werkt als bij mijn O3 kan je door de recht scroll button op het stuur in te drukken kiezen voor de volgende mogelijkheden. Sinds start, sinds tanken en totaal.

Bedoel dus de knop waarmee je ook de verschillende info krijgt (verbruik, gereden afstand, actieradius etc) wanneer je deze naar boven of beneden draait. Deze knop moet je dan indrukken.

DeNnZ

Forumguru
@bassel
Dat geeft hij ook aan dat hij die waardes heeft, hij mist alleen de 'totaal' stand...
Maar volgens mij zit die er sowieso niet op..... Correct me if I'm wrong....

bassel

Lid
@bassel
Dat geeft hij ook aan dat hij die waardes heeft, hij mist alleen de 'totaal' stand...
Maar volgens mij zit die er sowieso niet op..... Correct me if I'm wrong....

Misschien dat ik het verkeerd begrijp. Je hebt de kilometer stand (fixed) en gegevens vanuit het maxidot zoals verbruik, kilometers etc. Deze laatste kan je instellen met de rechter scroll knop op je stuurwiel. Totaal bestaat volgens mij niet. Wel langdurig maar die kan max 9999 km aan en gaat dan op 0 volgens mij.

De kilometer stand is alleen zichtbaar als cruisecontrol uitstaat of wanneer je de auto op contact zet of juist van contact haalt. Maar dit was al bekend ;o))

Triple4

Actief lid
ik vroeg me af - want ik durfde het zelf nog niet uit te proberen - of de zelf openende koffer ziet of er een hindernis is wanneer deze omhoog gaat (zoals de Tesla doet met zijn deuren) - bv een schuifdeur vd garage of evtl. in een ondergrondse garage. Nu rij ik de wagen uit de garage als ik iets in de koffer moet leggen of uithalen maar is eignelijk te gek? Je kan de koffer ook tegenhouden met de hand maar werk je dan het autom. systeem niet wat tegen en krijg je op de duur last met het mechanisme...

Frenk21

Forumguru
@Triple4 , daar houd je klep geen rekening mee. Je kan wel zelf de hoogte van openen instellen. Dit doe je geloof ik door de knop in de klep op de gewenste hoogte een aantal seconden vast te houden tot deze piept. Dan slaat hij dat op in het geheugen en gaat je klep de volgende keer ook niet verder open.

Bovenaan Onderaan