Beste Paul,
Wat jij zegt klopt, de auto nodigt best wel uit om er een sportieve rijstijl op na te houden. Alleen ik ben meer van het touren met lage toeren, dat is voor mij de reden om al meer dan 40 jaar diesel te rijden! Wil ik vanuit lage snelheid accelereren, dan gebruik ik de flippers aan het stuur om terug te schakelen. Dit doe ik ook om af te remmen op de motor. Dat werkt overigens beiden perfect. En inderdaad snel wegrijden gaat met een dsg gewoon niet. Hij neemt gewoon 1.5 seconde de tijd om na te denken en dat geeft nog wel eens gestreste situatie's. Zeker in combinatie met een start/stop systeem. Dit zet ik dan bij voorbaat uit. Mijn verbruik ligt op ongeveer 6.4 l /100km
Vind jij ook, dat de automaat belachelijk snel opschakelt? Bij 70 zit hij al in z'n 7 en dat klinkt niet goed.
Wat de Ad-blue betreft, ik denk dat het hoge verbruik samenhangt met de uitstoot, die men zo laag mogelijk wil houden. Ik meen dat het VW concern daar nog steeds problemen mee heeft, wat uiteindelijk miljarden heeft gekost
Mijn vorige auto (X5 van 2014) was een stuk zuiniger met de Ad-blue. Wat ik al schreef, dat werkt erg goed aan de pomp bij de Kodiaq. Bij de BMW was dat vaak een hoop gedoe om de tank (in motorruimte) zonder morsen te vullen.
Wel jammer dat de brandstoftank maar 60 L groot is. Dat had mi. 75 moeten zijn.
Voor de rest een prima auto met veel ruimte en een goede uitrusting.
Groet Huib